همه چیز درباره اگزمای گوش

اگزمای گوش(aural eczematoid) به شرایطی گفته می‌شود طی آن که داخل یا روی گوش احساس خارش و یا خشکی کنید. اگزمای گوش می‌تواند بسیار دردناک شود.

در برخی از افراد اگزمای گوش به صورت جزئی احساس می‌شود اما در برخی دیگر علائم بسیار دردناک‌تر  است. اگزمای گوش می‌تواند تمام گوش را فراگیرد. در ادامه این مقاله سعی داریم درباره علت بروز اگزما و روش‌های درمانی آن صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات درباره اگزما گوش با ما همراه باشید.

اگزما چند نوع دارد؟

اگزما بسته به محل درگیری انواع مختلفی دارد. تمامی انواع اگزما باعث ایجاد علائمی همانند خارش(itchy ear)، قرمزی و تحریک پذیری می شوند. هر نوع از اگزما منشا و علت خاص خود را دارد. در ادامه برخی از انواع اگزما را برای شما بیان خواهیم کرد.

• اگزمای آتوپیک
  • درماتیت تماسی تحریک کننده‌ها
  • درماتیت تماسی آلرژیک
  • اوتیت خارجی
  • درماتیت سبورئیک
  • اگزمای استئاتوتیک

علائم اگزمای گوش

علائم اگزمای گوش با توجه به علت بروز آن متفاوت است. با این وجود تمامی انواع اگزما علائمی همچون درد(ear pain) و خارش در داخل و اطراف گوش احساس می‌شود. در ادامه علائم انواع اگزمای گوش را بیان خواهیم کرد.

اگزمای داخل گوش

اگزمای داخل گوش علائم مختلفی از خود نشان می‌دهد و  نیز انواع مختلفی دارد. با توجه به نوع اگزما علائمی همچون ترشحات نازک، خارش یا درد ظاهر خواهد شد. در موارد شدید احتماد ایجاد علائمی همچون تحریک پذیری و التهاب وجود دارد. در صورت عدم درمان اگزمای داخل گوش، احتمال ابتلا به اختلالات شنوایی(hearing loss) وجود دارد.

اگزمای رو و یا پشت گوش

در اگزما رو یا پشت گوش، قسمت بیرونی گوش خشک و پوسته پوسته خواهد شد. با توجه به نوع اگزما احتمال بروز علائمی همچون قرمزی و خارش وجود دارد.

علل ابتلا به اگزما

اگزما به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در ادامه برخی از علل شایع ابتلا به اگزما برای شما بازگو خواهد شد.

انواع مختلف اگزما علل مختلفی دارند.

آلرژی

در صورت تماس پوست با مواد آلرژی زا احتمال ابتلا به نوعی اگزمای پوستی به نام درماتیت تماسی یا اگزمای تماسی وجود دارد. برخی اوقات ممکن است پوست به طور ناگهانی به برخی مواد آلرژی پیدا کند. برخی از مواد آلرژی زا  عبارتنداز:

• شامپوها
  • محصولات آرایشی و بهداشتی
  • زیور الات و جواهرات
  • نیکل
  • سمعک(hearing aids)
  • قطره گوش

خشکی بیش از اندازه پوست

برخی از افراد دارای پوستی حساس هستند. در صورتی که این حساسیت از حالت طبیعی خود خارج شود، باعث ایجاد خشکی و خارش پوست خواهد شد. در موارد خاص احتمال بروز ترک‌های پوستی بالاست. این نوع از حساسیت گوش به اگزمای آتوپیک نیز شناخته می‌شود. این بیماری معمولا در پشت گوش یا لاله گوش ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر اگر گوش نتواند رطوبت گوش را نگه دارد؛دچار بیماری اگزما خواهد شد.

اوتیت خارجی

ورود آب، صابون و یا شامپو به داخل مجرای گوش باعث تحریک پوست مجرای گوش می‌شود. تحریک پوستی می‌تواند منجر به خارش شدید گوش شود. احتمال آسیب گوش حین خاراندن گوش بسیار بالاست.

تغییرات آب و هوایی

تحریک گوش به واسطه تغییرات اب و هوایی باعث بروز نوعی اگزما به نام اگزمای استئاتوتیک خواهد شد. این نوع حساسیت پوستی گوش، معمولا در افراد سالخورده شیوع دارد. همچنین پوست می‌تواند به همین علت دچار ترک شود.

تشخیص اگزمای گوش

در صورت مراجعه به پزشک، معاینه فیزیکی ابتدا انجام می‌شود. در صورت تشخیص نوع حساسیت ،علائم و سابقه پزشکی ممکن است انجام بیوپسی یا همان نمونه برداری بافت تجویز شود. در این مرحله پزشک نمونه کوچکی از سلول‌های پوست صدمه دیده را در زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند.

درمان اگزمای گوش

در صورت تشخیص نوع اگزما در داخل یا خارج گوش می‌توان برای درمان آن اقدام کرد. درمان اگزما از نوع درماتیت تماسی با دوری از مواد آلرژی زا برطرف خواهد شد. در صورتی که خارش ناشی از اگزما موجب آزار شماست می‌توانید از کرم‌های موضعی همانند هیدروکورتیزون استفاده کنید.

در افراد مبتلا به اگزمای آتوپیک، استئاتوتیک و سبورئیک ممکن است برای رفع خشکی و خارش پوست از داروهای استروئیدی موضعی توصیه شود. همچنین می‌توان از مرطوب کننده استفاده کرد.

برخی از افراد به علت وجود بیماری قارچی دچار اگزما می‌شوند. به همین علت ممکن است که استفاد ه از کرم ضد قارچ لازم باشد. دارو های استروئیدی می‌تواند در رفع اگزمای داخل کانال گوش موثر باشد.

در انتها

اگزما منجر به خشکی و خارش پوست می‌شوند. این بیماری بسیار شایع و متداول می‌باشد. درمان بیماری اگزما سخت و دشوار نیست. با این  وجود مراحل درمان اگزمای گوش نیازمند صبر و زمان است. پوست در طولانی مدت علائمی از خود نشان نخواهد داد. برای پیشگیر از چنین اختلالی بهتر است همیشه رطوبت بدن را نرمال نگه دارید. ابتلا به اگزما در کودکان کمتر از یک سال بسیار رایج است.

کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با داشتن بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

پزشکان تیم کلینیک گوش تهران با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند. کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان « همه چیز درباره اگزمای گوش( علت و را‌ های درمان آن) » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع: