بیماری کندروسارکوم چیست؟/علائم و درمان آن

اگر متوجه شوید که به کندروسارکوم(chondrosarcoma) مبتلا هستید، به این معنی است که  شما به یکی از انواع متداول سرطان استخوان مبتلا هستید. تومور سرطانی کندروساکوم معمولاً به آهستگی رشد می‌کنند.

آنچه کندروسارکوم را از انواع دیگر سرطان استخوان متمایز می‌کند این است که معمولاً از غضروف شروع می‌شود. معمولا برای درمان این نوع از سرطان‌ها جراحی پیشنهاد می‌شود. جراحی تومور کندروسارکوم در قاعده جمجمه که معمولا با همکاری جراح گوش،حلق و بینی و جراح مغز و اعصاب انجام می‌گردد. در ادامه باما همراه باشید تا درباره با سرطان کندروسارکوم،علائم، راه های تشخیصی و درمان کندروسارکوم بیشتر آشنا شوید.

بیماری کندرو سارکوم چیست؟

کندروسارکوم نوعی سرطان نادر است که معمولاً از استخوان شروع می‌شود، اما گاهی اوقات می‌تواند در بافت‌های نرم نزدیک به استخوان‌ها بروز کند. شایعترین مکان برای تومورهای کندروسارکوم در لگن، ران و شانه بوده و گاها  قاعده جمجمه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نقش کندروسارکوم در بدن تولید سلول‌های غضروف است. بعضی از انواع کندروسارکوم‌ها به آرامی رشد می‌کنند و در صورت درمان به موقع و کامل، احتمال انتشار آنها به اندام‌ها و استخوان‌های دیگر کم است. برخی دیگر به سرعت رشد می‌کنند و خطر متاستاز زیادی دارند. برداشتن تومور از طریق جراحی اصلی‌ترین درمان در درمان کندروسارکوم است. پرتودرمانی و شیمی درمانی به ندرت در درمان کندروسارکوما مفید است.

کندروسارکوم چیست؟

علائم بیماری کندرو سارکوم

علائم و نشانه‌های کندروسارکوم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش درد؛ ممکن است دردی دردناک احساس کنید که به آرامی بدتر می‌شود.
  • ایجاد یک توده متورم یا قابل لمس
  • شکستگی به دلیل ضعیف شدن استخوان
  • اگر تومور به نخاع فشار آورد، ممکن است دچار ضعف، بی حسی یا بی اختیاری شوید.

علل بیماری کندرو سارکوم

کندروسارکوم با جهش‌های ژنتیکی خاصی همراه است. برخی از انواع کندروسارکوما از تبدیل ضایعات خوش خیم غضروف به سرطان بوجود می‌آیند.

تشخیص

تشخیص تومور خوش خیمی که از کندروسارکوم رشد کند ممکن است دشوار باشد و علائم ممکن است بعضی اوقات مانند برخی از مشکلات استخوانی دیگر مانند عفونت باشد. از آنجا که بیشتر تومورهای کندروسارکوما رشد بسیار کندی دارند، حتی ممکن است سال‌ها تشخیص داده نشوند. در بعضی موارد، تومورها طی آزمایشات تصویربرداری برای مشکلات غیر مرتبط پیدا می‌شوند. برای تأیید تشخیص ممکن است نیاز به نمونه برداری باشد.

پزشک از شما می‌خواهد آزمایشاتی انجام دهید تا اوضاع را بررسی نماید. در ادامه در این مقاله که توسط پزشکان کلینیک گوش تهران اماده و جمع آوری شده است، با برخی از روش‌های درمانی این تومور سرطانی قاعده جمجمه آشنا می‌شویم.

معاینه بدنی

پزشک بدن شما را بررسی می‌کند و درباره سابقه پزشکی شما، از جمله علائم و بیماری‌هایی که در خانواده شما وجود دارد سوالاتی می‌پرسد.

آزمایشات تصویربرداری

این آزمایشات عبارت اند از:

اسکن استخوان

آسیب و محل شیوع سرطان را نشان می‌دهد. شما ماده‌ای با میزان کم رادیواکتیویته مصرف می‌کنید که توسط سلول‌های سرطانی جذب می‌شود. این نواحی که نقاط گرم نامیده می‌شوند، روی تصویر خاکستری تیره یا سیاه دیده می‌شوند.

سی تی اسکن

سی تی اسکن اشعه ایکس قدرتمندی است که تصاویر مفصلی را در داخل بدن شما ایجاد می‌کند. آنها به پزشک شما کمک می‌کنند تا سرطان را پیدا کند و ببیند آیا به مناطق دیگر منتقل شده است یا نه.

ام.آر.آی

ام.آر.آی از آهن ربا و امواج رادیویی قدرتمند برای تهیه عکس از اندام‌ها و ساختارها استفاده می‌کند. آنها می‌توانند وجوه مختلف تومور را نشان دهند.

اسکن‌های PET

اسکن‌های PET با استفاده از امواج رادیواکتیو به درون شما نگاه می‌کنند و به شما در تشخیص تومور سرطانی قاعده جمجمه  کمک می‌کند. آنها همچنین می‌توانند میزان گسترش و مکان دقیق  این تومورهای بدخیم قاعده جمجمه، را بررسی نمایند.

اشعه ایکس

اشعه ایکس محل، شکل و اندازه تومور را نشان می‌دهد.

نمونه برداری

نمونه برداری زمانی است که پزشک شما نمونه‌ای از تومور قاعده جمجمه  را برای آزمایش سرطان می‌گیرد. پزشکان می‌توانند با برداشتن نمونه‌ای از بافت مشکوک با سوزن یا چاقوی جراحی و آزمایش آن در آزمایشگاه، کندروسارکوم را تأیید کنند و تشخیص دهند. بیوپسی باید به روشی خاص انجام شود تا برداشتن توده سرطانی کندروسارکوم  در طی عمل بعدی دشوارتر نباشد.

درمان بیماری کندرو سارکوم

جراحی تومور کندروسارکوم در قاعده جمجمه  به اندازه، محل و درجه تومور و همچنین سن و سلامت کلی شما بستگی دارد. جراحی درمان اصلی برای کندروسارکوم است. هدف بداشتن توده سرطانی و حاشیه بافت سالم اطراف آن است. نوع جراحی که پزشک انجام می‌دهد بستگی به محل کندروسارکوم دارد.

این بدان معناست که ممکن است مقداری استخوان، غضروف و عضله از دست دهید. در این صورت، شما ممکن است به یک کاشت، پیوند استخوان، سیمان یا میله و پیچ برای حمایت از استخوان خود نیاز داشته باشید. اگر سرطان نزدیک مفصل است، مانند مفصل ران یا زانو ، ممکن است لازم باشد که بعد از عمل جراحی خارج سازی تومور کندروسارکوم، این نواحی با پروتزهای مخصوص جایگزین شوند.

اگر تومور سرطانی در بازو یا پا باشد، پزشک همه تلاش ممکن را برای امتحان و حفظ اندام انجام می‌دهد. اما همیشه نمی‌توان آن را انجام داد. درصد کمی از کندروسارکوم‌ها نیاز به قطع عضو پیدا می‌کنند. این گزینه زمانی انتخاب می‌شود که تومور اعصاب اصلی و رگ‌های خونی را درگیر کرده باشد و یا آنقدر بزرگ باشد که اساساً عملکرد اندام را مختل کرده باشد.

در صورتی که این تومور در قاعده جمجمه رخ دهد؛ جراحی از طریق بینی توسط جراح گوش و جراح مغز برای کاهش احتمال بازگشت سرطان، انجام می‌گردد. در این روش پزشک ممکن است نیتروژن مایع را در منطقه ای که تومور بود قرار دهد. سلول‌های سرطانی را که از دست رفته اند یخ زده و از بین می برد.

برای بازگشت توانبخشی بدن، به طور معمول نیاز به فیزیوتراپی زیادی می‌باشد. این قسمت مهم برای بازگشت سلامتی است و ممکن است مدتی زمان بر باشد.

 

پرتو درمانی

اگر تومور کندروسارکوم در محلی مانند پایه جمجمه قرار داشته باشد، که برداشتن این نوع تومور بسیار سخت‌تر از انواع دیگر است، پزشک  استفاده از پرتودرمانی را قبل یا بعد از عمل پیشنهاد می‌دهد.

شیمی درمانی

کندروسارکوم به طور معمول یک سرطان با رشد بسیار کندی است و شیمی درمانی سلول‌هایی را که خیلی سریع رشد می‌کنند هدف قرار می‌دهد، بنابراین این روش درمانی عموماً موثر نیست. برخی از تغییرات نادر کندروسارکوم سریعتر رشد می‌کنند، بنابراین شیمی درمانی ممکن است در این موارد مفید باشد.

سرطان کندروسارکوم چه افرادی را درگیر می‌کند؟

این بیماری بیشتر در بزرگسالان بالای 40 سال دیده می‌شود، اما پزشکان معمولاً نمی‌دانند که چه عواملی باعث بروز آن می‌شود. به طور معمول، از غضروف‌های طبیعی شروع می‌شود اما همچنین می‌تواند در برخی شرایط در استخوان رشد کنند. در صورت ابتلا به بیماری کندروسارکوم بیشتر احتمال دارد به علت ابتلا به انکوندرما باشد.

آنکوندروما تومورهای خوش‌خیم هستند، یعنی سرطان نیستند. آنها می‌توانند به تنهایی یا با مشکلاتی مانند سندرم مافوچی و بیماری اولیر ظاهر شوند.

 

مرحله در سرطان به چه معناست؟

ممکن است در صحبت‎‌های پزشک صحبتی از “مرحله سرطان” بشنوید. گفتن مرحله سرطان راهی برای توصیف سرعت رشد تومور و احتمال گسترش آن است. این روش می‌تواند به پزشک کمک کند تا بهترین روش درمانی را تعیین کند.

  1. مرحله اولیه (I)؛ دراین مرحله رشد تومور کند است و اغلب با جراحی قابل درمان است. همچنین احتمال بازگشت پس از درمان نیز کمتر است.
  2. مرحله میانی (II)؛ در این مرحله تومور با سرعت بیشتری رشد و گسترش می‌یابد.
  3. درجه پیشرفته (III)؛ در این مرحله تومور سریعتر گسترش می‌یابد.

آیا کندروسارکوم می‌تواند منجر به مرگ شود؟

درمان به موقع در کنترل و بهبود روند این بیماری نقش مهمی ایفا می‌کند. بایدبه این نکته توجه داشت که جراحی تنها روش قطعی برای بهبودی است و در صورت عدم جراحی به علت رشد و گسترش بیماری، در عرض 5-10 سال عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

افراد مبتلا به کندروسارکوم  معمولاً احساس بیماری نمی‌کنند. آنها ممکن است بتوانند برآمدگی مفصلی را احساس کنند و در نهایت بیشتر بیماران دچار درد، تورم یا محدودیت حرکتی می شوند که در اثر تومور ایجاد می‌شود.

آیا کندروسارکوما ارثی است؟

در بین گزارشات ارائه شده در سال‌های اخیر میزان ارثی بودن این بیماری در حدود کم تر از 50 در صد است.

چگونه می‌توان از کندروسارکوم جلوگیری کرد؟

هیچ راهی شناخته شده برای جلوگیری از کندروسارکوم وجود ندارد. افرادی که به بیماری‌های غیرمعمول مرتبط با استخوان مبتلا هستند ممکن است بیشتر دچار کندروسارکوما شوند.

کندروسارکوما کجا گسترش می‌یابد؟

کندروسارکوما متاستاتیک از استخوانی که سرطان در آن شروع شده به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد. سرطان اغلب به ریه‌ها سرایت می‌کند. همچنین ممکن است به استخوان‌های دیگر نیز سرایت کند.

در پایان

کندروسارکوما یک تومور بدخیم است که از سلول‌های غضروف ساز تشکیل شده است. این دومین تومور بدخیم شایع است و بیشتر در ناحیه قاعده جمجمه رخ می‌دهد. کندروسارکوم، یکی از دشوارترین تومورهای استخوانی برای تشخیص و درمان بوده و در صورتی که محل ایجاد آن در قاعده جمجمه باشد جراحی توسط همکاری جراح گوش حلق و بینی  و جراح مغز و اعصاب صورت می‌گیرد. . اگر علائم و نشانه‌هایی دارید که شما را نگران می‌کند، به پزشک مراجعه کنید.

کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با استفاده از روش‌های نوین درمان به شما خدمات رسانی می‌کنند. در صورت نیاز می‌توانید با شماره های درج شده در همین مقاله تماس حاصل فرمایید.

مطلبی که تحت عنوان «کندرو سارکوم چیست؟» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع:

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

8 دیدگاه دربارهٔ «بیماری کندروسارکوم چیست؟/علائم و درمان آن»

  1. سلام متاسفانه من به ای بیماری دچارشدم ۶بار جراحی کردم ولی ازبین نرفت بدترم شدم در سرفصل ران ولگن خیلی درد دارم ۵ساله عذاب میکشم دکترم که حرف نمیزنه داغونم

  2. من مادرم گلوش ورم کرده دوسه ساله وهی سرفه میکنه وخلط میاره تازگی ورمش زیادشد مجبورش کردیم بره ازمایش که‌ درجواب نوشته کندروسارکوم‌ خفیف مشاهده میشود.ام ارای نوشته .درضمن سن ایشون حدودا۷۸ساله تقریبا ۸۰سالشه دیگه‌ واززانودرد ودرد شانه وگردن گلایه داره.چیکاربایدبکنیم.ایا خطرناکه ؟راه چاره؟

  3. مطالب بسیار مفید و جامع ممنونیم از تیم گوش تهران بسیار عاالی

  4. سلام وقت بخیر مقاله ی فوق العاده ای بود کاش این امکان بود که میتونستیم از پزشک سایت مشاوره بگیریم و سوالات خودمون رو بپرسیم

  5. با سلام و عرض خسته نباشید خیلی مقاله ی خوبی بود اطلاعاتم رو خیلی بالا برد سپاس از شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *