درمان سریع درد و عفونت گوش در منزل

درمان سریع درد و عفونت گوش در منزل

عفونت گوش، همیشه به خاطر عوامل باکتری‌هایی و ویروسی نیست! در بسیاری از موارد، می‌توان احساس درد و عفونت گوش را با روش‌های خانگی درمان نمود. برای درمان سریع گوش درد در خانه، روش‌های متعددی وجود دارند، که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ از مصرف قطره گوش گرفته تا انجام تمرینات سر و گردن، همگی می‌توانند به نوعی در درمان خانگی گوش درد مفید باشند.

نکته‌ای که باید درباره درمان‌های خانگی عفونت گوش در نظر داشته باشید، این است که این نوع روش‌ها، به صورت موقت می‌توانند مشکل را برطرف کنند؛ اما اگر علت درد گوش، به موارد جدی‌تر مربوط باشد، حتما باید تحت نظر یک متخصص گوش، حلق و بینی معاینه شوید. چون ممکن است به داروهای تخصصی نیاز داشته باشید؛ ضمن اینکه برخی مشکلات گوش، تنها از طریق جراحی برطرف خواهند شد.

‏قطره برای گوش درد

یکی از روش‌های درمان سریع گوش درد، استفاده از داروهای OTC (داروهای بدون نسخه) است؛ این داروها را می‌توان به صورت قطره برای گوش درد به کار برد. با این حال، افرادی که پرده گوش آن‌ها دچار پارگی بوده یا کسانی که به واسطه عمل جراحی، لوله‌هایی در گوش آن‌ها قرار داده شده است، نباید از این داروها استفاده کنند. از طرفی، برخی از افراد، به دلیل تجویز پزشک، داروهایی مصرف می‌کنند که ممکن است با داروهای OTC تداخل داشته باشند؛ به این ترتیب، باید حتما قبل از مصرف این داروها، با پزشک خود مشورت نمایند.

قطره سیپلکس برای گوش درد

قطره سیپلکس برای گوش درد

نوع خاصی از قطره برای گوش درد، سیپروفلوکساسین یا سیپلکس نام دارد، که عمدتا برای درمان عفونت گوش از نوع باکتریایی به کار می‌رود؛ مواد این قطره کمک می‌کنند تا رشد باکتری‌ها متوقف شده و در نهایت، عفونت برطرف گردد. در اصل، این دارو، در گروه آنتی بیوتیک‌های کینولون قرار می‌گیرد، و ‌می‌تواند عفونت‌های غیر باکتریایی گوش را برطرف سازد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید، که استفاده بیش از حد یا غیر ضروری از آنتی بیوتیک و قطره برای درمان سریع گوش درد، باعث از بین بردن تاثیر آن بر عفونت گوش خواهد شد.

‏گوش درد عصبی

یکی از علل نادر گوش درد، اختلال ژنیکولیت نورالژی نام دارد؛ این نوع گوش درد، زمانی رخ می‌دهد که شاخه‌ای از اعصاب صورت یا عصب میانی، دچار فشردگی یا آسیب دیدگی گردد. در چنین مواردی، فرد حتما به نوعی از گوش درد، از خفیف تا شدید، مبتلا می‌شود، که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد؛ زیرا گوش درد ناشی از ژنیکولیت نورالژی، دردی عمیق و تیز است که از آن به عنوان «خراش یخ در گوش» یاد می‌شود!منبع

برای درمان سریع گوش درد ناشی از این اختلال، باید از دارو و درمان‌های غیر تهاجمی کمک گرفت؛ ممکن است انجام برخی تمرینات نیز بتواند به رفع این مشکل کمک کند. البته اگر فشردگی عصب، شدید باشد، ممکن است فرد به جراحی نیاز پیدا کند. با این حال، می‌توانید برای درمان گوش درد ناشی از این اختلال، با کمک روش‌های غیر تهاجمی، از پزشک متخصص خود کمک بگیرید.

‏دارو برای درمان گوش درد

تجویز دارو برای درمان سریع گوش درد، به نوع و علت آن بستگی دارد. برای مثال، در افرادی که در اثر تجمع موم در گوش دچار درد و ناراحتی هستند، مصرف قطره گوش می‌تواند به رفع عامل مزاحم کمک کند؛ معمولا این کار باید توسط یک پزشک انجام گیرد. چنانچه علت درد به عفونت گوش میانی مربوط باشد، معمولا به دارو و آنتی بیوتیک نیازی نبوده، و فرد پس از ۷ روز بهبود پیدا می‌کند. اما برای کسانی که گوش درد آن‌ها پس از این مدت، همچنان ادامه دارد، مصرف داروهای مسکن ساده، مانند ایبوپروفن و پاراستامول، می‌تواند به درمان سریع گوش درد کمک نماید.

‏دارو برای درمان گوش درد

عفونت گوش خارجی نیز عمدتا از طریق قطره گوش آنتی بیوتیک، درمان می‌گردد. در ترکیب این داروها، از استروئید استفاده شده که می‌تواند درد گوش را التیام بخشد. شما در هر شرایطی، باید این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان، جسم خارجی به داخل گوش وارد نکنید؛ در غیر این صورت، ممکن است عوارض جبران ناپذیری را برای سلامت پرده گوش شما در پی داشته باشد.

‏درمان گوش درد ناشی از کرونا

بیماری کرونا با علائم مختلفی ظاهر می‌شود؛ به طوری که حتی علائم آن، از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. معمولا برای درمان گوش درد ناشی از کرونا، استفاده از دارو می‌تواند کمک‌کننده باشد. نوع دارو و مقدار مصرف آن، به شدت علائم و مدت زمان گوش درد بستگی دارد؛ ضمن اینکه اگر علت درد، ایجاد عفونت باکتریایی باشد، مصرف آنتی بیوتیک باعث درمان سریع گوش درد خواهد شد. بهتر است این گونه افراد، پس از چند روز، مصرف آنتی بیوتیک را قطع کنند، تا میزان اثربخشی آن را بررسی نمایند؛ چنانچه علائم خود به خود برطرف شوند، نیازی به ادامه مصرف نخواهد بود.

مطالعه پیشنهادی: امکان کم شنوایی بر اثر ابتلا به کرونا

روش‌های خانگی برای درمان سریع گوش درد

پیش از این اشاره کردیم که گاهی درمان درد گوش، نیازی به روش‌های تخصصی و پیچیده ندارد؛ به طوری که حتی در برخی موارد، این درد پس از چند روز، به صورت خود به خود برطرف می‌شود! با این حال، استفاده از برخی روش‌های خانگی، می‌تواند به درمان سریع گوش درد و التیام آن کمک کند، که در ادامه، مرسوم‌ترین روش‌های درمان خانگی را معرفی می‌کنیم.منبع

روش‌های خانگی برای درمان سریع گوش درد

استفاده از کیسه یخ

اگر بتوانید یک کمپرس سرد یا کیسه یخ را در داخل یک پارچه سرد و مرطوب بپیچانید، و روی گوش قرار دهید، التهاب آن کمی کاهش پیدا می‌کند. برای این کار، لازم است به مدت ۲۰ دقیقه کمپرس سرد را بر روی گوش قرار دهید، تا به بی‌حس کردن آن کمک کرده، و شدت درد را کاهش دهد.

به کار بردن کمپرس گرم

استفاده از پد حرارتی یا کمپرس گرم نیز می‌تواند به درمان سریع گوش درد کمک کند. برای این کار نیز لازم است به مدت ۲۰ دقیقه، پد حرارتی یا پارچه داغ را بر روی گوش قرار دهید. اثر کمپرس گرم بر خلاف کمپرس سرد است؛ به این معنا که حوله گرم کمک می‌کند تا عضلات شل شده، و جریان خون بهبود یابد.

کایروپراکتیک

یکی از روش‌های مفید برای درمان سریع گوش درد، این است که از کایروپراکتیک کمک بگیرید! این روش، با کار و تمرین بر روی عضلات و استخوان‌ها، شدت درد و گرفتگی در نواحی مختلف بدن را کاهش می‌دهد. در مواردی که گوش درد، به دلیل ناهماهنگی استخوان‌های بالای گردن به وجود می‌آید، کایروپراکتیک می‌تواند به درمان این اختلال کمک کند.

انجام تمرینات گردن

ممکن است احساس درد در ناحیه گوش و اطراف آن، به منقبض شدن ماهیچه‌های اطراف کانال گوش مربوط باشد. این نوع انقباضات، به این ناحیه فشار وارد می‌کنند و باعث ایجاد درد خواهند شد. در چنین مواردی، انجام تمرینات ساده گردن، به کاهش ناراحتی و احساس درد کمک می‌کند. برای مثال، می‌توانید گردن و سر را به آرامی چرخانده و یا شانه‌های خود را به سمت گوش‌ها بالا ببرید؛ تکرار این حرکات، به شما کمک می‌کند تا زودتر از گوش درد خلاص شوید.

جویدن آدامس

گاهی در سفر با هواپیما یا قرار گرفتن در ارتفاعات بالا، باعث افزایش فشار در گوش و احساس درد می‌شود. اگر در این گونه شرایط، آدامس بجوید، فشار ایجاد شده کمتر می‌شود و در نهایت، گوش درد شما التیام پیدا می‌کند.

نکته‌ای که باید برای استفاده از روش‌های خانگی برای درمان سریع گوش درد به آن توجه داشته باشید، این است که این گونه روش‌ها، تنها برای چند روز، آن هم به صورت محدود توصیه می‌شود. در مواردی که درد گوش به صورت طولانی مدت ادامه پیدا کرده است، معاینه یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی در اولویت قرار می‌گیرد؛ زیرا گاهی احساس درد در ناحیه گوش، به مشکلات جدی مانند تومور در ناحیه سر و گردن مربوط است، که باید با تشخیص دقیق بررسی و درمان گردد.

‏دکتر خوب برای گوش درد کیست؟

برای تشخیص علت گوش درد، حتما باید به یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی با تجربه، مراجعه کنید؛ کلینیک گوش تهران، یکی از بهترین و معتبرترین مراکز، برای تشخیص بیماری‌های مرتبط با گوش است. متخصصان حاضر در این کلینیک، به شما کمک می‌کنند تا علت گوش درد خود را تشخیص داده، و روند درمانی آن را پشت سر بگذارید. جهت مراجعه به این کلینیک، حتما از قبل، نوبت خود را رزرو کنید.

نتیجه‌گیری

در اکثر موارد، درد گوش را می‌توان با روش‌های ساده و خانگی برطرف نمود؛ معمولا برای درمان سریع گوش درد در خانه، استفاده از داروهای مسکن ساده و قطره سیپلکس برای گوش، می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین، درمان‌های خانگی مانند کمپرس سرد و گرم، انجام کایروپراکتیک و تمرینات سر و گردن، ممکن است در کاهش درد موثر باشند. با این حال، در صورت طولانی شدن مدت گوش درد، حتما باید به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. مسلما یک تشخیص دقیق و زودهنگام، می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر، جلوگیری به عمل آورد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۶ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *