حالت تهوع در شب نشانه چیست؟

احساس تهوع، گاهی همراه با سرگیجه هست، گاهی اوقات نیز می‌تواند بدون بیماری زمینه ای رخ دهد! با این حال، اگر بیش از یک بار در هفته تجربه شود، می‌تواند نشانه بیماری دیگری باشد. حالت تهوع با ناراحتی معده و احساس میل به استفراغ همراه است و می‌تواند در هر زمانی از روز رخ دهد. با این حال، شرایطی وجود دارد که می‌تواند این احساس را در شب تشدید کند.

علت حالت تهوع شبانه

به طور کلی علل تهوع شبانه، با عللی که منجر به تهوع در طول روز می‌شود، یکسان است. با این حال، اقداماتی مانند مصرف وعده‌های غذایی سنگین و زیاد و دراز کشیدن بلافاصله بعد از خوردن غذا می‌تواند احساس تهوع را تشدید کند. در ادامه علت هایی که می‌تواند به حالت تهوع در شب بینجامد را می‌خوانید:

اضطراب و تهوع شبانه

حالت تهوع یک علامت فیزیکی رایج در برابر اضطراب است که برخی از ما گاهی آن را تجربه می‌کنیم. با این حال، اگر این حالت به طور مکرر رخ دهد، می‌تواند ناتوان کننده شود و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارد.

اضطراب و تهوع شبانه

اما چرا اضطراب منجر به حالت تهوع می‌شود؟ وقتی با تهدید یا عامل استرس زا مواجه می شوید، بدن وارد حالت «جنگ یا گریز» می‌شو که منجر به فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک (که برخی از فرآیندهای ناخودآگاه بدن را کنترل می‌کند) و متعاقباً ترشح هورمون‌های استرس مانند آدرنالین، فاکتور آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRF) یا کورتیزول خواهد شد. این هورمون‌ها بدن را برای رویارویی با یک بحران آماده می‌کنند که یک واکنش طبیعی به استرس است و در اصل برای کمک به زنده ماندن ما تکامل یافته است.

این هورمون‌های استرس، انتقال‌دهنده‌های عصبی (پیام‌رسان‌های شیمیایی) را در مغز فعال می‌کنند که پیام‌هایی را به بقیه بدن ارسال می‌کنند از جمله:

• افزایش فشار خون
  • گشاد کردن مردمک‌ها
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش تعداد تنفس
  • هدایت کردن خون به گروه‌های عضلانی بزرگ

این فرآیند همچنین پیامدهایی بر سیستم گوارشی (GI) دارد. ترشح هورمون‌های استرس خون را از دستگاه گوارش به سمت گروه‌های عضلانی بزرگ هدایت و از حرکت دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند. علاوه بر این تأثیر بر فرآیند هضم، هورمون‌های استرس مرتبط با اضطراب نیز می‌توانند با سیستم عصبی روده‌ای که روده را می‌پوشاند، تعامل داشته باشند. اضطراب می‌تواند منجر به علائم فیزیکی مانند تحریک در سیستم گوارش، حالت تهوع، اسپاسم و اسهال شود.

از آنجایی که شدت اضطراب می‌تواند در شب بدتر شود، ممکن است در شب بیشتر دچار حالت تهوع شوید.

بارداری

تهوع و استفراغ در 74 درصد از افراد باردار رخ می‌دهد. اگرچه به این حالت “تهوع صبحگاهی” گفته می‌شود، اما زمان و شدت آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد، به طوری که تنها 1.8٪ علائم را منحصراً در صبح گزارش می‌کنند. با این حال، علائم معمولا در طول سه ماه دوم بارداری برطرف می‌شود.

اگر حالت تهوع شما آنقدر شدید است که نمی توانید غذا یا مایعات را نگه دارید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

رفلاکس GORD

رفلاکس اسید عارضه ای است که اکثر افراد هر از گاهی آن را تجربه می‌کنند. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری نشت کند. با این حال، زمانی که رفلاکس اسید به طور مکرر اتفاق می افتد، به آن بیماری ریفلاکس معده به مری (GORD) می گویند که معمولاً در نتیجه ضعیف شدن ماهیچه‌های انتهای مری رخ می‌دهد.

شایع ترین علامت GORD یا ریفلاکس اسید، سوزش سر دل است. GORD همچنین می‌تواند منجر به حالت تهوع شود، به ویژه هنگام دراز کشیدن بعد از غذا خوردن و در اواخر شب.

سایر علائم GORD عبارتند از:

• طعم ناخوشایند ترش در دهان که ناشی از اسید معده است
  • نفخ
  • صدای خشن

عوارض دارویی

تهوع شبانه می‌تواند یکی از عوارض جانبی داروها باشد که برخی از آنها عبارتند از:

• آنتی بیوتیک ها
  • آسپرین
  • NSAID‌ها (مانند ایبوپروفن)
  • داروهای ضد افسردگی

اگر این داروها را در شب مصرف کنید، ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع شود.

گاستروپارزیس

گاستروپارزی یک بیماری مزمن است که در آن معده به طور غیر طبیعی تخلیه می‌شود. تصور می‌شود که این بیماری در نتیجه آسیب به عصب واگ ایجاد می‌شود که مسئول انقباض عضلات معده برای کمک به حرکت غذا است. این بیماری می‌تواند منجر به حالت تهوع شدیدتر در شب شود.

گاستروپارزیس

زخم معده

زخم معده اغلب توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری یا برخی داروهای ضدالتهابی مانند آسپرین ایجاد می‌شود. زخم‌ها می‌توانند روی پوشش معده و روده کوچک ایجاد شوند. علائم مرتبط با زخم، مانند حالت تهوع، اغلب می‌تواند در شب بدتر شود.

علائم و نشانه‌های تهوع شبانه

توصیف علائم تهوع ممکن است دشوار باشد. اما به طور کلی علائم رایج تجربه شده عبارتند از:

• احساس استفراغ
  • معده درد
  • خشکی دهان
  • عرق کردن زیاد

مشکلات و بیماری ‌های  گوش

در برخی مواقع حالت تهوع می‌تواند ناشی از بیماری یا عفونت گوش و همچنین تکان خوردن مایع گوش باشد. این نوع حالت تهوع ممکن است در هنگام دراز کشیدن یا ایستادن تشدید شود. تشخیص علت حالت تهوع در اثر بیماری ‌های گوش توسط متخصص بیماری‌های گوش انجام خواهد شد.

مشکلات و بیماری ‌های  گوش

درمان خانگی تهوع در شب

به گفته my.klarity.health نوع درمان حالت تهوع در شب تحت تأثیر شرایط زمینه ای خواهد بود. بسیاری از درمان‌های تهوع، بیماری زمینه‌ای را درمان نمی‌کنند، اما به شما کمک می‌کنند احساس راحتی بیشتری داشته باشید. قبل از استفاده از هر یک از این موارد درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

• زنجبیل: این گیاه دارویی از زمان‌های قدیم به عنوان درمان ناراحتی‌های گوارشی مورد استفاده قرار می گرفته است. مطالعات بالینی متعدد نشان داده است که زنجبیل یک درمان ایمن و موثر برای تهوع است
  • غذاهای ساده مانند موز، کراکر و نان تست: اینها به بدن اجازه می‌دهد تا برخی از مواد مغذی مورد نیاز را بدون تحریک معده دریافت کند. نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت نیز توصیه می‌شود، به خصوص اگر استفراغ ایجاد شود.
  • آب میوه: نوشیدن مقدار کمی مایع با شیرینی کم برای کاهش علائم تهوع در شب توصیه می‌شود.
  • نعناع: به دلیل اثرات آرام بخش این گیاه دارویی بر دستگاه گوارش، اغلب به عنوان درمان تهوع توصیه می‌شود. نوشیدن چای نعناع به طور بالقوه می‌تواند حالت تهوع در شب را کاهش دهد.
  • خودداری از فعالیت بدنی: هنگام احساس تهوع استراحت کردن مهم است. اگر دراز کشیدن شدت حالت تهوع شما را افزایش می‌دهد، سعی کنید کمی سر خود را بالا ببرید.
  • مکمل‌های ویتامین B6: این مکمل‌ها در درمان حالت تهوع در زنان باردار موثر است و می‌توانند به عنوان جایگزینی برای داروهای ضد بیماری استفاده شوند.

چگونه می‌توان از حالت تهوع شبانه جلوگیری کرد؟

اگرچه می‌توانید حالت تهوع شبانه را درمان و مدیریت کنید، اما پیشگیری از آن دشوار است. اگر در دوران بارداری حالت تهوع جدی دارید، پزشک ممکن است برای بهبود حالت تهوع شما داروهای ضد تهوع تجویز کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر یک بار حالت تهوع شبانه را تجربه می کنید، طبیعی است. اما  اگر احساس تهوع شدید شد یا بیش از یک هفته طول کشید، به پزشک عمومی مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید که حالت تهوع طولانی شبانه معمولاً نتیجه یک بیماری زمینه ای است. برخی از شایع ترین شرایط عبارتند از: اضطراب، بارداری، GORD، زخم معده، عوارض جانبی داروها و گاستروپارزی. درمان‌های خانگی می‌توانند به کاهش ناراحتی ناشی از حالت تهوع کمک کنند، اما اگر طولانی‌مدت با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.