موقع حالت تهوع چی بخوریم؟ بهترین خوراکی برای رفع تهوع

آخرین بروزرسانی: آگوست 20, 2024
آقای جوان دچار حالت تهوع که میخواد بدونه موقع حالت تهوع چی بخوریم؟

همه ما در شرایط مختلف، حالت تهوع را تجربه کرده‌ایم؛ این حالت ناراحت‌کننده، چه در اثر استرس و اضطراب و میگرن به وجود آید، و چه از عفونت گوش میانی و سرگیجه ناشی شود، در هر صورت اشتهای افراد و میل به خوردن غذا را دگرگون می‌سازد! حال سوال این است که موقع حالت تهوع چی بخوریم و بهترین خوراکی برای حالت تهوع چیست؟

هر چند طبع افراد با یکدیگر متفاوت است، اما تقریبا همه افراد نسبت به برخی خوراکی‌ها، واکنش مثبت نشان می‌دهند. غذاهای ترد، مواد غذایی پر پروتئین، شکلات (با طعم‌های زنجبیلی، نعنایی و لیمویی)، غذاهای پرفیبر و مواد غذایی خنک، به درمان حالت تهوع کمک می‌کنند. البته پرهیز از غذاهای تند و بدون بو نیز باعث احساس بهتر در بیماران می‌شود.

خوردن خوراکی‌های مفید برای حالت تهوع، تنها در مواردی بلامانع است که این حالت، با علائم جدی دیگر مانند درد شکمی، سردرد، سرگیجه و غش همراه نباشد! زیرا حالت تهوع می‌تواند به دلیل بیماری‌های گوش یا بیماری‌های مغز و اعصاب به وجود آید.

در این مقاله، به دنبال آن هستیم تا لیستی از خوراکی‌های مفید برای حالت تهوع را ارائه دهیم، تا بتوانید در مواقع لزوم از آن استفاده نمایید.

بهترین غذاها برای رفع حالت تهوع کدامند؟

تصمیم درباره اینکه موقع حالت تهوع چی بخوریم، کاملا به علت ایجاد این حالت آزاردهنده مربوط می‌شود؛ همچنین، نوع علاقمندی‌های هر فرد، می‌تواند بر انتخاب‌های وی تاثیر بگذارد. در ادامه، گروه‌های غذایی متنوعی را معرفی می‌کنیم، که برای درمان خانگی حالت تهوع مفید هستند.9 Foods That Help Relieve Nausea (everydayhealth.com)

چند تکه غذای ترد و نشاسته دار برای رفع حالت تهوع

غذاهای ترد و نشاسته‌دار

غذاهایی که مقدار فراوانی نشاسته دارند، می‌توانند حالت تهوع افراد را بهبود بخشند. از طرفی، بسیاری از افراد در هنگام حالت تهوع، به خوردن غذاهای ترد، خشک و ساده، تمایل بیشتری نشان می‌دهند؛ مخصوصا اگر به دلیل خالی بودن معده، احساس تهوع در آن‌ها، شدیدتر شده باشد! از بهترین خوراکی‌های مفید برای حالت تهوع، که نشاسته زیادی دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کراکر
  • برنج سفید
  • نان تست سفید خشک
  • سیب زمینی
  • موز

خوردن آبنبات

احتمالا تاکنون تجربه کرده‌اید، که خوردن آبنبات یا شکلات‌های سفت، می‌تواند معده را آرام کند؛ مخصوصا اگر طعم این نوع آبنبات‌ها، زنجبیلی، نعنایی و تند یا لیمویی و ترش باشد. حتی برای کودکانی که دچار حالت تهوع هستند، مصرف آبنبات می‌تواند جذاب باشد.

جالب است بدانید که مکیدن خود زنجبیل تازه یا خشک، می‌تواند احساس تهوع را تا حد زیادی برطرف کند! با توجه به تحقیقات پزشکی انجام شده، استفاده از این ماده غذایی نیز برای افراد مبتلا به حالت تهوع و استفراغ، بلامانع است؛ با این حال دوز مصرفی آن را باید رعایت کرد.

مصرف منابع پروتئینی

هر چه پروتئین مواد غذایی مصرفی شما بیشتر باشد، حالت تهوع شما رو به بهبود می‌رود! در واقع، شما با مصرف غذاهای پر پروتئین، علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن خود، به سلامت معده نیز کمک می‌کنید.

ناگفته نماند که برای بیماران مبتلا به انواع سرطان، که ناچار به انجام شیمی درمانی و پرتو درمانی هستند، حالت تهوع یکی از عوارض ناراحت‌کننده این نوع درمان‌ها به حساب می‌آید. از این رو، معمولا پزشک متخصص توصیه می‌کند تا بیمار، منابع پروتئینی مصرف کرده و از این طریق، به بهبود حالت تهوع و مبارزه با عفونت کمک کند. از بهترین منابع پروتئینی برای رفع حالت تهوع، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرغ پخته شده
  • تخم مرغ آب پز سفت
  • توفو
  • ماست یونانی

غذاهای پرفیبر مانند میوه‌ها و سبزیجات

حتما می‌دانید که غذاهای پرفیبر، کمی دیرهضم هستند و از این نظر، مدت زمان بیشتری را در معده می‌مانند. بنابراین برای اغلب افرادی که دچار حالت تهوع می‌شوند، مصرف این گونه مواد غذایی دشوار است! اما در بین مواد غذایی پرفیبر، گزینه‌هایی نیز وجود دارند که خوردن آن‌ها می‌تواند حس و حال بهتری به فرد بدهد! انواع خوراکی برای حالت تهوع، که فیبر فراوانی داشته باشند، شامل موارد زیر هستند:

  • سیب
  • آلوی خشک شده
  • گلابی
  • سیب زمینی متوسط ترجیحا با پوست
  • سبزیجات با فیبر بالا؛ مانند هویج خام و اسفناج

با مصرف این نوع مواد غذایی، سلامت دستگاه گوارش حفظ شده و حالت تهوع کمتر می‌شود؛ ضمن این که این نوع مواد غذایی می‌توانند از استفراغ در خواب نیز پیشگیری کنند!

خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خنک

پاسخ دیگری که می‌توانیم به این سوال بدهیم، که موقع حالت تهوع چی بخوریم، غذاها و نوشیدنی‌های سرد و خنک زیر هستند:

  • انواع اسموتی‌ها
  • اسپاگتی یا ماکارونی سرد
  • میوه‌های یخ زده
  • سیب یا هندوانه سرد شده

تجربه نشان می‌دهد که اگر فرد به حالت تهوع دچار شود، خوردن انواع مواد غذایی و آبمیوه‌های سرد و خنک، احساس بهتری به وی می‌دهد! شاید یک دلیل آن، بدون بو بودن اکثر خوراکی‌های سرد است. در یک تحقیق مشخص شد که اغلب بانوان باردار، با خوردن سیب و هندوانه خنک می‌توانند حالت تهوع خود را کنترل کرده و احساس بهتری داشته باشند.

مصرف انواع دمنوش

برای برخی افراد، خوردن نوشیدنی‌های خنک می‌تواند به بهبود حالت تهوع کمک کند؛ اما هستند کسانی که دمنوش‌های گرم با طعم‌های مطبوع، حال آن‌ها را بهتر می‌کنند! بهترین دمنوش‌هایی که می‌توانید برای کمتر شدن حالت تهوع خود مصرف کنید، عبارتند از:

  • چای زنجبیل یا دمنوش زنجبیل
  • دمنوش بابونه
  • دمنوش نعنایی تند
  • ریشه شیرین بیان

طعم این نوع نوشیدنی‌ها، در حالت سرد نیز مطبوع است؛ بنابراین کسانی که به خوردن چای و دمنوش تمایلی ندارند، می‌توانند آن‌ها را به شکل چای سرد مصرف کنند.

انواع آجیل

یکی از فاکتورهایی که می‌تواند باعث تهوع شدیدتر شود، کاهش پروتئین مصرفی است؛ آجیل‌ها از جمله مواد غذایی هستند، که علاوه بر طعم خوشایندی که دارند، می‌توانند انواع مواد مغذی از جمله پروتئین را به بدن برسانند. آجیل‌هایی مانند بادام زمینی (در صورت عدم حساسیت) که پروتئین بالا و هضم آسانی دارند، بسیار مفید هستند.

خوردن آجیل، به طور خاص برای افرادی که با استفراغ مکرر، دچار ضعف شده‌اند، ضروری است؛ زیرا در کمترین زمان ممکن، بیشترین انرژی را به آن‌ها می‌بخشد. آجیل برای درمان حالت تهوع در کودکان نیز بسیار مفید است.

بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش حالت تهوع

هیدراته بودن بدن، یک اصل مهم برای سلامتی شما است. هنگام بروز حالت تهوع و استفراغ، نوشیدن آب به اندازه کافی، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ مخصوصا اگر شرایط خاص مانند سردردهای میگرنی را پشت سر می‌گذارید.  با اینکه آب، بهترین نوشیدنی برای اینگونه شرایط است، اما نوشیدنی‌هایی که ویتامین و مواد غذایی ارزشمند دارند، به بهتر شدن حال بیمار کمک می‌کنند؛ برخی از آن‌ها به قرار زیر هستند:

چند مورد از نوشیدنی های مفید برای کاهش حالت تهوع

  • آبمیوه طبیعی (با طعم مورد علاقه)
  • آبگوشت
  • نوشیدنی‌های ورزشی، که مقدار قابل قبولی الکترولیت دارند
  • نوشابه بدون گاز
  • شیره نارگیل
  • چای سرد

برای رفع حالت تهوع چی نخوریم؟

آگاهی از نبایدهای غذایی، به اندازه دانستن اینکه موقع حالت تهوع چی بخوریم، مهم است! از نظر پزشکان متخصص، هر آنچه که معده را سنگین کرده و دیر هضم باشد، برای حالت تهوع خوب نیست. بنابراین شما باید از خوردن غذاهای زیر اجتناب کنید:

  • غذاهای چرب روغنی یا سرخ شده
  • غذاهای ادویه‌دار
  • انواع مواد غذایی، که بوهای تند یا شدید دارند
  • غذاهای بسیار شیرین و قند دار
  • الکل
  • کافئین و قهوه

عادت‌های غذایی برای بهبود حالت تهوع

حال که می‌دانیم موقع حالت تهوع چی بخوریم، بد نیست با برخی تکنیک‌ها نیز آشنا شویم، تا شدت این حالت ناراحت‌کننده را در خود مدیریت کنیم. در واقع، حتی مصرف خوراکی‌های مفید برای حالت تهوع نیز باید اصولی باشد! از جمله تکنیک‌های مصرف غذا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مردی که دارای عادت های غذایی نامناسب هست که باعث حالت تهوع میشه.

  1. اجازه ندهید معده خالی بماند؛ در بازه‌های زمانی ۱ تا ۲ ساعت، کمی خوراکی هر چند به مقدار محدود، مصرف کنید!
  2. به هیچ عنوان وعده‌های غذایی اصلی خود را حذف نکنید.
  3. با سرعت کم بخورید و بنوشید؛ احساس طعم‌های خوشایند، به شما کمک می‌کند تا از خوردن غذا لذت برده و احساس تهوع کمتری داشته باشید!
  4. مایعات و جامدات را به صورت همزمان مصرف نکنید.
  5. بلافاصله پس از خوردن غذا نخوابید؛ بهتر است حداقل ۳۰ دقیقه بعد از خوردن غذا، از خوابیدن خودداری کنید. چون در این صورت، به معده شما فشار وارد شده و حالت تهوع شدیدتر می‌شود.
  6. اگر بوی شدید در هنگام پختن غذا، احساس تهوع به شما می‌دهد، تا حد امکان از آشپزی کردن دوری کنید!
  7. دهان خود را تمیز کنید؛ زیرا استفراغ کردن می‌تواند طعم دهان را به شکل آزاردهنده‌ای تغییر دهد. تمیز کردن محیط دهان، مسواک زدن و خوردن آبنبات‌های نعنایی خنک، احساس تازگی به شما می‌دهد.

آیا تنها مصرف خوراکی‌های مفید برای حالت تهوع کافی است؟

درمان خانگی حالت تهوع، تنها زمانی راهگشا است که به صورت موقت بوده، و با علائم دیگری همراه نشود. افرادی که غیر از حالت تهوع، علائم دیگری مانند درد و انقباض شکم، سرگیجه و احساس گیجی را تجربه می‌کنند، باید حتما برای ارزیابی‌های تخصصی‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنند. چون ممکن است حالت تهوع و استفراغ، به واسطه وجود شرایط پزشکی جدی ایجاد شده باشد.

پزشکان متخصص حاضر در کلینیک گوش تهران، می‌توانند پس از بررسی شرایط شما، علت حالت تهوع را تشخیص دهند. تشخیص زود هنگام علت این عارضه، می‌تواند به درمان هر چه بهتر آن کمک نماید. فراموش نکنید پیش از مراجعه به کلینیک گوش تهران، حتما نوبت خود را رزرو کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

ارتباط گوش درد و تومور مغزی چیست؟
دانشنامه درد و عفونت گوش

ارتباط گوش درد و تومور مغزی

ممکن است هنگام درد گوش به این فکر کنید که این درد ناشی از بیماری یا شرایط خاص پزشکی باشد. گرچه تمامی گوش دردها به

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *