علت و درمان سرگیجه در زنان

علت و روش های درمان سرگیجه در زنان

سرگیجه(vertigo) طیف وسیعی از احساسات را در بر می‌گیرد. معمولا احساس بی ثباتی، بی حالی، ضعف و غش به عنوان سرگیجه در زنان شناخته می‌شود. امروزه اغلب افراد این احساس را تجربه کرده‌اند.

سرگیجه به ندرت به عنوان یک نشانه جدی معرفی می‌شود. بروز این اختلال وابسته به بیماری‌های زمینه‌ای می‌باشد. به همین علت، درمان سرگیجه وابسته به شناخت دقیق بیماری زمینه‌ای است. در اکثر مواقع با درمان بیماری زمینه‌ای، احساس سرگیجه در زنان رفع خواهد شد.

در ادامه این مقاله سعی شده است تا درباره علت و درمان سرگیجه در زنان، اطلاعات با ارزشی در اختیار شما قرار گیرد. برای کسب اطلاع بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

سرگیجه در زنان چگونه است؟

احساس سرگیجه در افراد مختلف، به صورت مجموعه‌ای از احساسات متفاوت ظاهر می‌شود. افراد بیمار می‌توانند در موقعیت‌ها مختلف احساسات متفاوتی را تجربه کنند. اما به طور عمده برای بیان احساس سرگیجه مفاهیم زیر را بیان می‌کنند.

  • احساس چرخش کاذب محیط و افراد به دور خود.
  • احساسا ضعف و سبکی سر، به اندازه‌ای که فرد احساس از حال رفتن و سقوط کند.
  • احساس عدم تعادل و ناپایداری بدون احساس ضعف و یا چرخش.

سرگیجه در زنان جزو علائم رایج بسیاری از بیماری‌ها می‌باشد. بنابراین وقتی بیمار به دکتر درباره احساس سرگیجه خود صحبت می‌کند. پزشک برای بررسی بیماری‌های احتمالی، علائم دیگر بیمار را خواهد پرسید. وصف دقیق حال بیمار هنگام تجربه سرگیجه، می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای، در تشخیص بیماری زمینه‌ای کمک کننده باشد.

سرگیجه در زنان چگونه است

چرا زنان سرگیجه را تجربه می کنند؟

به طور عمده اکثر بیماری‌های گوش داخلی و مغز دارای علائم سرگیجه هستند. گاهی اوقات عفونت یا مشکلات عصبی در زنان می‌تواند باعث بروز سرگیجه شود. بیماری‌هایی همانند فشار خون پایین، اضطراب، مشکلات عصبی و مشکلات قلبی باعث بروز احساس عدم ثبات و پایداری بدون احساس ضعف و یا چرخش خواهند شد. در این شرایط بهتر است سریع‌تر به پزشک معالج مراجعه شود.

در صورتی که سرگیجه در زنان به صورت چرخش کاذب محیط اطراف باشد؛ ممکن است ناشی از ابتلا به بیماری‌های گوش داخلی باشد. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

چرا زنان سرگیجه را تجربه می کنند

چه چیزی باعث سرگیجه در زنان می‌شود؟

شرایط و اختلالاتی که در هر نقطه از بدن زنان اتفاق می‌افتاد، می‌تواند زمینه ساز سرگیجه در زنان شود. برخی از متداول‌ترین علل بروز سرگیجه در زنان عبارتند از:

افت فشار خون ارتواستاتیک

در شرایطی که فشار خون بیمار در هنگام تغییر موقعیت از حالت خوابیده به نشسته و برخاستن از حالت نشسته و خوابیده کاهش یابد، به معنی ابتلای بیماری به افت فشار خون ارتواستاتیک می‌باشد. مدت زمان افت فشار خون در این حالت کوتاه است زیرا بدن به سرعت فشار خون بیمار راتنظیم خواهد کرد.  با این حال این اختلال ممکن است در افراد مسن بیشتر طول بکشد و با سرگیجه همراه باشد.

کم خونی

خستگی، کم حالی و سرگیجه جزو نشانه‌های رایج بیماری کم خونی است. در زنانی که دچار کم خونی هستند، اکسیژن به مقدار کافی به مغز نخواهد رسید. به همین علت نشانه‌هایی همانند سرگیجه و سبکی سر تجربه می‌شود.

آریتمی و سایر مشکلات قلبی

آریتمی اصطلاحی است که برای ضربان نامنظم قلب بیان می‌شود. ضربان قلب اگر خیلی تند و یا خیلی کند یا نامنظم باشد می‌تواند شرایط سلامت بیمار را به خطر اندازد. آریتمی اکسیژن رسانی به سلول‌های مغزی را دچار اختلال می‌کند. درنتیجه، کاهش جریان خون منجر به ضعف و سرگیجه خواهد شد.

اضطراب

استرس یکی از عوامل تاثیر گذار بر سرگیجه در زنان است. یعنی زنانی که دچار استرس و اضطراب هستند به ویژه افرادی که دچار حملات پانیک می‌شوند، احساس سرگیجه را تجربه می‌کنند. تنفس بیش از حد در حملات پانیک و شرایط مضطرب می‌تواند این نوع از سرگیجه‌ها را بدتر کند.

دارو

بسیاری از داروها دارای عوارض پس از مصرف می‌باشند. احساس ضعف و سرگیجه در اغلب داروها دیده می‌شود. قبل از مصرف دارو می‌توانید با مطالعه بروشور و یا پرسش از مسئول داروخانه از این موضوع مطلع شوید.

بارداری و شیردهی

برخی از زنان در هنگام باردای و یا شیردهی دچار سرگیجه می‌شوند. در دوران بارداری به علت حمل جنین و در دوران شیردهی به خاطر تولید شیر، فشار خون و قند خون کاهش می‌یابد. همچنین مادر ممکن است دچار کمبود آهن شود. این شرایط اکسیژن رسانی را به مغز مختل می‌کند. به همین منظور بروز سرگیجه و سبکی سر بسیار متداول است.

اگر سرگیجه در بیماران به صورت عدم تعادل و پایداری بدون احساس ضعف و یا چرخش احساس شود. احتمالا دلایل بیشتر وجود خواهد داشت. این احتمال وجود دارد که از مشکلات اندام‌ها و سیستم‌های مختلف بدن مانند گوش، مغز، سیستم عصبی و وضعیت کلی سلامت بیمار سرچشمه گیرد و یا از مصرف بیش از حد الکل، مواد مخدر خیابانی و داروهای مختلف باشد.

سرگیجه بارداری و شیر دهی

چه آزمایشاتی برای سرگیجه انجام می‌شود؟

 در ابتدا، پزشک با پرسش سوالاتی از علائم و احساس شما در حین سرگیجه معاینه را شروع خواهد کرد. نوع وصف سرگیجه برای پزشک بسیار اهمیت دارد. علت سرگیجه از روی سایر علائم و نتیجه آزمایشات مختلف، مشخص می‌شود. از متداول‌ترین آزمایشات تشخیصی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تست شنوایی(audiometry)
  • آزمایش خون؛ به عنوان مثال، برای آزمایش کم خونی
  • اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن
  • تست‌های تخصصی برای عملکرد و تعادل گوش داخلی
  • آزمایشات قلب؛ همانند نوار قلب (الکتروکاردیوگرام یا ECG)، اسکن اولتراسوند قلب (اکوکاردیوگرام) یا مانیتور قلب

آزمایشات تشخیص سرگیجه

درمان سرگیجه به چه صورت است؟

درمان سرگیجه به علت بیماری زمینه‌ای آن وابسته است. بنابراین برای درمان این احساس ناخوشایند ابتدا باید علت سرگیجه مشخص شود. سپس با درمان بیماری زمینه‌ای، علائم آن نیز رفع خواهد شد.

در انتها

زنانی که سرگیجه را تجربه می‌کنند، اغلب احساس سبکی سر و سقوط دارند. این شرایط در صورت نشستن و یا دراز کشیدن بهبود می‌یابد. احساس سرگیجه به صورت مکرر یا تحریک سرگیجه با برخی از عوامل نشان دهنده بیماری می‌باشد. مراجعه به پزشک و اقدام برای درمان بیماری باید اولیت شما باشد. هنگام مراجعه به پزشک بهتر است، توضیح دقیقی درباره با احساس سرگیجه ارائه دهید.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش و حلق و بینی و شنوایی شناسی، بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان « علت و درمان سرگیجه در زنان » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

https://patient.info/signs-symptoms/dizziness

https://www.nationwidechildrens.org/family-resources-education/family-resources-library/how-to-handle-dizziness-during-pregnancy

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۶ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *