برای گوش درد چی خوبه؟

برای گوش درد چی خوبه؟ | بهترین روش های درمان گوش درد در خانه

گوش درد یک شکایت رایج است که می‌تواند از یک ناراحتی خفیف تا یک وضعیت ناتوان‌کننده متغیر باشد. چه از عفونت‌ها، جراحات یا مشکلات زمینه‌ای سلامتی ناشی شود، ناراحتی در گوش سیگنالی است که نباید نادیده گرفته شود. در این مقاله، گوش درد را بررسی می‌کنیم و درمان‌های آن را شرح می‌دهیم.

اگر از مشکلات شنوایی و گوش درد رنج می‌برید، درمان‌هایی در خانه وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید اما در صورتی که گوش‌دردتان با شدید و علائم دیگر همراه است، باید به یک متخصص مراجعه کنید. کلینیک گوش تهران با بهترین متخصصان، بهترین و سریع‌ترین درمان‌ها را برای گوش درد شما ارائه می‌کند.

مطالعه پیشنهادی: ارتباط گوش درد و تومور مغزی

بهترین روش‌های خانگی درمان گوش درد

درمان‌هایی خانگی وجود دارند که از گذشته برای گوش درد استفاده می‌شوند و آن را تسکین می‌دهند. بسیاری از این درمان‌ها التهاب‌های مختلف را از بین می‌برند که باعث گوش درد شده‌اند. در ادامه درمان‌های خانگی گوش درد را بررسی کرده‌ایم.

بهترین روش‌های خانگی درمان گوش درد

کمپرس گرم

برای ایجاد یک کمپرس گرم، یک دستمال تمیز را در آب گرم خیس کنید. مطمئن شوید که آب خیلی داغ نباشد تا از سوختن پوست جلوگیری شود. آب اضافی را به آرامی خارج کرده و کمپرس گرم را روی گوش آسیب دیده قرار دهید. کمپرس گرم را حدود ۲۰ دقیقه روی گوش بگذارید. برای کمک به تسکین درد و بهبود گردش خون در گوش می‌توانید این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

دستمالی که استفاده می‌کنید باید تمیز و بهداشتی باشد تا از بروز مشکلات بیش‌تر جلوگیری شود. همچنین بهتر است جنسی را انتخاب کنید که به آن حساسیت نداشته باشید تا التهابات پوستی نیز ایجاد نشوند. دسمال را وارد گوش خود نکنید و از تمیز کردن و گرم کردن داخل مجرای گوش خودداری کنید.

مسکن‌های بدون نسخه

استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند به کاهش درد و التهاب گوش کمک کنند. این قرص‌ها مسکن‌های عادی هستند که برای اکثر درد‌ها استفاده می‌شوند. دستورالعمل‌های دوز توصیه‌شده روی بسته‌بندی را دنبال کنید و اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید، با یک متخصص مشورت کنید.

روغن زیتون

مقدار کمی روغن زیتون را تا دمای مناسب گرم کنید و مطمئن شوید که خیلی داغ نیست. با استفاده از قطره چکان، چند قطره روغن زیتون ولرم را به دقت داخل گوش آسیب‌دیده بریزید. چند دقیقه به پهلو دراز بکشید، به طوری که گوش آسیب دیده به بالا باشد، تا روغن به مجرای گوش برسد. کج کردن سر در جهت مخالف می‌تواند به تخلیه روغن کمک کند.

مطالعه پیشنهادی: بهترین قطره برای گوش درد

آب‌رسانی

برای کمک به رقیق شدن مخاط و جلوگیری از انسداد در شیپور استاش، مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. از مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های کافئین دار یا الکلی خودداری کنید، این نوشیدنی‌ها می‌توانند منجر به کم‌آبی بدن شوند.

استراحت

به بدن خود فرصت استراحت و بهبودی بدهید. از فعالیت‌هایی که ممکن است گوش‌های شما را تحت فشار قرار دهند، مانند صداهای بلند یا شنا اجتناب کنید. خواب کافی همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و به بهبودی کمک کند.

اجتناب از محرک‌ها

قرار گرفتن در معرض محرک‌هایی مانند دود سیگار، عطرهای قوی یا مواد حساسیت‌زا می‌تواند درد و التهاب گوش را تشدید کند. سعی کنید از چنین محرک‌هایی دوری کنید تا از ناراحتی بیش‌تر جلوگیری کرده و اجازه دهید گوشتان بهبود پیدا کند.

رژیم غذایی برای درمان گوش درد

در حالی که رژیم غذایی خاصی برای کاهش مستقیم گوش درد وجود ندارد، برخی از غذاها و مواد مغذی می‌توانند سلامت کلی بدن و گوش را افزایش داده و التهاب را کاهش دهند، که ممکن است به کم کردن درد گوش کمک کند. در ادامه به بررسی بایدها و نبایدهای یک رژیم غذایی برای درمان درد گوش در خانه پرداخته‌ایم.How to prevent ear infections? Include these superfoods to your diet | HealthShots

مواد غذایی مفید برای درمان گوش درد

  • اسیدهای چرب امگا ۳: اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و همچنین دانه کتان، دانه چیا و گردو یافت می‌شوند، دارای خواص ضد التهابی هستند که ممکن است به کاهش التهاب در گوش کمک کند.
  • ویتامین سی: مواد غنی از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو،‌ توت فرنگی، کیوی و فلفل دلمه‌ای می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به بدن در مبارزه با عفونت‌هایی که ممکن است گوش درد را ایجاد کرده باشند، کمک کنند.
  • روی: روی یا زینک برای عملکرد سیستم ایمنی مهم است و ممکن است به کاهش عفونت‌های دستگاه تنفسی که می‌تواند منجر به ناراحتی گوش شود، کمک کند. روی در غذاهای دریایی، گوشت بدون چربی، آجیل و حبوبات یافت می‌شود.
  • سیر: سیر به دلیل خواص ضدمیکروبی، ضد التهابی و آنتی اکسیدان بودن شناخته شده است. استفاده از سیر تازه در وعده‌های غذایی ممکن است به کاهش درد گوش ناشی از عفونت کمک کند.
  • زنجبیل: زنجبیل دارای خواص ضد التهابی طبیعی است و ممکن است به کاهش درد و التهاب مرتبط با گوش درد کمک کند. شما می‌توانید زنجبیل تازه را به غذاها اضافه کنید یا دمنوش‌های دارای زنجبیل را مصرف کنید. در صورت بروز حساسیت بیش‌تر، مصرف آن را متوقف کنید.
  • غذاهای غنی از پروبیوتیک: مصرف پروبیوتیک‌های موجود در موادی مانند ماست و کلم، می‌تواند به حفظ تعادل سالم باکتری‌های روده کمک کند. یک روده سالم برای عملکرد کلی سیستم ایمنی ضروری است، که ممکن است به طور غیرمستقیم درد گوش ناشی از عفونت را کاهش دهد.
  • آب: هیدراته ماندن با نوشیدن آب در طول روز می‌تواند به حفظ تعادل مایعات مناسب در بدن و ارتقای سلامت کلی کمک کند و به طور بالقوه خطر شرایطی را که ممکن است منجر به گوش درد شود، کاهش دهد.

مواد مضر برای گوش درد

مواد مضر برای گوش درد

  • غذاهای فرآوری شده: غذاهای بسیار فرآوری‌شده مانند فست فودها، سرخ شده‌ها، خوراکی‌های بسیار شیرین و نوشابه‌های گازدار می‌توانند به افزایش التهاب در بدن کمک کرده و درد گوش را بدتر کنند.
  • محصولات لبنی: محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و بستنی می‌توانند تولید مخاط را افزایش دهند و منجر به احتقان شوند و به طور بر سلامت گوش تاثیر بگذارند.
  • غذاهای دارای سدیم: مصرف بیش از حد سدیم که معمولا در غذاهای بسته‌بندی شده، کنسروها و گوشت‌های فرآوری شده یافت می‌شود، باعث احتباس مایعات و تورم می‌شود که بر سلامت کلی گوش تاثیر می‌گذارد.
  • کافئین و الکل: هم کافئین و هم الکل می‌توانند بدن را کم‌آب کنند و بر غشاهای مخاطی گوش تاثیر بگذارند و منجر به افزایش ناراحتی شوند.
  • آلرژن‌ها: اگر گوش درد شما مربوط به آلرژی است، توصیه می‌شود از غذاهایی که به آن‌ها حساسیت دارید یا معمولا باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شوند، خودداری کنید.

مطالعه پیشنهادی: علت گلو درد و گوش درد یکطرفه

تمرینات و ورزش‌های مناسب برای درمان گوش درد

برخی از تمرینات و تکنیک‌ها ممکن است به کاهش ناراحتی یا بهبود سلامت کلی گوش کمک کنند. در ادامه تمرینات مناسب را بررسی کرده‌ایم:

تمرینات و ورزش‌های مناسب برای درمان گوش درد

  • تمرینات آرام‌سازی فک: به آرامی دهان خود را باز و بسته کنید، مطمئن شوید که دندان‌های خود را کمی از هم دور نگه دارید. این تمرین می‌تواند به کاهش تنش در عضلات فک که به کانال گوش متصل هستند، کمک کند.
  • آدامس: جویدن آدامس می‌تواند با تحریک عضلات فک و تقویت بلع به کاهش فشار در گوش کمک کند.
  • خمیازه کشیدن یا بلعیدن: خمیازه کشیدن یا تکرار عمل بلع، می‌تواند به تنظیم فشار در گوش کمک کند، به خصوص اگر به دلیل تغییر در ارتفاع یا فشار گوش درد دارید.
  • ماساژ فک: به آرامی مفصل فک را با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید تا به شل شدن عضلات کمک کرده و درد گوش را کاهش دهید.
  • کشش گردن و شانه: تمرینات کششی برای گردن و شانه‌ها می‌تواند به کاهش تنش در عضلات اطراف کمک کند، که ممکن است به طور غیرمستقیم بر درد گوش تاثیر بگذارد.
  • تمرینات تنفسی: تمرینات تنفس عمیق به کاهش استرس و تنش کمک می‌کنند و برای سلامت کلی بدن و گوش مفید هستند.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *