سمعک داخل گوش چیست؟ و انواع آن

آشنایی با سمعک داخل گوش

سمعک‌ داخل گوش(in the ear hearing aids) به راحتی در مجرای گوش شما قرار می‌گیرند. کوچک‌‌ترین سمعک داخل گوش می‌توانند تقریبا نامرئی باشند، در حالی که مدل‌های بزرگ‌تر متناسب با رنگ پوست و در گودی لاله گوش قرار می‌گیرند. در ادامه درمورد سمعک‌ داخل گوش و انواع آن پرداخته می‌شود.

سمعک داخل گوش (ITE)

سمعک‌ داخل گوش (ITE) در کانال گوش قرار می‌گیرد و معمولاً متناسب با تصمیم شنوایی شناس در هنگام مشاوره سمعک(hearing aids) تجویز می‌شود. این مدل‌ها به طور معمول در رنگ‌های مختلف متناسب با پوست برای همرنگ شدن با لاله گوش خارجی بیمار موجود است.

برخی از انواع سمعک‌ داخل گوش (ITE)، در عمق مجرای گوش قرار می‌گیرند. در حالی که برخی دیگر به گوش خارجی (لاله گوش) نزدیکتر هستند. سمعک‌های داخل گوش در چند نوع متفاوت موجود هستند. این سمعک‌ها عبارتنداز:

سمعک‌ نامرئی در کانال (IIC)

سمعک‌های نامرئی در کانال (IIC) از انواع سمعک داخل گوش، جزو کوچک‌ترین سمعک‌هایی هستند که می‌توانند در داخل مجرای گوش قرار بگیرند. به این موارد سمعک نامرئی نیز گفته می‌شود. سمعک‌های نامرئی در کانال (IIC) به اندازه‌ای داخل کانال گوش قرار می‌گیرند، که توسط افراد دیگر دیده نمی‌شوند. یک پین پلاستیکی نازک بر روز بدنه سمعک نصب می‌شود تا سمعک توسط آن از گوش خارج شود.

همه افراد نمی‌توانند این سمعک‌های کاملاً نامرئی را داشته باشند زیرا مجاری گوش باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا این مدل سمعک پنهان، بتوانند در آنها جای بگیرند. سمعک‌های IIC مناسب افراد کم شنوایی خفیف یا متوسط تا شدید است. IIC سمع‌ های سفارشی است که دقیقاً متناسب با گوش شما ساخته می‌شود.

بهترین سمعک‌های نامرئی به طور خودکار با محیط‌‌های مختلف صوتی سازگار می‌شوند، بنابراین در طول روز نیازی نیست آنها را لمس کرد یا تنظیمات آن را تغییر داد.

کاملاً در کانال (CIC)

سبک‌های IIC و CIC یکی دیگر از انواع سمعک داخل گوش کوچک‌ترین و ظریف‌ترین سمعک‌های موجود هستند. مدل‌های نامرئی در کانال «IIC » همانگونه توصیف شد، عملاً قابل مشاهده نیستند. سمعک‌های CICبسیار شبیه به سبک‌های IIC هستند، اما کاملا در عمق مجرای گوش قرار نمی‌گیرد.

مقاله مفید :  کاشت ساقه مغز شنوایی چیست؟

این مدل‌ها معمولاً برای افرادی که کم شنوایی خفیف تا متوسط ​​دارند مناسب است. به دلیل کوچک بودن، معمولاً هیچ کنترل دستی (مانند ولوم کنترل) یا دکمه تغییر برنامه ندارند.

مزایای سمعک کاملاً در کانال (CIC) چیست؟

  • بسیار ظریف هستند
  • کیفیت خوب صدا به دلیل نحوه قرارگیری آنها در گوش

معایب کاملاً در کانال (CIC) چیست؟

  • حساس به موم گوش(ear wax) و آسیب رطوبت
  • اندازه کوچک این نوع از سمعک‌ها برای اتصال به دستگاه‌های بی سیم مانند تلفن‌های هوشمند مشکل ساز است.

سمعک‌ داخل کانال (ITC)

سمعک‌های ITC از انواع سمعک داخل گوش در قسمت پایین گودی لاله گوش قرار می‌گیرند و باعث راحتی کاربر می‌شوند. از آنجا که اندازه آنها کمی بزرگ‌تر از مدل‌های IIC و CIC است، عمر باتری آنها کمی بیشتر است و می‌توانند طیف وسیعی از افت شنوایی را پوشش دهند. اندازه بزرگ‌تر این امکان را می‌دهد تا در صورت تمایل، از ویژگی‌های دیگری مانند میکروفن‌های جهت دار برای درک بهتر در محیط‌های پر سر و صدا و کنترل‌های دستی مانند ولوم کنترل، برخوردار باشند.

مزایای سمعک‌ داخل کانال (ITC) چیست؟

  • ظریف
  • عمر باتری بیشتر
  • ویژگی‌هایی شبیه به سبک های IIC و CIC

معایب سمعک‌ داخل کانال (ITC) چیست؟

  • حساس به موم گوش و آسیب رطوبت
  • به علت نحوه قرار گیری بیشتر دچار انسداد می‌شوند.

سمعک‌های Low Profile

سمعک‌های Low Profile، شبیه سبک‌های ITC هستند ولی فقط نیمی از گودی لاله گوش را پر می‌کند. مانند سبک‌های ITC، طراحی‌های Low Profile به اندازه کافی بزرگ هستند که می‌توانند از میکروفن‌های جهت دار و کنترل‌های دستی مانند ولوم کنترل و دکمه فشار برای تغییر برنامه استفاده کنند. اندازه مدل Low Profile برای افرادی که توانایی دارند، مطلوب است زیرا کار کردن با آن نسبت به سایزهای کوچک‌تر، آسان‌تر است.

مزایای سمعک‌های Low Profile چیست؟

  • اندازه بزرگ دارند و بنابراین وارد کردن و خارج کردنشان آسان تر است.
  • امکانات و کنترل‌های کاربر بیشتری را در خود جای داده است.
  • به دستگاه‌های بی سیم مانند تلفن متصل می‌شود.
مقاله مفید :  انتخاب بهترین نوع سمعک برای کودکان

معایب سمعک‌های Low Profile چیست؟

  • نسبت به سبک‌های کوچکتر در گوش، دید بیشتری دارد.
  • انسداد بیشتر، باعث می‌شود که در پوسته گرفتگی ایجاد شود.

در انتها

وقتی نوبت به سمعک می‌رسد، چندین ویژگی و سبک متناسب با نیازهای مختلف کاهش شنوایی وجود دارد. کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر با داشتن بهترین متخصصان شنوایی شناس و گوش، حلق و بینی، برترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان«سمعک داخل گوش چیست؟ و انواع آن» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

https://www.healthyhearing.com/help/hearing-aids/types

https://www.oticon.global/hearing-aid-users/hearing-aids/choosing-right-hearing-aid/in-the-ear

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پست های مرتبط

4 دیدگاه دربارهٔ «سمعک داخل گوش چیست؟ و انواع آن»

  1. میرزایی

    سلام خسته نباشید مرسی از شما بابت گذاشتن چنین مقاله ای بابت افزایش اطلاعات عمومی ما
    نوبت دهی برای شنوایی سنجی در داخل سایت شما چگونه هست؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. برای رزور نوبت هم می توانید با شماره های 02188202934 02188870911 تماس بگیرید و هم می توانید به صورت اینترنتی اقدام نمائید. برای رزور نوبت اینترنتی به صفحه اصلی سایت به نشانی https://tehranearclinic.com/ مراجعه و در بخش تماس با ما روی لینک نوبت دهی اینرنتی کلیک نمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *