علت سرگیجه ناگهانی شدید کوتاه یا طولانی چیست؟

افرادی که احساس سرگیجه(vertigo) می کنند ممکن است احساس سبکی سر، عدم تعادل یا گیجی داشته باشند. سرگیجه ناگهانی(acute vertigo) یک نوع شدید سرگیجه است. فردی که سرگیجه را تجربه می کند احساس می کند که خودش یا اطرافش در حال چرخش هستند.

سرگیجه ناگهانی می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله مشکلات گوش داخلی، فشار خون پایین و شرایط سلامت روان باشد. سرگیجه ممکن است به خودی خود برطرف شود، اما بهتر است برای حل این اختلال به پزشک مراجعه کنید

در ادامه با ما همراه باشید تا با علل و عوامل ایجاد سرگیجه ناگهانی آشنا شوید و از روش های درمان  و پیشگیری آن مطلع شوید.

عوامل ایجاد سرگیجه ناگهانی

مسائل مختلفی می تواند باعث سرگیجه ناگهانی شود و برخی از آنها جدی تر است. به همین دلیل، هرکسی که شروع هر یک از اختلالات زیرا را به صورت ناگهانی تجربه کند؛ باید به پزشک مراجعه کند.

در صورت بروز سرگیجه ناگهانی ممکن است سریعا به مراقبت های پزشکی نیاز پیدا کنید. به عنوان مثال برخی از مشکلات همراه با سرگیجه ناگهانی علائم سکته مغزی است. برخی از این عوامل عبارتند از:

مشکلات گوش داخلی

مشکلات گوش داخلی می تواند تعادل بدن را تحت تأثیر قرار دهد و این مسائل دلیل اصلی سرگیجه ناگهانی است. شرایطی که در گوش داخلی می تواند سرگیجه ناگهانی ایجاد کند شامل موارد زیر است:

• سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم (BPPV )؛ یک بیماری شایع است که باعث بروز دوره های مکرر سرگیجه می شود.
  • لابیرنتیت(labyrinthitis)؛ باعث التهاب حلزون یا ساختارهای گوش داخلی می شود.

نوریت دهلیزی یا نورونیت

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که عصبی در گوش داخلی به نام عصب دهلیزی ملتهب شود. این اختلال معمولا به علت عفونت ویروسی رخ می دهد. اختلال در عصب دهلیزی می تواند مسبب سرگیجه های ناگهانی شود.

بیماری منییر

این وضعیت پیشرونده در گوش داخلی می تواند باعث کاهش شنوایی و #سرگیجه شود. علت اصلی بیماری منییر(menieres disease)هنوز مشخص نیست، اما این علائم به دلیل اتساع مایعات در بخشی از گوش داخلی به نام حلزون رخ می دهد. یکی از علائم این بیماری سرگیجه ناگهانی است.

مقاله مفید :  آزمایشات سرگیجه و تعادل

فشار خون پایین

سرگیجه ناگهانی می تواند ناشی از فشار خون پایین باشد. ممکن است فردی دچار افت فشار خون وضعیتی یا افت فشار خون به علت کاهش قند خون شود. در این حالت ممکن است افراد دچار سرگیجه ناگهانی و کوتاه  به  همراه سیاهی رفتن چشم شوند.

اختلال هراس

فرد مبتلا به اختلال هراس، در دوره های ناگهانی و مکرر ترس شدیدی را تجربه می کند. این حملات پانیک نامیده می شوند و می توانند برای چند دقیقه ادامه داشته باشند. از علائم این نوع از حملات می توان به بروز سرگیجه شدید و ناگهانی به همراه تپش قلب، عرق سرد و احساس فشار و سنگینی در سر اشاره کرد.

سکته مغزی (TIA)

حمله ایسکمی گذرا (TIA) که غالباً سکته مغزی نامیده می شود، مانند سکته مغزی است، اما علائم معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد. وقتی این اتفاق می افتد که به طور موقت جریان خون در بخشی از مغز وجود دارد.

برخلاف سکته مغزی، TIA معمولاً آسیب پایدار نمی زند. اما می تواند نشانه ای از بروز سکته جدی تر باشد. اگرچه این اتفاق نادر است، TIA می تواند دلیل سرگیجه ناگهانی باشد.گاهی اوقات، بروز سرگیجه ناگهانی تنها علامت TIA است. در مواقع دیگر، ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد.

گرچه شایع نیست، اما سرگیجه ناگهانی نیز می تواند در اثر سکته مغزی، به ویژه سکته ساقه مغز ایجاد شود.

دلایل بسیاری دیگر برای این مسئله وجود دارد، از جمله:

• عوارض جانبی دارو ها
  • گرمازدگی
  • کمبود آب بدن
  • استرس، اضطراب، عصبانیت و ترس
  • نارسایی کمبود آهن
  • دریازدگی
  • عفونت گوش
  • میگرن
  • قند خون پایین، در افراد دیابتی
  • سرگیجه سرویکوژنیک، سرگیجه ناگهانی همراه با درد گردن

عوارض سرگیجه ناگهانی

همه عواملی که مسبب بروز سرگیجه های ناگهانی اند، علت مشخصی ندارند. عارضه اصلی سرگیجه خود شامل عدم ثبات و افتادن است. هر کسی که ممکن است دچار سرگیجه ناگهانی هنگام بلند شدن شود باید از عصا استفاده کند و از ایستادن یا تغییر سریع موقعیت خودداری کند.

مقاله مفید :  علت خراب شدن سمعک و راه‌های رفع آن‌ها

گاهی اوقات، مشکلات تعادلی ناشی از شرایط گوش داخلی،مانند لابیرنتیت یا نوریت دهلیزی، می تواند برای مدت طولانی، حتی سال ها ادامه داشته باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سرگیجه ناگهانی ادامه پیدا کرد ؛ تکرار شد و یا در موارد زیر رخ داد فرد باید به پزشک مراجعه کند.

• از دست دادن شنوایی
  • صدای زنگ در گوش
  • افتادن به زمین و سایر اختلالات در راه رفتن
  • مشکل در صحبت کردن
  • درد قفسه سینه
  • هرگونه تغییر در بینایی، مانند تاری
  • بی حسی در اندامها یا صورت
  • سردرد غیرمعمول یا شدید

در صورت رخ  دادن موارد زیر باید سریعا به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

• تب شدید

چه کار هایی به کاهش شدت سرگیجه ناگهانی کمک می کند؟

با استفاده از توصیه های زیر می توانید شدت سرگیجه ناگهانی خود را کاهش دهید و یا از عوارض آن جلوگیری کنید. توصیه هایی که می تواند به شما کمک کند عبارتند از:

• در اتاقی تاریک و ساکت دراز بکشید.
  • سر را به آرامی و با احتیاط حرکت دهید.
  • سعی کنید آرام باشید، مانند استفاده از تکنیک های آرام سازی.
  • برای کاهش احتمال زمین خوردن از عصا استفاده کنید.
  • با کمی بلند کردن سر، بخوابید و از دو یا چند بالش استفاده کنید.
  • به آرامی از رختخواب بلند شوید و قبل از ایستادن لحظه ای روی لبه بنشینید.
  • اگر در طول شب بلند می شوید، چراغ را روشن بگذارید.
  • همچنین سعی کنید از خم شدن برای برداشتن اشیا و کشش گردن خودداری کنید. به جای خم شدن، برای پایین آوردن بدن چمباتمه بزنید.

چه زمانی سرگیجه و عرق کردن با هم اتفاق می افتد؟

در برخی از بیماری ها ممکن است علائمی همچون سرگیجه ناگهانی و عرق سرد با هم اتفاق بیافتد این بیماری ها عبارتند از

• هیپوگلیسمی
  • پرکاری تیروئید
  • گرمازدگی
  • حمله قلبی
  • بیماری حرکتی؛ زمانی که فرد در ماشین، هواپیما یا قطار مینشیند اتفاق می افتد
  • اختلال هراس
  • سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم
مقاله مفید :  کندروسارکوم چیست؟

در پایان

سرگیجه ناگهانی ممکن است به عواملی همچون اختلال در گوش داخلی، فشار خون یا سلامت روانی ارتباط داشته باشد اما می تواند به دلایل مختلف دیگری نیز ایجاد شود.

سرگیجه ناگهانی می تواند نشان دهد که فرد به مراقبت های پزشکی فوری نیاز دارد، به خصوص اگر این مشکل در حین در راه رفتن، صحبت کردن، دیدن یا شنیدن باشد یا به همراه بی حسی یا سردرد شدید رخ دهد.

سرگیجه ممکن است به خودی خود برطرف شود، اما بهتر است به مراکز درمانی مراجعه کنید، به ویژه اگر علائم دیگری وجود داشته باشد یا سرگیجه دوباره ظاهر شود.

کلینیک گوش تهران با استفاده از روش های نوین درمان می تواند تا حد زیادی اختلالات سرگیجه ناگهانی را بهبود ببخشد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی این اختلال هستید؛ با کلینیک گوش تهران ،تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان « علت سرگیجه ناگهانی شدید کوتاه یا طولانی چیست؟» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

منابع:

medicalnewstoday

healthline

6 دیدگاه دربارهٔ «علت سرگیجه ناگهانی شدید کوتاه یا طولانی چیست؟»

1. سلام سایت شما خیلی خوبه اطلاعات من رو کلی بالا برد بیشتر در این موارد مقاله بگذارید

2. سلام خیلی ممنونم از شما بابت سایت خوبتون. نوبت دهی شما به صورت آنلاین هم انجام میشه؟

1. کلینیک گوش تهران

با سلام. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 88205806-88870911 021 تماس حاصل فرمائید.

3. سیما حسینی

سام و وقت بخیر کلینیک بسیار خوب بود . پزشکانتونم عالی بودن. مرسی ازتون

دسته‌بندی نشده

تست ABR چیست و تفسیر آن