علت گوش درد و گلو درد یک طرفه

علت گوش درد و گلو درد یک طرفه

عفونت‌های ویروسی، مشکلات عصبی، مشکلات گوارشی و سایر عفونت‌ها علت گوش درد و گلو درد یک طرفه هستند. برخی از این شرایط ممکن است باعث درد شدید در گلو در یک طرف شوند، در حالی که برخی دیگر نیز باعث درد گوش می شوند. در ادامه برخی از شرایط احتمالی که می تواند منجر به درد یک طرفه گوش و گلو شود را توضیح خواهیم داد:

تورم لوزه از دلایل رایج گوش درد و گلو درد یک طرفه

اگر لوزه‌ها در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی ملتهب شده باشند، به آن تورم و یا التهاب لوزه می گویند. این عارضه در کودکان شایع تر است، اما هر فردی می تواند در هر سنی این عفونت را تجربه کند. التهاب لوزه‌ها به دلیل تورم غدد لنفاوی در یک طرف گردن می تواند باعث درد در گلو و گوش هنگام بلع شود و ممکن است همراه با تب نیز باشد.

آلرژی و سینوزیت

به طور کلی آلرژی و به همراه آن آبریزش بینی به دلیل ترشح بیش از حد مخاط است که می تواند گلو را تحریک کند. عفونت‌های ویروسی نیز که بر سینوس‌ها تأثیر می‌گذارند، می‌توانند موجب گلو درد شوند. گوش‌ها، گلو و سینوس‌ها همگی به هم متصل هستند، بنابراین این شرایط می‌تواند علت گوش درد و گلو درد یک طرفه باشد. گفتنی است که این عارضه را می توان با داروهای بدون نسخه کنترل کرد و آلرژی یا احتقان بینی را تسکین داد.

گلودرد استرپتوکوکی

مونونوکلئوز یا گلودرد استرپتوکوکی می تواند باعث درد شدید در گلو در هنگام بلع شود و همچنین ممکن است منجر به گوش درد نیز شود. هر دو این بیماری ها واگیردار هستند و منجر به عفونت می شود که می تواند گلو و گوش را تحت تاثیر قرار دهد.

عفونت دندان

عفونت دندان از دلایل رایج گوش درد و گلو درد یکطرفه

آبسه دندان یا عفونت آن می تواند علت گوش درد و گلو درد یک طرفه باشد. علاوه بر این عفونت دندان می تواند باعث تورم غدد لنفاوی شود و به گوش و گلو فشار وارد کند. بیشتر دندان‌های عفونی نیز منجر به دندان درد همراه با درد در گلو و گوش می‌شوند.

اپی گلوتیت

اپی گلوت دریچه ای در پشت گلو است که از انتقال غذا یا مواد دیگر به داخل نای یا مسیر تنفسی جلوگیری می کند. اپی گلوتیت یا تورم اپی گلوت می تواند منجر به درد شدید در گلو هنگام بلع در یک طرف یا پشت گلو شود. این وضعیت می تواند ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی نیز باشد.

نورالژی گلوسوفارنژیال

اعصاب متعددی در گلو وجود دارد که می توانند تحریک و باعث درد شوند. عصب گلو فارانژیال یکی از این اعصاب است که ممکن است آسیب دیده یا تشدید شود و در نتیجه هنگام بلع، گوش درد و گلو درد یک طرفه را ایجاد شود. این نوع نورالژی را می توان با دارو یا درمان منبع تحریک عصبی کنترل کرد.

رفلاکس اسید یا حنجره

رفلاکس شامل ذخیره شیره گوارشی معده به مری و گلو است. بیماری رفلاکس اسید معده و روده یا GERD یا ریفلاکس حنجره می تواند منجر به تحریک گلو و حنجره شود که درد هنگام بلع را به همراه دارد. در برخی موارد، گوش درد ممکن است به دلیل شرایط ریفلاکس نیز ایجاد شود.

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ/TMD)

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ/TMD در مفصل فک رخ می دهد و در نتیجه آن درد در یک طرف فک ایجاد می شود. این بیماری می تواند منجر به درد گلو و گوش شود که از مفصل فک ناشی شده و ممکن است هنگام بلع بدتر شود. TMJ می تواند با مشکلات دندانی، فک یا دندان قروچه تشدید شود. درمان پزشکی و تغییرات سبک زندگی درد و ناراحتی ناشی از TMD را مدیریت می کند.

سرطان‌های دهان و گلو

سرطان‌های دهان و گلو

در حالی که این علت گوش درد و گلو درد یک طرفه نادر است، اما درد شدید و یک طرفه در گلو هنگام بلع می تواند نشانه سرطان دهان یا گلو باشد. سرطان دهان در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می تواند کشنده باشد و اغلب در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد. در برخی مواقع درد هنگام بلع نشان‌دهنده سرطان است و زمانی که هیچ علت واضح دیگری وجود نداشته باشد باید توسط پزشک بررسی شود.

چه زمانی برای درد گوش یا گلو هنگام بلع به پزشک مراجعه کنید

علت گوش درد و گلو درد یک طرفه هنگام بلع می تواند ناشی از انواع مختلفی از شرایط باشد که برخی شایع و برخی دیگر بسیار جدی هستند. اغلب اوقات، یک علامت موقت مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر انواع عفونت‌های ویروسی هشدار دهنده هستند. با این حال، زمانی که گلو یا گوش درد مداوم دارید، ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشید. اگر گوش و گلو درد شما با هر یک از علائم زیر همراه باشد، باید به پزشک و متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید:

  • تب
  • مشکل در بلع
  • مشکلات تنفسی
  • سبکی سر یا سرگیجه

حتی در صورت نبود علائم بالا، اگر هنگام بلعیدن گوش و گلو درد مداوم در یک طرف یا درد شدید در گلو دارید، برای درمان به پزشک یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. با توجه به طیف گسترده ای از شرایطی که می توانند این علائم را ایجاد کنند، ممکن است برای یافتن گزینه درمانی مناسب به تشخیص پزشکی نیاز داشته باشید.

چگونه بفهمیم که عفونت گوش یا عفونت گلو داریم؟

بسته به علائمی که تجربه می کنید، می توانید تشخیص دهید که آیا عفونت گوش، گلو یا بینی دارید.

علائم عفونت گوش

عفونت گوش با التهاب گوش میانی، داخلی یا خارجی مرتبط است که توسط ویروس یا باکتری ایجاد می شود و علائم رایج آن عبارتند از:

درد یا ناراحتی خفیف در داخل گوش

کاهش شنوایی

احساس پری در گوش

تخلیه چرک از گوش

کودکان مبتلا به عفونت گوش ممکن است علائمی مانند:

  • بد خوابی
  • تب
  • تحریک پذیری
  • کاهش اشتها
  • تخلیه گوش
  • کشیدن گوش

علائم عفونت‌ بینی و گلو

هنگامی که میکروب‌ها به دهان و بینی وارد می شوند، آدنوئیدها (پدهای کوچک بافت ایمنی در نزدیکی شیپور استاش) ممکن است رشد و لوله‌های استاش را مسدود کنند و در نتیجه باعث درد گوش شوند.

عفونت بینی یا گلو می تواند منجر به علائم زیر شود:

  • تورم غدد
  • گلودرد
  • سرفه
  • بوی بد دهان
  • گلوی خشک

آیا عفونت گوش می تواند باعث گلودرد شود یا برعکس؟

بله؛ التهاب و افزایش فشار در گوش می تواند باعث درد شدید و علائم دیگری مانند گلودرد و فشار سینوسی شود. عفونت گلو، مانند ورم لوزه یا گلو (آبسه در یک طرف پشت گلو) نیز می تواند باعث گوش درد شود.

آیا عفونت گوش می تواند باعث گلودرد شود یا برعکس؟

در این مطلب تلاش کردیم در مورد علت گوش درد و گلو درد یک طرفه نکاتی را ارائه دهیم. در صورتی که به این عارضه مبتلا شده است حتما به کلینیک گوش تهران مراجعه کنید. شما می‌توانید برای اطلاع از روش‌های درمان این عارضه به نشانی تهران خیابان ولیعصر، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان دی (پلاک 12) ، طبقه نهم واحد E مراجعه کنید و یا برای رزرو وقت و یا پرسش در خصوص علت گوش درد و گلو درد یک طرفه به صفحه اینستاگرام کلینیک گوش تهران به آدرس tehranearclinic مراجعه کرده و یا از طریق تلفن تماس 02188202934- 02188870912 مطب ارتباط برقرار کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۷ از ۵
از مجموع ۳۱ رای

پست های مرتبط

4 دیدگاه دربارهٔ «علت گوش درد و گلو درد یک طرفه»

  1. سلام وخسته نباشید من الان یکسال و۸ ماه یک طرفه گوشم دردمیکردچحدین دکتر گوش حلق بینی عوض کردم وتمام قرصای انتوبویک سواستفاده کردم امانشدوعفونت گوشم زدب حلقم والان یک طرفه گوش وحلقم درد میکنه سرفه مکررخصوصا بوی سرخ کردنی غذاسرفه امدتشدید میشه وبعد۷ماه دکتررفتن امشب دردگوش وگلودارم واینجاخوندم نوشته سرطان دهان یا گوش اقای دکتر این حرف صحت داره لطفا جواب سریع بدید مجکرم

    1. کلینیک گوش تهران

      با سلام. حتما با تعیین نوبت قبلی مراجعه کنید تا بررسی حلق انجام شود. 88870912

  2. همزه علی الحسین مبارک

    سلام

    مورد عارضه بنده

    درست بالای سیب گلوم متورم و کمی درد ناک شده
    انگار همش یک چیزی توی گلوم گیر کرده
    و تا نا راحت می شوم احساس خفه گی بهم دست می دهد
    در هنگام خواب هم کمی نفس کم میاورم و از خواب بیدار می شوم
    وقتی کمی شروع به صحبت کردن می کنم
    تار های صوتیم درد ناک صدایم شروع به کلفتی می کند
    و بعد کم‌ کم شروع به سرفه کردن می کنم
    خودم از سرخ کردنی و ترشی ها و شوری و ادویه های تند و از رسیدن هوای سرد هم پرهیز می کنم

    خودم چاهار تخم که کندور دارد را با دو تا عناب اضافه می کنم و آن ها را هر شب در یک لیوان آب داغ می ریزم
    و یک لیوان صبح یا شب می نوشم

    1. کلینیک گوش تهران

      باید معاینه حلق شوید. برای تشخیص و دریافت درمان های لازم با تعیین وقت قبلی مراجعه نمائید. 88870912

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *