عمل جراحی میرنگوتومی یا تمپانوتومی چیست؟

عمل جراحی میرنگوتومی

میرنگوتومی (myringotomy) یک عمل جراحی است که روی پرده گوش یا غشای تمپان (tympanic membran) است. این روش با ایجاد یک برش کوچک با چاقوی میرنگوتومی از طریق پرده گوش انجام می‌شود.

این روش جراحی اجازه دسترسی مستقیم به فضای گوش میانی را فراهم و باعث می‌شود مایعات گوش میانی، که محصول نهایی اوتیت میانی با افیوژن (OME) است؛ آزاد شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این نوع از عمل آشنا شوید و موضوعاتی نظیر میرنگوتومی یا جراحی VT گوش چیست؟، عوارض این عمل، تفاوت این جراحی با تمپانوستومی و موضوعات مهم دیگری درباره این عمل جراحی را بشناسید.

میرنگوتومی چیست؟

میرنگوتومی، که بعضاً با نام‌های دیگر نیز خوانده می‌شود، یک روش جراحی گوش است که در آن یک برش کوچک در پرده گوش (غشای تمپان) ایجاد می‌شود تا فشار ناشی از تجمع بیش از حد مایعات را کاهش دهد یا چرک را از گوش میانی(Middle ear) خارج کند.

یک لوله تمپانوستومی(لوله تهویه) روی پرده گوش قرار می‌گیرد تا حفره گوش میانی را برای مدت طولانی پر هوا نگه دارد و مسیر ورود هوا به حفره گوش میانی را برقرار نگه دارد تا از تجمع مایع جلوگیری کند. بدون قرار دادن لوله، برش معمولاً طی دو تا سه هفته خود به خود بهبود می‌یابد. بسته به نوع آن، لوله در 6 تا 12 ماه به طور طبیعی دفع می‌شود یا طی یک عمل سرپایی برداشته می‌شود.

کسانی که نیاز به میرنگوتومی دارند معمولاً دارای یک لوله استاش(eustachian tube) انسداد یافته یا ناکارآمد هستند که قادر به انجام تخلیه یا تهویه به روش معمول خود نیست. قبل از کشف آنتی بیوتیک‌ها، میرنگوتومی بدون قرار دادن لوله نیز به عنوان درمان عمده اوتیت میانی(serous otitis)حاد شدید (عفونت گوش میانی) مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه میرنگوتومی یکی از درمان‌های اوتیت حاد عارضه دار است. در بیمارانی که دچار اوتیت حاد عارضه دار یا غفونت حاد گوش میانی شده‌اند؛ می‌توان با میرنگوتومی به خروج چرک و کم شدن عوارض کمک کرد. در واقع در بیمارانی که به دنبال عفونت گوش میانی دچار درد شدید، فلج صورت و یا عوارض مغز ناشی از ورود چرک به داخل سر یا مغز شده‌اند؛ انجام میرنگوتومی یکی از روش‌های درمانی است.

میرنگوتومی چیست؟

عوارض جانبی لوله‌ها در گوش شما چیست؟

اگر چه میرنگوتومی جراحی شایعی است  ولی عارضه در تعدادی از بیماری‌ها دیده می‌شود. این عوارض عبارتنداز:

  • عدم رفع عفونت گوش
  • ضخیم شدن لاله گوش به مرور زمان، که شنوایی را در درصد کمی از بیماران تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • سوراخ شدن مداوم پس از افتادن لوله از لاله گوش.
  • ترشح مزمن از محل قرار گیری لوله
  • عفونت
  • نیاز احتمالی به خشک نگه داشتن گوش و استفاده از شاخه‌های گوش
  • واکنش بدن خارجی به خود لوله – به عنوان مثال، یک واکنش آلرژیک به مواد لوله (نادر)

عوارض جانبی لوله‌ها در گوش

چه مدت زمان بهبودی بعد از میرنگوتومی طول می‌کشد؟

بهبودی کامل و بدون عارضه باید طی چهار هفته انجام می‌شود. در صورت قرار دادن لوله‌های گوش، معمولا لوله تمپانوستومی در حدود 6 تا 12 ماه بعد به صور خود به خود خارج می‌شود.

چه مدت طول می‌کشد تا مایعات در گوش بزرگسالان از بین بروند؟

علائم اوتیت میانی معمولاً طی 48 تا 72 ساعت بعد از گذاشتن لوله بهبود می‌یابد ولی مایعات جمع شده در گوش میانی ممکن است تا 3 ماه از لوله به خارج ترشح شود.

تفاوت بین میرنگوتومی و تمپانوستومی چیست؟

میرنگوتومی یک عمل جراحی است که شامل ایجاد یک برش کوچک در پرده گوش برای از بین بردن فشار یا تخلیه چرک و عفونت از گوش میانی است. اما لوله‌های تمپانوستومی قرار داده می‌شود تا مایعات از مجرای گوش به گوش میانی منتقل شود.

تفاوت بین میرنگوتومی و تمپانوستومی

آیا برای میرنگوتومی نیاز به بیهوشی است؟

جراحی لوله گوش (میرنگوتومی) معمولاً در حالی که بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار دارد (به خواب می رود) انجام می‌شود. همچنین در بزرگسالان با بی حسی موضعی نیز می‌توان این کار را انجام داد (بیمار بیدار است). در کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر این عمل برای افراد بالغ و بزرگشالان به صورت سرپایی قابل انجام است. در بسیار از موارد بررسی نازوفارنگس همراه با گذاشتن لوله تهویه (میرنگوتومی) برای اطمینان از سالم بودن مسیر شیپور استاش توصیه می‌شود.

آیا میرنگوتومی برای بزرگسالان دردناک است؟

ایجاد درد جزئی در این روش چیز عادی است.کاهش شنوایی مرتبط با تجمع مایعات بلافاصله پس از جراحی برطرف می‌شود. برش به طور طبیعی بهبود می‌یابد.

آیا میرنگوتومی بر شنوایی تأثیر می‌گذارد؟

گذاشتن لوله تهویه (وی تی) باعث افت شنوایی انتقالی (حسی – عصبی) قابل ملاحظه نمی‌شود.

تاثیر میرنگوتومی بر شنوایی

آیا فردی با  وجود لوله در گوش خود می‌تواند پرواز کنند؟

در صورتی که فردی دارای لوله گوش باشد منعی برای برای پرواز ندارد. افرادی دارای لوله گوش (وی تی)هستند می‌توانند بدون مشکل پرواز کنند. چون در طی بلند شدن و نشستن هواپیما تغییرات فشاردر دو طرف پرده گوش وجود ندارد و می‌توانند پرواز کنند.

آیا فردی دارای لوله در گوش می‌تواند شنا کند؟

به دلیل  ورود آب به حفره گوش میانی توصیه می‌شود افرادی که ناچاربه استفاده از وی تی هستند در طول زمانی که وی تی دارند، شنا نکنند.

آیا قرار گرفتن لوله در گوش دردناک است؟

ممکن است چند روز پس از قرار دادن لوله گوش، تخلیه مداوم و درد خفیف داشته باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی حتماً از دستورات پزشک خود پیروی کرده و با مطب تماس بگیرید.

آیا قرار گرفتن لوله در گوش دردناک است؟

آیا می‌توانید با لوله‌های گوش دوش بگیرید؟

بعد از عمل می‌توانید دوش بگیرید اما در حالی که آب به محل قرار گیری لوله در گوش آسیب دیده خود (گوش که دچار میرنگوتومی شده است) برخورد نکند.

عوارض ورود آب به گوش پس از جراحی

اگر آب وارد گوش شد وحشت نکنید. در بیشتر موارد، اتفاق بدی رخ نخواهد داد. در صورت مشاهده هرگونه تخلیه، لطفاً با پزشک متخصص گوش خود تماس بگیرید تا درمان قطره آنتی بیوتیکی گوش را آغاز کند. قطره‌ها عفونت را برطرف می‌کنند و از نظر مکانیکی لوله را از انواع عفونت‌ها محافظت می‌کند.

آیا لوله‌های گوش می‌توانند دائمی باشند؟

لوله‌های گوش طراحی شده به صورت لوله‌های “دائمی” توصیه نمی‌شوند زیرا اغلب انسداد پیدا می‌کنند و باید برداشته شوند. لوله تی تیوب لوله دائمی نیست اما می‌تواند سال‌ها در جای خود باقی بمانند. لوله تی تیوپ نیز می‌توانند به طور خود به خود مانند سایر لوله‌ها از پرده گوش خارج شود.

لوله‌های میرنگوتومی چه مدت در آن باقی می‌مانند؟

معمولاً لوله‌های گوش شش تا نه ماه در پرده گوش می‌مانند و خود به خود خارج می‌شود. بعضی اوقات، لوله‌ای خارج نمی‌شود و باید با جراحی خارج شود. در بعضی موارد، لوله گوش خیلی زود می‌افتد و لوله دیگری باید داخل آن قرار گیرد.

مدت زمان لوله‌های میرنگوتومی

در پایان

همان طور که گفته شد میرنگوتومی یک روش جراحی است که شامل ایجاد یک برش 2 تا 3 میلی متری زیر میکروسکوپ در پرده گوش است. این نوع جراحی برای از بین بردن فشار یا تخلیه چرک از گوش میانی انجام می‌شود. در بسیاری از موارد، لوله‌های تمپانوستومی قرار داده می‌شود تا مایعات از مجرای گوش به گوش میانی منتقل شود. لوله تهویه خود به اندازه 2 در 3 میلی متر است اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی این اختلال هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

پزشکان تیم کلینیک گوش تهران با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند. کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتر محسن احدی، دکتررضا زاده و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان «عمل جراحی میرنگوتومی یا تمپانوتومی چیست؟» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع:

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

12 دیدگاه دربارهٔ «عمل جراحی میرنگوتومی یا تمپانوتومی چیست؟»

  1. ناشناس

    سلام من هنوز عمل نکردم پیش یه دکتر رفتم گفت باید عمل کنی اما پیش یکی دیگه رفتم گفت نه دکتر کیاکجوری باید چیکار کنم می ترسم برای مغزم خطرناک باشه

    1. کلینیک گوش تهران

      مراجعه کنید بررسی شود. باید گوشتان معاینه شود.

  2. سلام وقت بخیر،ببخشید شما عمل vt رو بدون بیهوشی برای بزرگسالان انجام میدین؟بی زحمت هزینه ی عمل رو هم لطف کنید بگید خیلی ممنون.

  3. سولماز جعفری

    سلام پسر ۸ساله من دوبار ویتی داخل گوشش گذاشتن یکبار ۳/۵ سالش بود یکبار هم سه ماه پیش بخاطر عفونت گوش میانی .شنواییش کامل خوب شده بود ولی حدودا یک هفتست که دوباره شنواییش کم شده در ضمن من گوشش و نگاه میکنم ویتی داخل گوشش میبینم…یعنی داره میافته؟آلرژی هم داره صبحها سرفه می‌کنه.ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. ممکنه وی تی مسدود شده باشه به پژشکتون مراجعه کنید.

  4. کرامتی

    سلام بعد از انجام این عمل تا چه زمانی باید برای برطرف شدن و درمان کامل عفونت صبر کنیم یعنی تا چه زمانی طول میکشه عفونت کامل خوب شه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام معمولا تا یک ماه بعد درمان کامل میشه و عفونت برطرف میشه

  5. مجتبی احمدی

    سلام ودورود. ببخشید من عمل میرنگوتومی انجام دادم. ولی عفونت به طور کامل برطرف نشده و الان مدت زیادی هم میگذره. دکتر بهم گفته باید صبر کنم. الان حدود چندین ماهه ولی همچنان عفونت هست. به نظرتون بازم باید این عمل رو انجام بدم؟ یا هنوز صبر کنم؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. با توجه به اینکه شما تحت بررسی و درمان پژشک متخصص هستید، باید به توصیه پزشک معالج خود عمل کنید.

  6. سلام منم یه ترس عجیبی داشتم ولی اینقدر خوب کارشون رو انجام دادن که من هیچی متوجه نشدم مرسی از شما و کلینیک خوبتون

  7. نگین کاظمی

    این کلینیک عالیه . به نظر من بهترین پزشکان تهران داخل این کلینیک اند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *