خرید و قیمت سمعک نامرئی + مزایا و معایب

خرید سمعک نامرئی | قیمت سمعک نامرئی

سمعک نامرئی یکی از انواع سمعک‌ها برای رفع کم شنوایی افراد است که آن را در عمیق‌ترین نقطه از مجرای گوش کار می‌گذارند. محل دقیق قرارگیری این سمعک فضایی مابین خم اول و دوم مجرای گوش می‌باشد. آنچه در این مطلب در خصوص سمعک نامرئی مطالعه خواهید کرد:

  • نحوه ساخت سمعک نامرئی
  • عوامل مؤثر در قیمت سمعک نامرئی
  • نکات کلیدی در خرید سمعک نامرئی
  • استفاده از سمعک نامرئی برای کودکان
  • مزایا و معایب سمعک نامرئی
  • انواع سمعک نامرئی
  • چه عواملی در تجویز سمعک نامرئی تأثیرگذار هستند؟
  • سمعک نامرئی چگونه کار می‌کند؟

نحوه ساخت سمعک نامرئی

در ساخت سمعک نامرئی از تکنولوژی کاملاً پیشرفته‌ای استفاده شده و انواع مختلف آن را با توجه به شرایط بیمار و حالت فیزیکی مجرای گوش برای او تجویز می‌نمایند. قرار‌گیری این نوع سمعک در داخل گوش به شکلی است که به راحتی قابل دیدن نبوده و بیمار می‌تواند بدون هیچ نگرانی بابت دیده شدن دستگاه از آن استفاده کند.

لازم به ذکر است که قیمت سمعک مخفی با توجه به مزایایی که دارد بسیار مناسب می‌باشد. هر چند نمی‌توان قیمت مشخصی برای این نوع سمعک عنوان کرد اما لازم است یادآور شویم که قیمت ان بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

عوامل مؤثر در قیمت سمعک نامرئی

سمعک نامرئی را می‌توان در انواع مختلفی یافت. بنابراین طبیعی است که قیمت خرید این دستگاه از مدلی به مدل دیگر متفاوت است. به طور کلی هزینه خرید این نوع سمعک تحت تأثیر فاکتور‌های متعددی تعیین می‌شود.

شکل ظاهری، لوازم جانبی سمعک، نحوه قرارگیری آن در گوش و برند تولید‌کننده آن مواردی هستند که بر قیمت این پروتز تأثیر‌گذار هستند. ناگفته نماند هر چه قابلیت‌های سمعک بیشتر باشند قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال می‌توان به قابلیت اتصال برخی از این سمعک‌ها به گوشی‌های تلفن همراه اشاره کرد. سمعک‌هایی با این قابلیت قطعاً دارای قیمت بالاتری هستند.

اغلب افراد ترجیح می‌دهند از مدل‌های سفارشی این مدل سمعک استفاده کنند. در این صورت قیمت سمعک نامرئی بر اساس نیاز‌های فردی بیمار متغیر خواهد بود. علاوه بر آن سطح تکنولوژی بکار رفته در ساخت سمعک و سال تولید پردازشگر آن نیز از جمله عوامل تأثیر‌گذار در قیمت تمام شده این محصول بشمار می‌آیند.

قیمت سمعک نامرئی به چه عواملی بستگی دارد؟

نکات کلیدی در خرید خرید سمعک نامرئی

هنگام خرید سمعک نامرئی لازم است فرد کم شنوا نکات و موارد بسیار مهمی را مد نظر قرار دهد. این موارد عبارتند از:

  • برند سازنده

از آنجا که شرکت‌ها و برند‌های متعدد داخلی و خارجی اقدام به ساخت این نوع سمعک کرده‌اند، حتماً در زمان خرید با طیف گسترده‌ای از این برند‌ها روبرو خواهید شد. بنابراین صرف نظر از هزینه خرید بهتر است سمعکی را خریداری کنید که توسط یک برند معتبر تولید شده باشد.

  • راحت قرار دادن و خارج کردن سمعک

یکی دیگر از موارد حائز اهمیت که باید در زمان خرید این نوع سمعک مورد توجه قرار بگیرد قرار دادن راحت آن در گوش و خارج کردن راحت آن از مجرای شنوایی است.

  • تمیز کردن راحت سمعک

بدون شک نظافت سمعک‌های مخفی نسبت به سایر مدل‌های سمعک به خصوص مدل‌های پشت گوشی سخت‌تر است. زیرا این نوع سمعک‌ها در درون گوش قرار گرفته و مدام در معرض رطوبت و ترشحات گوش قرار دارند. بنابراین لازم است زود به زود نسبت به تمیز کردن آن تا اقدام کرد. حال لازم است در زمان خرید نحوه تمیز کردن سمعک را از فروشنده پرسید و در صورت آسان بودن فرایند این کار اقدام به خرید سمعک نمود.

نکات کلیدی در خرید سمعک نامرئی

  • امکان اتصال به موبایل و سایر دستگاه‌های صوتی

امکان اتصال به گوشی‌های هوشمند یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سمعک گوش نامرئی است. وجود چنین قابلیتی باعث استفاده راحت از آن برای بیمار می‌شود. در نتیجه بهتر است در زمان خرید این امکان فوق‌العاده را نیز مورد توجه قرار داد.

امکانات سمعک نامرئی

  • نوع باتری سمعک

باتری سمعک و نوع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. فراموش نکنید باتری‌های این نوع سمعک از نظر طول عمر مفید و شارژدهی با یکدیگر متفاوت هستند. بعضی از انواع سمعک‌ها مانند سمعک پشت گوشی نامرئی دارای باتری قابل شارژ بوده و نیازی به تعویض مداوم باتری ندارند. با این حال بعضی دیگر از سمعک‌های مخفی از باتری قابل شارژ برخوردار نبوده و یا طول عمر باتری آن‌ها بسیار کوتاه است.

  • امکان تنظیم صدای سمعک

سمعک نامرئی باید دارای قابلیت تنظیم صدا باشد. بنابراین در زمان خرید باید سمعک را از این جهت مورد بررسی دقیق قرار داد.

استفاده از سمعک نامرئی برای کودکان

سمعک نامرئی به دلیل قرار گرفتن در مجرای داخلی گوش آیتمی مناسب برای استفاده کودکان نیستند. همچنین لازم است این نوع سمعک را قالب‌گیری کرده و متناسب با سایز گوش بیمار طراحی و تولید کرد. از این رو به دلیل رشد دائم کودکان و تغییر سایز گوش آنان استفاده از این نوع سمعک برای آنان پیشنهاد نمی‌شود.

مزایا و معایب سمعک نامرئی

زمانی که از سمعک نامرئی سخن به میان می‌آید نمی‌توان از اشاره به مزیت‌های متعدد آن چشم پوشی کرد. بنابراین در این بخش به بیان برخی از مزیت‌های آن خواهیم پرداخت.

  • قابل مشاهده نیست
  • به دلیل نزدیکی دستگاه به پرده گوش بیمار صدا با نویز کمتر و با وضوح بیشتری به گوش بیمار منتقل می‌شود
  • امکان استفاده بهتر از تلفن همراه برای بیمار را فراهم می‌کند. زیرا به دلیل قرار‌گیری سمعک در عمق مجرای گوش فاصله‌ای میان میکروفون سمعک و موبایل ایجاد می‌شود. در نتیجه صدا بهتر و با نویز کمتر به گوش انتقال داده می‌شود
  • راحت و سبک است

در کنار مزیت‌هایی که برای سمعک گوش نامرئی ذکر کردیم لازم است به چند مورد در خصوص ایرادات و معایب این نوع سمعک نیز اشاره نماییم

  • ممکن است به دلیل کوچک بودن به درستی در مجرای گوش قرار نگیرد
  • عدم استفاده مناسب برای بیماران سالمند و کودکان به دلایل مختلف

انواع سمعک نامرئی

به طور کلی سمعک نامرئی را در دو نوع طراحی و تولید می‌کنند. اولین دسته سمعک‌های سفارشی هستند که آن را بعد از معاینه گوش بیمار و با در نظر گرفتن حالت فیزیکی گوش به صورت سفارشی و مخصوص بیمار تولید می‌کنند. دسته دوم سمعک پیش ساخته یا غیر سفارشی نامرئی است که در اندازه و ابعاد استاندارد طراحی و تولید می‌شوند.

چه عواملی در تجویز سمعک نامرئی تأثیرگذار هستند؟

شنوایی شناس بعد از معاینه بیمار سمعک نامرئی را بر اساس عوامل مختلفی برای او تجویز می‌کنند. این عوامل شامل موارد ذیل می‌باشند.

  • نوع عارضه ایجاد شده در گوش که سبب کم شنوایی شده است
  • میزان کم شنوایی
  • اندازه و شکل مجرای گوش
  • سن و سال بیمار

سمعک نامرئی چگونه کار می‌کند؟

پیش از هر چیز باید گفت که سمعک نامرئی نوعی سمعک دیجیتال با ابعاد کوچک است که در اغلب اوقات در درون گوش قرار داده می‌شود. این نوع سمعک از سه بخش مهم که شامل میکروفون، تقویت‌کننده و بلندگو می‌باشند تشکیل شده است.

نحوه عملکرد سمعک مخفی به این ترتیب است که ابتدا صدا‌ها از طریق میکروفون تعبیه شده در سمعک دریافت می‌شوند. سپس به وسیله تکنولوژی بکار رفته در سمعک امواج صوتی پیش از انتقال به بخش تقویت‌کننده، تبدیل به سیگنال‌های الکتریکی می‌شوند. در مرحله بعد قدرت سیگنال‌های تولید شده به وسیله تقویت‌کننده افزایش داده شده و سپس از طریق بلندگوی موجود در دستگاه به گوش بیمار منتقل می‌شوند.

مطالعه پیشنهادی: معرفی انواع سمعک نامرئی

جمع‌بندی

سمعک نامرئی به دلیل برخورداری از مزیت‌های فراوان و همچنین بکار‌گیری تکنولوژی‌های پیشرفته در ساخت آن جزء بهترین سمعک‌ها قرار گرفته‌اند. هر چند بسیاری معتقدند این نوع سمعک از قیمت نسبتاً بالایی برخوردار است. اما با در نظر گرفتن مزیت‌ها و قابلیت‌های آن می‌توان قسمت سمعک مخفی را مناسب و حتی پایین‌تر از قیمت سایر سمعک‌ها دانست. زیرا با خرید این مدل سمعک برای مدت‌ها از صرف هزینه برای تعمیر و یا تعویض سمعک خود ر‌هایی خواهید یافت.

کلینیک گوش تهران یکی از مجموعه های مجرب در صنعت پزشکی است که با داشتن چندین پزشک متخصص و حرفه ای در زمینه گوش و شنوایی فعالیت دارد. با مراجعه به وب سایت رسمی این کلینیک می توانید مشکلات شنوایی خود را با یکی از پزشکان مجرب آن در میان بگذارید.

منبع:

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *