قطره سیپروفلوکساسین (سیپلکس) چیست و چه کاربردی دارد؟

آخرین بروزرسانی: می 3, 2024
قطره سیپلکس | کاربرد قطره سیپروفلوکساسین برای گوش

عفونت گوش در بزرگسالان و کودکان، عمدتا از عوامل باکتریایی ایجاد می‌شوند، و یا ناشی از ویروس هستند؛ مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت‌های باکتریایی، راهکار مناسبی است. قطره سیپلکس (قطره چشمی) یکی از رایج‌ترین داروهایی است، که برای درمان عفونت‌های باکتریایی گوش به کار می‌رود! این دارو، ترکیبی از سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin) و دگزامتازون است که هم خواص آنتی بیوتیک دارند، و هم به عنوان داروی ضد التهاب مصرف می‌شود! سیپلکس باعث می‌شود تا رشد باکتری‌ها متوقف شده و در نهایت، تورم و ناراحتی ناشی از عفونت گوش، به حداقل برسد.

توجه به دو نکته برای استفاده از قطره Ciprofloxacin اهمیت دارد؛ اول اینکه این دارو، فقط عفونت‌های باکتریایی را برطرف می‌کند، و نکته دوم این است که مصرف بیش از حد آن، می‌تواند باعث مقاومت به دارو و کاهش اثربخشی داروی آنتی بیوتیک گردد.

‏قطره سیپلکس چشمی برای گوش هم استفاده ‏میشود!

ممکن است از شنیدن این جمله تعجب کنید؛ اما لازم است بدانید که قطره سیپلکس چشمی، برای گوش هم استفاده می‌شود! در ترکیب این داروی ضدعفونت، از Ciprofloxacin و دگزامتازون استفاده می‌شود که سیپروفلوکساسین، نوعی آنتی بیوتیک از نوع کینولون است؛ که با داروی کورتیکو استروئید ضد التهابی، یعنی دگزامتازون ترکیب شده، و به درمان عفونت باکتریایی در گوش، کمک می‌کند.webmd.com

‏قطره سیپلکس چشمی برای گوش هم استفاده ‏میشود!

قطره گوش Ciprofloxacin عمدتا برای درمان عفونت‌های گوش میانی یا عفونت گوش بیرونی، مصرف می‌شود. اکثر پزشکان آن را برای کاهش عفونت، تورم و التهاب گوش در کودکان و بزرگسالان، تجویز می‌کنند. قطره سیپروفلوکساسین، تنها به درمان عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند، و تاثیری بر عفونت‌های ویروسی ندارد. مقدار دوز مصرفی آن نیز باید مطابق با دستور پزشک، و کاملا به اندازه باشد؛ در غیر این صورت، اثربخشی آن کاهش یافته و حتی ممکن است فرد، نسبت به این قطره آنتی بیوتیک، مقاوم گردد!

‏عوارض قطره سیپلکس برای گوش

با اینکه قطره سیپلکس یک آنتی بیوتیک عالی برای رفع عفونت‌های باکتریایی گوش است، اما در موارد نادر، ممکن است عوارض جانبی برای فرد به دنبال داشته باشد. از جمله عوارض قطره Ciprofloxacin برای گوش، می‌توان به ناراحتی، خارش و درد گوش پس از مصرف اشاره کرد. در صورتی که هر یک از این عوارض، به مدت طولانی باقی بمانند، مراجعه به پزشک متخصص یا داروساز الزامی است.

مقاله مفید :  آیا امکان برگشت گوش بعد از اتوپلاستی وجود دارد؟

برای افرادی که برای مدت طولانی و مکرر، از قطره سیپروفلوکساسین استفاده می‌کنند، امکان بروز عفونت‌های قارچی جدید در گوش وجود دارد! از طرفی، مصرف این قطره، در بازه زمانی طولانی‌تر از آنچه پزشک برای شما در نظر گرفته است، می‌تواند منجر به بروز علائم جدید و بدتر شدن وضعیت گوش گردد.

در حالت کلی، امکان بروز آلرژی‌های شدید و جدی در اثر مصرف قطره سیپلکس بسیار نادر است؛ با این حال، اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید:

• سرگیجه شدید
  • مشکلات تنفسی و خس خس سینه
  • بثورات پوستی
  • خارش
  • احساس تورم شدید در صورت، زبان و گلو

البته همه علائم حساسیت ناشی از قطره Ciprofloxacin شامل این موارد نیستند، و مصرف‌کننده باید در صورت مشاهده هر نشانه غیر عادی، فورا آن را به پزشک خود اطلاع دهد.

‏عملکرد قطره سیپلکس برای گوش

قطره سیپروفلوکساسین یک آنتی بیوتیک است، که با مصرف منظم آن می‌توان باکتری‌های عامل عفونت را از بین برد. این قطره، به دلیل وجود دگزامتازون و Ciprofloxacin، می‌تواند به صورت همزمان هم عفونت را درمان کند، و هم میزان التهاب و تورم گوش را کاهش دهد. بسته به اینکه وضعیت عفونت گوش تا چه حد وخیم باشد، مقدار مصرفی دارو در هر فرد متفاوت خواهد بود.

‏مقدار مصرف قطره سیپلکس برای گوش

قطره Ciprofloxacin را باید بر اساس دستور پزشک یا داروساز مصرف کرد؛ با این حال، معمولا دو بار در روز و به فاصله زمانی ۱۲ ساعت، باید این قطره را به تعداد مشخص، در گوش عفونی بچکانید.

مصرف منظم دارو به شما کمک می‌کند تا در طول یک هفته، به بهبودی کامل برسید. چنانچه دوره درمان آن را کامل نکرده و مصرف قطره سیپروفلوکساسین را زودتر از موعد قطع نمایید، عفونت گوش مجددا عود می‌کند! از طرفی اگر به مدت ۷ روز، درمان را طبق دستور پزشک و سر ساعت انجام دادید، اما اثربخشی قابل قبولی مشاهده نکردید، حتما باید به پزشک خود اطلاع دهید.

طریقه مصرف قطره سیپلکس در درمان عفونت گوش

پیش از آنکه دارو را مصرف کنید، حتما بروشور داخل جعبه را مطالعه نمایید. بهتر است برای اینکه قطره چکان گوش را لمس نکند و مقدار مناسبی از دارو را مصرف کنید، از شخص دیگری کمک بگیرید. همچنین، قبل از استفاده از قطره سیپلکس، مجرای گوش را به طور کامل تمیز و خشک نمایید. پیش از استفاده از قطره نکات زیر را رعایت کنید:

• کمی ظرف آن را در دست بگیرید تا گرم شده و از خطر سرگیجه جلوگیری کند.
  • دست‌های خود را بشویید و ضدعفونی کنید؛ اگر از شخص دیگری کمک می‌گیرید، از او بخواهید این کارها را انجام دهد.
  • به هیچ عنوان، نوک قطره چکان را لمس نکنید و یا با سطوح دیگر تماس ندهید.
  • پیش از استفاده از قطره، آن را به خوبی تکان دهید.
مقاله مفید :  دکتر متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

اگر از قطره سیپلکس برای درمان عفونت گوش میانی (که از لوله‌های گوش در آن قرار دارند) استفاده می‌کنید، باید به گونه‌ای دراز بکشید که گوش درمان شده رو به بالا باشد. سپس قطره چکان را در نزدیکی گوش نگه داشته و تعداد قطره مجازی را که پزشک تعیین نموده است، قطره قطره در مجرای گوش بریزید. پس از آن، غضروف گوش را ۵ بار، مشابه با حالت پمپاژ کردن، تا حدی فشار دهید که دهانه گوش بسته و باز شود؛ این کار کمک می‌کند تا دارو به سمت پرده گوش هدایت گردد.

پس از ریختن قطره در مجرای مورد نظر، حدود یک دقیقه صبر کنید و اجازه دهید تا قطره به گوش میانی نفوذ کند؛ پس از آن شخص (کودک یا بزرگسال) می‌تواند از جای خود بلند شود.

درمان عفونت گوش خارجی با Ciprofloxacin

برای استفاده از قطره سیپلکس در درمان عفونت گوش خارجی نیز، باید مطابق با شرایطی که قبلا گفته شد، قطره را در گوش بریزید. پس از آن، لاله گوش باید به آرامی به سمت بالا و پایین کشیده شود، تا دارو به داخل کانال گوش هدایت گردد. این کار را برای کودکان، با احتیاط بیشتری انجام دهید. در این صورت نیز، حداقل یک دقیقه زمان لازم است تا دارو در ناحیه مورد نظر پخش شود.

درمان عفونت گوش خارجی با Ciprofloxacin

چه برای درمان گوش میانی و چه برای عفونت گوش خارجی، اگر هر دو گوش مشکل عفونت دارد، باید این مراحل را برای گوش دوم نیز، تکرار کرده و صبر کنید. در نهایت، درب دارو را محکم بسته و تا مرحله بعدی استفاده، آن را در جای خنک نگه دارید. دقت کنید که نباید قطره چکان با هدف آبکشی، خیس شود؛ اما می‌توانید درپوش آن را تعویض کنید.

‏قطره سیپلکس برای گوش کودکان

قطره سیپروفلوکساسین برای درمان عفونت گوش در کودکان نیز به کار می‌رود، و اتفاقا نتایج خوبی نیز در بر خواهد داشت. با این حال، ممکن است برای برخی کودکان، عوارض جانبی مانند تنگی نفس یا حساسیت‌های پوستی به همراه داشته باشد! بنابراین، در صورتی که پس از استفاده از این قطره، متوجه تنگی نفس، خس خس، تورم لب‌ها و زبان یا ایجاد جوش‌های پوستی در کودک خود شدید، این مساله می‌تواند ناشی از حساسیت به قطره سیپلکس باشد، که باید حتما کودک خود را نزد پزشک ببرید.medicinesforchildren

مقاله مفید :  عمل جراحی میرنگوتومی یا تمپانوتومی چیست؟

یکی از سوالات رایج این است که آیا می‌توان همزمان با قطره سیپروفلوکساسین، از داروهای دیگر نیز برای کودک استفاده نمود؟ در پاسخ باید گفت که معمولا، این دارو با سایر داروها تداخلی نداشته و مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ مگر آنکه پزشک متخصص، بر عدم مصرف آن‌ها به صورت همزمان، تاکید داشته باشد. لطفا به این نکته دقت کنید که مصرف تمام داروهای گیاهی و انواع مکمل، به صورت همزمان با قطره Ciprofloxacin را باید از نظر پزشک خود ارزیابی و نظرسنجی کنید.

چه پزشکی می‌تواند قطره سیپروفلوکساسین را تجویز کند؟

قطره چشمی یا همان قطره سیپلکس که برای عفونت گوش نیز قابل استفاده است، توسط هر پزشکی می‌تواند تجویز شود. با این حال، برای معاینه دقیق گوش و تشخیص عفونت موجود در آن، مراجعه به یک متخصص گوش، حلق و بینی، بهترین راهکار است؛ چون در این صورت، اگر به داروهای دیگری نیز نیاز باشد، پزشک برای شما تجویز خواهد کرد.

در حال حاضر، بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی تهران، در کلینیک گوش تهران، آماده ارائه خدمات درمانی به بیماران هستند. چنانچه علائم اولیه عفونت گوش را تجربه کردید، می‌توانید به این کلینیک مراجعه کرده، و روند درمان خود را در پیش بگیرید؛ جهت رزرو نوبت نیز می‌توانید به قسمت تماس با ما مراجعه کنید.

چه پزشکی می‌تواند قطره سیپروفلوکساسین را تجویز کند؟

نکته نهایی درباره قطره سیپروفلوکساسین

قطره سیپروفلوکساسین که به آن قطره سیپلکس نیز گفته می‌شود، یک داروی ترکیبی از آنتی بیوتیک و داروی ضد التهاب است، که به درمان عفونت‌های باکتریایی و کاهش تورم گوش کمک می‌کند. تمامی بزرگسالان و کودکان، می‌توانند برای درمان عفونت گوش میانی یا گوش خارجی خود، از این قطره استفاده کنند و دوره درمان این قطره نیز حداکثر ۷ روز تخمین زده می‌شود.

هر چند احتمال حساسیت به قطره Ciprofloxacin بسیار نادر است، اما در صورت بروز تنگی نفس یا بثورات پوستی، مصرف آن باید قطع شده و به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران