هزینه کاشت حلزون گوش بزرگسالان

هزینه کاشت حلزون در بزرگسالان چقدر میباشد؟

بسیاری از افراد دچار مشکل ناشنوایی یا کم شنوایی که قصد ایمپلنت حلزونی رو دارند، براش سوال هست که هزینه کاشت حلزون چقدره؟ و همچنین چه عواملی بر قیمت این عمل جراحی تاثیرگذاره؟ در این مقاله آموزشی از کلینیک گوش تهران با هم به جواب تمامی این سوالات خواهیم پرداخت.

کاشت حلزون وسیله‌ای است که می‌تواند به افراد مبتلا به کم شنوایی کمک کند تا صداها را درک کنند. ممکن است اصطلاح “ایمپلنت حلزون” را به اختصار CI ببینید. گفتنی است که این کار نیاز به جراحی دارد، به طوری که بخشی از ایمپلنت در داخل گوش داخلی و بخشی از آن در قسمت بیرونی سر قرار می‌گیرد.
این قطعات با هم کار می‌کنند تا به فرد کمک کند صدا را بشنود؛ با این حال، کاشتن حلزونی به شنوایی “طبیعی” منجر نمی‌شود! لازم به ذکر است که این ایمپلنت را می‌توان در یک یا هر دو گوش استفاده کرد.

هزینه کاشت حلزون چقدر است؟

کل هزینه کاشت حلزون گوش چیزی حدود 400 الی 500 میلیون تومان هزینه دارد اما اکثر آن را بیمه تقبل کرده و فقط 5 الی 6 میلیون از آن توسط بیمار پرداخت میشود.

درنظر داشته باشید، قیمت ایمپلنت حلزون گوش به عواملی بسیاری بستگی دارد، بنابراین هر فرد با توجه به نیاز و میزان سلامت هزینه متفاوتی را پرداخت می‌کند. از عواملی که بر هزینه این جراحی تاثیر گذار است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع بیمارستان( دولتی باشد یا خصوصی)
  • نوع، برند و کیفیت ایمپلنت مورد استفاده
  • تست‌های تشخیصی
  • بستری شدن در بیمارستان
  • داروها
  • پوشش بیمه

آیا خدمات بیمه درمانی شامل هزینه کاشت حلزون می شود؟

آیا خدمات بیمه درمانی شامل هزینه کاشت حلزون می شود؟

در خصوص پوشش بیمه برای هزینه کاشت حلزون شنوایی باید گفت که به شرط دارا بودن معیارهای لازم در مراکز دولتی کاشت، حداقل 90درصد از هزینه کاشت حلزون توسط دولت پرداخت می شود.
بد نیست بدانید که هزینه کلی این جراحی تحت تاثیر نوع و برند دستگاه مورد استفاده و داشتن شرایط ایمپلنت حلزون خواهد بود.

اگر به دنبال انجام جراحی کاشت حلزون هستید می‌توانید سوالات خود را در خصوص نوع جراحی و قیمت ایمپلنت حلزون گوش از مشاورین کلینیک گوش تهران بپرسید.

چه کسانی می‌توانند کاشت حلزون شنوایی انجام دهند؟

هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند از کاشت حلزون شنوایی استفاده کنند. با این حال این روش برای همه مناسب نیست. شنوایی شناس می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین شود آیا این جراحی برای شما مناسب است یا خیر. در نهایت  می‌تواند شما را به متخصصان ایملپنت حلزون ارجاع دهد.

کاشت حلزون ممکن است اغلب برای افرادی توصیه شود که:

  • کاهش شنوایی قابل توجه در یک یا هر دو گوش دارند
  • سمعک به افزایش شنوایی آنها کمک نمی‌کنند
  • هیچ مشکل پزشکی دیگری که جراحی را خطرناک کند، ندارید

عوامل موثر بر موفقیت آمیز بودن جراحی کاشت حلزون:

  • سن هنگام کاشت ایمپلنت
  • توانی صحبت کردن قبل از دست دادن شنوایی
  • سیستم انگیزشی و پشتیبانی
  • سابقه تحت درمان بودن برای مهارت‌های شنوایی

عوامل موثر بر موفقیت آمیز بودن جراحی کاشت حلزون:

انواع و اجزای کاشت حلزون

انواع مختلفی از کاشت حلزون وجود دارد. با این حال، آنها اغلب از چندین بخش مشابه ساخته شده‌اند.

یک قسمت از دستگاه با جراحی در استخوان اطراف گوش (استخوان تمپورال) کاشته می‌شود. این قطعه از یک گیرنده محرک تشکیل شده است که دریافت می‌کند، رمزگشایی می‌کند و سپس سیگنال الکتریکی را به مغز می‌فرستد.

قسمت دوم ایمپلنت حلزون یک دستگاه بیرونی است که از یک میکروفون یا گیرنده و یک پردازنده گفتار تشکیل شده است. این قسمت از ایمپلنت صدا را دریافت می‌کند، صدا را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند و آن را به قسمت داخلی کاشت حلزون می فرستد.

بهبودی پس از جراحی بعد از جراحی کاشت حلزون گوش

پس از کاشت حلزون گوش پزشک برای شما داروهای ضد درد و گاهی اوقات آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تجویز می‌کند. بسیاری از جراحان یک پانسمان بزرگ روی گوش عمل شده قرار می‌دهند. پانسمان مدت کوتاهی پس از جراحی برداشته می‌شود.

بهبودی پس از جراحی بعد از جراحی کاشت حلزون گوش

چند هفته پس از جراحی، قسمت بیرونی کاشت حلزون به محرک گیرنده‌ای که در پشت گوش کاشته شده است، محکم می‌شود. در این مرحله می‌توانید از دستگاه استفاده کنید.

هنگامی که محل جراحی به خوبی بهبود یافت و ایمپلنت به پردازنده خارجی متصل شد، برای یادگیری “شنیدن” و پردازش صدا با استفاده از کاشت حلزون، شروع به کار با متخصصان خواهید کرد. این متخصصان ممکن است شامل افراد زیر باشند:

  • متخصصان شنوایی شناسی
  • گفتار درمانگران
  • پزشکان گوش و حلق و بینی (متخصص گوش و حلق و بینی)

به خاطر داشته باشید که این بخش بسیار مهمی از فرآیند است. شما باید از نزدیک با تیم متخصص خود کار کنید تا بیشترین سود را از ایمپلنت ببرید.

آیا کاشت حلزون، شنوایی طبیعی ایجاد می‌کند؟

کاشت حلزون امکان دسترسی به بسیاری از صداها از جمله گفتار را فراهم می‌کند، اما کاهش شنوایی را رفع نمی‌کند یا شنوایی طبیعی را بازیابی نمی‌کند. با تطابق مداوم شنوایی (شکلی از درمان “گوش دادن”) و تمرین، کاربر ایملپنت حلزونی اغلب می‌تواند درک زبان گفتاری را یاد بگیرد.

کودکان می‌توانند از کاشت حلزون استفاده کنند؟

بزرگسالان و کودکانی که قبل از ناشنوا شدن صحبت کردن را یاد گرفته‌اند و یا شنوایی طبیعی یا نیمه شنوایی دارند، اغلب از کاشت حلزون سود می‌برند.

اگر کودک شما ناشنوا به دنیا آمده یا قبل از یادگیری صحبت کردن ناشنوا شده است، کاشت حلزون می‌تواند دسترسی به زبان گفتاری را فراهم کند و پتانسیل زبانی کودک شما را به حداکثر برساند. در هر صورت، هر چه مدت ناشنوایی کوتاهتر باشد، سود این جراحی آن بیشتر است.

کودک باید چه محدوده ای از کم شنوایی داشته باشد تا از ایمپلنت بهره‌مند شود؟

کودک برای اینکه کاندیدای کاشت حلزون شود، باید یک کم شنوایی حسی عصبی شدید یا عمیق در هر دو گوش داشته باشد. کودک مبتلا به اختلال طیف نوروپاتی شنوایی، یک اختلال شنوایی که در آن صدا به طور طبیعی وارد گوش داخلی می‌شود اما انتقال سیگنال‌ها از گوش داخلی به مغز مختل می‌شود، نیز ممکن است برای کاشت حلزون در نظر گرفته شود.

بازه سنی برای کاشت حلزون شنوایی چند سال است؟

تمام بزرگسالان همراه با کودکانی که 10 تا 12 ماهه هستند می‌تواند کاشت حلزون را دریافت کنند. برای کودکی که امیدوار است ایمپلنت حلزون را در این سن دریافت کند، ارزیابی‌ها باید از 3 تا 4 ماهگی شروع شود. یک کودک ناشنوای مادرزادی باید قبل از 3 سالگی و در صورت امکان زودتر جراحی کاشت حلزون را انجام دهد.

این کاشت اولیه بهترین فرصت را به کودک شما می‌دهد تا هنگام رشد مهارت‌های زبانی، استفاده از صدا را یاد بگیرد. اگر کودک شما زمانی دارای شنوایی طبیعی یا نیمه شنوایی بود و سپس ناشنوا شد و دیگر نمی‌تواند از سمعک بهره‌مند شود، باید در اسرع وقت کاشت انجام شود.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم در مورد هزینه کاشت حلزون  نکاتی را ارائه دهیم. در صورتی که فرزند شما به این عارضه مبتلا شده است حتما به کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت ایمپلنت حلزون گوش و درمان بیماری‌های گوش و شنوایی به نشانی تهران خیابان ولیعصر، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان دی (پلاک 12) ، طبقه نهم واحد C مراجعه کنید و یا برای رزرو وقت و یا پرسش در خصوص هزینه جراحی کاشت حلزون شنوایی به صفحه اینستاگرام کلینیک گوش تهران به آدرس tehranearclinic مراجعه کرده و یا از طریق تلفن تماس 02188202934- 02188870912 مطب ارتباط برقرار کنید.

مطالعه بیشتر در: https://headnecksurgery.duke.edu/news/forbes-health-how-much-do-cochlear-implants-cost

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *