میگرن وستیبولار یا سرگیجه میگرنی چیست؟

آخرین بروزرسانی: اکتبر 16, 2024
میگرن وستیبولار یا سرگیجه میگرنی

میگرن دهلیزی که به عنوان میگرن وستیبولار(vestibular-migraine) یا سرگیجه میگرنی هم شناخته می‌شود؛ یک مشکل سیستم عصبی است که باعث سرگیجه مکرر (یا گیجی) در افرادی که سابقه علائم میگرن دارند، می‌شود. ممکن است فرد در هنگام وقوع میگرن وستیبولار، همیشه دچار سردرد نشود، اما میگرن دهلیزی از شایع‌ترین علت وقوع سرگیجه(vertigo)، در افراد درگیر با این بیماری است.

جالب است بدانید که حتی کودکان هم ممکن است، دوره‌های مشابه میگرن دهلیزی را تجربه کنند! در کودکان، اما این عارضه در آنها به عنوان “سرگیجه حمله ای خوش خیم کودکی” شناخته می‌شود؛ این دسته از کودکان، اغلب بیشتر از بقیه در سنین بالاتر دچار میگرن می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد میگرن وستیبولار، دلیل بروز آن و همچنین درمان سرگیجه میگرنی آشنا شوید.

میگرن وستیبولار چیست؟

میگرن وستیبولار نوعی سرگیجه است که در افراد درگیر با میگرن، بروز می‌کند؛ در این حالت، فرد احساس می‌کند خود یا اشیاء اطرافش در حال حرکت یا چرخش هستند، در حالی که هیچ حرکتی در واقعیت رخ نمی‌دهد. اگرچه میگرن به طور کلی با سردردهای شدید و آزاردهنده شناخته می‌شود، اما میگرن وستیبولار از این نظر متفاوت بوده و معمولاً بدون وجود سردرد اتفاق می‌افتد!

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن کلاسیک (که با اورا همراه است)، این نوع میگرن را هم  تجربه می‌کنند؛ اما این موضوع برای همه بیماران صدق نمی‌کند! وستیبولار یا سیستم دهلیزی گوش که در گوش داخلی قرار دارد، مسئول حفظ تعادل بدن است و در این نوع میگرن، عملکرد این سیستم دچار اختلال می‌شود، که نتیجه‌اش ایجاد احساس ناپایداری و سرگیجه است.

مدت زمان بروز میگرن وستیبولار چقدر است؟

نشانه‌های میگرن وستیبولار معمولاً از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد، اما در برخی موارد ممکن است تا چند روز هم ادامه داشته باشد! با این حال، به ندرت پیش می‌آید که این نوع میگرن بیش از ۷۲ ساعت طول بکشد. علاوه بر سرگیجه، افراد مبتلا ممکن است احساس ناپایداری، عدم تعادل و سبکی سر را نیز تجربه کنند؛ این علائم به ویژه هنگام حرکت دادن سر شدیدتر می‌شوند و می‌توانند باعث ناراحتی و کاهش کیفیت زندگی فرد شوند.

علائم میگرن وستیبولار

همانطور که گفته شد، میگرن وستیبولار همیشه باعث سردرد نمی‌شود؛ علائم اصلی این بیماری سرگیجه‌ای است که تنها گاهی اوقات اتفاق می افتد، که آن هم به دلیل وجود اختلال در  سیستم دهلیزی، داخل گوش است. از جمله علائم و نشانه‌های میگرن تعادلی یا همان میگرن وستیبولار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تصویر مردی مبتلا به علائم میگرن وستیبولار

  • سرگیجه‌ای که بیش از چند دقیقه طول می کشد.
  • تهوع و استفراغ
  • مشکلات تعادل
  • حساسیت حرکتی شدید؛ هنگام حرکت سر، چشم ها یا بدن، احساس مریضی یا سرگیجه شود.
  • احساس گمراهی یا گیجی
  • احساس ناپایداری، مثل اینکه در یک قایق هستید.
  • حساسیت به صدا
  • سبکی سر
  • دیدن نورهای درخشان یا چشمک زن در بینایی (اورای میگرن)
  • سردردهای یک طرفه و ضربان دار که با فعالیت بدتر می‌شوند.

این علائم ممکن است متوسط تا شدید باشند؛ این بدان معناست که میگرن وستیبولار، می‌تواند افراد را از انجام کارهای روزمره باز دارد به نحوی که انجام کارها برای بیماران سخت و طاقت فرسا شود.

علل و عوامل تاثیر گذار بر میگرن وستیبولار

پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث میگرن دهلیزی (وستیبولار) می‌شود، اما برخی معتقدند که انتشار غیر طبیعی مواد شیمیایی در مغز، نقش موثری در ظاهر شدن میگرن تعادلی دارد؛ همچنین، برخی از عواملی که باعث ایجاد انواع دیگر میگرن‌ها می‌شوند می‌توانند میگرن وستیبولار را نیز تحریک کنند. این موارد عبارتند از :

  1. فشار
  2. کمبود خواب
  3. کمبود آب بدن
  4. تغییرات آب و هوایی یا تغییرات فشار هوا
  5. قاعدگی

تصویر زنی که به دنبال یافتن علل و عوامل میگرن وستیبولار است

علاوه بر موارد گفته شده، برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها نیز می‌توانند میگرن دهلیزی را تحریک کنند؛ که از مهم ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکلات
  • شراب قرمز
  • پنیرهای پیر
  • مونوسدیم گلوتامات (MSG)
  • گوشت‌های فرآوری شده
  • قهوه
  • نوشابه‌های گازدار با کافئین

بر اساس تحقیقات انجام‌شده، زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به میگرن دهلیزی (وستیبولار) قرار دارند! پزشکان معتقدند که این نوع میگرن ممکن است جنبه‌ ارثی داشته باشد و از نسلی به نسل دیگر منتقل شود؛ اما هنوز مطالعات علمی قطعی برای اثبات این ارتباط ارائه نشده است. به همین دلیل، اگرچه سابقه خانوادگی ممکن است نقش مهمی ایفا کند، ولی همچنان نیاز به تحقیقات بیشتری برای تأیید این فرضیه وجود دارد. عوامل هورمونی نیز ممکن است در افزایش شیوع این نوع میگرن در زنان نقش داشته باشند.

چه افرادی مستعد ابتلا به میگرن وستیبولار هستند؟

علائم میگرن وستیبولار شباهت زیادی به علائم بسیاری از بیماری‌های دیگر دارد؛ به همین دلیل تشخیص دقیق تعداد افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، دشوار است. این هم‌پوشانی در علائم می‌تواند فرآیند تشخیص را پیچیده‌تر کند! سرگیجه ناشی از میگرن وستیبولار معمولاً از حدود ۴۰ سالگی شروع می‌شود، اما این بیماری منحصر به بزرگسالان نیست و کودکان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. جالب است بدانید که این نوع میگرن، عمدتاً در افرادی مشاهده می‌شود، که در گذشته سابقه میگرن داشته‌اند؛ در واقع، میگرن وستیبولار اغلب به عنوان یکی از عوارض یا اشکال خاص میگرن در افرادی که مستعد این بیماری هستند، بروز می‌کند.

چگونه میگرن دهلیزی تشخیص داده می‌شود؟

هیچ آزمایش خون یا تصویربرداری وجود ندارد که بتواند به طور قطعی این بیماری را تشخیص دهد! اما در سال‌های اخیر با توجه به افزایش چشم گیر تکنولوژی و علم پزشکی روش‌هایی برای تشخیص این بیماری وجود دارد. پزشک معمولا برای تشخیص میگرن دهلیزی، در مورد علائم و شرح حال بیمار سوالاتی می‌پرسد که مهم ترین آنها عبارتند از:

  1. آیا حداقل پنج دوره سرگیجه متوسط ​​یا شدید به مدت 5 دقیقه تا 72 ساعت داشته‌اید؟
  2. آیا قبلاً به میگرن با اورا یا بدون اورا مبتلا شده‌اید؟

حداقل 50 درصد از افرادی که به دلیل میگرن دهلیزی دچار سرگیجه می‌شوند، حساسیت شدید به نور (فوتوفوبیا)، حساسیت به صدای بلند (فونوفوبیا) و یا اورای بینایی را تجربه می‌کنند. اگر سرگیجه همراه با سردرد باشد، اغلب بیمار از مشکلاتی زیر هم، شکایت خواهد کرد:

  • قرار داشتن مرکز سردرد در یک طرف سر
  • داشتن سردرد ضربان دار
  • شدید یا متوسط بودن شدت سردرد
  • بدتر شدن سردرد با انجام فعالیت بدنی روزمره

پزشک معالج، برای اینکه بتواند بهترین روش‌های درمانی را برای بیمار انتخاب کند، شرایط دیگری را که ممکن است باعث ایجاد علائمی مشابه، علائم میگرن وستیبولار شوند را بررسی می‌کند؛ این شرایط عبارتند از:

  • التهاب عصب یا نشت مایع در گوش داخلی
  • حملات ایسکمیک گذرا (TIAs) که به آنها سکته نیز گفته می‌شود.
  • احتمال وجود بیماری منیر(menieres disease) (یک اختلال گوش داخلی)
  • سرگیجه موضعی خوش خیم (BPV)، که باعث دوره‌های مختصر سرگیجه خفیف یا شدید می‌شود.

تمامی موارد بالا می‌توانند علائمی همچون علائم میگرن تعادلی داشته باشند؛ درآخر پزشک با توجه به پاسخ‌های بیمار تشخیص می‌دهد که آیا این بیماری میگرن وستیبولار است یا خیر.

درمان،پیشگیری و مدیریت میگرن وستیبولار

داروهایی که برای درمان سرگیجه استفاده می‌شوند، می‌توانند در تسکین علائم و نشانه‌های میگرن دهلیزی (وستیبولار) نیز مؤثر باشند؛ این داروها نه تنها به کنترل سرگیجه کمک می‌کنند، بلکه در کاهش علائم مرتبط با بیماری‌های ناشی از حرکت، حالت تهوع، استفراغ و سایر مشکلات مرتبط نیز مفید هستند.

تصویر خانم مبتلا به میگرن وستیبولار که به دنبال درمان،پیشگیری و مدیریت میگرن وستیبولار است

اگر فرد به طور منظم و دوره‌ای سرگیجه داشته باشد، پزشک ممکن است داروهایی مشابه آنچه برای پیشگیری از سایر انواع میگرن استفاده می‌شود، تجویز کند. این داروها به کاهش فراوانی و شدت حملات میگرن دهلیزی کمک می‌کنند. از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسدود کننده‌های بتا
  • تریپتان مانند سوماتریپتان (Imitrex)
  • داروهای ضد تشنج ، مانند لاموتریژین (Lamictal)
  • مسدود کننده های کانال کلسیم
  • آنتاگونیست های CGRP، مانند ارنوماب (Aimovig)

علاوه بر مصرف دارو، تغییر سبک زندگی هم می‌تواند به پیشگیری و درمان میگرن تعادلی کمک کند؛ این موارد عبارتند از:

  • خواب و استراحت کافی
  • تمرین و ورزش منظم
  • نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز
  • انجام فعالیت‌هایی برای کاهش استرس مانند باغبانی

اگر قاعدگی یکی از عوامل محرک میگرن وستیبولار باشد، مصرف قرص‌های مدر (قرص آب) می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. همچنین، توصیه می‌شود در این دوره از مصرف غذاهای شور خودداری کنید، زیرا نمک می‌تواند باعث احتباس مایعات و تشدید علائم شود. به‌طورکلی برای پیشگیری از بروز میگرن دهلیزی، اجتناب از غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند عامل تحریک میگرن باشند، بسیار مؤثر است. ثبت دقیق مواد غذایی مصرفی در یک دفترچه یادداشت به شما کمک می‌کند تا الگوهای تغذیه‌ای درست و مناسبی برای خود انتخاب کنید.

قرص‌های دیورتیک که به عنوان “قرص‌های آب” نیز شناخته می‌شوند، داروهایی هستند که به کاهش تجمع مایعات و نمک در بدن کمک می‌کنند؛ این داروها باعث می‌شوند که کلیه‌ها آب و نمک اضافی را از بدن از طریق ادرار خارج کنند و معمولاً مصرف آن‌ها باعث افزایش دفعات ادرار می‌شود.

سخن پایانی در مورد میگرن وستیبولار

همانطور که گفته شد، میگرن وستیبولار یکی از انواع میگرن است که با سرگیجه و عدم تعادل همراه بوده و می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی افراد بگذارد؛ از این رو تشخیص و درمان به‌موقع این بیماری اهمیت بسیاری دارد، به‌ویژه با توجه به شباهت علائم آن با سایر اختلالاتی که در طول مقاله درمورد آنها صحبت شد. مدیریت علائم از طریق دارو، تغییرات سبک زندگی و شناسایی عوامل محرک مانند تغذیه و استرس می‌تواند به کاهش شدت و تعداد حملات کمک بسزایی کند و بهبودی قابل توجهی در زندگی روزمره بیماران ایجاد نماید.

چنانچه با این مشکل روبرو هستید به کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر مراجعه نمایید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید. مطلبی که تحت عنوان «میگرن وستیبولار یا سرگیجه میگرنی چیست؟ و نحوه تشخیص و درمان آن» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

دانشنامه درد و عفونت گوش

با انواع عفونت گوش و درمان آن آشنا شوید

عفونت‌های باکتریایی و ویروسی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری عفونت گوش می‌باشند. این عفونت می‌تواند به پشت پرده گوش، گوش داخلی و خارجی و

42 دیدگاه دربارهٔ «میگرن وستیبولار یا سرگیجه میگرنی چیست؟»

  1. فاطمه کیا

    سلام من از ۵سالگی تا ۱۶ سالگی دچار میگرن سرگیجه بودم و هیچ پزشکی تشخیص نمی‌داد تا ۱۴ سالگیم که بالاخره تشخیص دادن و با مصرف قرص مشکلم برطرف شد یعنی از ۱۶سالگیم تا الان که ۳۵ سالمه دیگه مشکلی نداشتم اما الان چندوقتی هست که احساس سرگیجه و از دست دادن تعادل دارم میخواستم بدونم ممکنه میگرنم دوباره برگشته باشه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. بله ممکن است. باید تست شوید

    2. ناشناس

      سلام عزیزم میشه بگی چه قرصی مصرف کردی که خوب شدی من همین مشکلو دارم دکتر بهم قرض ریبوفلاوین تجویز کرد ولی حالم خوب نشد

  2. سلام خسته نباشین من 16 سالمه سرگیجه و حالت تهوع دارم اول رفتم دکتر مغز اعصاب سی تی اسکن گرفت گفت چیزیت نیست بعد رفتم چشم پزشک گفت از چشمات نیست رفتم گوش پزشک گفت میگرن عصبی داری 1ماه پیش هم سرگیجه داشتم بعد یه هفته رفت این میتونه از همین باشه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. مراجعه کنید معاینه و بررسی شود. 88870912

  3. ناشناس

    سلام من بیماری منییردارم دکتراعصاب وگوش،حلق بینی رفتم اما نمیتونم دارواعصاب بخورم چه کارکنم؟؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. مراجعه کنید معاینه و بررسی شود. 88870912

  4. سلام من از اردبیهشت ماه دچار سرگیجه شدم. سرگیجه من اینجوریه که انگار توی قایقم و همش در تلاطمه سرم. من هر وقت حرکت میکنم دچار سرگیجه میشم. چند جا رفتم اول تشخیص منییر دادن. اما بعد تشخیص میگرن وستیبولار دادن. من الان سیناریزین و پراپرانول مصرف میکنم حدود یک ماهه اما همچنان وضعیت مثل قبله. شش ماه هم بتاسرک مصرف کردم باز فرقی نکرد. ایا داروها وجود داره که حداقل سرگیجه رو جلوش بگیره ؟

    1. کلینیک گوش تهران

      علائم شما می تواند مرنبط با مشکلات گوش داخلی باشد. ضروری است تا آزمایشات تخصصی و معاینات لازم انجام شود تا بتوان نظر قطعی در مورد علت مشکل شما داد.

    2. سلام من بعد از یک حادثه و ضربه به پشت سرم نزدیک ۹ ماه دچار سرگیجه هایی شبیه سنگینی پشت سر و احساس گیجی و سرگیجه هایی داشتم که اصلا مشخص نبود چطور اتفاق می افته هر متخصص و آزمایشی انجام می‌دادم چیزی نشون نمی‌داد تا مشخص شد سرگیجه میگرنی هست.
      و داروی نورتریپتیلین۱۰ به همراه پروپرانولول ۱۰ مصرف میکنم حالم خیلی بهتر شد تقریبا خوب شدم فقط گفتا تا زمان زیادی باید این رو مصرف کنم.

  5. سلام من الان سه هفته است که در اوقات مختلف روز احساس گیجی پیدا می کنم البته خیلی ضعیفه میگرن هم دارم و قبلا دچار سرگیجه هم شدم و الان تحت درمان با پروپرانولول هستم می خواستم ببینم این احساس گیجی با این مدت می تونه ناشی از میگرن باشه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      بله میگرن می تواند بعنوان عامل زمینه در بروز سرگیجه و گیجی موثر باشد. با اینحال، باید معاینات و آزمایشات لازم بعمل آید تا بتوان با قطعیت نظر داد. با تعیین نوبت قبلی، مراجعه نمائید.

  6. با سلام 41 سالمه سرم سنگین شده و درد داخل چشمام وتاری دید آستیگمات پیدا کردم. ولی استیگمات چشمم کم وزیاد میشه. ایا سوماتریپتان بهم کمک میکنه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      با سلام، به چشم پزشک مراجعه کنید

  7. سلام سرگیجه مداوم یعنی دوهفته کامل هر روز سرگیجه داشته باشیم از علائم این بیماری هست. البته سرگیجه ها خفیفه ولی هست

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام بدون بررسی و معاینه و همچنین انجام تست های لازم نمیشه نظر داد باید مراجعه کنید تا ازمایشات لازم انجام بشه

  8. باسلام ۴۵سال سن دارم سرگیجه ،حالت تهوع و دارم وزمان دم و بازدم سرگیجه ام فعال تر میشه لطفا راهنمایی کنید پیش کدام دکتر برم .دکترگوش رفتم تست شدم گوشا سالمه

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام اگر متخصص گوش تشخیص دادن از گوش نیست باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

  9. آیا سرگیجه میگرنی میتونه ۱۷ روز ادامه داشته باشد و درمان غیر از دارو چه راه حلی وجود داره

  10. آیا سرگیجه میگرنی میتونه ۱۷ روز ادامه داشته باشد

    1. سلام۹ستله که برام بیماری منیر تشخیص داده شده ، در طی یک سال اخیر حتی با وجود پرهیز غذایی شدید دچار سرگیجه می شوم بخصوص در دوران پریودی، قبل سرگیجه هم گردن درد و درد پشت سر دارم، آیا این علائم علائم میگرن هستند و بیماری من منیر نیست؟

      1. کلینیک گوش تهران

        با سلام؛ تشخیص افتراقی میگرن و منییر مستلزم معاینه و انجام آزمایشات تخصصی است.

  11. سلام من چند وقتی که دچار سرگیجه های شدید و حالت تهوع ام میتونه مشکلم این بیماری باشه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. سرگیجه می تونه علامت بیماری های مختلفی باشه، که یا مربوط به مغز و اعصاب است و یا گوش. به همین دلیل بدون معاینه و بررسی بالینی نمی توان نظر داد. شما باید مراجعه کنید.

  12. سپیده رضاییان

    سلام وقتتون بخیر
    من درگیر این سرگیجه ها هستم و سوالم این هست که این سرگیجه ها با دارو کنترل و درمان میشه؟ و آیا امکان بازگشت داره یا نه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. اگر وستیبولار باشه دارو درمانی راه اوله.

  13. سلام من میگرن سر گیجه ای دارم یک هفته پیش سردرد شدید گرفتم بعد از اون هم شروع کرد به سرگیجه الان یک هفتس سر گیجه دارم قرص میگروفار هم میخورم فایده نداره چکار باید بکنم

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. با این تفاسیر که عرض کردید حتما باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

  14. سپهریان

    کلینیک عااالی . کادر درمان عالی. خیلی راضی بودم

  15. بارورز

    سلام ببخشید سوالم اینه که میگرن درمان قطعی داره؟ یعنی میتونیم بگیم به طور کامل درمان میشه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. درمان قطعی برای بیماری میگرن یافت نشده است. اما کسانی که به این بیماری دچار هستند می توانند از داروهای مانند مسدود کننده های بتا، تریپتان مانند سوماتریپتان (Imitrex)، داروهای ضد تشنج ، مانند لاموتریژین (Lamictal)، مسدود کننده های کانال کلسیم و آنتاگونیست های CGRP، مانند ارنوماب (Aimovig) استفاده کنند. اما اکیدا توصیه می شود برای درمان این بیماری به متخصصین مربرطه مراجعه کرده و از هر نوع خود درمانی بپرهیزید.

  16. سلام روز خوش اگه میشه بیشتر در مورد میگرن مقاله بگذارید. اینکه چه داروهایی باید مصرف کنیم برای تسکین درد

    1. کلینیک گوش تهران

      برای اطلاع از داروهای تسکین دهنده درد ناشی از میگرن توصیه می شود به پژشک متخصص مراجعه شود. اما همانگونه که در مقاله اشاره شده است برای درمان می توان از داروهای مسدود کننده های بتا،تریپتان (مانند سوماتریپتان) ،داروهای ضد تشنج (مانند لاموتریژین) ، مسدود کننده های کانال کلسیم و آنتاگونیست های CGRP (مانند ارنوماب ) استفاده شود. اما توصیه اصلی ما این است قبل از هرگونه خود درمانی به متخصصین مربوطه مراجعه شود.

  17. سپه بانی

    کلینیک خیلی خوبی بوود خیلی راضی بودم از تشخیص

  18. احمدیان

    خیلی مقاله ی خوبی بود میشه لوکیشن دقیق کلینیک رو بگید کدام قسمت سایته؟

    1. کلینیک گوش تهران

      برای کسب اطلاعات کامل درباره آدرس کلینیک و همچنین نحوه نوبت دهی به قسمت تماس با ما در صفحه اصلی سایت به آدرس tehranearclinic.com مراجعه کنید.

  19. درود و عرض خسته نباشید
    خیلی کلینیک خوب و تمیزی بود ولی برای نوبت گرفتن یکم اذیت شدم اگه نوبت دهی به صورت آنلاین باشه خیلی بهتره

    1. کلینیک گوش تهران

      کلینیک گوش تهران امکان نوبت دهی اینترنتی به مراجعه گنندکان را فراهم کرده است. برای رزرو نوبت اینترنتی به صفحه اصلی سایت به آدرس tehranearclinic.com مراجعه کنید و در بخش تماس با ما، روی لینک نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.