کاشت ساقه مغز شنوایی چیست؟

کاشت ساقه مغز شنوایی چیست؟

کاشت ساقه مغز شنوایی، تکنیک نوینی است که امروزه توسط متخصصان مطرح مغز و اعصاب داخلی و خارجی درحال انجام است. این روش، برای افرادی که عصب شنوایی آنها دچار مشکل است یا وجود ندارد کاربرد دارد. لازم است بدانید که این جراحی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نباید به هر مرکز و متخصصی برای انجام آن مراجعه کنید.

بیماران اغلب زمانی که کاشت ساقه مغز شنوایی انجام می‌دهند وقتی از تجربیات خود می‌گویند به اثرات جانبی زیادی اشاره می‌کنند. هدف از کاشت ساقه مغز شنوایی تنظیم حس شنوایی بیمار است گاه این کار می‌تواند روی انواعی از حواس پنجگانه مانند بویایی، بینایی و .. تاثیرات مختلفی برجا بگذارد.

 این جراحی، اغلب برای کودکان ناشنوایی که نمی‌توانند از سمعک یا کاشت حلزون استفاده کنند کابرد دارد. کارکرد کاشت ساقه مغز شنوایی بسیار مشابه کاشت حلزون می‌باشد که با تحریک ساقه مغز باعث می‌شود تا بیمار بتواند دوباره صداهای اطراف را بشنود.

اما کاشت ساقه مغز چیست؟ این جراحی به چه صورت انجام می‌شود؟ ساقه مغز نیاز به چه مراقبت‌هایی دارد و هزینه انجام آن چقدر است؟ اگر یکی از سوالاتی که پرسیدیم ابهام ذهنی یا مشکل یکی از اطرافیان شما هم هست، توصیه می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید، چون در ادامه می‌خواهیم به طور  مفصل درباره “کاشت ساقه مغز شنوایی” صحبت کنیم.

ساقه مغز چیست؟

درپایه مغز و مابین جمجه و طناب نخاعی هر انسانی ساقه مغز قرار دارد. مهم‌ترین کارکرد ساقه مغز برقراری ارتباط بین مغز با نخاع و مخچه می‌باشد. ساقه مغز از 4 بخش تشکیل می‌شود که به شرح زیر است:

  • دیانسفال
  • میان مغز
  • پل مغزی
  • بصل النخاع

یکی از مهم‌ترین بخش مغزی هر انسانی ساقه مغز می‌باشد که کاربرد فراوانی از جمله پردازش اطلاعات، هوش و قدرت تجزیه و تحلیل دارد. زمانی که بیمار مشکل شنوایی عمیق به صورت مادرزادی دارد از کاشت ساقه مغز شنوایی استفاده می‌شود که یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای درمان ناشنوایی محسوب می‌شود.

همچنین، تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از این روش می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای در ایجاد شنوایی بیمار داشته باشد. این روش، باعث می‌شود که افرادی که تا پیش از این از شنیدن صداهای اطراف خود به نوعی عاجز بودند بتوانند قدرت تشخیص صداها و فهم مکالمات را پیدا کنند.

ساقه مغز چیست؟

تاثیر ساقه مغز بر شنوایی

همانطور که در بالا گقتیم، کاشت ساقه مغز شنوایی تاثیر به سزایی در برگردان بخش عظیمی از شنوایی به بیمار دارد. البته، برخی از تحقیقات حاکی بر آن است که با این روش فرد ممکن است نتواند بخشی از مکالمات سریع یا بسیار آرام را درک کند.

اما موضوع مهم آن است که شنوایی و قدرت تشخیص صداهای اطراف بیمار نسبت به قبل به طرز معجزه آسایی تغییر خواهد کرد. اما چه افرادی کاندیدای بهتری برای استفاده از این روش هستند؟ این شرایط به شرح زیر می‌باشد:

  • کسانی که به طور کلی عصب شنوایی شان آسیب دیده یا فاقد عصب شنوایی هستند باید از این روش استفاده کنند زیرا نمی‌توانند از سمعک یا کاشت حلزون استفاده کنند و آن روش‌ها برایشان جوابگو نخواهد بود.
  • افرادی که مبتلا به نوروفیبروماتوز هستند یا دچار رشد تومور در اعصاب شنوایی هستند مجبورند از این روش برای درمان خود استفاده کنند.
  • هرچند، استفاده از این روش تا پیش از این در کودکان دچار ناشنوایی مادرزادی کاربرد نداشت اما امروزه در برخی از کشورها رو به انجام می‌باشد. هرچند برخی از پزشکان و محققان هنوز انجام این روش را بر کودکانی که به طور مادرزادی دچار ناشنوایی هستند مورد تایید نمی‌باشد اما برخی از خانواده هستند که می‌خواهند شانس کودکان خود را در این باره محک بزنند.

چگونگی کاشت ساقه مغز شنوایی

کاشت ایمپلنت در ساقه مغز، روشی است که با استفاده از جراحی وسیله‌ای الکترونیکی در ساقه مغز کار گذاشته می‌شود. این روش، همانطور که گفتیم برای افرادی که عصب شنوایی آنها آسیب دیده یا اصلا وجود نداشته کاربرد دارد. انجام کاشت ساقه مغز شنوایی چند قسمت مهم دارد که به شرح زیر می‌باشد:

  • در این روش، یک گیرنده زیر پوست گذاشته شده تااطلاعات مورد نطر را به الکترودها منتقل کند.
  • همچنین،یک پردازشگر صدا در پشت گوش گذاشته می‌شود که وظیفه آن جمع کردن صداهای پیرامون است.
  • در مهم‌ترین مرحله، الکترودها روی ساقه مغز قرار داده می‌شوند تا با تحریک آنها فرد بتواند قدرت تحلیل اطلاعات صوتی را داشته باشد تا بتواند با دیگران گفت و گو کند.

چگونگی کاشت ساقه مغز

مراقبت‌های کاشت ساقه مغز شنوایی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه کافی شود مراقبت‌های بعد از کاشت ساقه مغز شنوایی می‌باشد. پس از انجام جراحی و تمام شدن دوران نقاهت فرد اغلب جلسات آموزشی خاصی برای بیمار گذاشته شده تا وی بتواند به درک درست‌تری از میزان شنوایی خود شود تا بتواند به بهترین نحو ممکن صداهای اطراف را تفسیر کرده و سپس با دیگران به گفت و گو بپردازد.

لازم است بدانید که درک گفتار پس از انجام کاشت ساقه مغز با روش‌هایی مثل گذاشتن سمعک قابل قیاس نمی‌باشد و فرد مزایای بالاتری پس از انجام آن خواهد داشت.

برای همین، اگر شما هم فکر می‌کنید دارای ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد هستید می‌توانید با تماس با کلینیک گوش تهران و دریافت نوبت از پزشکان حاذق و متخصص این مجموعه مشاوره کسب کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

هزینه کاشت ساقه مغز شنوایی

همانطور که در بالا هم عنوان کردیم این روش، تکنیک پیچیده‌ای محسوب می‌شود، بنابراین نیاز به تجهیزات، انرژی و زمان طولانی‌ای خواهد داشت. استفاده از این روش نیاز به تجهیزات نوین و حضور چندین کادر پزشکی مانند جراح مغز و اعصاب و همچنین، تکنسین‌های نصب دستگاه کاشت در اتاق عمل می‌باشد.

لازم به ذکر است، پزشکان و صاحب نظران این حوزه عنوان می‌کنند که دستگاه‌های مربوط به کاشت ساقه مغز اغلب وارداتی است و نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف ارزی و گمرکی می‌شود.

بنابراین، فاکتورهای زیادی در تعیین هزینه‌های کاشت ساقه مغز موثر هستند که برای درجریان قرار گرفتن از این قیمت‌ها می‌توانید با” کلینیک گوش تهرانتماس بگیرید.

این مرکز، با داشتن متخصصان گوش، حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه خواهد کرد. بنابراین، در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با تماس و مراجعه با این کلینیک در خیابان ولیعصر اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید.

مطلبی که تحت عنوان « کاشت ساقه مغز شنوایی چیست؟ » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۴ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *