آیا گوش درد خطرناک است؟ کدام درد گوش ها خطرناکند؟

آخرین بروزرسانی: آگوست 20, 2024
خانمی که میخواد بدونه آیا گوش درد خطرناک است؟

گوش درد به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، که برخی از آن‌ها خطر چندانی ندارند؛ از جمله دلایل گوش درد می‌توان به آرتریت فک، انواع کیست، عفونت دندان، عفونت گوش، تجمع موم گوش، آسیب یا ضربه به گوش، عفونت سینوس، گوش شناگر و انواع تومور اشاره کرد. زمانی گوش درد خطرناک است، که در اثر انواع عفونت یا تومور به وجود آید؛ این نوع درد گوش اغلب با علائم دیگری مانند تب، سرگیجه، سردرد یا نشت مایعات از گوش، همراه می‌شود. در ادامه، به انواع بیماری‌هایی که باعث گوش درد می‌شوند اشاره می‌کنیم خواهیم دید که در صورتی ممکن است گوش درد خطرناک باشد و در چه صورتی نباید نگران باشید.

انواع گوش درد خطرناک

در این قسمت به اختلالات و بیماری‌های اشاره می‌کنیم، که گوش درد یکی از نشانه‌های اصلی آن‌ها است. در این گونه موارد، بیمار باید حتما تحت درمان قرار گیرد؛ در غیر این صورت، ممکن است عوارض جدی برای وی در پی داشته باشد.13 Causes of Earaches in Adults (bmhsc.org)

عفونت گوش میانی

این نوع اختلال، که اغلب آن را تحت عنوان عفونت گوش یا اوتیت گوش میانی می‌شناسند، رایج‌ترین علت گوش درد به حساب می‌آید. اگر مایع در گوش میانی جمع شده و محبوس شود، می‌تواند منجر به عفونت گردد. در حالت عادی، شیپور استاش اجازه می‌دهد تا مایع به صورت طبیعی تخلیه شود؛ اما اگر به هر دلیلی شیپور استارش مسدود شده و مایع محبوس شود، محیط مطلوبی را برای رشد باکتری فراهم می‌سازد. به همین دلیل، عفونت ایجاد می‌شود و گوش درد خطرناک را به همراه دارد؛ این نوع عارضه علاوه بر درد گوش با تب نیز همراه است.

انواع عفونت همزمان گلو و گوش

غیر از عفونت گوش میانی، گاهی ممکن است شخص به دلیل ابتلا به التهاب لوزه، دچار عفونت لوزه شود. در چنین شرایطی، گوش درد با علائم دیگری مانند گلودرد همراه می‌شود، که بسیار آزاردهنده است و باید خیلی زود درمان گردد. در حالت عادی، مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند به رفع عفونت لوزه کمک نماید؛ اما اگر شرایط حاد باشد، بیمار باید تحت جراحی لوزه قرار گیرد. این موضوع به تشخیص پزشک متخصص بستگی دارد.

گونه دیگری از عفونت، که گلودرد و گوش درد را به همراه دارد، فارنژیت است که می‌توان آن را با کمک داروهای آنتی بیوتیک درمان نمود.

عفونت گوش خارجی (گوش شناگر)

هر گاه آب به داخل کانال گوش نفوذ کند، محیط برای ایجاد عفونت فراهم می‌شود. منظور از کانال گوش، فاصله بین گوش خارجی تا پرده گوش است. آب رفتن داخل گوش، بیشتر در زمان شنا یا حمام رفتن رخ می‌دهد. به همین دلیل، این عارضه را تحت عنوان گوش شناگر یا اوتیت خارجی نیز می‌شناسند.

این حالت باعث ایجاد درد گوش می‌شود که باید حتما توسط پزشک متخصص بررسی گردد. البته شما می‌توانید با تکنیک‌هایی مانند کج کردن سر، آب اضافی داخل گوش را خارج کرده و رطوبت آن را خشک نمایید. اما اگر عفونت به وجود آید، از انواع گوش درد خطرناک به حساب می‌آید و باید در اسرع وقت درمان شود.

تجمع جرم گوش

سرومن یا وکس گوش در حالت عادی، به سالم ماندن محیط داخلی گوش و پیشگیری از بروز عفونت کمک می‌کند؛ اما در صورتی که جرم گوش بیش از حد جمع شود، می‌تواند باعث انسداد کانال گوش شده و منجر به گوش درد گردد. در این صورت، لازم است با استفاده از قطره پراکسید هیدروژن یا قطره گوش، جرم اضافی را شستشو داد.

گوشی که دچار تجمع جرم گوش شده و دارای درد است!

البته تجمع وکس در گوش، خطر جدی برای سلامت شخص در پی نداشته و تنها با کمی درد و کاهش شنوایی همراه می‌شود. اما در هر صورت، لازم است وکس اضافی از داخل گوش‌ها خارج گردد، تا عوارض جدی‌تر به وجود نیاید.

انواع تومور سر و گردن

در موارد نادر ممکن است به دلیل ایجاد تومور در ناحیه سر و گردن، به اجزای داخلی گوش فشار وارد آمده، و باعث احساس درد و ناراحتی شود! این گونه موارد، به تشخیص دقیق و پیگیری جدی نیاز خواهد داشت. سلولیت نیز علت دیگر گوش درد خطرناک است، که باید توسط پزشک بررسی گردد.

گوش درد ناشی از عفونت دندان

گاهی گوش کاملا سالم است؛ اما فرد درد مبهمی را در گوش خود احساس می‌کند. این نوع احساس درد معمولا به دلیل عفونت دندان رخ می‌دهد، که به آن درد ارجاعی گفته می‌شود؛ یعنی گوش سالم است و گوش درد، نشانه‌ای از یک اختلال یا بیماری دیگر خواهد بود.Toothache and Earache: The Link Between Dental and Ear Pain (smilecliniq.com)

در صورتی که بیمار به عفونت دندان مبتلا باشد، حتما باید توسط دندانپزشک تحت درمان قرار گیرد؛ عدم درمان عفونت دندان، می‌تواند عوارض جدی در پی داشته باشد.

عفونت سینوسی

عفونت سینوسی، عارضه دیگری است که می‌تواند منجر به درد در گوش شود. این نوع عفونت، اغلب با گرفتگی مزمن بینی همراه است، که برای مدت طولانی ادامه می‌یابد؛ به طوری که حتی گاهی مصرف هیچ نوع دارویی، نمی‌تواند احساس بهتری در فرد ایجاد کند. درمان عفونت سینوسی برای بهبود تنفس ضروری است؛ در غیر این صورت می‌تواند عوارض جدی برای سلامت فرد در پی داشته باشد!

اختلال مفصل گیجگاهی فکی

مفصل گیجگاهی فکی، فک شما را به جمجمه متصل می‌کند. برخی افراد به دلیل عواملی مانند ژنتیک، ابتلا به آرتریت یا آسیب به فک، دچار اختلال مفصل گیجگاهی فکی می‌شوند. احساس درد در نواحی اطراف گوش، یکی از نشانه‌های این اختلال مفصلی است، که باید حتما آن را پیگیری نمود. هر چند اختلال TMJ اغلب به صورت موقتی بوده و با اقدامات خود مراقبتی، می‌توان آن را بهبود داد، اما اگر وضعیت فرد جدی شود، ممکن است تکنیک‌های جراحی به درمان این وضعیت کمک نماید.

انواع گوش دردی که خطرناک نیستند!

شرایط پزشکی که تا اینجا به آن‌ها پرداختیم، باید حتما تحت نظارت پزشک متخصص گوش، حلق و بینی بررسی شده و با درمان‌های تخصصی برطرف گردند! اما گاهی گوش درد خطرناک نیست و نیازی به پیگیری‌های جدی ندارد؛ در این شرایط، معمولا با برخی درمان‌های خانگی می‌توان آن را برطرف نمود، که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

البته که گوش درد می‌تواند در برخی موارد نشان‌دهنده مشکلات جدی‌تری باشد، اما بسیاری از افراد به دنبال راهکارهایی برای تسکین سریع این درد هستند. بسته به علت گوش درد، روش‌های مختلفی برای درمان وجود دارد که می‌تواند به تسکین فوری و کاهش ناراحتی کمک کند. در این راستا، آشنایی با راهکارهای مؤثر برای درمان فوری گوش درد در بزرگسالان می‌تواند مفید باشد.

تغییرات فشار هوا یا باروترومای گوش

هر گاه فشار هوا به سرعت تغییر کند، شخص دچار باروترومای گوش می‌شود؛ درست مانند زمانی که در هواپیما هستید. تنظیم فشار گوش یکی از وظایف مهم شیپور استاش است؛ بنابراین در صورتی که هر نوع اختلالی در عملکرد شیپور استاش به وجود آید، باروتروما رخ داده و درد گوش را به همراه دارد. همچنین گاهی تغییر فشار هوا چنان سریع رخ می‌دهد، که شیپور استاش نمی‌تواند تنظیمات لازم را انجام داده و باعث احساس ناراحتی در گوش می‌شود. اقداماتی مانند خمیازه کشیدن یا قورت دادن آب دهان، می‌تواند فشار داخل و خارج گوش را ثابت نگه دارد.

انسداد شیپور استاش

شیپور استاش در حالت عادی، عمل تخلیه مایع از گوش میانی را انجام می‌دهد؛ اما اگر بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آلرژی یا عفونت سینوسی، باعث انسداد لوله استاش گوش شود، تخلیه مایع به خوبی انجام نگرفته و باعث درد گوش خواهد شد؛ حتی اگر هیچ گونه عفونتی به وجود نیاید. این نوع گوش درد خطرناک نیست؛ اما بهتر است با مصرف داروهای سرماخوردگی یا ضدآلرژی، علائم آن را بهبود داد؛ روش درمان خانگی گوش درد نیز در این باره می‌تواند مفید باشند.

برای درمان گوش درد خطرناک چه کنیم؟

هر نوع احساس درد در گوش، که به مدت طولانی ادامه داشته باشد، باید حتما توسط پزشک بررسی گردد. زیرا زمانی که گوش درد خطرناک است در اصل در اثر عفونت، آرتریت مفصل گیجگاهی فکی یا فک، عفونت سینوسی، عفونت دندان و یا اوتیت خارجی ایجاد می‌شود که در هر صورت، نیاز به درمان‌های تخصصی خواهد داشت.

خانمی که دچار گوش درد است و دکتر داره معاینه اش میکنه.

پزشکان متخصص گوش، حلق و بینی که در کلینیک گوش تهران حضور دارند، می‌توانند به بررسی وضعیت شما پرداخته، و نوع اختلال و علت گوش درد شما را به درستی تشخیص دهند؛ در نهایت، بهترین روش را برای درمان گوش درد تجویز خواهند کرد.

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

ارتباط گوش درد و تومور مغزی چیست؟
دانشنامه درد و عفونت گوش

ارتباط گوش درد و تومور مغزی

ممکن است هنگام درد گوش به این فکر کنید که این درد ناشی از بیماری یا شرایط خاص پزشکی باشد. گرچه تمامی گوش دردها به