عوارض و هزینه عمل جراحی استاپدکتومی

جراحی استاپدکتومی چیست؟

کاهش شنوایی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. سیستم گوش انسان و نحوه شنیدن صدا توسط آن روند بسیار پیچیده‌ای دارد. گوش انسان برای انتقال صدا از سه استخوان کوچک چکشی، سندانی و رکابی تشکیل شده است و در صورت بروز هر گونه اختلال در زنجیره شنوایی، فرد دچار کم شنوایی می‌شود.

در این مقاله به یکی از روش‌های اصلاح مشکل اتواسکلروزیس که مربوط به استخوان گوش است، می‌پردازیم که به عمل استاپدکتومی (stapedectomy) معروف است. در بیش‌تر مواقع افراد زمانی به این بیماری پی می‌برند که دچار کاهش شنوایی شده‌اند و به پزشک مراجعه می‌کنند. قبل از اینکه در مورد این عمل جراحی توضیح دهیم بهتر است در مورد بیماری اتواسکلروزیس بیش‌تر بدانید.

توصیه میکنیم قبل مطالعه مقاله فیلم عمل استاپدکتومی را در زیر تماشا کنید.

بیماری اتواسکلروزیس

سیستم شنوایی به صورت مشروح کار می‌کند که ابتدا صدا توسط لاله گوش به درون کانال گوش هدایت شده و سپس موجب حرکت پرده گوش(tympanic membran) می‌شود. پرده گوش با صدا به ارتعاش و لرزش در می‌آید.

ارتعاش و لرزش پرده موجب حرکت سه استخوان اصلی سندانی، رکابی و چکشی گوش می‌شود. و حرکت آن‌ها موجب حرکت مایع داخل حلزون گوش(cochlear) شده و حرکت مایع باعث می‌شود سلول‌های موئی که در انتهای حلزون گوش قرار دارند اطلاعات صدا را به اعصاب شنوایی ارسال کنند و عصب شنوایی این سیگنال‌ها را به مغز منتقل کرده و موجب شنیدن صوت می‌شود. اختلال در هر قسمت از روند شنوایی باعث اشکال در شنوایی فرد می‌شود.

علائم اتواسکلروز

در اتواسکلروز(Otosclerosis) افت شنوایی پیش رونده‌ی انتقال یا هدایتی به تدریج در استخوان رکابی رخ داده و افت شنوایی پیش رونده آرام آرام ایجاد می‌شود. در ابتدای بیماری، کانون التهابی و کانون اتواسکلروز در اطراف دریچه‌ی شنوایی یا فوت پلیت می‌باشد.

به تدریج با پیشرفت بیماری، کانون به سمت حلزون یا کوکلئا گوش منتقل می‌شود. و افت شنوایی جز سنسوری یا حسی-عصبی را هم دارد. لذا در صورت تاخیر درمانی، نتایج جراحی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در صورت مراجعه‌ی دیر بیمار، ممکن است نتایج جراحی به خوبی جراحی در مراحل اولیه نباشد.

اتواسکلروزیس به دلیل سفت شدن استخوان رکابی و اختلال حرکت آن رخ می‌دهد که مانع از حرکت صحیح آن شده و شنوایی را مختل می‌کند، در جراحی استاپدکتومی با برداشتن استخوانچه‎‌های ناقص و جایگزین کردن پروتز به جای آن می‌توان شنوایی افراد را بهبود بخشید.

بیمارانی که از سرگیجه(vertigo) رنج می‌برند بهتر است تحت جراحی اتواسکلروز قرار نگیرند و یک سال قبل از عمل، باید سرگیجه تحت کنترل قرار بگیرد. به همین دلیل بهتر است در صورت داشتن سرگیجه، قبل از عمل به پزشک خود اطلاع دهید.

جراحی اتواسلکروز برای بهبود شنوایی است و جراحی می‌تواند وزوز گوش(tinnitus) را کم یا زیاد کند. در بعضی موارد وزوز گوش با جراحی از بین می‌رود اما این همیشگی نیست و به هیچ عنوان نمی‌توان بهبود وزوز گوش را قبل از عمل پیش‌بینی کرد.

بهبود وزوز گوش جزو اهداف جراحی نیست و ممکن است در بعضی موارد از بین برود یا در بعضی موارد نادر بدتر شود. از آنجا که این جراحی زیر میکروسکوب انجام شده و بسیار حساس است. باید توسط جراح حرفه‌ای #گوش انجام گیرد.

سه هفته بعد از جراحی حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد بیماران، قدرت شنوایی خود را باز می‌یابند و تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از نتایج موفقیت آمیز نیست که با جراحی دوم می‌توان مشکل را برطرف کرد، کری کامل حسی_عصبی ممکن است در ۱ درصد از بیماران که حملات سرگیجه دارند رخ دهد. در 5 درصد از موارد ممکن است افت شنوایی بدتر شود.

سمعک(hearing aids)، جایگزین عمل استاپدکتومی است که بیماران می‌توانند به جای جراحی از آن استفاده کنند. حال می‌پردازیم به روند جراحی استاپدکتومی و مراقبت‌ بعد از آن.

علائم اتواسکلروز

عمل استاپدکتومی گوش چیست؟

استاپدکتومی نوعی جراحی گوش به منظور بهبود انتقال صدا به گوش داخلی است. جراحی استاپدکتومی یکی از بهترین روش‌های درمانی برای افرادی است که قدرت شنوایی آن‌ها کم شده است، کاهش قدرت شنوایی ناشی از مشکل استخوان رکابی و محدودیت آن در جابجایی است.

در عمل استاپدکتومی، استخوان رکابی بی‌حرکت در گوش میانی برداشته شده و یک پروتز جایگزین آن می‌شود و در برخی موارد با برداشتن قسمتی از استخوان‌های بی‌حرکت و رکابی گوش میانی، در انتهای آن یک سوراخ کوچک ایجاد می‌شود که به آن استاپدکتومی می‌گویند.

استاپدکتومی چیست؟

نحوه عمل جراحی استاپدکتومی

عمل استاپدکتومی تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی بسته به انتخاب جراح انجام می‌گیرد. این عمل از داخل کانال گوش انجام می‌شود.

جراح متخصص گوش، از طریق کانال گوش، پرده صماخ را کناری زده و استخوان رکابی یا معیوب بی‌حرکت را برمی‌دارد و به جای آن پروتز مخصوصی می‌گذارد که این پروتز نقش همان‌ استخوان رکابی را ایفا می‌کند. بیمار تا یک هفته بعد از عمل بهبود شنوایی زیادی را احساس نمی‌کند.

بعد از انجام تغییرات لازم، درون گوش بیمار پانسمان مخصوصی به نام ژلفوم قرار می‌گیرد. بیمار تا زمان خارج کردن پانسمان بهبود شنوایی را حس نکرده و دو الی سه هفته بعد پانسمان خارج می‌شود.

عمل استاپدکتومی که توسط جراح مجرب و متخصص انجام شود در حدود ۹۰-80 درصد از موارد شنوایی بهبود می‌یابد. کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر با بهترین و مجرب‌ترین جراحان و متخصصین گوش در تهران، آماده خدکت رسانی به شما عزیزان می‌باشد. در صورت نیاز می‌توانید با شماره کلینیک گوش تهران تماس حاصل نموده و یا از طریق وب‌سایت کلینیک گوش تهران اقدام به رزرو وقت کنید.

عوارض عمل جراحی استاپدکتومی

هر جراحی عوارض و خطرات مخصوص به خود را دارد. جراحی استاپدکتومی نیز از این قضیه مستثنا نیست. در ادامه برخی از عوراض جراحی استاپدکتومی را قید خواهیم کرد.

  • تغییرات در طعم
  • سرگیجه
  • وزوز گوش
  • حساسیت به صدای بلند
  • آسیب به عصب صورت
  • عفونت
  • خون ریزی

این نکته قابل توجه است که در صورت مهارت و تجربه کافی پزشک جراح، امکان بروز چنین عوراضی نادر است.

عوارض عمل جراحی استاپدکتومی

هزینه عمل جراحی استاپدکتومی

هزینه عمل جراحی استاپدکتومی با توجه به شرایط متغیر است. شرایطی همچون موقعیت‌های جغرافیایی، محیط انجام جراحی(بیمارستان یا کلینیک‌های تخصصی)، سطح تجربه جراح، شرایط بیماری در هزینه‌های عمل تاثیر گذار است.

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی استاپدکتومی

بهبود گوش بعد از عمل جراحی استاپدکتومی نیاز به مراقبت‌های بعد از عمل دارد. در ادامه برخی از بهترین نکات برای بهبود بعد از جراحی را بیان خواهیم کرد.

در صورت خستگی، استراحت کافی باید داشت. برای استراحت در هفته اول با استفاده از چند بالشت سر را به بالا ثابت نگه دارید. همچنین می‌توانید با ثابت نگه داشتن سر به بالا ایستاده روی صندلی بخوابید.

پیادره روی به روند بهبودی کمک خواهد کرد. روزهای ابتدایی بعد از جراحی، پیاده روی را شروع کنید و کم کم مدت پیاده روی را بیشتر کنید. پیاده روی با افزایش جریان خون از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر ذات الریه و یبوست کمک خواهد کرد.

یک هفته بعد از جراحی از انجام حرکات ناگهانی سر و خم شدن اجتناب فرمایید. همچنین فعالیت‌های شدیدی همچون دوچرخه سواری، دویدن، وزنه برداری و ورزش‌های هوازی برای حدود 2 الی 4 هفته خودداری کنید.

2 تا 4 هفته بعد از عمل جراحی، نباید آب به گوش وارد شود. بنابراین حین عمل جراحی و یا حمام از گوش گیرهای سیلیکونی استفاده نمایید. جنس گوش گیرها نباید پلاستیکی باشند و همچنین نباید داخل مجرای گوش قرار گیرند.

مراقبت های بعد از عمل جراحی استاپدکتومی

بعد از انجام عمل استاپدکتومی می‌توان سفر هوایی انجام داد؟

فشار هوا می‌تواند بهبودی را به تعویق اندازد. بنابراین تا زمان اجازه پزشک از انجام هر گونه فشار به گوش خودداری کنید. سفرهوایی به علت تغییر فشار در گوش توصیه نمی‌شود.

بعد از انجام عمل استاپدکتومی می‌توان رانندگی کرد؟

در عرض یک هفته بعد از عمل جراحی، زندگی فرد به روال سابق باز می‌گردد. اگر شغل شما وابسته به رانندگی است، بهتر است قبل از شروع به رانندگی نظر پزشک خود را جویا شوید.

در انتها

جراحی استاپدکتومی برای برداشتن استخوانچه رکابی در داخل گوش میانی انجام می‌شود. بعد از جراحی ممکن است که فرد دچار سردرد و یا سرگیجه شود. علائمی همچون گرفتگی گوش، بسیار طبیعی است. این علائم بعد از بهبود شرایط بهتر خواهد شد. دوره نقاهت این جراحی معمولا بین یک الی دو هفته بعد از جراحی خواهد بود.

پزشکان تیم کلینیک گوش تهران با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند. کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان «جراحی استاپدکتومی چیست؟» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۶ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

30 دیدگاه دربارهٔ «عوارض و هزینه عمل جراحی استاپدکتومی»

  1. سلام خسته نباشید من یک ماه پیش تو تصادف استخوان گوشم شکسته ایا با عمل جراحی امکان داره دوبار درست بشه
    ممنون میشم جواب بدین

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. منظور کدام استخوان گوش است؟ اگر دررفتگی استخوانچه های گوش میانی دارید بله با جراحی امکان ترمیم هست.

  2. سلام استاپدکتومی گذاشتم اگه شستشوی گوش انجام بدم اشکالی نداره

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. اگر به تازگی عمل کردید شستشو انجام ندهید.

  3. سلام من دوهفته هست عمل اتواسکلوزانجام دادم شنواییم خیلی خوب شده فقط به من گفتن فردابعدازترخیص از بیمارستان پاسمان گوشتوتاجای که میشه بردارمنم چون شهرستان بودم رفتم پیشه دکترگوش تااخرین. باندروازگوشم دراوردفقط باندجذبی توگوشم هست وهنوزم خیلی کم سرگیجه دارم ودکتریزدانی برای یک ماه دیگه قراره منومعاینه کنند الان گوشم به مشکل نمیخوره

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. طبق نوبتتان مراجعه کنید معاینه و بررسی شود. 88870912

  4. باعرض سلام وخسته نباشید
    من یک هفته پیش عمل انجام دادم الان پانسمانم پیش دکتر اولی ک شهر دیگه برای جراحی معرفی کرده بودن ، اومدم یک قطره معرفی کرده ب اسم سیپروزونیت این قطره برای چی هست؟
    ریختم تو گوشم ،گوشم هی میزد میخواستم بپرسم علائمش خوبه یا نه و هر ۸ ساعت چندقطره و تاکی مصرف کرد؟

    1. کلینیک گوش تهران

      با سلام. طبق توصیه پزشک معالج عمل نمایید و درمان را تا انتها ادامه دهید.

  5. سلام وقت به خیر
    من حدود هشت سال هست که دچار چسبندگی گوش میانی شدم و الان شنوایی یک گوشم خیلی خیلی کم شده حدود 10 تا 20 درصد شنوایی دارم آیا برای عمل دیر نیست و اگر عمل نکنم ممکنه تاثیری روی گوش دیگه هم داشته باشه و آیا بعد از عمل کلا تا همیشه نباید ورزش کرد؟

    1. کلینیک گوش تهران

      چسبندگی استخوانچه های گوش پیشرونده است و به تدرج باعث بدتر شدن شنوایی می شود. بعد از عمل مدت کوتاهی محدودیت حرکت شدید خواهید داشت.

      1. درود
        من حدودا ۱۵ ماه پیش عمل استاپدکتومی داشتم ، تایوان تمام مراقبت‌های لازم را انجام دادم از عمل ونتیجه اش کاملا راضی بودم ، میخوام بدونم کی میتونم فعالیت ورزشی مثل فوتبال داشته باشم یا هنوز زوده؟؟
        ممنون میش
        م راهنمایی بفرمایید

        1. کلینیک گوش تهران

          سلام. بهتر است به پزشک جراحتان مراجعه نمائید. ایشان از روند درمان شما مطلع هستند و بهتر می توانند راهنمایی تان کنند.

    1. کلینیک گوش تهران

      عوامل متعددی دخیل است. لطفا مراجعه بفرمایید. 88870912 برای تعیین نوبت

  6. سلام وقت شما بخیر من دو روز پیش عمل استاپدکتومی انجام دادم،الان حس میکنم کیسم کیپ شده و صدای فشار خون توی گوشتان میشنوم که باعث شده صدای بیرون رو نشنوم،این طبیعیه بعد از عمل یا مشکل داره لطفا و اینکه گفتن ده روز دیگه دوباره برم مطبشون ،اما من اثری از پانسمان نمیبینم تو گوشم،پانسمان داخل گوشه یا قابل دیدن ؟ممنونم 🙏🙏

  7. سلام بنده این عمل را انجام دادم ولی دچار سرگیجه شدید همراه با تهوع واستفراغ شدم دکترم گفت که دوباره باید عمل شوم چون مایع گوشم نشت کرده با اینکه عمل مجدد انجام شد ولی بعد از گذشت بیست روز از عمل مجدد هنوز سرگیجه شدید دارم

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. باید مراجعه کنید تا گوش بررسی بشه. به این شکل نمی شه نظر داد.

  8. سلام خسته نباشید میخواستم یه سوال بپرسم اگه .اگر سالهای زیادی شخصی اتواسکلروز داشته باشد و عمل نکرده بعد از تقریبا ۱۵ سال عمل انجام دهد شنوایی بهبود پیدا میکند؟ممنون اگر پاسخگو باشید

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. بستگی داره. نوار گوش خودتون رو ارسال کنید.

  9. با سلام
    بنده دو ماه پیش عمل کردم و شناویم بسیار خوب شده. سوالم در مورد محدودیت های این عمل در بلند مدت است. آیا فعالیت های ورزشی مثل وزنه زدن و یا دویدن و یا فوتبال (ضربه با سر به توپ) خطری دارد برای من؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام شما باید مراقبت‌های بعد از عمل استاپدکتومی را طبق دستور پژشک خود انجام دهید. و فعالیت‌های پر فشار خوب نیست.

  10. سلام. من عمل استاپدکتومی انجام دادم. دو ماهی هست، شنواییم هم خیلی خوب شده، ولی امروز حس میکنم شنواییم کم شده. چرا اینجوری شده؟ ممکنه دوباره شنواییم کم شه. یهو نمیدونم چی شده
    ازمایش شنوایی سنجی انجام داده بودم دو هفته قبل اومده بود رو ده

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام باید به پژشکتون مراجعه کنید و تست شنوایی بدید.

  11. سلام ببخشید من دکترم گفته باید استاپدکتومی انجام بدم سوالم اینه که بعد از عمل شنوایم کامل بر میگرده؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. در اغلب موارد، جراحی بسیار موفقیت آمیز است. شما باید با جراح خودتان مشورت کنید.

      1. سلام من چسبندگی استخوانچه گوش دارم الان یک گوشم کمتر می شنود ایا اگه عمل نکنم روز به روز گوشم رو به ناشنوایی می رود یا همون حد هستش

        1. کلینیک گوش تهران

          چسبندگی استخوانچه ها یک نوع بیماری پیشرونده است و احتمال بدتر شدن شنوایی بالا است.

    2. سلام حساسیت به پروتز داخل گوش چه نشانه هایی دارد
      من بعد از سه ماه از عمل کامل ناشنوا شدم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *