بهترین آنتی بیوتیک برای ترشحات پشت حلق چیست؟

آخرین بروزرسانی: آگوست 20, 2024
خانمی که مریض شده و دارای ترشحات پشت حلق است.

ترشحات پشت حلق، به دلایل مختلف مانند آنفولانزا، آلرژی، عفونت سینوسی یا سینوزیت، انحراف تیغه بینی یا گیر کردن شی خارجی در بینی (مخصوصا در کودکان) رخ می‌دهد؛ حتی غذاهای تند نیز می‌توانند جریان مخاط را تحریک نمایند! در هر حال، معمولا برای درمان این عارضه باید بهترین آنتی بیوتیک را مصرف کنید.  بهترین آنتی بیوتیک برای ترشحات پشت حلق، متناسب با علت ایجاد آن انتخاب می‌شود؛ هر چند در اغلب موارد، پزشک متخصص داروهایی مانند آموکسی سیلین و پنی سیلین را برای عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌کند! داروهای ضد قارچ مانند نیستاتین نیز به بهبود عفونت‌های قارچی کمک خواهد کرد.

در مورد عفونت‌های ویروسی نیز هیچ نوع آنتی بیوتیکی نمی‌تواند خلط پشت حلق را درمان کند؛ اما در این مورد، پزشک درباره روش‌های جایگزین با بیمار صحبت خواهد کرد. بسته به شرایط بیمار، گاهی پزشک متخصص گوش، حلق و بینی یکی از انواع آنتی هیستامین‌ها را نیز برای وی تجویز می‌کند، تا روند درمان سریع‌تر شود؛ ضمن اینکه به تنفس بهتر بیمار کمک می‌کند.

بهترین آنتی بیوتیک برای درمان ترشحات پشت حلق

تجویز آنتی بیوتیک برای ترشحات پشت حلق، به عامل ایجاد عفونت بستگی دارد؛ بهترین داروها به قرار زیر هستند:

• برای عفونت‌های باکتریایی، معمولا پنی سیلین و آموکسی سیلین تجویز می‌شوند. این داروها باید حداقل به مدت 10 تا 14 روز مصرف گردند، تا تاثیر خود را نشان دهند. البته تقریبا همه افراد، 2 تا 3 روز پس از مصرف آنتی بیوتیک، احساس بهتری خواهند داشت؛ اما اتمام دوره مصرف به رفع کامل عفونت کمک می‌کند.
  • بیمارانی که نسبت به پنی سیلین حساسیت شدید نشان می‌دهند، معمولا باید دوره درمان خود را با داکسی سایکلین کامل کنند.
  • برای درمان عفونت‌های قارچی در پشت حلق، باید از آنتی بیوتیک‌های ضد قارچ استفاده کرد. رایج‌ترین آنتی بیوتیک برای خلط پشت حلق ناشی از عفونت قارچی، نیستاتین است؛ برای استفاده از این دارو باید محلول را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان نگه داشته و سپس آن را ببلعید.

بهترین آنتی بیوتیک برای درمان ترشحات پشت حلق

عفونت‌های ویروسی به داروهای آنتی بیوتیک پاسخ درمانی نمی‌دهند؛ بنابراین پزشک متخصص باید بنا بر علت ایجاد این نوع عفونت، بهترین روش جایگزین را تجویز نماید.Post-Nasal Drip – Chemocare

آیا مصرف آنتی بیوتیک به تنهایی کافی است؟

بسته به اینکه عامل ایجاد خلط پشت حلق چه چیزی باشد، پزشک متخصص داروهای دیگری را برای بیمار تجویز می‌کند؛ این داروها اغلب ضد التهاب و ضد احتقان هستند، که تنفس فرد را بهبود می‌بخشند؛ از جمله داروهای یاد شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آنتی هیستامین‌ها؛ شامل دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین، لوراتادین و فکسوفنادین هستند، که دو مورد اول را می‌توانید بدون نسخه پزشک دریافت نمایید. هر چند برخلاف لوراتادین و فکسوفنادین، عوارضی مانند خشکی دهان و خواب آلودگی به همراه دارند.
  • کورتیکواستروئیدها؛ شامل بودزوناید و فلوتیکازون پروپیونات که به شکل اسپری بینی مصرف می‌شوند. برای کسانی که به واسطه سرماخوردگی، دچار خلط پشت حلق شده‌اند، این نوع اسپری باعث رفع تحریک و التهاب بینی می‌گردند.
  • داروهای ضد احتقان؛ شامل قرص سودوافتیرین یا اسپری آزلاستین که می‌توانند علائم سرماخوردگی و گرفتگی بینی را برطرف کنند. البته مصرف همزمان این داروها با آنتی هیستامین، باید مطابق با نظر پزشک تایید شود.

در مجموع برای درمان عفونت‌های مختلف گوش، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند نقش موثری در بهبود و کاهش علائم داشته باشد؛ حال اگر در کنار ترشحات پشت حلق، به دنبال بهترین راهکارهای درمانی برای عفونت گوش نیز هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش را مطالعه کنید تا با داروهای مناسب این مشکل آشنا شوید.

بهترین پزشک برای درمان خلط پشت حلق

وجود کمی خلط پشت حق، به واسطه فعالیت سینوس‌ها کاملا طبیعی است؛ اما اگر مقدار خلط بیش از حد متعارف باشد، باید حتما به یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید، تا علت آن بررسی شود. در نهایت، پزشک با تجویز مناسب‌ترین دارو یا آنتی بیوتیک برای خلط پشت حلق، مانند پنی سیلین و آموکسی سیلین، آن را درمان خواهد کرد.What is the best antibiotic to treat a sinus infection? (drugs.com)

کلینیک گوش تهران، یکی از بهترین مراکز درمانی است که شما می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص تهران، در این مرکز ملاقات حضوری داشته باشید.

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

ارتباط گوش درد و تومور مغزی چیست؟
دانشنامه درد و عفونت گوش

ارتباط گوش درد و تومور مغزی

ممکن است هنگام درد گوش به این فکر کنید که این درد ناشی از بیماری یا شرایط خاص پزشکی باشد. گرچه تمامی گوش دردها به