چگونگی تاثیر کم شنوایی در ابتلا به آلزایمر

چگونگی تاثیر کم شنوایی در ابتلا به آلزایمر

آلزایمر یکی از بیماری‌هایی است که در سالمندان رایج است. با افزایش سن، برخی از اتصالات سلول‌های مغزی، آسیب دیده و یا از بین خواهند رفت. در این حالت فرد دچار اختلالات شناختی و حواس پرتی خواهد شد.

کم شنوایی یا اختلال شنوایی می‌تواند فرد را در برابر اختلالات شناختی در معرض خطر قرار دهد. ما در ادامه قصد داریم تا با چگونگی تاثیر کم شنوایی در ابتلا به آلزایمر آشنا شده و تاثیرات کم شنوایی بر بیماران دارای آلزایمر را بررسی کنیم. در صورتی که خواهان افزایش اطلاعات خود در این زمینه هستید؛ با ما همراه باشید.

آلزایمر چیست؟

آلزایمر چیست

بیماری آلزایمر یکی از متداول‌ترین علت بروز زوال عقل می‌باشد. در حقیقت، به اختلال عصبی پیشرونده که باعث کوچک شدن مغز (آتروفی) و مرگ سلول‌های مغز می‌شود ، آلزایمر می‌گویند. کاهش مرتب مهارت‌هایی از جمله تفکر، رفتار اجتماعی و توانایی‌های فردی می‌تواند نشان دهنده آلزایمر باشد.

علائم اولیه بیماری آلزایمر به صورت فراموشی رویدادها یا مکالمات اخیر ظاهر می‌شود. در صورت شدت بیماری، فرد دچار اختلالات شدید حافطه خواهد شد. عدم درمان این بیماری، فرد را از انجام کوچک ترین کارها نیز محروم می‌کند.

داروها می‌توانند از شدت علائم بیماری بکاهند. بنابراین مصرف این داروها برای حفظ استقلال و عملکرد بیماران لازم و ضروری است. آلزایمر درمان قطعی ندارد و شروع درمان می‌تواند تا حدی از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

خودداری از درمان منجر  به پیشرفت بیماری می‌شود. آلزایمر درمان نشده باعث بروز عوارضی همچون کم آبی، سوء تغذیه یا عفونت شود. از دست دادم شدید عملکرد مغز در نهایت می‌تواند فرد بیمار را به کام مرگ بکشاند.

زوال عقل چگونه بر شنوایی تأثیر می‌گذارد؟

زوال عقل چگونه بر کم شنوایی تاثیر می گذارد

امروزه تحقیقات زیادی درباره با ارتباط کم شنوایی درمان نشده و بیماری آلزایمر انجام شده است.  برخی از این مطالعات، ارتباطاتی را بین بیماری آلزایمر و کم شنوایی یافته‌اند. کاملا واضح است که افرادی که دارای کم شنوایی هستند، بیشتر از افراد سالم دچار مشکلات شناختی خواهند شد. اما این موضوع که کم شنوایی منجر به آلزایمر می‌شود یا بر عکس، هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

کم شنوایی می‌تواند علائمی هم چون آلزایمر را ایجاد کند. مشکلات شناختی که پس از مشکلات شنوایی ظاهر می‌شوند؛ به معنی ابتلا به آلزایمر نیست. بنابراین انجام چکاپ گوش، برای افراد کم شنوا بسیار لازم و ضروری است. در شرایطی که فرد به کم شنوایی یا ناشنوایی مبتلا باشد؛ بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر خواهد بود.

برای جلوگیری از بیماری آلزایمر می‌توانید با داشتن یک سبک زندگی سالم، استفاده منظم از سمعک و داروهای پزشک معالج از این بیماری جلوگیری فرمایید. مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی تا حد زیادی شما را در برابر بیماری آلزایمر مصون نگه خواهد داشت.

چگونه کم شنوایی ممکن است مغز را تغییر دهد؟

کم شنوایی چگونه مغز را تغییر می دهد

در شرایطی که فرد نتواند برای مدتی از یکی از اندام‌های خود استفاده کند، اندام کوچک می‌شود. در افراد کم شنوا، برخی از قسمت‌های مغز که مسئول پاسخ به شنوایی هستند، کوچک می‌شوند.

سلول‌های مغزی در افراد کم شنوا در هنگام تمرکز روی جملات پیچیده، کمتر فعال می‌شود. علاوه بر این موضوع، ماده خاکستری کمتری در نواحی شنوایی مغز دیده می‌شود. این اثرات به مرور زمان می‌توانند زمینه ساز بروز بیماری آلزایمر در سنین بالا شوند.

 آیا وزوز گوش بر روی بیماری آلزایمر تاثیر گذار است؟

بیماری آلزایمر در بین افرادی که دارای وزوز گوش هستند؛ به مراتب بیشتر از افراد سالم است. در طی یک مطالعه‌ای در کشور تایوان ، 3.1 درصد از بیماران دارای وزوز گوش به آلزایمر مبتلا شدند. این در حالی است که در افراد سالم  این میزان 2 درصد بود.

آیا سمعک‌ها می‌توانند از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنند؟

آیا سمعک ها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کنند

پزشکان هنوز به صحت این مسئله پی نبرده‌اند. با این حال، افرادی که دارای کم شنوایی شدید هستند و از سمعک استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که سمعک ندارند؛  کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار می‌گیرند.

سمعک می‌تواند از انزاوای اجتماعی افراد دارای اختلالات شنوایی، جلوگیری کند. همان طور که قبلا به آن اشاره شد، داشتن روابط و مشارکت اجتماعی از ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می‌کند.

استفاده منظم سمعک شروع علائمی همچون اختلالات شناختی، آلزایمر، افسردگی و زمین خوردن که باعث آسیب می‌شوند را به تاخیر می‌اندازد. همچنین سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را نیز کند تر می کند.

بهترین سمعک برای افراد مبتلا به آلزایمر چیست؟

بهترین سمعک برای جلوگیری ار ابتلا به آلزایمر

در بیمارانی که علاوه بر کم شنوایی به آلزایمر نیز مبتلا هستند؛ درمان کم شنوایی نباید نادیده گرفته شود. عدم درمان کم شنوایی می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن علائم آلزایمر شود. تا به کنون، هیچ سمعک خاصی برای این دست از بیماران ساخته نشده است. با این وجود سمعک‌های عادی می‌توانند برای رفع نیاز این افراد کافی باشند.

معمولا برای انتخاب بهترین سمعک برای این نوع بیماران، باید به متخصص شنوایی شناس مراجعه کرد. این افراد با داشتن تخصص و مهارت می‌توانند به خوبی، بهترین سمعک را برای این بیماران انتخاب کنند.

به طور کلی استفاده از سمعک‌های کاملا داخل کانال توصیه نمی‌شود. این نوع از سمعک‌ها به علت ظاهر ظریف و کوچک، مناسب افراد دارای آلزایمر نمی‌باشند. همچنین طول عمر باطری در این سمعک‌ها نسبت به سمعک‌های دیگر بسیار کمتر است.

در انتها

کم شنوایی در حین داشتن بیماری آلزایمر، زندگی فرد بیمار را دچار چالش‌های زیادی می‌کند. استفاده از سمعک برای افراد داری آلزایمر می ‌تواند علاوه بر افزایش کیفیت زندگی باعث آسان شدن ارتباطات و مشارکت فرد در اجتماع شود.

عدم درمان کم شنوایی، می‌تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری زوال عقل و آلزایمر را فراهم کند. درمان سریع این شرایط می‌تواند از بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان شنوایی شناسی و گوش و حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان «  چگونگی تاثیر کم شنوایی در ابتلا به آلزایمر » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/

https://www.healthyhearing.com

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۶ از ۵
از مجموع ۵ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *