صدا بیزاری یا میسوفونیا چیست؟

میسوفونیا اختلالی است که در آن افراد واکنش‌های غیرعادی قوی و منفی نسبت به صداهای معمولی انسان، مانند جویدن یا تنفس دارند.

برای افراد غیرعادی نیست که گاه گاه با برخی صداهای روزمره تحریک و یا عصبی شوند. اما برای افراد مبتلا به میسوفونیا، صدای کسی که لب‌هایشان را به هم می‌زند یا روی خودکار تند تند کلیک می‌کند، می‌تواند باعث شود که بخواهند جیغ بزنند یا واکنش تهاجمی از خود نجات دهند.

این واکنش‌های فیزیکی و احساسی به صداهای بی دلیل و منظور و روزمره شبیه به واکنش «جنگ یا گریز» است. این مسئله یک تحریک عصبی ایجاد می‌کند و می‌تواند منجر به احساس اضطراب، وحشت و خشم شود.

چگونه صدا بیزاری یا میسوفونیا را درمان کنیم؟

میسوفونیا با واکنش نامطلوب به صداهای عادی و روزمره مشخص می‌شود. هنوز هیچ دارو یا درمان خاصی برای میسوفونیا پیدا نشده است. این صداهای روزمره برای این بیماران حسی عذاب آور است و واکنش ناخودآگاهی دارد که برخی افراد نسبت به صداهایی که باعث ایجاد وضعیت آن‌ها می‌شود، دارند. این تقلید ممکن است آن‌ها را مجبور سازد تا موقعیت‌های ناراحت کننده‌ای را که در آن قرار می‌گیرند نتوانند مدیریت کنند.

محققین برای افراد مبتلا به میسوفونیا مکانیسم‌های مقابله‌ای دیگری نیز ایجاد کرده‌اند تا به این بیماران آرامش دهند.

نکاتی برای مدیریت حساسیت صدا عبارتنداز:

  • استفاده از هدفون و موسیقی برای از بین بردن صداهای محرک
  • استفاده از گوش گیر برای محدود کردن نفوذ صدا
  • انتخاب صندلی در اتوبوس‌ها و رستوران‌هایی که فاصله آن‌ها از دیگر افراد دور باشد
  • برای کاهش استرس، مراقبت از خود را با استراحت، آرامش و مدیتیشن تمرین کنید
  • در صورت امکان، موقعیت‌هایی را که در آن صداهای آزار دهنده وجود دارد ترک کنید
  • به دنبال یک پزشک یا درمان‌گر حمایت کننده باشید
  • برای توضیح میسوفونیا با دوستان و عزیزان خود آرام و صریح صحبت کنید

تلاش برای گفتن به یک فرد مبتلا به میسوفونیا که “فقط صداهای محرک خود را نادیده بگیرد” شبیه به این است که به یک فرد مبتلا به افسردگی بگویید “افسرده نباشد” و این توصیه نادرست به همان اندازه بعید است.

حقایقی در مورد میسوفونیا

  • واکنش عصبی بر اثر این بیماری در یک فرد می‌تواند آنقدر قوی باشد که در توانایی او برای زندگی عادی اختلال ایجاد کند.
  • از آنجایی که میسوفونیا یک اختلال سلامتی است که به تازگی شناسایی شده است، گزینه‌های درمانی هنوز محدود هستند.
  • میسوفونیا، اصطلاحی به معنای “نفرت از صدا” است، اما همه صداها برای افرادی که حساسیت به صدا دارند مشکل ساز نیستند.

علائم میسوفونیا

ویژگی کلیدی میسوفونیا واکنش شدید مانند عصبانیت یا پرخاشگری به افرادی است که صداهای خاصی تولید می‌کنند. قدرت واکنش و نحوه واکنش فرد مبتلا به آن، بسیار متفاوت است. برخی از افراد ممکن است آزار و اذیت و تحریک را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است خشم تمام عیار را تجربه کنند.

هم مردان و هم زنان می‌توانند در هر سنی به میسوفونیا مبتلا شوند، اگرچه افراد معمولاً علائم را در اواخر کودکی یا اوایل سال‌های نوجوانی نشان می‌دهند. برای بسیاری از افراد،اولین قسمت‌های میسوفونیا توسط یک صدای خاص ایجاد می‌شود، اما صداهای اضافی می‌توانند در طول زمان پاسخ دهند.

افراد مبتلا به میسوفونیا متوجه می‌شوند که واکنش آن‌ها به صداها بیش از حد است و شدت احساسات آنها می‌تواند باعث شود که فکر کنند کنترل خود را از دست می‌دهند.

مطالعات پاسخ های زیر را به عنوان نشانه میسوفونیا شناسایی کرده‌اند:

  • تحریک تبدیل به خشم
  • انزجار تبدیل به خشم
  • تهاجم کلامی به فردی که سر و صدا می‌کند
  • پرخاشگری فیزیکی با اشیا به دلیل سر و صدا
  • ضربه فیزیکی به فردی که سر و صدا می کند
  • انجام اقدامات گریزان در اطراف افرادی که صداهای آزار دهنده تولید می‌کنند

برخی از افراد با این نوع حساسیت صدا ممکن است شروع به تقلید صداهایی کنند که باعث واکنش‌های خشمگین و پرخاشگرانه آن‌ها می‌شود.

صرفاً فکر کردن در مورد مواجهه با صداهایی که باعث میسوفونیا آن‌ها می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد احساس استرس در افراد مبتلا به این بیماری شود. به طور کلی، آن‌ها ممکن است علائم اضطراب، افسردگی و روان رنجوری بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند.

علاوه بر پاسخ‌های عاطفی، مطالعات منبع معتبر دریافته‌اند که افراد مبتلا به میسوفونیا معمولاً تعدادی از واکنش‌های فیزیکی را تجربه می‌کنند، از جمله:

  • فشار در سراسر بدن، به ویژه قفسه سینه
  • سفتی عضلانی
  • افزایش فشار خون
  • ضربان قلب تندتر
  • دمای بدن افزایش می یابد

یک مطالعه نشان داد که 52.4 درصد از شرکت ‌کنندگان مبتلا به میسوفونیا می‌توانند به اختلال شخصیت وسواسی-اجباری (OCPD) نیز مبتلا باشند.

محرک‌ها و علت صدا بیزاری یا میسوفونیا کدامند؟

برخی از صداها بیشتر از بقیه ممکن است باعث ایجاد یک پاسخ ناگوار شوند. محققان موارد زیر را به عنوان شایع‌ترین محرک‌های میسوفونیا شناسایی کردند:

  • صداهای خوردن و جویدن، 81 درصد از افراد مورد مطالعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد
  • صدای بلند تنفس یا بینی که 64.3 درصد را تحت تأثیر قرار می‌دهد
  • صداهای انگشت یا دست، 59.5 درصد را تحت تأثیر قرار می‌دهد

حدود 11.9 درصد از شرکت‌کنندگان به طور مشابه واکنش خشمگینانه و پرخاشگرانه‌ای به دیدن فردی که اعمال فیزیکی خاصی مانند تکان دادن زانوهای خود را تکرار می‌کند، داشتند.

جالب اینجاست که انسان بیشتر صداها و مناظری را که باعث ایجاد میسوفونیا می‌شود تولید می‌کند. سگی که یک کاسه غذا یا موارد مشابه را به پایین می‌اندازد معمولاً واکنشی غیرمعمول ایجاد نمی‌کند.

ارتباط میسوفونیا با اوتیسم چیست؟

از آن جایی که برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است با تحریک حسی، و به خصوص صداهای بلند، زمان دشواری داشته باشند، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که میسوفونیا و اوتیسم ممکن است مرتبط باشند.

در این مرحله، خیلی زود است که بگوییم آیا ارتباط مستقیمی وجود دارد یا خیر، زیرا دانشمندان به اندازه کافی در مورد آن چه که باعث می‌شود افراد مبتلا به هر یک از این بیماری‌ها به شدت به صداها واکنش نشان دهند، نمی‌دانند.

طبقه بندی میسوفونیا

میسوفونیا برای اولین بار به عنوان یک اختلال نسبتاً جدید در نظر گرفته شد و اصطلاح میسوفونیا برای اولین بار در سال 2000 مورد استفاده قرار گرفت. میسوفونیا یک بیماری مزمن و یک اختلال اولیه در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که در ارتباط با سایر شرایط ایجاد نمی‌شود.

با این حال، میسوفونیا در حال حاضر در DSM-5، منبع اصلی طبقه‌بندی بیماری‌های سلامت روان در ایالات متحده، فهرست نشده است.

برخی از محققان اسنادی مورد اعتماد نشان می‌کنند که واکنش میسوفونیک یک پاسخ ناخودآگاه یا خود مختار سیستم عصبی است. این نتیجه ‌گیری به دلیل واکنش‌های فیزیکی افراد مبتلا به حساسیت صدا و این واقعیت است. موادی مانند کافئین یا الکل می‌توانند وضعیت را بدتر یا بهتر کنند.

رابطه مغز با میسوفونیا

شباهت‌هایی بین میسوفونیا و وزوز گوش(tinnitus)، (احساس زنگ زدن در گوش) وجود دارد. در نتیجه، برخی از محققان پیشنهاد می‌کنند که میسوفونیا با ارتباط بیش از حد بین سیستم شنوایی و لیمبیک مغز مرتبط است. این ارتباط بیش از حد به این معنی است که ارتباطات بسیار زیادی بین نورون‌های مغز وجود دارد که شنوایی و احساسات را تنظیم می‌کنند.

مطالعه‌ای با استفاده از تصویربرداری MRI برای تجزیه و تحلیل مغز افراد مبتلا به میسوفونیا نشان داد که صداهای محرک پاسخ‌های “بسیار اغراق آمیز” را در قشر منزوی قدامی یا AIC، (بخشی از مغز که مسئول پردازش احساسات است) ایجاد می‌کند. این مطالعه ارتباط بیشتری را بین AIC و شبکه حالت پیش‌فرض یا DMN  نشان داد که می‌تواند باعث ایجاد خاطرات و تداعی شود.

در بخش‌های خاصی از مغز، سلول‌های عصبی افراد مبتلا به میسوفونیا نسبت به افراد معمولی میلین بالاتری داشتند که می‌تواند به سطوح بالاتر ارتباط آن‌ها کمک کند. محققان پیشنهاد کردند که سطوح بالای فعالیت مشاهده شده در AIC، که در درک عملکردهای درونی بدن نقش دارد، به درک ناهنجار افراد مبتلا به میسوفونیا کمک می‌کند.

تشخیص میسوفونیا

منبع اصلی برای تشخیص اختلالات سلامت روان در ایالات متحده DSM-5 است و میسوفونیا را فهرست نمی‌کند. از نظر فنی، این بدان معناست که نمی‌توان یک فرد را مبتلا به این بیماری تشخیص داد.

با این وجود، شبکه بین‌المللی میسوفونیا شبکه پزشکان ارائه ‌دهنده درمان میسوفونیا را ایجاد کرده است که فهرستی از متخصصان شامل شنوایی‌ شناسان، پزشکان عمومی و روانپزشکان با دانش میسوفونیا و علاقه ‌مند به کمک به افراد مبتلا به این بیماری را فهرست می‌کند.

چگونه میسوفونیا را کنترل کنیم؟

افراد مبتلا به میسوفونیا اغلب سعی می‌کنند از شرکت در موقعیت‌هایی مانند گردهمایی‌های اجتماعی که احتمالاً با محرک‌های آن مواجه می‌شوند، اجتناب کنند. برخی از افراد نیز از هدفون استفاده می‌کنند یا سعی می کنند راه‌های دیگری برای نشنیدن صداهای آزار دهنده بیابند. برخی افراد صداهای تحریک کننده اطراف خود را تقلید و تلقین می‌کنند که این مشکل درد آنان را چندین برابر می‌کند.

Misophonia International، یک سازمان حمایت و شبکه سازی، به دنبال ارائه اطلاعات مفید و پر کردن شکاف بین محققین و افرادی است که تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته‌اند. این سازمان می‌تواند به یافتن پشتیبانی برای شرایط چالش برانگیز بیماران میسوفونیا کمک کند.

در انتها

برای درمان این بیماری، سبک و نوع زندگی شما بسیار تاثیرگذار است. سعی کنید استرس را از خود دور کنید و آرامش بیشتری به خود بدهید. همچنین مرتب ورزش کنید، ورزش بر کاهش تحریک شما در اثر صداهای آزار دهنده بسیار تاثیرگذار است. در مواقعی که می‌خواهید به خارج از منزل بروید می‌توانید از گوش‌گیر یا هدست استفاده کنید. در خانه هم برای خود محیطی آرامبخش و راحت بسازید که کسی در آنجا صدای آزاردهنده‌ای ایجاد نکند. از دوستان و خانواده خود نیز بخواهید تا شما را درک کرده تا بتوانید آهسته آهسته روند درمان سپری کرده و بهبود یابید.

کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با داشتن زبده‌ترین متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی شناسی، بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان «صدا بیزاری یا میسوفونیا چیست؟ + علائم و درمان آن» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320682#management

https://www.webmd.com/mental-health/what-is-misophonia

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۱ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

85 دیدگاه دربارهٔ «صدا بیزاری یا میسوفونیا چیست؟»

  1. ۰۰۰۰۰۰۰

    الان واقعن موندم مادرم میگه که اره دیوونه شدی دیگه باید ببرمت دکتر و از این حرف ها

  2. ۰۰۰۰۰۰۰

    سلام متاسفانه من به صدا های ملچ ملوچ خیلی حساس حستم و واکنش زیادی نشون میدم ولی خانوادم درک نمیکنن حتی وقتی بهشون توضیح میدم فک میکنن من دارم عدالت در میارم و مخصوصن پدر خودم همیشه از همه چی صدا در میاره و من سر شام عذاب میکشم چون اگه چیزی رو گوشم بزارم بی ادبیه

  3. ناشناس

    سلام مادر شوهرم اومده با یکی تماس بگیره ویک دفعه مخاطبی به اوزنگ زده صدای زنگ تلفن گوشش راازرده چکار کنم خوب بشه

  4. ناشناس

    چقدر درناکه برام، وقتی نظرات رو خوندم متوجه شدم که اکثریت این مشکل رو دارن متاسفانه فرزند بنده هم اینمشکل رو داره اصلا فکر نمیکردم مشکل به این حساسی باشه چون بیشتر روی من زوم میکنه تا جایی که باعث شده کنارش چیزی نخورم در یک جمع اگه همه تخمه بخورن مشکلی نیست فقط روی من زوم میکنه که در بیشتر اوقات از کوره در میرم، چون خودم هم در کودکی به صدای هندونه خوردن یا خیار خوردن اطرافیان نزدیک حساس بودم که با بی توجهی کنترلش کردم، ای کاش درمانی برای این مشکل باشه

  5. بی نام

    من اگه کسی کارتنی رو پاره کنه یا روی هم بکشه حس میکنم دندونام داره خورد میشه و فرار میکنم از اون محیط،صدای پمپ آب،بلند حرف زدن،تخمه شکوندن ،ملچ ملوچ،سر و صدای بچه و خلط گلو خالی کردن و … دیوانم میکنه عصبی میشم خیلی سخته زندگی تو این شرایط

  6. من به صدای نفس کشیدن ادم هایی که سرما خوردگی دارن حساس هستم (صدای نفس کشیدن معمولی نه، وقتی که با بینی پر نفس بلند میکشن)
    قبلا چند جا خوندم که میشه این صدا های ازار دهنده رو با صداهای دیگه مثل آبشار تغییر داد الان هرچی میگردم پیدا نمیکنم مطلبارو.

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. مطلب مربوط به میزوفونیا را در سایت جستجو کنید.

  7. سلام من نسبت به صدای خیلی عادی مثل صدای راه رفتن یا صدای کاغد حساسم و وقتایی که درس می خونم این حساسیت شدید تر هم میشه ، منم این فوبیا رو دارم؟

  8. مامان هندونه

    این بیماری زندگی رو تبدیل به یک درد میکنه.
    بطوری که موقع حملات عصبی و پرخاشگری ، حتی مهم نیست شخص مقابل عضوی از خانوادست یا یک غریبه، فقط آدم میخواد تیکه تیکش کنه.
    و متاسفانه این حساسیت روی نزدیکان خیلی بیشتره، اما همینا از بقیه بیشتر به ادم بی توجهی میکنن.
    صدای خرو پف، غذا خوردن، خوردن نوشیدنی و جویدن، ادامس، تخمه شکوندن، صدای تنفس، و هرنوع صدای تیک تیک مانند و ضربه ای و ریتمیک.
    امیدی به درک متقابل و بهبودی نیست.
    فقط باید تحمل کنیم و از درون بمیریم

  9. فااااا

    وقتی یکی با قاشق ته قابلمه میکشه میخام خفش کنم وهمینطور وقتایی که چنتا بچه سروصدا میکنن میخام بکشمشون

  10. سلام . منم همین مشکل را از دوران دبستان دارم زندگی برای آدم عذاب آور و مثل جهنم میشه !! هیچکس هم درکت نمیکنه و جوری رفتار میکنن و انگ دیوانگی به آدم میزنن که ترجیح میدی زجر بکشی ولی جایی بروز ندی که این مشکل رو داری . من روی هورت کشیدن چایی و به هم خوردن لبها موقع غذا خوردن خیلی خیلی حساسم .چند وقتیه با گذاشتن هنزفری تونستم بهتر شم . لطفا افراد دارای این مشکل را درک کنید خیلی خیلی سخت میشه زندگی براشون

  11. الان ۲۳ سالمه و از کودکی‌ مبتلام، بنظرم آدم عاقل و نرمال نباید از این رفتار های منزجر کننده خوشش بیاد یا خنثی باشه، اگه از تخمه شکستن مداوم کنار گوشتون یا ناخن گرفتن با ناخن های دست دیگه فرد روبه روتون اذیت می شید شما بيماري روانی‌ نداريد، روانی اون گسی هست که می بینه و می دونه اذیت می‌شید ولی همچنان انجامش می‌ده، دنیا برای افراد مبتلا به میسوفونیا جهنم وحشتناک بزرگیه، امید آنکه درمان دارویی ش کشف شه.

    1. کلینیک گوش تهران

      میزوفونیا (Misophonia) وضعیتی است که در آن افراد به صداهای مشخصی بسیار حساس هستند و این صداها برای آن‌ها بسیار اذیت‌کننده و ناراحت‌کننده هستند. برای مدیریت و کاهش میزوفونیا، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
      • آگاهی از میزوفونیا: اولین گام برای مدیریت میزوفونیا آگاهی از این وضعیت و تأثیرات آن بر شما است. با درک بهتری از این وضعیت، می‌توانید بیشتر کنترل کنید.
      • مشورت با متخصص: مشورت با متخصص نظیر روان‌شناس یا روان‌پزشک کمک می‌کند. آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌ها و تکنیک‌های مدیریتی مناسبی ارائه دهند.
      • تکنیک‌های مدیریت استرس: تکنیک‌هایی مانند مراقبه، روش‌های تنفسی عمیق و یوگا می‌توانند به کاهش استرس و ناراحتی ارتباط دارند.
      • استفاده از گوش‌گیر: استفاده از گوش‌گیر در مواقعی که به صداهای مزاحم برخورد می‌کنید می‌تواند کمک کند.
      • ارتقاء مهارات مدیریت خشم: ممکن است ناراحتی از صداهای مزاحم به خشم منجر شود. مهارت‌های مدیریت خشم به شما کمک می‌کنند تا بهتر با این احساسات کنترل کنند.
      • تغییرات محیطی: اگر ممکن است، می‌توانید محیط خود را تغییر دهید تا با کاهش امکان تولید صداهای مزاحم کمک کنید.
      • حمایت از خود: اطرافیان خود را در جریان وضعیتتان قرار دهید تا به شما در مواجهه با صداهای مزاحم حمایت کنند و درک شما را افزایش دهند.
      • رفتارهای تنظیم‌شده: آموزش به اطرافیانتان که چگونه رفتارهایی کنند که به کاهش ناراحتی شما از صداها کمک کنند.
      مهمترین نکته این است که به دنبال راه‌حل‌هایی باشید که برای شما کار می‌کنند. همچنین، مهم است که با حمایت و راهنمایی متخصصان به مدیریت میزوفونیا بپردازید.

  12. سلام همسر من هم به این بیماری دچار هست مخصوصا به صدای جویدن غذا یا حرکات زبان در دهان ملچ ملوچ واب خوردن. سخت تر اینه که به کسانی که بیشتر دوسشون داره حساسه پدرومادر همسر و… مخصوصا به من. خودشم خیلی ناراحته وقتی من از واکنشش دلخور میشم طفلکی ناراحت میشه و عذر خواهی میکنه اما چه فایده دوباره تکرار و تکرار. برای همه شما دعای خالصانه دارم هرچه زودتر درمانش پیدا بشه

    1. فیرااا

      سلام من متاسفانه اینقدر از میسوفونیا عذاب میکشم که واقعا نمیتوانم ازدواج کنم شاید شما واکنشی نسبت به خانواده خودتون داشته باشید اونا قبول میکنن ولی آیا همسرتون اینو قبول میکنه؟به نظرم خودم خیر
      شما همسر گرفتید یا خدمتکار؟
      واقعا آدم دوست داره هر چه زودتر بمیره گناه ما چی بود به این درد بدتر از هر درد دیگری مبتلا شدیم
      وقسمت عذاب آورش اینجاست هیچکس پی درمانش نیست

      1. کلینیک گوش تهران

        سلام و ممنون از اشتراک تجربه تان. راهکارهایی در مقاله برای غلبه بر آزاردهندگی میسوفونیا ذکر شده است که شاید به شما کمک کند.

  13. ناشناس

    سلام من از بچگی دچاراین بیماری شدم و الان ۲۱سالمه صدای پچ پچ موقع نماز خوندن صدای پارس سگ صدای میخ کوبیدن به دیوار و.. خیلی صداهای دیگ مثل دوستانی که نوشتن امیدوارم درمان قطعی برای این بیماری پیدا شه و همه باارامش زندگی کنیم

    1. کلینیک گوش تهران

      بله حتما. اطلاعات جدید را از طریق همین وبسایت پیگیری نمائید.

  14. سلام ممنون بابت مقاله خوبتون
    برای این مشکل لازم هست به پزشک مراجعه کرد؟
    و اینکه باید به چه پزشکی مراجعه کرد؟
    پزشک متخصص شنوایی یا روانشناس؟
    متوجه شدم که درمانی نیست اما برای کنترل یا هر مورد دیگه‌ای پزشک میتونه کمکی کنه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. برای مدیریت این موضوع می توانید از مشاوره تخصصی روانپزشکان استفاده کنید.

  15. بچه مثبت

    سلام
    من دو تا مشکل دارم من توهم شنیداری دارم و صداهای اضافی می شنوم و از صداها فراری ام چهارساله به جز وقتایی که کلاس میرم همه جا هندزفری استفاده می کنم هر جا که میرم پیش روانپزشک هم رفتم ولی نه اون صداها از بین رفته نه ترسم از صداها همه اش استرس می کشم تعریق زیاد دارم و دستام می لرزه از استرس جوش می زنم خیلی سخت شده زندگی برام. وقتی هم به خانواده ام میگم مگن اگه زیاد استرس می کشی از دانشگاه انصراف بده ولی من درس خوندنو دوست دارم نمی خوام مشکلی که دارم باعث بشه من درسمو کنار بذارم.

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. علائم شما شبیه به اختلال میزوفونیا است. مراجعه کنید ارزیابی شنوایی دقیق تری انجام شود

  16. آیا اینکه من به شدت با صدای خمیازه عصبی میشم و اون لحظه از طرف متنفر میشم حتی اگه عزیزترین فرد زندگیم باشه هم طبیعیه؟؟
    الان ساعت ۴ صبحه و من از صدای خمیازه داداشم خیلی خیلی عصبیم و واقعا این موضوع داره اذیتم میکنه تو طول روز هم همینطورم… و جالیه که به صداهای دیگه که شاید عذاب آورتر باشن زیاد حساس نمیشم
    درواقع بیشتر عصبانیتم هم بخاطر اینه که میدونم خمیازه واقعا بضی وقتا لازمه و واقعا طرف بهش نیاز داره ولی خب نمیتونم خودمو توجیه کنم و همچنان بشدت عصبی میشم مخصوصا آخرای خمیازه که ممکنه یه صدایی هم تولید کنه و مثلا رفع خستگی کنه… اون لحظه داغون میشم و ببخشید دوس دارم بزنم تو دهن طرف…کاش میتونستم با این موضوع کنار بیام

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. علائم شما شبیه به اختلال میزوفونیا است. مراجعه کنید ارزیابی شنوایی دقیق تری انجام شود

  17. علی موسوی

    سلام. من 15 سالمه و حدودا دو ساله که این مسئله در من بروز کرده و به مرور داشته شدتش بیشتر میشه. همینطور من مشکل تینیتوس یا همون وزوز گوش رو هم به حالت سوت دارم. مشکل تینیتوس رو از بچگی یاد دارم که داشتم ولی در بچگی فکر میکردم چیز عادی هست و همه میشنوم که تا بعد درباره اش خوندم. واقعا داره کلافم میکنه و فعلا تونستم در اون مواقع خشم خودم رو کنترل کنم ولی از این میترسم که به حدی زیاد بشه که نتونم خشم کنترل کنم و منجر به عواقب بدی بشه. درمانی که براش وجود نداره ولی میخواستم بدونم راهی وجود داره که بششه از تشدید شدتش جلوگیری کرد یا حتی کمترش هم کرد؟؟

    ممنون از شما

  18. سلام من ۱۶ سالمه من این بیماری رو دارم
    به صدای جویدن و صدای خیار و ضرب گرفتن پاحساسم
    مامانم وقتی ادامس میجوه یه صدایی از دهانش خارج میشه و اون صدا روی اعصاب من هست بهش میگم ناراحت میشه تازه از وقتی فهمیده بدم میاد از قصد بیشتر صدا میده بخدا استرس میگرم عصبی میشم
    اصلا دست خودم نیستش از مامانم میگه ادامس وحشت می کنم رو نروم میره صداش
    چیکار کنم دارم دیوونه میشم
    چرا مشکل منو درک نمیکنه با ابنکه خودشم این بیماری رو داره

  19. سلام
    منم از سال ۱۳۷۳ تا حالا مشکل میسوفونیا دارم ودر واقع سال ها هست که این مشکل را دارم و تمام راه هایی که قبلا گفته شده را امتحان کردم .
    پیش خیلی از مشاورها و روانشناس ها هم رفتم و خوب نشدم و دارم تنها زندگی میکنم و وقتی هم بیرون از خانه میرم از گوشگیرهای اسفنجی استفاده میکنم . از مردم هم روز به روز دور تر شدم.
    بعد این همه سال به خاطر این مشکلم دچار اضطراب های شدید و وسواس و استرس های مزمن و عدم تمرکز و اختلال حافظه و بی قراری زیاد شدم.
    به یک مرکز نوروفیدبک مراجعه کردم و از من نقشه مغزی گرفتن و تمام اختلالاتی را که گفتم در نقشه مغزی من مشخص شد.
    به من گفته اند با نوروفیدبک و دستگاه تحریک الکتریکی مغز می توانند مشکل من را تا حدود زیادی خوب کنند . که البته درمان حداقل ۴ ماهی طول می‌کشد.
    حالا نمی دانم ممکن است نتیجه خوبی بدهد یا نه .
    شما هم می‌توانید امتحان کنید .
    فقط باید یک مرکز کاملا خوب و عالی باشد .

    1. کلینیک گوش تهران

      با سلام. در کلینیک گوش تهران نوروفیدبک انجام نمی شود. تهیه نقشه مغزی نیز خاصیت درمانی برای شما ندارد. در صورتی که در شنوایی تان مشکلی احساس می کنید جهت بررسی دقیق تر به کلینیک مراجعه نمائید.

  20. بدترین بیماریه من ازصدای قاشق به دندون بخوره، ملچ مولوچ، تخمه خوردن، صدای بلند تلوزیون، یخ خوردن، چایی خوردن،قندجویدن ،صدای انگشت ،سوت ریز زدن مدام پشت سرم، 🤮🤮🤮
    غره غره کردن آب بعدمسواک یاشستشوی حلق 🤮
    بادودصحبت کردن کسی که سیگارمیکشه یاقلیون
    صدای تلوزیون باید روی عددزوج باشه
    صدای نون خشکی
    خیلی حال بهم زنه نمیتونم خودم وکنترل کنم دادمیزنم میگم هرکس میخوادباشه اعصابم بهم میریزه نمیتونم تحمل کنم بدترازهمه اینها کسی درکم نمیکنه هیچ کس نمیفهمه من چی میگم
    من ۴۲سالمه یادمه ازوقتی ۱۳سالم بودازچای خوردن مادرم ویخ وقندخوردن زن داداشم حالم بدمیشدچندساله که دارم زجرمیکشم

  21. صدای شر شر آب ،زمزمه کردن ،گریه نوزاد ،هق هق کردن ،با دهان باز غذا خوردن ،ملچ ملوچ کردن ،صدای خوردن دو فلز مخصوصا وقتی با قاشق و کاسه فلزی باشه صدای بی مورد قاشق چنگال و بشقاب هنگام غذا خوردن ،صدای ریختن آب در لیوان ،سرفه کردن ، عطسه کردن به شدت به شدت روانم رو بهم میزنه و عصبیم میکنه و شدیدا پرخاشگر میشم ،خانوادم تو برخی از موارد واقعا رعایت میکنن ولی عطسه و سرفه رو نمیشه کاری کرد شاید چیزی که باعث شده مجرد بمونم و حتی دوستی نداشته باشم همین موضوع بوده که همین موارد باعث میشه بنیان خانواده از هم بپاشه من به این موارد زیاد فکر کردم و راهی براش پیدا نکردم ،علم برای افزایش قد و پیوند اعضا از راه دور خیلی کارا کرده ولی برای این مسئله که حتی میتونه باعث قتل هم بشه هیچ غلطی نکرده و باعث دور شدن من از جامعه شده بعضی وقتا کسایی که این موضوع رو میفهمن و میدون شما روی این موارد حساس هستین انگ دیوونگی بهت میزنن و جوری با تعجب بهت نگاه میکنن که باعث شرمندگیت میشه!

  22. منم ۱۶ سالمه و این بیماری رو دارم واقعا خانوادم اصلا درکم نمیکنند دارم دیونه میشم نمیدونم چیکار کنم

  23. هیچکی درک نمیکنه این یه عذابه حالا چرا باید این بیماریو داشته باشم هعی

  24. سلام مقاله عالی بود
    فقط مشکل اینه که ورزش خوب نیست چون بعد که فرد شروع به نفس نفس زدن میکنه دوباره عصبی میشه

  25. سلام نمی‌دونم این مسئله ارثی هست یا نه
    ولی هم خودم هم خواهرم بهش دچار هستیم
    من از صدای خوردن بقیه متنفرم
    حتی تو انتخاب همسر خیلی دقت کردم که پر سر و صدا و با دهن باز غذا نخوره . خداروشکر خوب هست ولی بازم بعضی وقتا بهش میگم رعایت کن
    خواهر خودم هم از صدای زدن قاشق و چنگال به هم و با صدای برخورد قاشق به دندان متنفر هست
    این تقلید کردن که تو مقاله گفته شده راست هست
    من موقع هایی که پدر مادرم چیزی میخورن که خیلی ملچ ملوچ میکنن بلند میشم و همون چیز رو با صدای ملچ ملوچ زیاد میخورم. نمی‌دونم چرا ولی برام قابل تحمل میشه

  26. افتادن چاقو در سینک
    صداییه ک منو دیوانه می‌کنه
    😞
    خیلی وقته کنترلش کردم
    اما امروز از کنترل خارج شدم و پدرم رو‌ ناراحت کردم
    خیلی حس بدیه

  27. بیماری های روحی و روانی خیلی دردناک تر از بیماری های جسمی میتونن باشن مثل افسردگی ، وسواس، استرس یا همین میسوفونیا که من به همشون دچار هستم و شرایط جوریه که درک نمیشم اصلا درک نمیشم و واقعا داشتن این همه بیماری روحی توی سن ۱۶ سالگی داره آزارم میده و البته بدتر از همه شون اینه که درک نمیکنن و منم واسه اینکه کسی ناراحت نشه سکوت میکنم توی معرض بعضی صداها به شدت حالم خراب میشه اما بازم سکوت میکنم امیدوارم یه راه درمانی واسه این بیماری های پیدا بشه وگرنه واقعا ادامه زندگی خیلی سخته

  28. سلام من ۱۸ سالمه تقریبا سه ساله این بیماری رو دارم بیشتر صدای چای خوردن اعضای خانوادم رو مخمه و صدای تلویزیون خیلی رو مخه و بلند میگم کم کنید صداشو پدرم کم نمیکنه بلکه بیشترش میکنه میگه دروغ میگی صداش زیاده واقعا عصبانیم اینقدر صداش بلنده که با گوش گیر هم صداش تو سرمه خیلی حس بدیه

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. متاسفانه این مشکل درمان قطعی نداره و تنها با برخی راه کارهای روان شناسی قابل مدیریت و کنترل هست.

  29. فرزین اسدی

    سلام دکتر
    من بخاطر میگرن های شدید الان حدود چند سال است داخل مغزم صدای سوت میشنوم
    مطمعنم علت فیزیولوژی داره
    یعنی در واقع سلولهای مغزم بنوعی تحت تاثیر درد های میگرنی قرار گرفتن
    آیا دارویی هست استفاده کنم ؟
    میشه راهنمایی کنید با سپاس فراوان

    پاسخ

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. این موضوعی که شما گفتین به هیچ وجه بدون بررسی و معاینه قابلیت تجویز دارو رو نداره. شما باید به پژشک مراجعه کنید و پژشک شما رو معاینه کنه و نظر و درمان قظعی رو بده.

  30. سلام منم دچار این اختلال هستم و خیلی دارم اذیت میشم من عاشق همسرم هستم ولی با این احتلال دارم اسیب میزنم به رابطم و اونم اذیت می کنم کاش واقعا راهی برای درمان قطعی بود

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام متاسفانه درمان قطعی وجود نداره. فقط با برخی روش‌های روان درمانی قابل کنترل و مدیریت هست.

  31. ببخشید یک ساعت در موردش حرف زدین روش درمان ارائه ندادین در واقع گفتین ازش فرار کنین نمیشه کل مردم جامعه کنترل کرد که مراعات مارو کنن یا مدام از محیط فرار کنیم! این درمان نیست کاریه که الان میکنیم و ازش خسته شدیم!

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. متاسفانه درمان قطعی نداره. و تنها کار مدیریت این بیماری هست. مدیریت و کنترل هم با مراجعه و مراقبت‌های روان درمانی انجام می‌شه.

  32. سلام .من هم بشدت نسبت به همه ی صداهای اطرافم حساسیت پیدا کردم و اون لحظه دلم میخواد اون موجود رو حذف کنم ،اما به مرور خودم رو با چیزای دیگه سرگرم کردم.مثلا صدای کبوتر پشت پنجره داشت دیونم میکرد میرفتم و موزیک میذاشتم ،دیگه صداش برام مهم نبود .یا شبا که میخواستم بخوابم صدای تلوزیون در کمترین حالت ممکن روانیم میکرد ولی بعدش دستمو میذاشتم رو گوشمو فکرمو مشغول خواب میکردم .خداروشکر خیییییییلی بهتر شدم .شمام امتحان کنید

  33. سلام .من هم بشدت نسبت به همه ی صداهای اطرافم حساسیت پیدا کردم و اون لحظه دلم میخواد اون موجود رو حذف کنم ،اما به مرور خودم رو با چیزای دیگه سرگرم کردم.مثلا صدای کبوتر پشت پنجره داشت دیونم میکرد میرفتم و موزیک میذاشتم ،دیگه صداش برام مهم نبود .یا شبا که میخواستم بخوابم صدای تلوزیون در کمترین حالت ممکن روانیم میکرد ولی بعدش دستمو میذاشتم رو گوشمو فکرمو مشغول خواب میکردم .خداروشکر خیییییییلی بهتر شدم .شمام امتحان کنید

  34. سلام من امید هستم 22 سالمه و با خانواده زندگی میکنم و همین مشکل رو به طور خواصی دارم .
    از صدای دهن مخصوصا پاک کردن دندان با زبان خیلی متنفرم و حدود 6-7 سال هست که روی پدر خودم به خاطر این کار حساسیت شدید پیدا کردم .
    اگر دیگران این کار رو بکنن هم عصبی میشم ولی وقتی پدرم این کار رو میکنه برام زجر آور و غیر قابل تحمله ولی خودش هیچوقت نمیدونه و بهش نگفتم.
    تو این سال ها بار ها با هم دعوامون شده و به جرعت میتونم بگم یکی از عوامل تنش همین کار بوده ولی هیچوقت حتی به پدرم نگفتم.
    من تا الان نمیدونستم این یجور بیماریه و فکر میکردم به خاطر رابطه نه چندان جالب خودم با خانواده هست .
    شایدم این کار باعث میشه به پدرم نزدیک نشم ؟
    لطفا اگر این پیام رو میخونید به من بگید باید چیکار کنم خیلی خسته شدم ؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام این بیماری متاسفانه درمان قطعی نداره ولی با انجام بعضی کارها میشه کنترل کرد و حال بهتری داشت. همون طور که گفتیم با تغییر سبک زندگی تا حدود زیادی قابل کنترل هست میتونید مراجعه کنید و مورد مشاوره قرار بگیرید.

  35. سلام
    من خیلی سال هست که مبتلا هستم و تمام لحظاتم اون صداها حضور دارن به روانپزشک هم مراجعه کردم و با قرص ها تاثیر کمی دیدم اما ازبین نرفت و واکنش های تهاجمی هم همچنان موجوده امیدوارم که هرچه سریعتر این مسئله برای همه ی ما حل بشه
    ممنون از اطلاعات مفیدتون

  36. توصیه می کنم با تغییر محیط و نظایر آن از صداهای محرک و آزار دهنده دوری کنید تا شرطی شدن ذهن نسبت به صداهای خاص کم کم از بین بره چون این سندرم اکثرا با وسواس فکری و عملی همراهه اگه وسواستون تحت نظر روانشناس و روانپزشک درمان بشه صدا بیزاری هم کنترل میشه

  37. محمدرضا

    من تمام روز هندزفری دارم چون هیچ کدوم از اعضای خانواده درکم نمیکنن
    مخصوصا پدرم که خیلی صداهای عجیبی در میارن و واقعا اذیت میشم و حتی حاضر نیستن نحوه غذا خوردنشون رو تغییر بدن

      1. سلام بنظرم کشیدن وازلین به پا و دست و قفسه سینه و خواب طولانی و همچنین حواس پرتی طولانی مدت به شدن بر درمان این بیماری تاثیر داره حتما به بقیه هم توصیه کنید

        1. کلینیک گوش تهران

          سلام. بله این بیماری درمان قطعی نداره ولی با برخی روش های روان درمانی میشه تا حدود زیادی کنترل و مدیریت کرد.

  38. رمضانی

    سلام دختر ۱۶ ساله ام این مشکل رو داره ،پیش روانشناس بردم میگه با نوروفیدبک درمان میشه هزینه ی بالایی داره آیا این روش درمان جواب میده یاببرم روانپزشک وبا دارو کنترل بشه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام متاسفانه درمان قطعی نداره و فقط با درمان حمایتی که در مقاله توضیح دادیم قابل کنترل هست

  39. کاش درمانی براش بود
    متاسفانه همسر من هم اینجوره ، زندگیمون روز ب روز بدتر میشه
    از من بیزار شده انگار . تو خونه دست ب هر چی بزنم میگه سرصدا نکن ، نفس نکش ، غذا رو که کلا نجویده قورت میدم بخدا ، آب میخورم میگه صدا میده ، یا میگه موقع حرف زدن ملچ مولوچ نکن در صورتیکه دیگران میگن اینکارو نمیکنی ، ولی با خودش حرف زدنی از استرس اونجوری میشم
    عصبی میشه کنترل نداره حمله میکنه بهم کتک میزنه ، خیلی ترسناک میشه ، میزنه میشکونه فحش میده
    من خیلی رعایت میکنم ولی وقتی داری تو خونه زندگی میکنی بعضی صدا ها اجتناب ناپذیره ، خودش باید سعی کنه راهی پیدا کنه مثل گوش گیر ولی متاسفانه هیچ وقت مشکلش رو نمیپذیره و از مشاور و دکتر کلا فراریه

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام دوست عزیز این بیماری با رعایت یک سری اصول که در مقاله هم اشاره شد تا حدودی قابل کنترله. بهتره ایشون رو متقاعد کنید به پژشک مراجعه کنند.

  40. سلام من ۱۸سالمه و از کلاس نهم این اختلال رو دارم و واقعا دارم بابتش کل زنوگیمو میبازم و این اختلال از زندگی من یه جهنم ساخته و روز به روز داره پیشرفت میکنه توی این سال ها مطالعه های زیادی در این زمینه داشتم که همه به این خطم شدن که هیچ درمانی نیست ولی شما میگید که میتونید کمک کنید میشه توضبح بدین چه شکل؟ من حاضرم برای به دست اوردن سلامتیم هرکاری کنم

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام در مقاله اشاره شده که برای کنترل این بیماری چه کارهای باید انجام داد مثل تغییر شیوه و سبک زندگی و دور کردن استرس از خود. این بیماری قابل درمان به صورت قطعی نیست و تنها قابل کنترله. اگر مایلید میتونید مراجعه کنید و با متخصصین مربوطه صحبت کنید با مشاوره و ارائه برخی راه کارها از سمت متخصصین تا حدود زیادی بیماری کنترل میشه.

  41. تلخ تر از مسوفونیا میدونین چیه؟اینکه اطرافیانمون درک نمیکنن که ما چه زجری میکشیم😧

  42. ممنون از مطلب خوبتون. کاش دارو یا درمان قطعی وجود داشت. متاسفانه بعضی وقت ها کنترل از دستم در میره و باعث ناراحتی خودم و اطرافیان میشم

  43. من این بیماری رو دارم، خیلی عذاب آوره، از زندگی خسته شدم، نمیتونم به همسرمو بچه هام برسم. حتی صدای گنجشکها میره به مغزم، تحملش خیلی سخته، واسم دعا کنید، نمیدونم چیکار کنم.

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام این بیماری قابل کنترل هست برای بررسی و ارائه درمان به مرکز ما مراجعه کنید

      1. من مشهد هستم و دختر 16 ساله من بسیار عذاب میکشه
        آیا در مشهد پزشک مرتبط که بتونه کمکمون کنه وجود نداره؟

    2. هدفون و گوش گیر بزارید موزیک ملایم گوش کنید باید باهاش کنار بیاید سخته اما باید انجام بدید یه روان درمان خوب هم پیدا کنید مشاوره بگیرید خیلی ها اینطورن فقط شما نیستید

      1. من بخاطر همین موضوع همیشه هندزفری همراهمه.ولی گذاشتن مداوم موسیقی هم یک جور دیگه ای آدم رو عصبی میکنه

  44. واقعا بیماری کلافه کننده ایی هست و چقدر بد که درمان قطعی و یا مثلا دارویی یا جراحی نداره و این جوری واقعا عذاب اوره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *