همه چیز درباره سمعک قابل کاشت

سمعک قابل کشت چیست + کاربرد و مزایا و معایب

سمعک قابل کاشت یا کاشت گوش میانی نوعی سمعک است که از طریق جراحی در فضای گوش میانی و داخل استخوان جمجمه قرار داده می‌شود. امروزه استفاده از این نوع سمعک به جای سمعک‌های معمولی بسیار رواج پیدا کرده است. دلیل این امر بهبود کیفیت صدا به کمک این نوع دستگاه و کاهش اندازه سمعک و نامرئی بودن برخی مدل‌ها می‌باشند.

علاوه بر آن به کمک سمعک قابل کشت احساس پری در گوش بیماران از بین می‌رود. همچنین مشکل تقویت ناکافی صدا در فرکانس‌های بالا رفع می‌شود. از طرفی این نوع سمعک‌ها نیازی به مراقبت‌های روزانه و دائمی ندارند. در حقیقت کاشت سمعک یکی از ابزار‌های کاربردی برای افراد دارای اختلال شنوایی است.

چنین افرادی بر اساس میزان کم شنوایی خود می‌توانند از طریق راه‌های مختلفی از سمعک قابل کاشت استفاده کنند. استفاده از این نوع سمعک زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که افراد به دلیل ایجاد اختلال در گوش میانی یا اختلال در گوش میانی و گوش داخلی مبتلا به کم شنوایی شده باشند. در ادامه مطالب مهمی را در این باره ذکر خواهیم کرد. آنچه در این مطلب مطالعه می کنید:

  • سمعک قابل کاشت برای چه افرادی مناسب است؟
  • مشکلات کاشت سمعک در گوش میانی
  • نکته مهم درباره کاشت سمعک قابل کشت
  • انواع سمعک‌ کاشت گوش میانی
  • هزینه کاشت سمعک چقدر است؟
  • کاربرد سمعک قابل کاشت
  • مزایای استفاده از سمعک قابل کاشت در گوش
  • بهترین نوع سمعک قابل کاشت کدام است
  • فاکتورهای مهم در انتخاب سمعک قابل کشت

سمعک قابل کاشت برای چه افرادی مناسب است؟

استفاده از سمعک قابل کاشت برای افرادی که از مشکل انسداد مجرای خارجی گوش رنج می‌برند بسیار مناسب است. همچنین به دلیل قرارگیری دستگاه در فضای پشت گوش و گوش میانی، استفاده از آن برای افراد که دارای آلرژی مجرای گوش خارجی هستند گزینه‌ای کاربردی می‌باشد.

علاوه بر آن، برخی از مدل‌های این نوع سمعک کاملاً قابل کاشت بوده و در بیرون رؤیت نمی‌شوند. از این رو کاشت آن برای افرادی که مایل به دیده شدن سمعک خود نیستند بسیار مناسب خواهد بود.

کاندیدا مناسب برای سمعک قابل کشت چه افرادی اند؟

فاکتورهای مهم در انتخاب سمعک قابل کاشت

انتخاب بهترین سمعک در میان انواع مختلف سمعک کاشتنی کاری آسان نخواهد بود. برای یافتن بهترین سمعک باید فاکتور‌های مهمی را مد نظر قرار داد. اولین فاکتور مهم معتبر بودن برند تولید‌کننده این نوع سمعک است. هر چه برند مورد نظر معتبر‌تر باشد به طبع سمعک تولید شده با کیفیت‌تر خواهد بود.

فاکتور مهم بعدی در خصوص انتخاب بهترین نوع سمعک قابل کشت توجه به وضعیت شنوایی، نوع اختلال به وجود آمده در گوش و ساختار گوش بیمار است. زیرا برای استفاده مطلوب از این نوع دستگاه، لازم است سمعک کاشته شده با نوع مشکل و میزان عارضه و ساختار گوش بیمار همخوانی داشته باشد. به طور کلی برای داشتن بهترین سمعک باید گوش بیمار توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار بگیرد. سپس پزشک بر اساس فاکتور‌های ذکر شده بهترین مدل سمعک کاشتنی را برای بیمار مورد استفاده قرار دهد.

انواع سمعک‌ کاشت گوش میانی

انواع سمعک قابل کشت شامل سمعک کاملاً کاشتنی و سمعک نیمه کاشتنی می‌باشند. این دو مدل سمعک جزء سمعک‌هایی می‌باشند که در گوش میانی قابل کاشت هستند.

  • سمعک کاملاً کاشتنی

تمام قسمت‌های این نوع سمعک در زیر پوست قرار داده شده و برای استفاده از آن نیازی به پردازنده صوتی خارجی نمی‌باشد. عملکرد این دستگاه به این شکل است که حسگر‌های پیزوالکتریکی تعبیه شده در آن ارتعاشات صوتی خفیف و سطح پایین را از طریق پرده صماخ دریافت می‌کنند. سپس این ارتعاشات را به پیام الکتریکی تبدیل می‌نمایند.

در مرحله بعدی پردازشگر موجود در این مدل، پیام‌های الکتریکی را تفکیک کرده و آن‌ها را تقویت می‌نماید. بعد از تقویت امواج‌ها، آن‌ها به سمت یک مبدل دیگر هدایت می‌شوند. این مبدل مهم در ساختار سمعک‌های کاشتنی مسئول تحریک گوش داخلی به صورت طبیعی است. در واقع می‌توان این مدل سمعک را یک ابزار کمکی جهت تقویت شنوایی افراد دانست که مطابق با عملکرد طبیعی ساختمان گوش طراحی شده است.

  • سمعک نیمه کاشتنی

سمعک نیمه کاشتنی یکی دیگر از انواع سمعک قابل کاشت است که بخشی از آن بر روی گوش خارجی و بخشی دیگر در درون گوش میانی قرار داده می‌شود. با توجه به نوع کم شنوایی بیمار و شرایط او، پزشک این نوع سمعک را در گوش افراد کاشت می‌نماید. عملکرد این نوع از سمعک کاشتنی نیز مشابه سمعک کاملاً کاشت است.

انواع سمعک قابل کشت کدامند و بهترین نوع سمعک از میان آنها

بهترین نوع سمعک قابل کاشت کدام است؟

به دلیل کارآمد بودن سمعک قابل کاشت در بهبود عملکرد سیستم شنوایی، اغلب افراد خواهان استفاده از انواع سمعک‌های کاشتنی هستند. از این رو تقاضا برای خرید این نوع سمعک روز به روز در حال افزایش است. همچنین شرکت‌های بسیاری در سراسر جهان اقدام به ساخت چنین ابزاری کرده‌اند. بنابراین کاملاً طبیعی است که مدل‌های مختلفی از سمعک کاشتنی با قیمت‌های متفاوت را مشاهده کرد.

هزینه کاشت سمعک چقدر است؟

بدون شک هزینه سمعک قابل کاشت و انجام پروسه جایگذاری آن در گوش میانی تا حدی بالا است. البته نمی‌توان میزان مشخص و ثابتی از هزینه‌های لازم برای انجام این عمل را اعلام کرد. زیرا فاکتور‌های متعددی در تعیین هزینه‌های کاشت تأثیر‌گذار هستند.

مهم‌ترین عامل تأثیر‌گذار نوع سمعک کاشتنی است که پزشک آن را جهت استفاده بیمار توصیه می‌کند. سمعک‌های قابل کاشت خارجی دارای قیمت بالایی هستند. در نتیجه هزینه کاشت آن‌ها نیز بیشتر است. روش انجام کاشت، تجربه و دانش پزشک متخصص، نوع کلینیک، هزینه‌ها و درمان‌های جانبی تماماً در تعیین هزینه کاشت سمعک تأثیر‌گذار هستند.

هزینه کاشت سمعک چقدر است؟

مزایای استفاده از سمعک قابل کاشت در گوش

سمعک قابل کاشت در گوش مزایای بسیاری برای افراد به دنبال دارد. مهم‌ترین مزیت این نوع سمعک آن است که عملکرد آن‌ها تا چندین برابر سمعک‌های معمولی بهتر است. در نتیجه صدا‌ها را بهتر تقویت کرده و با کمترین نویز به گوش بیمار منتقل می‌کند.

بنابراین از این نوع سمعک می‌توان برای افرادی که از کم شنوایی بسیار وسیع و گسترده رنج می‌برند استفاده کرده و بهترین نتیجه را کسب نمود. دیگر مزیت استفاده از این نوع سمعک حمل و نگهداری بسیار آسان آن به دلیل قرار گرفتن تمام ساختار و یا بخشی از آن در داخل گوش است.

مشکلات کاشت سمعک در گوش میانی

استفاده و بکارگیری هر نوع دستگاه و یا ابزاری برای بهبود عملکرد بخش‌های مختلف بدن علاوه بر مزایای بسیار مشکلاتی نیز به دنبال دارد. استفاده از سمعک قابل کاشت نیز از این قاعده مستثنا نبوده و مشکلات متعددی را متوجه افراد می‌نماید. برخی از این مشکلات شامل موارد ذیل می‌باشند.

  • قرار گرفتن باتری سمعک در بخش خارجی
  • انجام عمل جراحی سرپایی هر ۳ یا ۵ ماه یکبار جهت تعویض باتری
  • عفونت محل عمل
  • خروج الکترود‌ها از جای خود
  • بالا بودن سطح نویز داخلی سمعک
  • خارج شدن مایع مغزی نخاعی از مکان باز کردن گوش داخلی
  • فلج شدن عصب فاسیال
  • هماتوم مکان عمل

نکته مهم درباره کاشت سمعک قابل کاشت

لازم به یادآوری است که در صورت انجام جراحی توسط پزشک متخصص می‌توان از احتمال بروز چنین مشکلاتی کم کرد. از دیگر مواردی که می‌تواند از شدت این مشکلات بکاهد نوع سمعکی است که در گوش کاشته می‌شود. بنابراین با یک تحقیق و پرس و جوی اساسی می‌توان بهترین نوع سمعک، با کمترین عوارض را استفاده کرد.

کاربرد سمعک قابل کاشت

همانطور که می‌دانید سمعک قابل کاشت جهت تقویت شنوایی و بهبود عملکرد گوش در افراد مبتلا به کم شنوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیمارانی که از ناهنجاری‌های ژنتیکی، کم شنوایی یک طرفه، عفونت گوش میانی و عفونت مزمن خارجی رنج می‌برند این نوع سمعک برای آن‌ها بهترین گزینه خواهد بود.

لازم به ذکر است که افراد مبتلا به کم شنوایی یک طرفه، به دلیل امکان مرتعش شدن جمجمه، حلزون گوش ان‌ها بهتر می‌تواند توسط سیگنال‌های منتقل شده از طرف گوش تحریک شود. بنابراین اگر هیچ ابزار یا دستگاهی در درون گوش میانی بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن و ناهنجاری دیگر وجود نداشته باشد، سیگنال‌های منتقل شده می‌توانند از طریق استخوان، حلزون گوش را جهت شنیدن صدا تحریک نمایند.

سخن پایانی

استفاده از سمعک قابل کاشت یکی از روش‌های کاملاً مؤثر در درمان کم شنوایی و ناشنوایی است. این نوع سمعک اغلب برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عارضه و یا اختلال در شنوایی ان‌ها با سایر سمعک‌ها قابل درمان نباشد. در این صورت بهترین و تنهاترین راه ممکن استفاده از سمعک کاشتنی است. اخیراً پزشکان از روش‌های مختلفی برای کاشت سمعک استفاده می‌کنند.

هر کدام از روش‌ها دارای مراحل و شرایطی خاص می‌باشند. به همین دلیل باید آن‌ها را بر اساس شرایط بیمار انتخاب کرده و مورد استفاده قرار داد. در صورت نیاز به کاشت سمعک برای خود و یا نزدیکان‌تان پیش از هر اقدامی اطلاعات لازم در این باره کسب نمایید. از این رو پیشنهاد ما به شما مراجعه به کلینیک گوش تهران است. این کلینیک با برخورداری از پزشکانی مجرب و با تجربه در زمینه اختلالات کم شنوایی و ناشنوایی و همچنین بکارگیری سمعک قابل کاشت برای بیماران، می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهد.

سؤالات متداول

۱: کاشت سمعک چیست؟

کاشت سمعک یک روش کاملاً اصولی و تخصصی جهت بهبود کم شنوایی و رفع ناشنوایی در افراد به کمک سمعک‌های قابل کاشت است.

۲: آیا کاشت سمعک درد دارد؟

بله یقیناً پروسه انجام کاشت سمعک با درد همراه است. زیرا پزشکان برای قرار دادن کل دستگاه و یا بخشی از آن در داخل گوش میانی اقدام به باز کردن گوش می‌کنند. در نتیجه این عمل یک عمل تهاجمی بوده که بیمار بعد از به هوش آمدن، در ناحیه گوش خود احساس درد می‌کند.

۳: کاشت سمعک داخل گوش چگونه انجام می‌شود؟

در جریان عمل کاشت سمعک و بعد از باز کردن ساختار گوش، دستگاه تقویت‌کننده امواج صوتی یا همان سمعک را در درون گوش بیمار قرار می‌دهند. سپس گوش را بخیه کرده و به این ترتیب کل یا بخشی از دستگاه به طور کامل در درون گوش پنهان می‌شود. لازم به ذکر است که با توجه به نوع کاشت، محل قرار‌گیری دستگاه متفاوت خواهد بود.

۴: کاشت سمعک در چه افرادی انجام می‌شود؟

استفاده از این روش در افرادی که از ناشنوایی مطلق و یا کم شنوایی رنج می‌برند مناسب است.

منبع:

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *