تومور اپیدرموئید چیست و روش‌های درمان آن

تومور اپیدرموئید چیست؟

کیست‌های اپیدرموئید، کیست‌های خوش خیمی هستند که در امتداد سطح مغز بوجود می‌آیند و می‌توانند با افزایش فشار بر ساختارهای مغزی، علائمی را در فرد بیمار ایجاد کنند.

معمولا جراحی برای درمان این نوع از کیست‌ها توصیه می‌شود. خوشبختانه، بسته به اندازه و محل کیست، بیشتر آنها از طریق آندوسکوپی قابل برداشت هستند. در ادامه با این نوع از کیست‌ها، علائم و روش‌های درمانی آن صحبت خواهیم کرد.

تومور درموئید و اپیدرموئید چیست؟

تومورهای درموئید کیست‌های انسدادی هستند. تومور درموئید بیشتر در صورت، داخل جمجمه، کمر و تخمدان ایجاد می‌شود. این نوع از کیست‌ها بندرت ممکن است در مغز، سینوس‌های بینی و نخاع ایجاد شوند.

کیست‌های درموئید از این جهت عجیب هستند که شامل پوستی بالغ و کامل از نظر رشد، غدد عرق، فولیکول‌های مو، گاهی توده‌هایی دارای موی بلند، خون، چربی، استخوان و غضروف، ناخن‌ها و دندان‌ها و بافت تیروئید هستند.

از آنجا که حاوی بافت کامل و بالغ هستند، این کیست‌ها تقریباً همیشه خوش خیم (غیرسرطانی) هستند. کیست درموئید معمولاً، به دلیل تجمع مرکزی بقایای پوستی و ترشحات غده، به آرامی در طی سالیان متمادی گسترش می‌یابند. این کیست‌ها خطرناک نیستند مگر اینکه پاره شوند.

تومور درموئید و ایپدرموئید چیست؟

ساختار تومورهای اپیدرموئید چیست؟

تومورهای اپیدرموئید از نظر ساختار و منشا مشابه تومورهای درموئید هستند و این دو اغلب در یک گروه قرار می‌گیرند. تومورهای اپیدرموئید همانند درموئیدها با بافت پوششی یا همان اپیتلیوم سنگفرشی چند لایه (پوست) پوشانده شده‌اند، اما شامل ضمائم اضافی پوست نیستند. پارگی کیست‌های اپیدرموئید کمتر دیده می‌شود.

علائم تومورهای اپیدرموئید چیست؟

علائم تومور درموئید و اپیدرموئید با محل قرارگیری تومور و تأثیر توده آن بر بافت‌های مجاور ارتباط دارد. هنگامی که تومورهای درموئید و اپیدرموئید در مغز یافت می‌شود؛ علائمی را از خود نشان می‌دهد. این علائم متناسب با محل قرارگیری کیست متفاوت است که عبارتندا ز:

بالای قاعده جمجمه

• مشکلات بینایی ناشی از فشار بر عصب بینایی
  • اختلال در عملکرد هیپوفیز و در نتیجه عدم تعادل هورمونی
  • تشنج ممکن است در اثر تومورهایی باشد که تا لوب گیجگاهی و شیار جانبی مغز گسترش می‌یابند (شیار سیلویان)

درون فضاهای پر از مایع مغز (داخل بطنی)

• هیدروسفالی که تجمع بیش از حد مایع مغزی نخاعی در بطن‌های مغز است. تجمع بیش از حد مایعات باعث بزرگ شدن سر می‌شود و عوارض عصبی زیادی ایجاد می‌کند.
  • کمردرد
  • درد پا

درد کمر و درد پا به صورت همزمان در افراد میانسال ممکن است شبه وجود دیسک کمر را ایجاد کند که در معاینه بالینی توسط متخصص مغز و اعصاب رد خواهد شد

علائم تومورهای ایپدرموئید چیست؟

تشخیص تومور درموئید یا اپیدرموئید

برای تشخیص تومور درموئید یا اپیدرموئید پزشک معمولا فرد بیمار را معاینه بدنی می‌کند. سپس درباره با علائم و نشانه‌های بیماری از فرد بیمار سوال می‌پرسد. در صورت نیاز به بیمار توصیه می‌کند تا آزمایشات تصویر برداری را انجام دهد.

آزمایشات تصویربرداری برای تشخیص تومورهای درموئید و اپیدرموئید

مطالعات تصویربرداری، مانند MRI یا CT اسکن، به پزشک کمک می‌کند تا تومور درموئید یا اپیدرموئید را تشخیص دهند. تصویربرداری MRI در یافتن کیست‌های داخل جمجمه یا داخل مغز دقیق‌تر عمل می‌کند زیرا محل قرارگیری آنها و درگیری سایر ساختارها را نشان می‌دهد. MRI همچنین در تعیین پارگی کیست دقیق‌تر است.

تشخیص تومور درموئید یا اپیدرموئید

درمان تومور اپیدرموئید به چه صورت است؟

در حین جراحی برداشتن تومور درموئید، متخصصان نهایت دقت را می‌کنند تا از انتشار محتوای چربی کیست به بافت‌های اطراف یا ساختارهای آناتومیک جلوگیری کنند، به خصوص اگر کیست به باکتری آلوده باشد. انتشار این محتویات می‌تواند باعث واکنش شود. در ادامه برخی از روش‌های جراحی برای درمان این بیماری را به شما معرفی خواهیم کرد.

جراحی کم تهاجمی

نوع جراحی برای حذف تومورهای درموئید و اپیدرموئید به محل آنها بستگی دارد. در ادامه برخی از این نوع از جراحی را بیان خواهیم کرد.

جراحی آندوسکوپیک آندونازال (EEA)

پزشکان برای درمان تومورهای درموئید و اپیدرموئید در قاعده جمجمه یا قسمت فوقانی ستون فقرات، روش جراحی آندوسکوپیک آندونازال (EEA) را توصیه می‌کنند.

با استفاده از روش Endoscopic Endonasal (EEA) می‌توان کیست‌های درموئید و اپیدرموئید پایه جمجمه را برداشت. این رویکرد پیشرفته و کم تهاجمی، به جراحان اجازه می‌دهد تا از طریق کانال طبیعی بینی، بدون ایجاد برش باز، به تومور دسترسی پیدا کنند. سپس جراحان کیست را از طریق بینی و حفره‌های بینی بر می‌دارند.

فواید انجام جراحی اندوسکوپیک اندونازال

از مزایای جراحی آندوسکوپیک آندونازال (EEA) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• هیچ برشی برای بهبودی وجود ندارد
  • بدون تغییر شکل
  • زمان بهبودی سریعتر

جراحیNeuroendoport

جراحی Neuroendoport کم تهاجمی است و برای درمان تومورهای داخل بطن‌ها (فضاهای مایع) یا تومورهای عمیق درون ماده مغز انجام می‌شود. یک لوله با ورودی باریک به جراحان اجازه می‌دهد تا برخلاف جراحی سنتی مغز، از طریق یک برش کوچک در پوست سر به این تومورها دسترسی پیدا کنند.

فواید انجام جراحی Neuroendoport

مزایایی این نوع از روش جراحی عبارتند از:

• حداقل اسکار
  • عوارض جانبی کمتری
  • زمان بهبودی سریعتر از جراحی سنتی

پزشکان تیم کلینیک گوش تهران با سابقه بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند.

جراحی باز قاعده جمجمه

بر أساس محل تشکیل کیست، گاهی بهترین روش جراحی، روش‌های باز خواهد بود که به روش‌های مختلفی می‌تواند صورت گیرد. این مساله به ویژه در مواردی که بیماری در بخش‌هایی از مغز در نزدیکی استخوان گوش باشد کاربرد خواهد داشت.

چه زمانی باید کیست اپیدرموئید در مغز برداشته شود؟

جراحی کیست اپیدرموئید برای از بین بردن تومورهای بزرگ اپیدرموئید دارای علائم لازم است. جراحی این نوع کیست به طور کلی در رفع علائم بیماری کاملاً اثر بخش است. از آنجا که پوشش کیست می‌تواند به ساختارهای مغز، اعصاب جمجمه و عروق خونی بسیار نزدیک باشد؛ برداشتن کامل کیست ممکن است در بسیاری از بیماران ممکن نباشد.

زمان جراحی کیست ایپدرموئید

چه مدت طول می‌کشد تا بعد از جراحی بهبودی حاصل شود؟

بعد از جراحی احتمالاً چندین هفته احساس خستگی زیادی خواهید کرد. همچنین ممکن است سردرد یا تمرکز داشته باشید. ممکن است 4 تا 8 هفته بعد از عمل جراحی بهبودی طول بکشد.

در نتیجه

تقریباً 100 درصد اپیدرموئیدهای پوست سر و جمجمه و 50 تا 80 درصد کیست‌های داخل جمجمه و داخل نخاعی به طور کامل برداشته می‌شوند. برداشتن قسمتی از اپیدرموئید به طور کلی به این معنی است که فقط بقایای کوچکی از پوشش کیست باقی مانده است.

عود بیماری حتی در مواردی که قسمت‌های کوچکی از پوشش کیست باقی مانده باشد، نیز نادر است. عوارض گاه به گاه جراحی در نتیجه آسیب به اعصاب، عروق خونی یا مغز یا نخاع است.

کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با داشتن بهترین متخصصان گوش،حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده، دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان « تومور اپیدرموئید چیست و روش‌های درمان آن» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »