درمان فلج عصب هفتم یا عصب فاشیال

فلج عصب هفتم صورت یا عصب فاشیال

فلج عصب هفتم یا عصب فاشیال به بیماری فلج بلز مشهور است. این بیماری باعث ضعف ناگهانی ماهیچه‌های یک طرف صورت می‌شود. بیماری فلج عصب هفتم در بیشتر موارد، قابل درمان است.

در بیماری فلج بلز، عضلات یک طرف صورت این بیماران به صورت افتاده به نظر می‌رسد. لبخند‌ها یک طرفه و عضلات پلک و چشم در سمت آسیب دیده قادر به بسته شدن نیستند. این بیماری ممکن است هر فردی را در هر سنی درگیر کند.

علت دقیق بروز این بیماری تا کنون ناشناخته است. با این شرایط گمان می‌شود که این عارضه ناشی از تورم و التهاب عصب هفتم می‌باشد. در ادامه این مقاله سعی شده است تا درباره با بیماری فلج عصب هفتم یا عصب فاشیال اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار گیرد.

فلج عصب هفتم چیست؟

از ضعف یک طرفه عضلات صورت به عنوان بیماری فلج بلز یاد می‌شود. این بیماری به صورت ناگهانی شروع می‌شود و ظرف مدت 48 ساعت بدتر خواهد شد. علت این عارضه فلج عصب هفتم و یا عصب فاشیال می‌باشد. ابتلا به این بیماری در هر فردی و هر سنی ممکن است.

اما در زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های دیابت، آنفولانزا، سرماخوردگی و یا سایر بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی بیشتر مشاهده می‌شود. احتمال ابتلا به بیماری فلج بلز در افراد کمتر از 15 سال و بیشتر از 60 سال بیشتر است.

فلج بلز نوعی ضعف عضلانی موقت محسوب می‌شود. احتمال عدم رفع این بیماری نادر است. تا کنون روش شناخته شده‌ای برای درمان این بیماری وجود نداشته است. با این حال معمولا طی مدت 2 الی 6 ماه بعد از شروع علائم، بهبود می‌یابد. بعد از بهبودی عضلات صورت قدرت خود را به دست می‌آورند.

چه چیزی باعث فلج عصب هفتم می‌شود؟

علت دقیق این بیماری ناشناخته است. گمان می‌شود که به علت التهاب عصب هفتم یا همان عصب فاشیال این بیماری نمود پیدا می‌کند. االتهاب عصب صورت می‌تواند ناشی از یک بیماری خود ایمنی باشد. در این حالت، سیستم ایمنی علیه عضلات کنترل کننده عصب صورت واکنش نشان می‌دهد. بیماری بلز می‌تواند همراه با بیماری‌های دیگر ظاهر شود. در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است.

• جراحت
  • سموم
  • بیماری لایم؛ نوعی عفونت باکتریایی می‌باشد.
  • سندرم گیلن باره؛ نوعی بیماری التهابی نادر که دستگاه عصبی محیطی را درگیر می‌کند.
  • سارکوئیدوز؛ نوعی بیماری که منجر به التهاب ریه و غدد لنفاوی می‌شود.
  • میاستنی گراویس؛ نوعی بیماری خود ایمنی
  • فلج چندگانه (MS)
  • عفونت، به‌ویژه به دنبال عفونت ویروسی با ویروس هرپس سیمپلکس

علائم فلج عصب هفتم چیست؟

علائم فلج عصب هفتم

بروز برخی از علائم، نشان دهنده ابتلا به بیماری بلز می‌باشد. علائم بیماری بلز با برخی از بیماری‌های دیگر مشترک هستند. به همین علت تشخیص این بیماری تنها توسط پزشک صورت می‌پذیرد. برخی از متدوال‌ترین نشانه‌های این بیماری در ادامه ذکر شده است.

• اختلال در حرکت عضلات کنترل کننده حالات صورت؛ مانند حالات لبخند زدن، چشمک زدن، پلک زدن یا بستن پلک
  • از دست دادن حس در صورت
  • اشک ریختن
  • افزایش آب دهان
  • از دست دادن حس چشایی در دو سوم جلوی زبان
  • حساسیت به صدا در گوش سمت فلج شده (هیپراکوزیس)
  • ناتوانی در بستن چشم در سمت آسیب دیده صورت

فلج عصب هفتم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک متخصص با توجه به نوع علائم شما این بیماری را تشخیص خواهد داد. هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص دقیق این بیماری وجود ندارد. با این حال پزشک آزمایشاتی را توصیه می‌کند. این آزمایشات برای رد برخی از بیماری‌ها انجام می‌شود. همچنین این آزمایشات می‌توانند میزان درگیری ناحیه و شدت آسیب را مشخص کنند. این آزمایشات عبارتنداز:

• الکترومیوگرافی (EMG)؛ نوعی تست ماهیچه برای تعیین میزان درگیری عصب می‌باشد.
  • آزمایش خون؛ برای رد بیماری‌هایی همانند بیماری لایم و یا دیابت است.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT)؛ برای تعیین تشخیص وجود صدمات خارجی خواهد بود.

علائم بیماری فلج بلز همانند علائم بیماری‌های سکته و یا تومور است. به همین علت رد این بیماری‌ها بسیار اهمیت دارد.

فلج عصب هفتم چگونه درمان می‌شود؟

الکترومیوگرافی

در صورت تشخیص علت بروز بیماری فلج عصب فاشیال، پزشک شروع به درمان علت بیماری می‌کند. در غیر این صورت درمان علائم بیماری آغاز می‌شود. در ادامه برخی از روش‌ها درمان به صورت مفصل بیان خواهند شد.

اولین روش درمانی ، دارو درمانی می‌باشد. متداول ترین داروها عبارتنداز:

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها، جزو داروهای بسیار قوی در درمان التهاب به شمار می‌روند. این روش درمانی، چند روز بعد از شروع علائم بسیار موثر است. با وجود این که به طور کل این دارو ها به بهترین گونه عمل می‌کنند.

اما مراجعه زود هنگام و شروع درمان با این روش درمانی، فرایند بهبودی را افزایش می‌دهد. پردنیزون یکی از داروها کورتیکواستروئید به شمار می‌رود.

داروهای ضد ویروسی

داروهای ضد ویروسی به تنهایی اثر بخشی کافی را ندارند. به همین علت معمولا این داروها به همراه استروئیدها تجویز می‌شوند. این دارو ممکن است برای تمامی افراد مبتلا به فلج عصب فاشیال مفید نباشد.

داروی‌های ضد ویروسی، مانند والاسیکلوویر (والترکس) یا آسیکلوویر (زویراکس)، گاهی اوقات همراه با پردنیزون در افراد مبتلا به فلج شدید صورت تجویز می‌شود.

فیزیوتراپی

از کار افتادن ماهیچه‌های صورت منجر به کوچیک و کوتاه شدن آن ها می شود. این تغییرات ممکن است دائمی باشد. انجام فیزیوتراپی می‌تواند از این چنین عوارض برگشت ناپذیری جلوگیری کند.

عمل جراحي

درمان فلج عصب هفتم به ندرت توسط عمل جراحی صورت می‌پذیرد. در گذشته از روش رفع فشار برای کاهش فشار روی عصب صورت استفاده می‌شد. در این روش پزشک جراح، مسیر عبور عصب را باز می‌کرد. این روش ممکن است به عصب صورت و میزان شنوایی فرد آسیب برساند. به همین علت امروز از این روش استفاده نمی‌شود.

ممکن است در برخی از شرایط، برای رفع عوارض ناشی از فلج عصب فاشیال، به انجام جراحی پلاستیک نیاز باشد. نمونه‌هایی از جراحی پلاستیک که برای این بیماری استفاده می‌شود؛ شامل جراحی‌هایی نظیر:

• لیفت ابرو؛ ممکن است هر چند سال نیاز به ترمیم داشته باشد.
  • لیفت پلک
  • کاشت صورت
  • پیوند عصب

عوارض فلج عصب هفتم چیست؟

درمان به موقع فلج عصب هفتم، عوارض طولانی مدتی را به جای نخواهد گذاشت. با این حال در طی بیماری برخی از بیماران نمی‌توانند پلک خود را حرکت دهند. تا زمان رفع علائم بیماری باید از چشم‌ها دربرابر خشکی چشم مراقبت کرد.

استفاده از قطره‌های چشم در طی روز، مصرف پماد قبلز از خواب و مرطوب نگه داشتن محیط خواب می‌تواند تا رفع علائم، از خشکی چشم جلوگیری کند.

در انتها

فلج عصب هفتم و یا فاشیال معمولا بعد از 2 هفته از گذشت علائم، رو به بهبودی می‌رود. ممکن است بهبودی طی مدت 3 الی 6 ماه به طول بیانجامد. مراجعه به پزشک بعد از شروع علائم می‌تواند از بروز عوارض جبران ناپذیر جلوگیری کند.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش و حلق و بینی و شنوایی شناسی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان « فلج عصب هفتم یا عصب فاشیال چیست و درمان آن » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد