سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند؟

سمعک چه کمکی به افراد کم شنوا میکند؟

در مقاله پیش رو از سایت کلینیک گوش تهران قصد داریم درباره کمک سمعک به کم شنوایی مطالبی را در اختیار شما قرار داده و سوالات پیرامون این موضوع  را پاسخ دهیم.

چندین گزینه برای رفع کاهش شنوایی در دسترس است، از درمان پزشکی گرفته تا دستگاه‌های شنوایی، مانند سمعک. اما درمان بستگی به علت و شدت کم شنوایی دارد. برای کم شنوایی مرتبط با افزایش سن، هیچ درمانی وجود ندارد، اما تاثیر این دستگاه در کم شنوایان قابل توجه بوده و سایر دستگاه‌های شنوایی به درمان این مشکل و بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کنند.

اگر کم شنوایی تشخیص داده شود که از نظر پزشکی قابل درمان نیست، پزشک ارزیابی سمعک و مشاوره با شنوایی شناس را توصیه می‌کند. این قرار ملاقات مشاوره به تعیین اینکه کدام مدل از این دستگاه شنوایی یا سایر دستگاه‌های کمکی مناسب‌تر است کمک می‌کند. گفتنی است که سبک زندگی، نیازهای شنیداری و نگرانی‌های شنوایی در تعیین سمعک مناسب و میزان تاثیر آن در کم شنوایی مهم هستند.

راه حل‌های کاهش شنوایی چیست؟

همانطور که اشاره شد چندین گزینه مختلف برای درمان وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. ضروری است که با پزشک خود در مورد اینکه کدام راه حل برای شما بهتر عمل می‌کند، مشورت کنید. برخی از راه حل‌هایی که ممکن است برای درمان کاهش شنوایی موثر باشند، عبارتند از:

  • سمعک: وسایل پوشیدنی که صداها را تقویت کرده و کیفیت صدای طبیعی‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند
  • کاشت حلزون: یک ایمپلنت در قسمت حلزون گوش قرار داده می‌شود و توانایی‌های شنوایی را به افراد دارای اختلال شدید باز می‌گرداند.
  • دستگاه‌های گوش دادن کمکی (ALD): شامل مواردی مانند زیرنویس یا زیرنویس روی صفحه‌های تلویزیون، تلفن‌های تقویت‌شده و آشکارسازهای دود است که برای افراد با توانایی‌های شنوایی محدود طراحی شده‌اند.

چگونگی کمک سمعک به کم شنوا

مزایای استفاده از سمعک بسیار زیاد است. برای کسانی که کم شنوایی را تجربه می‌کنند، این وسیله می‌تواند به کاهش علائم کم شنوایی کمک کند. به عنوان مثال، شواهد نشان می‌دهد که استفاده از این وسیله کمک شنوایی می‌تواند در کاهش علائم وزوز گوش موثر باشد و به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را بهبود بخشد. علاوه بر این، در مورد تاثیر آن در کم شنوایی باید گفت که افرادی که آن‌ها را استفاده می‌کنند، خطرات ناشی از کاهش شناختی را تجربه نخواهند کرد و در عوض سلامت روانی بهتر و به طور کلی کیفیت بالای زندگی را تجربه می‌کنند.

چگونگی کمک سمعک به افراد ناشنوا

چگونه بهترین سمعک‌ها را انتخاب می کنید؟

انتخاب سمعک فرآیندی است که نیاز به زمان و صبر دارد. شنوایی شناس می‌تواند با ارزیابی نیازهای خاص شما، نصب سبک‌های مختلف آن و آزمایش عملکرد آنها قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد نوع خرید، به شما در انتخاب بهترین مدل از این دستگاه کمک کند.

قبل از انتخاب سمعک، شنوایی شناس باید شنوایی شما را آزمایش کند. این آزمایش‌ها میزان شنیدن شما را مشخص می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا میزان عارضه در هر گوش را شناسایی کنند.

نتایج ادیوگرام برای هر دو گوش باید مشابه باشد، بنابراین منطقی است که هر دو به طور همزمان آزمایش شوند. با این حال، در برخی موارد، فرد ممکن است به استفاده از سمعک فقط در یک گوش نیاز داشته باشد.

جدیدترین فناوری این دستگاه شنوایی شامل اتصال بی‌سیم، پخش صدا و برنامه‌ های سفارشی‌شده است که می‌توانید از برنامه تلفن هوشمند برای تسهیل تنظیم دقیق با تغییر نیازهایتان در طول زمان به آنها دسترسی داشته باشید. چنین دستگاه هایی مدیریت و کنترل دستگاه‌های شما را با ویژگی هایی مانند کنترل صدا از راه دور، حدف فیدبک، میکروفون‌های جهت دار، سیستم‌های کاهش نویز و سازگاری بلوتوث آسانتر می‌کنند.

مزایا و تاثیر سمعک در کم شنوایان

در ادامه به معرفی برخی از مهمترین مزایای استفاده از این وسیله میپردازیم:

  • استفاده از سمعک باعث بهبود روابط می‌شود: این وسیله کمک شنوایی باعث بهبود روابط می‌شود و به افراد اجازه می‌دهد مکالمات بهتری داشته باشند و در فعالیت‌های اجتماعی موثرتر شرکت کنند. کم شنوایی هم بر توانایی شنیدن و درک گفتار و هم مشارکت در بحث با دیگران تأثیر می‌گذارد.
    سمعک تاثیر خوبی در روابط انسانی دارد
  • استفاده از سمعک می‌تواند علائم وزوز گوش را کاهش دهد: علائم وزوز گوش شامل شنیدن صداهایی است که به منبع خارجی مرتبط نیستند. آنها می‌توانند شامل صداهای وزوز، زنگ، خش خش، غرش و صدای کلیک در گوش یا سر باشند. این علائم ممکن است توسط برخی داروها مانند آسپرین، داروهای فشار خون بالا یا افزایش سن ایجاد شود. استفاده از سمعک می‌تواند شنوایی را در افرادی که علائم وزوز گوش را تجربه می‌کنند، بهبود بخشد.
  • استفاده از سمعک می‌تواند خطر زوال شناختی را کاهش دهد: زوال شناختی از دست دادن مهارت‌های فکری مانند حافظه و تمرکز، استدلال و تصمیم‌گیری است. این عارضه می‌تواند بخشی طبیعی از پیری یا ناشی از بیماری یا آسیب باشد. زوال شناختی همراه با کاهش شنوایی است، زیرا زمانی که افراد در شنیدن مشکل دارند، ممکن است از موقعیت‌های اجتماعی دوری کنند و فرصت‌هایشان را برای تحریک مکالمه و تعامل فکری محدود کنند.
  • استفاده از سمعک می‌تواند کیفیت زندگی فرد کم شنوا را بهبود بخشد: سمعک کیفیت زندگی را با سهولت در برقراری ارتباط با دیگران بهبود می‌بخشد. آنها می‌توانند به کم شنوایان کمک کنند تا با دوستان و خانواده در ارتباط باشند، از غذا خوردن در رستوران‌ها یا شرکت در رویدادها لذت ببرند، تلویزیون بدون زیرنویس را با صدای کم تماشا کنند، به رادیو گوش دهند و در گفتگوها در طول فعالیت‌های گروهی مانند مهمانی‌ها و سفر شرکت کنند.

سمعک به کیفیت زندگی کم شنوا کمک میکند

سوالات متداول درباره کمک سمعک به کم شنوایان

در ادامه به جواب برخی از پرتکرارترین سوالات درباره تاثیر استفاده از این دستگاه شنوایی در زندگی افراد کم شنوا میپردازیم:

چگونه بفهمید که به سمعک نیاز دارید؟

اگر فکر می کنید کم شنوایی دارید، باید تست شنوایی بدهید. شنوایی شناس برای تعیین نوع کم شنوایی و شدت آن آزمایش شنوایی انجام می‌دهد. بر این اساس، آنها می‌توانند به شما بگویند که آیا می‌توانید از سمعک بهره مند شوید یا خیر.

آیا بیماران با کم شنوایی شدید می‌توانند از سمعک استفاده کنند؟

این فرض وجود دارد که افرادی که کم شنوایی عمیق دارند نمی‌توانند از سمعک بهره مند شوند، اما این دور از واقعیت است. همه تولیدکنندگان سمعک نسخه‌ای از آن را ارائه می‌کنند که می‌تواند به بیمارانی که صدای با شدت کمتر از 90 دسی‌بل نمی‌شنوند کمک کند. عملکرد این دستگاه پرقدرت و شبیه مدل های معمولی است.

چه کسانی در معرض کم شنوایی هستند؟

کم شنوایی همه سنین، جنسیت‌ها، نژادها و قومیت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کم شنوایی در افراد مسن شایع است و از هر 3 نفر 1 نفر بالای 65 سال و نیمی از افراد بالای 75 سال به آن مبتلا می‌شوند. کم شنوایی مرتبط با افزایش سن به نام پرزبایکوزیس نامیده می‌شود.

کم شنوایی نوزادان و کودکان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. تخمین زده می‌شود که از هر 1000 نوزاد، 2 الی 5 نوزاد با نوعی کم شنوایی متولد می‌شوند. کم شنوایی در کودکان یکی از شایع ترین نقص های مادرزادی است.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم در مورد کمک سمعک به کم شنوایی نکاتی را ارائه دهیم. در صورتی که فرزند شما به این عارضه مبتلا شده است یا خودتان تشخیص این عارضه را دریافت کرده اید، حتما به کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.

شما می‌توانید برای تشخیص کم شنوایی و همچنین تشخیص تاثیر سمعک در کم شنوایان به نشانی تهران خیابان ولیعصر، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان دی (پلاک 12) ، طبقه نهم واحد C مراجعه کنید و یا برای رزرو وقت و یا پرسش در خصوص گوش درد اطفال به صفحه اینستاگرام کلینیک گوش تهران به آدرس tehranearclinic مراجعه کرده و یا از طریق تلفن تماس 02188202934- 02188870912 مطب ارتباط برقرار کنید.

مطالعه بیشتر در: https://www.nidcd.nih.gov/health/hearing-aids

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۶ رای

پست های مرتبط

1 دیدگاه دربارهٔ «سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *