با انواع سمعک بیشتر آشنا شوید!

انواع سمعک

هدف از تهیه این مقاله آشنایی با انواع سمعک می‌باشد. سمعک(hearing aids) نمی‌تواند شنوایی طبیعی را بازیابی کند. آنها می‌توانند با تقویت صداهایی که در شنیدن آنها مشکل دارید، شنوایی شما را بهبود ببخشند. تمامی انواع سمعک‌ از قطعات اساسی یکسانی برای انتقال صداها از محیط به گوش و بلندتر کردن آنها استفاده می‌کنند.

اکثر سمعک‌ها دیجیتال(smart hearing aid) هستند و همه آنها با یک باتری سمعک معمولی یا یک باتری قابل شارژ تغذیه می‌شوند.

میکروفون‌های کوچک اصوات محیط را جمع می‌کنند. آی سی داخل سمعک‌ها همراه با تقویت کننده، صدای ورودی را به کد دیجیتال تبدیل می‌کند. صدا را بر اساس میزان کم شنوایی(hearing loss)، نیازهای گوش و سطح صداهای اطراف را تجزیه و تحلیل و تنظیم می‌کند.
سپس سیگنال‌های تقویت شده دوباره به امواج صوتی تبدیل می‌شوند و از طریق بلندگوها، که گاهی گیرنده نامیده می‌شوند، به گوش فرد می‌رساند.

انواع سمعک‌ داخل گوش (ITE)

سمعک ITE یکی از انواع سمعک در کانال گوش قرار می‌گیرد و معمولاً متناسب با اندازه قالب اولیه‌ای هستند که در زمان مشاوره توسط متخصص شنوایی شناس از فرد گرفته شده است. این مدل‌ها به طور معمول در رنگ‌های مختلف پوست، برای هم رنگ شدن با پوست گوش خارجی موجود هستند.

برخی از انواع سمعک‌های ITE در عمق مجرای گوش قرار می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر نزدیک به لاله گوش هستند.

انواع سمعک‌ پشت گوش (BTE)

سمعک‌های BTE در پشت یا بالای لاله گوش با لوله‌ای قرار می‌گیرند که صدا را از طریق لوله‌ای به داخل کانال گوش می‌رساند. مدل‌های BTE در رنگ‌های مختلف متناسب با رنگ مو و رنگ پوست موجود است.
برای هر دو نوع سمعک ITE یا سمعک BTE، اکثر دستگاه‌ها دارای باتری‌های سکه‌ای استاندارد هستند که باید بین 3 تا 10 روز تعویض شوند. با این حال، باتری‌های قابل شارژ هم موجود هستند.

سمعک‌های کاملاً در داخل کانال(IIC)

مدل‌های سمعک IIC و سمعک CIC کوچک‌ترین و ظریف‌ترین سمعک‌های موجود هستند. مدل‌های سمعک‌های کاملاً در داخل کانال ( IIC) همانگونه توصیف شده‌اند؛ عملاً قابل مشاهده نیستند.

این نوع از سمعک‌ها را بسیار عمیق در داخل مجرای گوش قرار می‌دهند و باید آنها را با کشیدن یک نخ باریک و نامرئی خارج کرد. CIC «کاملا در کانال» بسیار شبیه به سمعک IIC هستند، اما خیلی عمیق در گوش قرار نمی‌گیرند.

این مدل‌ها از انواع سمعک معمولاً برای افرادی که کم شنوایی خفیف تا متوسط دارند مناسب است. به دلیل کوچک بودن، معمولاً با هیچ کنترل دستی مانند پیچ‌های تنظیم صدا یا برنامه‌های مختص به گوشی همراه قابل تنظیم نیستند.
از مزایای این نوع از سمعک‌ها می‌توان به ظریف بودن، کیفیت صدای خوب به دلیل نحوه قرارگیری آنها در گوش اشاره کرد.
و از معایب این نوع از سمعک‌ها می‌توان به حساس بودن به موم گوش(ear wax) و رطوبت و اندازه کوچک آن برای خارج کردن سمعک و یا متصل شدن به گوشی هوشمند اشاره کرد.

سمعک‌های داخل کانال (ITC)

سمعک‌های ITC از دیگر انواع سمعک در قسمت پایین گودی گوش خارجی قرار می‌گیرند و استفاده آن برای فرد کم شنوا بسیار راحت است. از آنجا که اندازه آنها کمی بیشتر از مدل‌های IIC و CIC است، عمر باتری آنها کمی بیشتر است و می‌توانند طیف وسیعی از افت شنوایی را پوشش دهند.
اندازه آنها همچنین به آنها این امکان را می‌دهد تا در صورت تمایل، از ویژگی‌های دیگری همانند میکروفن‌های جهت دار برای درک بهتر در محیط‌های پر سر و صدا و کنترل‌های دستی، مانند ولوم، اشاره کرد.
از مزایای این نوع از سمعک‌ها می‌توان به ظریف بودن، عمر بیشتر باتری و قابلیت‌های بیشتر از مدل‌های IIC و CIC اشاره کرد.
از معایب این انواع سمعک‌ می‌توان به حساس شدن به موم گوش و رطوبت، و مستعد انسداد بیشترمجرای گوش اشاره کرد.

سمعک‌های Low profile

سمعک‌های Low profile از انواع سمعک شبیه سبک‌های ITC هستند و از مدل‌های Half Shell که نیمی از مجرای گوش خارجی را پر می‌کند تا مدل‌های Full Shell که تقریباً کل کاسه گوش خارجی را پر می‌کند، متغیر است. اندازه سبک سمعک‌های کم نما برای افرادی که دارای مهارت هستند، مطلوب است زیرا مدیریت آن نسبت به اندازه‌های کوچک‌تر آسان‌تر است.
از مزایای سمعک‌های Low profile می‌توان به اندازه مناسب آن، امکانات و کنترل‌های کاربر بیشتر و اتصال به دستگاه‌های بی سیم همانند تلفن نام برد. از معایب سمعک‌های Low profile می‌توان به انسداد بیشتر توسط جرم گوش اشاره کرد.

سمعک گیرنده در گوش (RITE)

این سبک از انواع سمعک، بسته به سازنده به طور معمول به عنوان گیرنده در گوش (RITE) یا گیرنده در کانال (RIC) شناخته می‌شود. اما در اصل منظور آنها یک هدف است. یک سبک سمعک باز که بلندگو را به جای بدنه اصلی سمعک، توسط یک سیم در داخل مجرای گوش قرار می‌دهد.

به عبارت دیگر، بلندگوی سمعک در مجرای گوش قرار می‌گیرد، اما میکروفون و پردازنده در یک قاب کوچک پشت گوش قرار می‌گیرند. آنها توسط یک سیم نازک به هم متصل می‌شوند. این سبک از سمعک دارای کیفیت صدای بالاتر از حد متوسط است و توسط تمام تولیدکنندگان بزرگ سمعک ساخته می‌شود.

از مزایای این انواع سمعک‌ می‌توان به باتری‌های قابل شارژ، اتصال بی سیم به دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه و تعویض جداگانه بلندگو اشاره کرد.
از معایب این مدل از سمعک‌ها عبارتند از اسپیکراین نوع از سمعک‌ها، در داخل گوش قرار می‌گیرد و در معرض رطوبت و موم گوش قرار دارند. همچنین میکروفون و پردازنده صدا که در پشت گوش قرار دارند قابل مشاهده است.

قبل از خرید انواع سمعک چه کارهایی باید انجام شود؟

فرد کم شنوا برای خرید سمعک باید ویژگی‌هایی را در نظر داشته باشد تا دریابد چه نوع سمعکی برایش بهتر عملکرد دارد. برای این کار باید موارد زیر را در نظر داشت
● چکاپ بگیرید.
برای رد کردن علل قابل اصلاح کاهش شنوایی، مانند جرم گوش یا عفونت، به پزشک مراجعه کنید و شنوایی خود را توسط یک متخصص شنوایی (شنوایی شناس) آزمایش کنید.
● به یک متخصص شنوایی شناس معتبر مراجعه کنید..
شنوایی شناس، شنوایی فرد را ارزیابی می‌کند و برای انتخاب مناسب‌ترین سمعک کمک می‌کند و دستگاه را متناسب با نیازهای فرد بیمار تنظیم می‌کند. اگر در هر دو گوش فرد کم شنوایی مشاهده شود با دو سمعک بهترین نتیجه خواهید گرفت.
● به نیازهای آینده بیندیشید.
سوال کنید آیا سمعک انتخابی فرد کم شنوا توانایی افزایش کاربری را دارد تا در صورت بدتر شدن کم شنوایی همچنان مفید باشد. سمعک به طور نامحدود کار نمی‌کند، اما باید حدود پنج سال عمر کند.
● گارانتی را بررسی کنید.
اطمینان حاصل شود که سمعک شامل یک ضمانت نامه است که قطعات را برای مدت مشخصی تحت پوشش قرار می‌دهد.
● مراقب ادعاهای گمراه کننده باشید.
سمعک‌ها نمی‌توانند شنوایی طبیعی را بازیابی کنند یا تمام سر و صدای محیط را از بین ببرند. مراقب تبلیغات یا توزیع کننده‌هایی باشید که خلاف آن را ادعا می‌کنند.
● برای هزینه برنامه‌ریزی کنید.
هزینه سمعک به طور گسترده‌ای متفاوت است. کنترل از راه دور، لوازم جانبی سمعک و سایر گزینه‌های سمعک ممکن است هزینه اضافی داشته باشد. در مورد نیازها و انتظارات خود با شنوایی شناس صحبت کنید. برخی از بیمه‌ها بخشی یا کل هزینه سمعک را پوشش می‌دهند، برای اطمینان بیمه نامه خود را بررسی کنید.
در انتها
سمعک شنوایی شما را به حالت عادی بر نمی‌گرداند و نمی‌تواند شنوایی طبیعی را بازیابی کند. آنها می‌توانند با تقویت صداهای اطراف شنوایی شما را بهبود بخشند.

وقت بگذارید تا به سمعک عادت کنید. زمان می‌برد تا به سمعک جدید خود عادت کنید. اما هرچه بیشتر از آن استفاده کنید، سریعتر با صداهای تقویت شده سازگار می‌شوید. در محیط‌های مختلف از سمعک استفاده کنید. شنوایی تقویت شده شما در مکان‌های مختلف متفاوت به نظر می‌رسد.
کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر با داشتن بهترین متخصصان شنوایی شناس، کامل‌ترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق آن هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.
مطلبی که تحت عنوان « با انواع سمعک بیشتر اشنا شوید! » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hearing-loss/in-depth/hearing-aids/art-20044116

https://www.healthyhearing.com/help/hearing-aids/types

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۴ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

4 دیدگاه دربارهٔ «با انواع سمعک بیشتر آشنا شوید!»

  1. مستوره

    سلام ودورد مقاله خوب و جامعی بود ولی سوال من این هست که چطور میشه فهمید از بین این سمعکا کدوم برای هر شخصی بهتره؟

  2. سلام. آیا برای خرید سمعک هم میشه به کلینیک گوش تهران مراجعه کرد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *