آیا بدنسازی باعث کاهش شنوایی می‌شود؟

بدنسازی باعث کاهش شنوایی

آیا بدنسازی باعث کاهش شنوایی می‌شود؟ سوالی پر تکرار از سوی ورزشکاران است. ورزش برای بدن و ذهن مفید است. اما اگر باشگاه‌های شلوغ و پر سر و صدا، محل مورد علاقه شما برای تمرین است، مراقب باشید. انجام تمرینات سنگین همراه با موسیقی بلند می‌تواند منجر به کاهش شنوایی(hearingloss) یا وزوز گوش(tinnitus) شود. این در حالی است که این اتفاق به نظر یک علت غیرمعمول کاهش شنوایی است، اما بی سابقه نیز نیست.

اگر حرکات ورزشی اشتباه انجام شود، عواقبی را به همراه دارد. استفاده اشتباه از برخی از حرکات ورزش ممکن است به گوش و سیستم شنوایی آسیب‌هایی را وارد کند. برخی از افراد بعد از انجام حرکات ورزشی ممکن است دچار گرفتگی گوش، وزوز گوش یا کم شنوایی شوند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا از این خطرات آگاه شوید. و به پاسخ سوال آیا بدنسازی باعث کاهش شنوایی می‌شود؟ برسید.

چرا حین حرکات ورزشی گوش‌ها دچار گرفتگی می‌شوند؟

یکی از ورزش‌هایی که می‌تواند به گوش و سیستم شنوایی آسیب وارد کند؛ وزنه برداری بسیار سنگین است. بلند کردن وزنه‌های سنگین باعث افزایش فشار جمجمه و به دنبال آن افزایش فشار گوش داخلی می‌شود. در نتیجه انجام نادرست وزنه برداری می‌تواند به گوش داخلی آسیب‌های جدی را وارد کند.

از عوارض این حرکت اشتباه می‌توان به کم شنوایی، کیپی گوش، وزوز گوش، سرگیجه(vertigo) و عوارضی از این دست اشاره کرد. برخی از افراد با بالابردن وزنه‌های سنگین، نفس خود را نیز حبس می‌کنند. ورزشکاران با این تفکر که با نگه داشتن نفس می‌توانند قدرت خود را افزایش دهند، این حرکت را انجام می‌دهند.

این درحالی است که حبس کردن نفس باعث افزایش فشار مغزی می‌شود. این حالت می‌تواند خطرات بیشتری را به همراه داشته باشد. در حین بلند کردن وزنه سعی کنید که نفس خود را حبس نکنید. وزنه‌هایی را بلند کنید که با بلند کردن آن‌ها احساس کیپی گوش نکنید.

اگر در هنگام بلند کردن وزنه دچار گرفتگی گوش شوید به این معناست که این وزنه بیش از تحمل شماست. در این حال باید از وزنه‌های سبک‌تر استفاده کنید.

چرا برخی از افراد بعداز ورزش دچار وزوز گوش می‌شوند؟

در بسیاری از باشگاه‌های ورزشی، موزیک باصدای بلند پخش می‌شود. این کار می‌تواند به تدریج باعث افت شنوایی ناشی از سر و صدا شود. بنابراین حتما لازم است که در حین ورزش کردن، صدای موزیک در حدی باشد که آزاد دهنده نباشد.

مطمئن باشید که بالا بردن صدای موسیقی تاثیری در کیفیت ورزش ندارد. بنابراین بهتر است که صدا را کم کنید. در صورتی که با هدفون به موزیک گوش می‌دهید، صدا را تا حد متوسط کاهش دهید. مراقب باشید که سر و صدای ناشی از موزیک در هدفون یا باشگاه به سیستم شنوایی شما آسیبی نرساند.

یکی دیگر از اسیب‌های ناشی از بلندی صدا، انداختن وزنه‌های فلزی روی یکدیگر هستند. در مواقعی که وزنه‌ها روی همدیگر می‌افتند، صدایی شدید ایجاد می‌کنند. این صدا می‌تواند خطرناک باشد و باعث کاهش شنوایی شوند.

در انتها

بنابراین اگر ورزشکار هستید و به باشگاه می‌روید و با هدفون ورزش می‌کنید؛ با صدای بلند موزیک گوش نکنید. در باشگاه و حین ورزش سعی کنید که صدا را تا حد متوسط کاهش دهید. وزنه‌ها را پرت نکنید؛ زیرا صدای ناشی از برخورد وزنه‌ها بر همدیگر می‌تواند خطراتی را برای سیستم شنوایی شما به همراه داشته باشد. همچین  بالابردن وزنه همراه با حبس کردن نفس یکی از رفتار‌های آسیب زا حین وزنه برداری است. بنابراین از بلند کردن نفس حین وزنه برداری خودداری شود.

کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر با داشتن بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی بهترین خدمات  تشخیصی و درمان در زمینه گوش و تعادل را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این مرکز هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

پزشکان تیم کلینیک گوش تهران با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند.کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر محسن احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان «آیا بدنسازی باعث کاهش شنوایی می‌شود؟» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

پست های مرتبط

4 دیدگاه دربارهٔ «آیا بدنسازی باعث کاهش شنوایی می‌شود؟»

  1. ابوالفضل

    سلام
    من ۱۷ سالمه یک سال پیش من هر شب
    قبل اینکه میخواستم بخابم هندزفری میزاشتم داخل گوشم و آهنگ گوش میکردم
    من همون موقع باشگاه بدن سازی هم کار میکردم یک روز داخل باشگاه بدن سازی که وزنه سنگین زدم و وقتی که بلند شدم دیدم گوش سمت راستم داره سوت میکشه و شنوایی همون گوشم کم شده این اتفاق داخل باشگاه افتاد یک دفعه به چند دکتر هم مراجعه کردم هر کدومش یه چیزی میگفتند پرده گوشمم سالم هست باید چه کار کنم که صدای سوت قطع بشه و اصلأ خوب میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *