افزایش عفونت و گوش درد در فصل سرما

افزایش عفونت و گوش درد در فصل سرما

دلیل افزایش عفونت و گوش درد در فصل سرما یا افزایش گوش درد و عفونت گوش با آغاز فصل سرما چیست؟ همین که هوا سرد می‌شود، همه به فکر پوشاندن گوش‌های خود و محافظت از آنها در برابر سرما می‌افتند. کاملا درست است! گوش به سرعت در معرض هوای سرد، دمای طبیعی خود را از دست می‌دهد. چرا؟

بخش عمده گوش از غضروف شکل گرفته است. مقدار بسیار اندکی چربی روی این غضروف را در برخی مناطق می‌پوشاند. پس می‌بینید که طبیعی است در فصل سرما، گوش بیش از سایر اعضا در معرض کاهش دما باشد.

هوای سرد می‌تواند بافت‌های حساس موجود در کانال شنوایی را به سرعت آزرده کند و به همین دلیل، گوش درد و عفونت گوش با آغاز فصل سرما بسیار شایع است. اگر به هر دلیل مجبور هستید در فصل سرما مدت زیادی را در محیط بیرون سپری کنید، به شما توصیه می‌شود حتما سلامت گوش خود را در الویت قرار دهید.

در ادامه این مطلب، حقایق علمی بیشتری در مورد افزایش عفونت و گوش درد در فصل سرما عنوان شده‌اند. اگر به این موضوع علاقه دارید از شما دعوت می‌شود این نوشتار را تا انتها بخوانید.

چرا با آغاز فصل سرما بیشتر دچار گوش درد می‌شوید؟

برخی از دلایل افزایش عفونت و گوش درد در فصل سرما به شرح زیر هستند.

احتقان یا گرفتگی بینی

شیپور اُستاش نام کانالی است که گوش میانی را به حلق در ناحیه پشت بینی متصل می‌سازد. باز بودن کانال استاش باعث می‌شود ترشحاتی که به طور طبیعی در گوش میانی تولید می‌شوند به داخل حلق در ناحیه پشت بینی تخلیه شوند و همچنین از تغییرات غیر طبیعی فشار داخل گوش میانی با تغییرات فشار محیط بیرون جلوگیری می‌کند.

اگر به هر ترتیب شیپور استاش بسته شود، به عنوان نمونه، سرما بخورید یا دچار گرفتگی بینی شوید، تخلیه ترشحات از گوش میانی متوقف شده؛ این ترشحات در گوش میانی و پشت پرده گوش تجمع پیدا می‌کنند. اکنون هم گوش درد به سراغ فرد می‌آید و هم احتمال بروز عفونت گوش بیشتر می‌شود.

با بهبود سرماخوردگی یا رفع علت انسداد شیپور استاش، دوباره تخلیه ترشحات گوش میانی از سر گرفته می‌شود و مشکلات گوش برطرف می‌گردد. در نتیجه با توجه به افزایش احتمال سرماخوردگی در فصل سرما، احتمال گوش درد و عفونت گوش با آغاز فصل سرما هم بیشتر می‌شود.

احتقان و گرفتگی بینی

افزایش عفونت گوش میانی در هوای سرد

همان عامل عفونی که باعث ایجاد سرماخوردگی، آنفلوانزا یا کرونا در حلق می‌شود، می‌تواند از راه شیپور استاش به گوش میانی راه یابد و فرد را دچار عفونت گوش میانی یا به قول پزشکان، اوتیت مدیا نماید. ویروس یا باکتری مولد عفونت گوش میانی با ایجاد ترشحات غیر طبیعی در این ناحیه یک محیط ایده آل برای تکثیر عامل عفونت ایجاد می‌نماید. هوای سرد احتمال وقوع عفونت گوش میانی را افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین نشانه‌ها و علائم عفونت گوش میانی از این قرار هستند:

  • تب
  • مشکلات در شنوایی
  • گوش درد
  • خروج ترشحات غیر طبیعی و اغلب چرکی از گوش

سینوزیت یا همان عفونت سینوس‌ها

استخوان‌های گونه و جمجمه انسان دارای حفره‌هایی هستند که به آنها سینوس گفته می‌شود. در حالت عادی این سینوس‌ها پر از هوا هستند. با سرد شدن هوا احتمال ایجاد التهاب و استقرار عفونت در سلول‌های دیواره سینوس‌ها زیاد می‌شود.

سینوزیت باعث افزایش احتمال وقوع گوش درد و عفونت گوش می‌شود. بجز مشکلات گوش، سایر علائم سینوزیت به شرح زیر هستند:

  • کاهش حس بویایی
  • ایجاد و خروج ترشحات چرکی از بینی
  • سردرد
  • خستگی
  • بوی بد تنفس
  • اختلال در تنفس از راه بینی
  • سرفه
  • احساس فشار یا درد صورت
  • تب
  • دندان درد

سینوزیت

آیا هوای سرد روی قدرت شنوایی فرد هم تاثیر می‌گذارد؟

اگر برای مدت طولانی در هوای سرد در محیط بیرون باشید و گوش را محافظت نکنید، احتمال از دست دادن درجاتی از حس شنوایی وجود دارد. اگر حضور در هوای سرد به طور مداوم باشد و ادامه یابد، احتمال رشد زوائد و استخوان اضافی در گوش میانی افزایش می‌یابد. این امر هم شنوایی فرد را با اختلال رو به رو می‌سازد.

پیشگیری از تاثیر هوای سرد در افزایش عفونت و گوش درد در فصل سرما

اگر می خواهید دچار گوش درد و عفونت گوش با آغاز فصل سرما نشوید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

  • وقتی به محیط بیرون می‌روید، حتما گوش خود را با پوشش مناسب بپوشانید.
  • پس از شنا یا حمام حتما گوش‌های خود را خشک کنید. استفاده از سشوار برای این مورد بسیار مفید است
  • هیچ جسمی در گوش فرو نبرید از جمله گوش پاک کن
  • درمان بموقع آلرژی کمک می‌کند که شیپور استاش باز بماند و از احتقان و گرفتگی جلوگیری می‌نماید

پیشگیری از تاثیر هوای سرد در افزایش گوش درد

کلینیک گوش تهران آماده پذیرش و درمان بیماران مبتلا به مشکلات گوش هستند. خواهشمند است برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر تهران، تماس حاصل نمایید.

مطلبی که تحت عنوان « افزایش عفونت و گوش درد در فصل سرما» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع ها:

https://www.hoffmannaudiology.com/blog/how-cold-weather-affects-ears

https://collincountyent.com/ear-nose-throat/cold-air-does-not-cause-ear-infections-so-what-does/

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *