تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی چیست؟

تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی چیست؟

تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی نوعی آزمون تشخیصی است که از آن جهت سنجش جریانات الکتریکی در گوش و تشخیص برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود. قسمت‌های‌های مختلف گوش از جمله حلزون گوش و سایر اجزای گوش داخلی، طیف متعددی از سیگنال‌های الکتریکی را در پاسخ به امواج شنوایی، تولید می‌نمایند.

حال اگر پزشک معالج علائم ایجاد شده در شخص را به دلایل افزایش تولید مایع در کانال‌های گوش و یا مارپیچ‌های کوچک گوش داخلی تشخیص دهد، از این تست برای ارزیابی وضعیت حلزون گوش و سایر بخش‌های گوش داخلی استفاده می‌کند. با انجام تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی می‌توان عملکرد و سلامت گوش داخلی را به خوبی بررسی کرده و از عدم اختلالات در آن اطمینان حاصل کرد. آنچه در این مطلب مطالعه خواهید کرد:

  • تست ECOCHG چیست؟
  • هدف از انجام تستس ECOCHG
  • هزینه تست ECOCHG
  • نوار گوش چیست؟
  • تست EcochG در چه مواردی استفاده می‌شود؟
  • تست ECOCHG چه اطلاعاتی را فراهم می‌کند؟
  • از دیگر اطلاعات موجود در تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی
  • تفسیر تست ECOCHG
  • نحوه انجام تست EcochG
  • رایج‌ترین برنامه‌های بالینی تست شنوایی ECOCHG کدامند؟
  • روش‌های رایج جهت انجام تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی
  • سوالات متداول

تست ECOCHG چیست؟

تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی آزمونی است که از آن برای تشخیص دلایل بروز سرگیجه استفاده می‌شود. علاوه بر آن برخی بیماری‌های ناشی از افزایش و یا کاهش فشار مایع گوش داخلی را نیز می‌توان به کمک این تست تشخیص داد. از جمله مهم‌ترین بیماری‌های قابل تشخیص با این تست بیماری منیر، فیستول پری لنف و superior canal dehiscence می‌باشند. این تست تشخیصی همانند تست ABR برای ثبت الکترود در پیشانی و پشت گوش‌ها قرار داده شده تا علاوه بر تشخیص بیماری‌های ذکر شده به ارزیابی حلزون نرمال نیز بپردازد.

مطالعه پیشنهادی: معرفی انواع روش‌های تست شنوایی‌سنجی

هدف از انجام تست ECOCHG

در واقع از تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی برای تشخیص سرگیجه و درمان و توانبخشی و اختلالات تعادلی ناشی از سیستم وستیبولار استفاده می‌شود. بسیاری از پزشکان و صاحب‌نظران تست الکتروکوکلئوگرافی را از جمله پتانسیل‌های برانگیخته شنوایی معرفی کرده که به کمک آن می‌توان پاسخ‌های دریافتی از حلزون و عصب هشت را ثبت کرد.

هزینه تست ECOCHG

هزینه‌های مربوط به انجام تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی را مطابق با تعرفه اعلام شده از سوی نهادهای رسمی دولتی تعیین می‌کنند. هزینه قابل پرداخت برای تست الکتروکوکلئوگرافی بسیار پایین است.

نوار گوش چیست؟

علاوه بر تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی تست دیگری وجود دارد که به کمک آن آستانه شنوایی افراد را تشخیص می‌دهند. این آزمایش نوار گوش یا ادیوگرام نام دارد. در واقع نوار گوش نوعی فرم طراحی شده می‌باشد که تشخیص میزان کم شنوایی در افراد را بر عهده دارد. در واقع به کمک نوار گوش است که نوع درمان برای بیماران مبتلا به اختلالات گوش تعیین می‌شوند.

نوار گوش چیست؟

تست EcochG در چه مواردی استفاده می‌شود؟

از تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی برای تشخیص بیماری‌ها و اختلالات موجود در حلزون گوش مانند منیر و هیدروپس آندولنفاتیک یا اتساع مایعات گوش داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این تست برای تشخیص بیماری‌هایی که سبب عدم تعادل میان فشار بخش اندولنفاتیک و پری‌لنفاتیک گوش داخلی می‌شوند کاربرد دارد.

علاوه بر آن از ECOCHG برای افرادی ناشنوا و برای بررسی سلامت حلزون گوش افراد استفاده می‌نمایند. از دیگر کاربرد‌های این تست بکارگیری آن به عنوان یک فاکتور مهم جهت تشخیص تغییر موقت در آستانه شنوایی افرادی است که به دلیل آسیب ناشی از صدای بلند ایجاد شده است.

تست ECOCHG چه اطلاعاتی را فراهم می‌کند؟

تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی در نزدیکی حلزون گوش تعدادی پاسخ الکتروفیزیولوژیکی از حلزون و عصب شنوایی دریافت می‌کند که عبارتند از:

  • پتانسیل تجمعی (SP)
  • پتانسیل عصبی (AP)
  • میکروفون حلزونی (CM)

پتانسیل‌های ذکر شده جریانات یونی در سلول‌های مویی و پتانسیل‌های فعال تولید شده در فیبر‌های عصب شنوایی را نشان می‌دهند. همچنین الکترود‌ها اطلاعات به ثبت رسیده را به کامپیوتر انتقال داده تا نتایج به صورت امواجی بر روی کامپیوتر ظاهر شوند.

لازم به ذکر است که برخی از این امواج از جمله پتانسیل عصبی (AP) پتانسیل تجمعی (SP) از نظر ادیولوژیست یا پزشک معالج بسیار مهم هستند. در حقیقت نسبت این دو پتانسیل در تفسیر نتایج بسیار حائز اهمیت هستند. بالا بودن نسبت SP به AP بیشتر از حد استاندارد به معنی بالا بودن فشار مایعات درون گوش درونی بیمار است.

از دیگر اطلاعات موجود در تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی

اطلاعات دریافتی هستند که از الکترود‌ها، بعد از دریافت و پردازش توسط کامپیوتر ایجاد می‌شوند. به عبارتی بخش‌های اصلی در نتایج تست ECOCHG که جهت تشخیص اختلالات حائز اهمیت هستند شامل پتانسیل جمع (SP) و پتانسیل عصبی (AP) می‌باشند. این دو امواج حاصل نتایج مستقیم تحریک حلزون گوش به وسیله امواج صوتی هستند. نکته کلیدی در خصوص نتایج بدست آمده از تست ECOCHG، نسبت SP/AP است. زیرا افزایش این نسبت می‌تواند فشار بیش از حد مایع گوش داخلی را نشان دهد.

از اطلاعات بدست آمده از تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی برای تشخیص بیماری‌ها و اختلالاتی که تحت تأثیر افزایش فشار مایع داخل گوش داخلی ایجاد می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که بالا رفتن فشار مایعات درون گوش داخلی می‌تواند، علامت وجود بیماری‌های سیستم دهلیزی و یا بیماری‌های ذکر شده مانند منییر، هیدروپس اندولنفاتیک باشد.

تفسیر تست ECOCHG

در تفسیر تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی باید دو موج بسیار مهم را مورد بررسی و توجه لازم قرار داد. موج SP یا پتانسیل تجمعی حلزون و موج AP یا پتانسیل عمل دو موج مزبور می‌باشند. موج SP به حلزون گوش مرتبط بوده و موج AP با عصب گوش در ارتباط می‌باشد. در حقیقت اگر فشار مایع گوش داخلی افزایش پیدا کند یا در اصطلاح مایع گوش داخلی دچار التهاب شود دامنه موج SP بالا خواهد رفت. همچنین در صورتی که دامنه موج SP بالاتر از موج AP باشد، دامنه موج SP به موج AP افزایش پیدا می‌کند.

تفسیر تست ECOCHG

در تفسیر نتیجه این نوع تست با ثبت نسبت پتانسیل‌ها می‌توان به وجود بیماری و اختلال در ساختار گوش افراد پی برد. نسبت این پتانسیل‌ها عبارتند از:

  • پتانسیل کوکلئار میکروفونیک / CM از حلزون گوش
  • پتانسیل عمل عصب / AP از عصب شنوایی

نحوه انجام تست EcochG

برای انجام تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی یک الکترود را بر روی پیشانی افراد قرار می‌دهند. سپس گوشی‌های پوشانده شده با فویل روکش طلا را در درون کانال هر دو گوش قرار می‌دهند. سپس یک محرک صوتی را از طریق گوشی به گوش به بیمار انتقال می‌دهند.

بعد از آن الکترود ناشی از فعالیت حلزونی را که در جواب به محرک صوتی ایجاد می‌شود را اندازه‌گیری می‌کنند. در مرحله بعدی و پس از جمع‌آوری تمام اندازه‌گیری‌های لازم، الکترود و هدفون از روی گوش بیمار برداشته خواهند شد. در نهایت امواج اندازه‌گیری شده، توسط دکتر شنوایی مورد بررسی قرار گرفته و در اصطلاح آن‌ها را تفسیر می‌کند.

نحوه انجام تست EcochG

رایج‌ترین برنامه‌های بالینی تست شنوایی ECOCHG کدامند؟

از جمله این برنامه‌ها در تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی شامل موارد ذیل می‌باشند.

  • تقویت موج یا پاسخ مغز شنوایی (ABR)، به ویژه در بیماران دچار کم شنوایی
  • شناسایی هدف و نظارت بر بیماری منیر و هیدروپس اندولنفاتیک (EH)
  • ارزیابی داخلی در عملکرد سیستم شنوایی در طی عمل جراحی مغز و اعصاب

روش‌های رایج جهت انجام تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی

برای انجام تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی از دو روش استفاده می‌کنند. روش اول که در گذشته از آن بیشتر استفاده می‌شد، روش تهاجمی است. به این معنی که انجام تست با درد و ناراحتی برای بیمار همراه بود. خوشبختانه طی سال‌های اخیر و به لطف پیشرفت تکنولوژی این روش کاملاً منسوخ شده است. روش دوم اما که روشی رایج و غیر تهاجمی است بدون ایجاد کمترین درد، برای بیمار انجام می‌شود.

جمع‌بندی

در فرایند انجام تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی پتانسیل‌ها یا سیگنال‌های الکتریکی موجود در گوش داخلی را که در واکنش به صدا ایجاد شده‌اند اندازه‌گیری خواهند شد. پاسخ‌های دریافتی از طریق الکترود‌های موجود در کانال گوش را جمع‌آوری کرده و به سیستم رایانه منتقل می‌کنند. سپس اطلاعات ثبت شده در رایانه توسط یک پزشک متخصص شنوایی تفسیر شده و بر اساس پتانسیل‌های بدست آمده نوع اختلال در گوش را شناسایی می‌کنند. برای آگاهی بیشتر در خصوص تست الکتروکوکلئوگرافی و کاربرد‌های و نحوه انجام آن می‌توانید به سایت کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره تست ECOCHG

آیا تست EcochG عوارض دارد؟

تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی یک آزمایش غیر تهاجمی و بدون درد است و هیچ گونه عارضه خطرناکی برای بیمار به دنبال ندارد.

حین انجام تست EcochG بیمار باید در چه حالتی قرار بگیرد؟

برای کسب نتیجه مطلوب از انجام این تست باید بیمار در حالتی ریلکس بر روی تخت دراز بکشد.

انجام تست EcochG چه مدت طول می‌کشد؟

این تست در حدود 15 الی 20 دقیقه به طول خواهد انجامید.

اقدامات پیش از انجام این تست کدامند؟

بهتر است ۲۴ ساعت پیش از انجام تست دارو‌های ضد سرگیجه را قطع کرد. همچنین مصرف سایر دارو‌ها را با مشورت پزشک ادامه و یا قطع نمود.

کاربرد‌های این تست کدامند؟

این تست را برای تشخیص سرگیجه و درمان و توانبخشی و اختلالات تعادلی ناشی از سیستم وستیبولار استفاده می‌شود. همچنین از این تست برای ثبت پاسخ‌های دریافتی از حلزون و عصب هشت استفاده می‌کنند.

منابع:

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *