اختلال شنوایی یا کم شنوایی چیست؟

کم شنوایی یا اختلال شنوایی چیست

اختلال شنوایی یا کم شنوایی یک بیماری جدی و خاص است که بخش بزرگی از زندگی فرد را از نظر روانی و فیزیولوژیکی تحت تأثیر قرار می‌دهد‌.‌ در ادامه به انواع، علل، علائم و درمان کم شنوایی خواهیم پرداخت‌.‌ اما قبل از هر چیز لازم است شما را با ساختار گوش داخلی آشنا کنیم تا وظایف و تاثیر آن بر دیگر سیستم‌های بدن راحت‌تر درک شود‌.

ساختار گوش داخلی

این ساختار، شامل سه بخش زیر است:

۱)‌ بخش حلزون

۲)‌ مجراهای نیم دایره

3) دهلیز

گوش داخلی(Inner ear) دارای گیرنده‌های شنوایی و تعادلی است‌.‌ گیرنده‌های شنوایی که در بخش حلزونی قرار دارند امواج صوتی را تبدیل به پیام عصبی می‌کنند و وظیفه شنوایی را بر عهده دارند‌.‌ گیرنده‌های تعادلی در مجراهای نیم دایره و دهلیز قرار گرفته و در حس تعادل نقش دارند‌.

بررسی ساختار گوش داخلی

کم شنوایی چیست؟

#کم شنوایی (Hearing loss) معمولاً در نتیجه آسیب گوش داخلی یا عصب ایجاد می‌شود‌.‌ این عارضه گوش ممکن است به دلیل نقص مادرزادی‌،‌ آسیب‌،‌ بیماری‌،‌ داروهای خاص‌،‌ قرار گرفتن در معرض صدای زیاد یا  پیرگوشی (presbycusis) ایجاد شود‌ که علامت اصلی آن عدم توانایی در شنیدن صدا است‌.

علائم و نشانه‌های اختلال شنوایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نشنیدن گفتار و صداهای دیگر
  • مشکل در درک کلمات به ویژه در برابر صدای پس زمینه یا در میان جمعیت
  • مشکل در شنیدن حروف صامت
  • نیاز به افزایش صدای تلویزیون یا رادیو
  • اجتناب از مکالمات
  • اجتناب از برخی روابط اجتماعی
  • اختلالات تعادلی

انواع کم شنوایی

کم شنوایی ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. از سوی دیگر، کم شنوایی در سنین گوناگون علل متفاوتی دارد. به طور کلی، انواع کم شنوایی بر سه نوع است که در زیر توضیح مختصری درباره آنها ارائه می‌شود.

کم شنوایی حسی عصبی

اگر گوش داخلی یا عصب شنوایی آسیب ببینند، فرد دچار کم شنوایی حسی عصبی می‌شود. شایع‌ترین علت بروز کم شنوایی حسی عصبی این است که تعدادی از سلول‌های مویی (سلول‌های حسگر سیستم شنوایی در گوش داخلی) دچار آسیب می‌شوند.

کم شنوایی حسی عصبی شایع‌ترین نوع کم شنوایی به شمار می‌رود. به طور معمول، این نوع کم شنوایی با گزینه‌های طبی یا جراحی قابل درمان نیست اما روش‌های گوناگون برای کمک به شنوایی در بیشتر این افراد کیفیت زندگی آنها را بهبود می‌بخشد.

کم شنوایی هدایتی یا انتقالی

اگر گوش میانی یا گوش خارجی به گونه‌ای آسیب ببینند که نتوانند امواج صوتی را از محیط بیرون به گوش داخلی برسانند، کم شنوایی هدایتی یا همان کم شنوایی انتقالی حادث می‌شود. به عنوان نمونه، انباشتگی جرم گوش یا گیر کردن یک جسم خارجی در کانال گوش باعث بروز کم شنوایی هدایتی می‌گردد.

این نوع کم شنوایی، شایع‌ترین گونه از انواع کم شنوایی در کودکان است. عفونت‌های مکرر گوش با آسیب زدن به گوش میانی باعث بروز آن می‌شوند. در برخی موارد، کم شنوایی هدایتی با گزینه‌های درمانیِ طبی یا جراحی قابل درمان است.

کم شنوایی مختلط یا ترکیبی

گاهی ترکیبی از دو نوع کم شنوایی بالا فرد را مبتلا می‌سازد.

شنوایی چگونه بر تعادل تأثیر می‌گذارد؟

همانطور که مشاهده کردیم اختلالات گوش ممکن است مشکلاتی بیش‌تر از اختلال شنوایی را ایجاد کنند‌.‌ گوش‌ها می‌توانند توانایی راه رفتن‌،‌ ایستادن و حفظ تعادل را تحت تأثیر قرار دهند‌.‌ در حقیقت گوش‌ها با سایر سیستم‌های بدن کار می‌کنند تا به  انسان در درک جایگاه خود در فضا، احساس تعادل ثابت و ایستادن در وضعیت قائم و همینطور در کنترل راه رفتن کمک کنند.

شنوایی چگونه بر تعادل اثر می‌گذارد؟

اختلال شنوایی‌ و تعادل

اختلال شنوایی که منجر به اختلال در تعادل می‌شود، نوعی بیماری است که باعث می‌شود شما دچار بی‌ثباتی و گیجی شوید‌.‌ اگر ایستاده‌اید‌،‌ نشسته‌اید یا دراز کشیده‌اید‌،‌ ممکن است احساس کنید که در حال حرکت‌،‌ چرخش یا شناور هستید‌.‌

این اختلال ممکن است همراه با سرگیجه (vertigo) باشد‌،‌ به طوری که فرد در ناحیه سر خود احساس چرخش شدید کند‌.‌ اختلال شنوایی که می‌تواند به دلیل شرایط سلامتی‌،‌ داروها یا مشکل در گوش داخلی یا مغز ایجاد شود‌،‌ عمیقاً فعالیت‌های روزانه فرد را تحت تاثیر قرار داده و باعث مشکلات روحی و روانی می‌شود‌.

دلایل و علل ایجاد اختلال شنوایی یا کم شنوایی

بیماری لابیرنتیت (labyrinthitis) و بیماری منییر (menieres disease) می‌تواند منجر به کاهش شنوایی و مشکلات تعادل شود‌.‌ لابیرنتیت عفونت گوش داخلی است و هنگامی رخ می‌دهد که ساختار  گوش داخلی‌،‌ عفونی و ملتهب شود‌.‌ این مشکل می‌تواند منجر به کاهش شنوایی‌،‌ وزوز گوش(tinnitus)‌،‌ احساس سرگیجه و حالت تهوع شود‌.

در زیر به شایع‌ترین دلایل و علل کم شنوایی پرداخته شده است.

  • آسیب به گوش داخلی: افزایش سن و گوش سپردن به صداهای بسیار بلند گاهی باعث آسیب به سلول‌های مویی موجود در گوش داخلی یا عصب شنوایی می‌شوند. سلول‌های مویی به همراه عصب شنوایی وظیفه تولید و ارسال سیگنال عصبی شنوایی را به مغز بر عهده دارند. اگر یکی یا هر دو بخش آسیب ببینند، امکان تولید و ارسال این سیگنال‌ها به میزان مناسب از بین می‌رود و کم شنوایی حسی عصبی پدیدار می‌شود. در این نوع کم شنوایی، صداهای زیر به صورت واضح شنیده نمی‌شوند و شنیدن واژه‌ها در محیط‌های پر سر و صدا دشوار می‌گردد.
  • انباشتگی جرم گوش یا تولید بیش از حد آن: جرم گوش ترشح طبیعی گوش انسان به شمار می‌رود. گاهی میزان این جرم زیاد است یا خشکی و فشردگی آن به ترتیبی می‌شود که کانال گوش را مسدود می‌کند. این امر امکان انتقال امواج صوتی از محیط بیرون به گوش میانی را سلب می‌نماید. برداشتن جرم گوش فشرده به راحتی این مشکل را برطرف می‌کند.
  • عفونت گوش
  • رشد غیر طبیعی استخوانی در گوش
  • وجود تومور در گوش
  • پارگی پرده گوش یا سوراخ شدن پرده گوش: صداهای بسیار بلند و ناگهانی مانند صداهای انفجار، تغییرات ناگهانی فشار در محیط بیرون، فرو بردن یک جسم سخت یه داخل کانال گوش و ضربه به پرده گوش، و عفونت از عواملی هستند که می‌توانند پرده گوش را پاره یا سوراخ نمایند و شنوایی فرد به ویژه کودکان را کم کنند.

علت کم شنوایی یا اختلال شنوایی

علائم اختلال شنوایی چیست؟

  • سرگیجه (احساس چرخش)
  • زمین خوردن یا احساس سقوط
  • سبکی سر
  • ضعف
  • احساس شناور بودن
  • تاری دید
  • گیجی یا منگی هنگام راه رفتن

علائم دیگر اختلال شنوایی و تعادل ممکن است حالت تهوع‌،‌ استفراغ و بدحالی باشد‌.‌ همچنین تغییر در ضربان قلب و فشار خون و ترس و اضطراب‌،‌ علائم دیگر آن هستند که معمولا دوره کوتاهی دارند و در صورت طولانی شدن به افسردگی می‌انجامند‌.

روش‎‌های درمان کم شنوایی یا اختلال شنوایی

اولین کاری که متخصص گوش،حلق و بینی در صورت بروز مشکل تعادل انجام می‌دهد تعیین علت بیماری است‌.‌ در صورتی که اختلال شنوایی در نتیجه استفاده از نوعی دارو به وجود آمده باشد‌،‌ پزشک، داروی متفاوتی را پیشنهاد می‌کند یا برای انجام آزمایشات تعادلی و توانبخشی سرگیجه به متخصص شنوایی شناس ارجاع می‌دهد.

اگر BPPV دارید‌،‌ شنوایی شناس با انجام یک سری حرکات درمانی مانند مانور Epley را برای کمک به تخلیه اتوکونیا از مجاری نیم دایره انجام می‌دهد‌.‌ که در یک تا چند جلسه درمان می‌شود‌.‌ در صورت تشخیص بیماری منییر،‌ ممکن است متخصص گوش و حلق و بینی‌،‌ برخی تغییرات را در رژیم غذایی ایجاد کند و یا اگر سیگاری هستید تجویز کند که سیگار را ترک کنید‌.

همچنین داروهای ضد سرگیجه یا ضد تهوع علائم شما را تسکین خواهند داد که می‌توانند خواب آور باشند‌.‌ شاید داروهای دیگری مانند جنتامایسین (آنتی بیوتیک) یا کورتیکواستروئیدها استفاده شوند‌.‌ گرچه جنتامایسین ممکن است سرگیجه را بهتر از کورتیکواستروئیدها کاهش دهد‌،‌ اما گاهی اوقات باعث کاهش شنوایی دائمی می‌شود!

در برخی موارد شدید بیماری منییر،‌ ممکن است به جراحی اندام‌های دهلیزی نیاز باشد‌.‌ برخی از افراد مبتلا به اختلال تعادل ناشی از اختلال شنوایی، ممکن است نتوانند سرگیجه خود را به طور کامل از بین ببرند و باید راه‌هایی برای کنار آمدن با آن پیدا کنند‌.‌ متخصص توانبخشی می‌تواند به شما در تهیه یک برنامه درمانی فردی کمک کند‌.

با پزشک خود درمورد اینکه آیا رانندگی ایمن است یا نه و همچنین در مورد راه‌های کاهش خطر زمین خوردن و آسیب دیدن در طول فعالیت‌های روزمره‌،‌ مانند بالا رفتن یا پایین آمدن از پله‌ها‌،‌ ورزش‌ و غیره صحبت کنید‌.‌ برای کاهش خطر آسیب ناشی از سرگیجه‌،‌ از راه رفتن در تاریکی خودداری کنید‌.‌

کفش پاشنه کوتاه یا کفش مخصوص پیاده روی در فضای باز بپوشید‌.‌ در صورت لزوم‌،‌ از عصا یا واکر استفاده کنید و شرایط را در خانه و محل کار خود مانند اضافه کردن نرده‌ها تغییر دهید‌.

همان گونه که در بخش‌های پیشین ملاحظه فرمودید، کم شنوایی انواع گوناگونی دارد. هر یک از انواع کم شنوایی گزینه درمانیِ خاص خود را می‌طلبد. در زیر، به اختصار، به روش‌های درمان انواع کم شنوایی پرداخته شده است.

ساکشن گوش و خارج ساختن جرم گوش

یکی از دلایل قابل درمان کم شنوایی هدایتی تجمع جرم گوش است. پزشک معالج می‌تواند با استفاده از دستگاه مکش (ساکشن) یا سایر ابزار ظریف و تخصصی جرم گوش را از کانال شنوایی خارج نماید.

عمل جراحی گوش

برای درمان برخی از انواع کم شنوایی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی، بعضی از انواع عمل جراحی گوش را پیشنهاد می‌کند. به عنوان نمونه، می‌توان به عمل ترمیم پارگی پرده گوش موسوم به عمل تمپانوپلاستی یا عمل اتواسکلروز (برداشتن و خارج نمودن زوائد استخوانی غیر طبیعی از گوش) اشاره کرد.

گاهی بیمار به عمل جراحی ساده‌ای برای بهبود شنوایی نیاز دارد. به عنوان نمونه، در کودکانی که به طور مکرر به عفونت گوش مبتلا می‌شوند، مایع به طور مزمن در پشت پرده گوش تجمع پیدا می‌کند. برای رهایی از این مشکل، پزشک متخصص طی یک عمل جراحی ساده لوله‌های ظریفی را در پرده گوش کار می‌گذارد.

وظیفه این لوله‌ها که به لوله‌های وی تی هم معروف هستند، برقراری مداوم تهویه مناسب برای گوش میانی و هدایت ترشحات غیر طبیعی گوش میانی به خارج است.

سمعک‌ها و سایر وسایل کمک به شنوایی

اگر گوش داخلی آسیب دیده باشد یا به دلیل دیگری امکان درمان علت کم شنوایی وجود نداشته باشد، سمعک می‌تواند در بهبود زندگی فرد کم شنوا موثر واقع شود. سمعک کم شنوایی را رفع نمی‌کند اما با تقویت صداهای دلخواه، فرد را در ارتباطات گفتاری و شنیدن صداها کمک می‌نماید.

برای دریافت سمعک بهتر است بیمار با یک کارشناس شنوایی سنجی مشورت کند. با توجه به تولید انواع بسیار گوناگون سمعک، این کارشناس به بیمار کمک می‌کند تا سمعکی متناسب با شرایط و خواسته‌های خود را بر گزیند. سمعک‌های گوناگون اندازه، شکل، رنگ‌ها و به طور کلی، خصوصیات بسیار مختلفی دارند.

کاشت حلزون گوش

چه کسی برای کاشت حلزون کاندید می‌شود؟ بیماری که به کم شنوایی شدید یا بسیار شدید دچار شده است یا فرد کم شنوایی که سمعک نمی‌تواند به شنیدن صداها برای او کمک نماید، ممکن است کاندید خوبی برای کاشت حلزون باشد.

پیش از این گفته شد که سمعک صداهای موجود را تقویت کرده، آن را در کانال گوش بیمار پخش می‌نماید. کاشت حلزون بر خلاف سمعک، گوش خارجی و گوش میانی و بخش عمده‌ای از گوش داخلی را از مسیر شنوایی فرد خارج می‌نماید و وظایف آن‌ها را خودش به انجام می‌رساند.

یعنی کاشت حلزون علاوه بر دریافت صدا از محیط و تقویت آن، امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کرده و آنها را به عصب شنوایی تحویل می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید آیا عمل جراحی کاشت حلزون برای درمان کم شنوایی شما مناسب است یا خیر، با یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی با تجربه زیاد در زمینه کاشت حلزون مشورت نمایید.

چگونگی درمان اختلال شنوایی و تعادل

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

اولین کاری که متخصص گوش،حلق و بینی در صورت بروز مشکل تعادل انجام می‌دهد تعیین علت بیماری است‌.‌ در صورتی که اختلال شنوایی در نتیجه استفاده از نوعی دارو به وجود آمده باشد‌،‌ پزشک، داروی متفاوتی را پیشنهاد می‌کند یا برای انجام آزمایشات تعادلی و توانبخشی سرگیجه به متخصص شنوایی شناس ارجاع می‌دهد.

اگر BPPV یا همان سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش خیم دارید‌،‌ شنوایی شناس با انجام یک سری حرکات درمانی مانند مانور Epley را برای کمک به تخلیه اتوکونیا از مجاری نیم دایره انجام می‌دهد‌.‌ که در یک تا چند جلسه درمان می‌شود‌.‌ در صورت تشخیص بیماری منییر،‌ ممکن است متخصص گوش، حلق و بینی‌،‌ برخی تغییرات را در رژیم غذایی ایجاد کند و یا اگر سیگاری هستید تجویز کند که سیگار را ترک کنید‌.

برای تصمیم‌گیری در مورد مراجعه به پزشک بخاطر اختلال شنوایی و تعادل‌،‌ سوال‌های زیر را از خود بپرسید اگر به هر یک از این سوال‌ها پاسخ “بله” دادید‌،‌ با پزشک خود صحبت کنید‌.

  • آیا احساس ناپایداری و عدم تعادل دارید؟
  • آیا به هنگام چرخیدن در تخت خواب یا خم شدن احساس سرگیجه دارید؟
  • آیا احساس می‌کنید حتی برای مدت زمان خیلی کوتاهی اتاق به دورتان می‌چرخد؟
  • آیا وقتی می‌دانید که نشسته یا ایستاده‌اید‌،‌ احساس می‌کنید در حال حرکت هستید؟
  • آیا تعادل خود را از دست می‌دهید و میفتید؟
  • آیا احساس می‌کنید ممکن است بیفتید؟
  • آیا احساس سبکی سر می‌کنید یا انگار ممکن است غش کنید؟
  • آیا تاری دید دارید؟
  • آیا در درک زمان یا مکان دچار مشکل می‌شوید؟

درانتها

در صورتی‌ که هر یک از علائم ذکر شده را داشتید می‌توانید برای معاینات کامل به کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر مراجعه کنید‌.‌ بطور کلی برای تشخیص اختلال شنوایی خودتان بسیار کمک کننده‌ خواهید بود‌.‌ پس بهتر است در صورت احساس هرگونه اختلال در تعادل و شنوایی به پزشک مراجعه کنید‌.

کلینیک گوش تهران با کادری مجرب و تجهیزات پیشرفته خدمات تشخیصی و درمانی با کیفیت، در زمینه گوش به مراجعه کنندگان ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان «اختلال شنوایی چیست؟» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

  • https://www.hopkinsmedicine.org
  • https://www.mayoclinic.org
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۶ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

21 دیدگاه دربارهٔ «اختلال شنوایی یا کم شنوایی چیست؟»

  1. سلام من ۳۸سالمه امسال نسبت به پارسال ده درصد از شنواییم کم شده از روی نوار گوشی که گرفتم میگم رفتم دکتر میگه ارثیه و عصب های گوشت ضعیف شدن
    آیا راه درمانی نیست برای تقویت اعصاب گوشم

  2. سلام بنده چند سالی هست بیماری فشار خون بالا را دارم پارسال گوش چپم کم شنوا شد الان هم گوش راستم کم شنوا شده آیا فشار خون بالا باعث این مشکل شده یا ربطی نداره؟؟؟؟

    1. کلینیک گوش تهران

      بعید است فشار خون بالا به تنهایی باعث این موضوع شده باشد. باید ارزیابی دقیق شوید.

  3. محمدحسین میرزایی

    ضعیفی شنوای دارم در عین حال گلویم بلغم دارد و دماغم بندیش میکند و در هوای آلوده بدتر هم میشود، آیا درمان میشود؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام و وقت بخیر
      متاسفانه برای سوالتون نمیشه جواب قطعی داد و حتما قبلش باید معاینه بشید؛ برای این مورد میتونین از مطب دکتر یزدانی وقت بگیرید:
      88870912

  4. سلام مقاله خوب و جامعی بود و وقتی چک کردم متوجه شدم خیلی از موضوعاتی که مربوط به کم شنوایی هستو رو پوشش دادین خسته نباشید

  5. ابراهیمی

    سلام
    من برای رفتن به کلاس اول، یه سری آزمایش انجام دادم که یکی از اونا، اینه: یه هدفون بود که گفتن:”نشون بده صدا از کدوم طرف میاد.”؛ نفهمیدم صدا از چپ میاد یا راست. همون موقع حالم به هم خورد.
    چند وقت پیش، شناسه سلامت دانش آموز خودم رو دیدم؛ هردو گوش چپ و راست رو اختلال شنوایی زده بودن.
    الان تقریبا 16 سالمه و در درک صحبت‌های مردم مشکل دارم. موقع راه رفتن هم، گاهی(بی اختیار) به چپ و راست می‌روم. گمان می‌کنم نمی‌توانم بدون حس‌های دیگر، حالات بدنم(ایستاده، نشسته و …) را تشخیص دهم.
    چی کار کنم؟
    ممنونم.

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام بدون بررسی و معاینه و انجام تست‌های مربوطه نمیشه نظر داد باید مراجعه کنید تا شرایط بررسی بشه.

  6. سلام من چند سالی است که بیماری اعصاب و روان (اسکیزوفرنی) دارم و قرص‌های سنگین مانند کلوزاپین و هالوپریدون و ریسپریدون مصرف کردم و شنوایی‌ام دچار مشکل شد. و گاهی اوقات حرف‌ها را متوجه نمی‌شوم و باید دو بار تکرار شود. و به دکتر گوش مراجعه کردم و پس از آزمایش گفت: شنوایی من مشکل ندارد و دلیل اختلال شنوایی من بیماری عصبی من است آیا به نظر شما راهی است که شنوای‌ام را بهبود ببخشم.

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام شما باید به مرکز ما مراجعه کنید تا با استفاده از انجام برخی تست‌های مربوطه روی گوش، گوش و مشکل به طور کامل بررسی و بعد درمان آغاز شود.

  7. سلام ممنون بابت تولید محتوای خوب و قوی‌تون ادم ترغیب می‌شه مطالب بعدی‌تونم بخونه.

  8. زهره میرزایی

    سلام وقتتون بخیر. آزمایشات تعادلی و توانبخشی سرگیجه شامل چه آزمایشاتی میشه و ایا در کلینیک گوش تهران همه موارد انجام میشه ؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. آزمایشات تخصصی سرگیجه و تعادل شامل موارد زیره و بله همگی در کلینیک گوش تهران انجام می‌شه.
      1. VNG
      2. EcochG
      3. vHIT
      4. cVEMP
      5. oVEMP

  9. حسین نیازی

    سلام بنده چند وقتیه احساس سنگینی توی گوشم دارم و چند روزی هم هست که حس گیجی هم دارم مخصوصا وقتی می‌خوام پاشم. می‌شه راهنمایی کنید؟ علتش می‌تونه شروع کم شنوایی باشه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      با سلام. کم شنوایی می‌تونه یکی از علت‌های مواردی باشه که ذکر کردید. ولی برای تشخیص علت دقیق، حتما لازمه به پژشک متخصص مراجعه کنید. می‌تونید به کلینیک گوش تهران مراجعه فرمائید.

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 88205806-88870911 021 تماس بگیرید.

      1. مالک شش پری

        سلام وقت شما بخیر
        محل کارم خیلی سروصداست درمحیطهای شلوغ وسروصدا کلمات رامتوجه نمی شم ویا دوباره تکرار بشه لطف راهنمایی کنین باسپاس

        1. کلینیک گوش تهران

          سلام. احتمالا دچار کم شنوایی شده اید. براز ارزیابی شنوایی می توانید همه روزه از ساعت 13 الی 18 مراجعه کنید ساختمان پزشکان دی طبقه 9 واحد C

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *