امکان کم شنوایی بر اثر ابتلا به کرونا

امکان کم شنوایی بر اثر ابتلا به کرونا

کووید 19(COVID 19)که به عنوان ویروس کرونا نیز شناخته می‌شود؛ در حال حاضر می‌تواند مسبب عوارض طولانی مدت از جمله آسیب قلبی، آسیب ریه و اختلالات عصبی شود. یکی از تحقیقاتی که در حال حاضر بر روی ویروس کرونا، صورت گرفته است، تاثیر ویروس بر شنوایی افراد و ایجاد عوارضی همچون کم شنوایی(hearing loss) و یا وزوز گوش(tinnitus) هستند.

بسیاری از انواع مختلف عفونت‌های ویروسی و باکتریایی می‌توانند باعث کاهش شنوایی ناگهانی شوند. اما به نظر نمی‌رسد ویروس‌های کرونا همانند ویروس‌های شایع  قدیمی بیماری‌زا مانند SARS و MERS  مشکلات شنوایی حاد ایجاد کنند. ما در این مقاله درباره با این موضوع صحبت خواهیم کرد.

بیماری کرونا چیست؟

بیماری کرونا ویروس(COVID-19) یک بیماری عفونی است که توسط ویروس کرونا ایجاد می شود. بیشتر افراد آلوده به ویروس (COVID-19) بیماری تنفسی خفیف تا شدید را تجربه کرده و بدون نیاز به درمان خاص بهبود می‌یابند.

افراد مسن و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، بیماری مزمن تنفسی و سرطان می‌باشند، بیشتر در معرض ابتلا به #کرونا قرار دارند.

بهترین راه پیشگیری و کاهش سرعت انتقال، آگاهی کافی از ویروس کووید-19، بیماری ناشی از آن و نحوه انتشار آن است. با شستن دست‌ها یا استفاده مکرر از الکل و عدم لمس صورت، از خود و دیگران در برابر ابتلا به این نوع از بیماری‌های عفونی جلوگیری کنید.

ویروس کووید -19 در هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده، عمدتا از طریق قطرات بزاق یا ترشح از بینی پخش می‌شود، بنابراین انجام نکات بهداستی همانند استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی در برابر این بیماری عفونی بسیار مهم است.

اختلال کم شنوایی چیست؟

دلایل کاهش شنوایی بسیار متنوع بوده اما معمولا با افزایش سن، این عارضه گوش، اتفاق می‌افتد.کاهش شنوایی به سه دسته تقسیم می‌شود. این سه دسته عبارتند از:

  • انتقالی (شامل گوش خارجی یا میانی)
  • حسی عصبی (شامل گوش داخلی)
  • آمیخته (ترکیبی از این دو)

سالمندی و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بلند، از جمله عواملی هستند که در بروز کاهش شنوایی نقش دارند. عوامل دیگر، مانند جرم بیش از حد گوش و انواع عفونت‌های باکتریایی و ویروسی نیز می‌توانند میزان توانایی گوش شما را در انتقال صدا کاهش دهند.

درمان و پیگیری به موقع افت شنوایی گوش در بازگشت بالای شنوایی تاثیر بسزایی دارد، اما با این وجود گاها بعضی از انواع کم شنوایی‌ها قابل بازگشت نیستند. چنانچه با کاهش شنوایی و هر گونه مشکل در زمینه گوش و اختلالات تعادل روبرو شدید، می‌توانید با مراجعه به کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر، به عنوان یکی از بهترین مرکز بیماری‌های شنوایی در تهران، تحت مراقبت‌های پزشکان حاذق  گام‌های مهمی را در راه تقویت شنوایی خود بردارید.

علائم کم شنوایی

کم شنوایی دارای علائم و نشانه‌هایی است که برخی از آنها  عبارتند از:

  • خفیف شدن صدای گفتار فرد و صداهای دیگر
  • مشکل در درک کلمات، به ویژه در برابر سر و صدای محیط یا در مکان‌های پرجمعیت
  • مشکل در شنیدن حروف بی صدا
  • درخواست مرتب فرد از دیگران برای صحبت کردن به صورت آهسته‌تر و واضح
  • اجتناب از صحبت کردن
  • اجتناب از برخی از روابط اجتماعی

علل کم شنوایی

برای درک چگونگی کاهش شنوایی بهتر است ابتدا با نحوه درک اصوات اطراف آشنا شوید. گوش از سه ناحیه اصلی تشکیل شده است؛ گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی.

امواج صوتی از گوش خارجی عبور کرده و باعث ایجاد لرزش در پرده گوش(tympanic membran) می‌شوند. پرده گوش و سه استخوان کوچک گوش میانی هنگام حرکت به سمت گوش داخلی، ارتعاشات را تقویت می‌کنند.

در آنجا، ارتعاشات از طریق مایع در یک ساختار حلزونی شکل در گوش داخلی (حلزون گوش/cochlear) عبور می‌کند. هزاران موی ریز به سلول‌های عصبی حلزون چسبیده است که به تبدیل ارتعاشات صوتی به سیگنال‌های الکتریکی منتقل شده به مغز شما کمک می‌کند. مغز شما این سیگنال‌ها را به صدا تبدیل می‌کند. در ادامه به بیان دلایل کاهش شنوایی می‌پردازیم.

برخی دلایل کاهش شنوایی عبارتند از:

آسیب به گوش داخلی

پیری و قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد ممکن است باعث فرسایش موها یا سلول‌های عصبی حلزون گوش شود. این سلول‌ها، سیگنال‌های صوتی را به مغز ارسال می‌کنند. زمانی که  این موها یا سلول‌های عصبی آسیب دیده و یا از بین بروند، سیگنال‌های الکتریکی به همان میزان به درستی پیام را منتقل نمی‌کنند و کاهش شنوایی رخ می‌دهد در این هنگام صداهای بلندتر ممکن است برای شما ضعیف به نظر آمده و انتخاب درک کلمات در برابر صدای محیط برای شما سخت باشد.

تجمع تدریجی جرم گوش

جرم گوش(ear wax) می‌تواند مجرای گوش را مسدود کرده و از هدایت امواج صوتی جلوگیری کند. برداشتن جرم گوش می‌تواند به بازگشت شنوایی شما کمک کند.

عفونت گوش و رشد غیرطبیعی استخوان یا تومور

عفونت گوش و رشد آنرمال استخوان در گوش خارجی یا میانی، می‌تواند باعث اختلال در عملکرد ساختار گوش و در نتیجه  کاهش شنوایی شود.

پرده گوش (پارگی سوراخ غشای تمپان/tympanic membran perforation)

انفجار زیاد صدا، تغییرات ناگهانی فشار، ایجاد فشار در پرده گوش با شی و عفونت می‌تواند باعث پارگی پرده گوش شما شود و بر میزان شنوایی شما تأثیر بگذارد.

جلوگیری از اختلالات کم شنوایی

مراحل زیر می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به اختلالات کم شنوایی ناشی از سر و صدا کمک کند و از بدتر شدن شنوایی مربوط به سن جلوگیری کند. این مراحل عبارتند از؛

  • از گوش‌های خود محافظت کنید؛ محدود کردن مدت زمان و شدت قرار گرفتن در معرض سر و صدا بهترین اقدام در جهت محافظت از گوش است. در محل کار، هدفون‌های گوش گیر می‌توانند به محافظت از گوش‌های شما در برابر سر و صدا آسیب رساندن به گوش‌ها کمک کنند.
  • شنوایی خود را آزمایش کنید؛ اگر در محیط پر سر و صدا کار می‌کنید منظم تست شنوایی(audiometry) انجام دهید. اگر کمی شنوایی خود را از دست داده‌اید، می‌توانید برای جلوگیری از کاهش بیشتر، اقدامات لازم را انجام دهید.
  • از تفریحات خطرناک در زمینه شنوایی خودداری کنید؛ فعالیت‌هایی مانند سوار شدن بر اتومبیل برفی، شکار، گوش دادن به کنسرت‌های راک می‌تواند به مرور به شنوایی شما آسیب برساند. استفاده از محافظ شنوایی یا گوش گیر در برابر صدا می تواند از گوش شما محافظت کند. کاهش میزان صدای موسیقی نیز مفید است.

جلوگیری از اختلالات کم شنوایی

آیا ویروس کرونا می‌تواند باعث کم شنوایی در افراد بیمار شود؟

همانطور که اشاره شد، کرونا یک بیماری همه گیر جدید است که توسط ویروس کووید-19 ایجاد می‌شود. این بیماری در حال حاضر بیش از 120 کشور را درگیر کرده است. این بیماری ابتدا در شهری از کشور چین شیوع پیدا کرده است و سپس در سراسر جهان گسترش یافت.

از نظر بالینی، این بیماری معمولاً همراه با بیماری تنفسی و در موارد شدید همراه با مرگ است. تأثیر کووید -19 بر شنوایی افراد بیمار جزو عوارض نادر  این بیماری کرونا  محسوب می‌شود.

در طی گزارشاتی که در طی این مدت مشخص شده است، افرادی که داری کم شنوایی هستند و دچار بیماری کرونا می‌شوند، ویروس کوئید تاثیری در کم‌تر شدن شنوایی آن‌ها نداشته است با این وجود افرادی نیز مشاهده شده‌اند که به علت ابتلا به کرونا دچار اختلالات در ساقه مغز شده‌اند که این عارضه سبب آسیب به  عصب شنوایی آن‌ها و در نتیجه  افت شنوایی شده است. بیماری کرونا، یک بیماری ناشناخته جدید است که با توجه به شیوع بالای آن در کشور طی مدت زمان اندک، هنوز عوارض کامل و دقیق و مشخصی در زمینه شنوایی و گوش از خود بروز نداده است و بررسی مشکلات گوش ناشی از کرونا توسط دانشمندان در حال اجرا و تحقیق است. با زدن ماسک تا حد زیادی می‌توان از ابتلا به این بیماری منحوس در امان ماند. کلینیک گوش تهران در ایام کرونا با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، آماده ارائه خدمات پزشکی و تشخیصی با کیفیت در زمینه گوش به شما همراهان عزیز می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک گوش تهران تماس حاصل فرمائید.

در پایان

به نظر می‌رسد ایجاد کم شنوایی یا وزوز گوش به عنوان  برخی از عوارض نادر عارضه عفونت کووید 19، شناخته شده است. اثبات اینكه COVID-19 مستقیماً باعث كاهش شنوایی افراد شده است، هنوز به طور قطع، امكان پذیر نیست.

ما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت مشاهده این نوع از اختلالات شنوایی سریعا به متخصص شنوایی و گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

مطلبی که تحت عنوان « امکان کم شنوایی بر اثر ابتلا به کرونا» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع:

healthyhearing

mayoclinic

ncbi

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

4 دیدگاه دربارهٔ «امکان کم شنوایی بر اثر ابتلا به کرونا»

  1. سلام. اگه کرونا بگیرم و کم شنوایی برامون رخ بده بعد از خوب شدن کرونا کم شنوایی باقی میمونه یا رفع میشه اخه من چند وقت پیش کرونا گرفتم و حس کیپ شدن گوش رو داشتم کرونام خوب شده ولی هنوز بعد از چندین ماه از گذشت کرونام هنوز حس پری و کیپ شدن گوش رو دارم.

  2. مقاله ی خیلی خوبی بود. سایت شما اطلاعات خیلی خوبی بهمون میده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *