سمعک داخل گوش بهتره یا پشت گوش

سمعک داخل گوش بهتره یا سمعک پشت گوش؟

در مقاله پیش رو از سایت کلینیک گوش تهران قصد داریم به مقایسه سمعک داخل گوش با پشت گوش بپردازیم و هر یک را مورد بررسی قرار دهیم. اگر برای اولین بار به فکر تهیه سمعک افتاده‌اید، باید بدانید که شش نوع اصلی سمعک وجود دارد. هر یک از این انواع در اندازه‌ها، سبک‌ها و قدرت پردازش متفاوتی هستند. توجه داشته باشید که انتخاب سمعک به شدت کم شنوایی، سبک زندگی و ترجیحات شما برای ظاهر و استایل بستگی دارد.

انواع سمعک و مقایسه سمعک داخل گوش با پشت گوش

برای درک بهتر تفاوت سمعک داخل گوش و پشت گوش باید ابتدا با انواع سمعک آشنا شوید. سمعک‌ها در طیف گسترده‌ای از طرح‌ها برای هر نوع آسیب شنوایی یا کم شنوایی از تولید کنندگان مختلف سمعک در دسترس هستند. این تنوع تضمین می‌کند که سمعک می‌تواند با ترجیحات و انتظارات شخصی شما سازگار شود، به طوری که هیچ چیز مانع شنوایی شما نشود.

متخصص شنوایی شما بر اساس کم شنوایی فردی، شکل گوش و سبک زندگی شما نوعی خاصی از سمعک را برای شما توصیه می‌کند که رایج‌ترین آنها عبارتند از:

  • پشت گوش (BTE)
  • گیرنده در کانال (RIC)
  • درون گوش (ITE)
  • نامرئی در کانال (IIC)

پشت گوش (BTE): سمعک گوش (BTE) قوی‌ترین نوع سمعک است و در پشت گوش خارجی قرار می‌گیرد.

گیرنده در کانال (RIC): این نوع از سمعک از یک سیم یا لوله پلاستیکی نازک استفاده می‌کند که به داخل کانال گوش منتقل می‌شود.

درون گوش (ITE): سمعک‌های داخل گوش (ITEs) شامل تمام سمعک‌هایی می‌شود که به طور کامل در گوش (و نه پشت آن) قرار می‌گیرند، از انواع سمعک‌های داخل گوش می‌توان به سمعک‌های داخل کانال (ITC)، کاملاً در کانال (CIC) و نامرئی کانال (IIC) اشاره کرد.

برخلاف فناوری‌های قدیمی‌تر، سمعک‌هایی که امروزه می‌توانید تهیه کنید بسیار پیشرفته‌تر هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قدرتمندتر باشند. در ادامه به فرق ITE و BTE خواهیم پرداخت تا در صورت نیاز انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

سمعک‌های ITE چگونه کار می‌کنند؟

سمعک ITE صداهای دنیای اطراف شما را جمع‌آوری می‌کند. میکروفون صدا را دریافت می‌کند و امواج را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. صدا بسته به محیط و میزان کم‌شنوایی شما پردازش می‌شود. سپس سیگنال به تقویت کننده ارسال خواهند شد که قدرت سیگنال را تقویت می‌کند. سپس سیگنال تقویت شده به بلندگو ارسال می‌شود که به شما امکان می‌دهد صدا را بشنوید.

مزایا و کاربرد سمعک ITE

سمعک ITE مانند همه سمعک‌ها دارای پنج جزء اصلی هستند:

  1. یک یا دو میکروفون
  2. تقویت کننده (صدا را بلندتر می‌کند)
  3. یک ریزتراشه (که به عنوان پردازنده سیگنال شناخته می‌شود)
  4. بلندگو (که به عنوان گیرنده شناخته می‌شود)
  5. یک باطری

مزایای سمعک ITE

در مقایسه سمعک داخل گوش با پشت گوش به لحاظ مزایا باید گفت که سمعک‌های داخل گوش می‌توانند به شنیدن صداها کمک کنند تا بتوانید ارتباط بهتری برقرار کنید. سمعک ITE با سایر سبک‌ها متفاوت است، زیرا از مزایای صدای تقویت شده برخوردار است.

فرق ITE و BTE در این است که سمعک ITE در عین حال که صدای مورد نیاز شما را فراهم می‌کند، کار با آن نیز آسان است. از مزایای انتخاب سمعک داخل گوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به صورت سفارشی برای گوش شما ساخته می‌شود. به طوری که متخصص شنوایی قالبی از گوش می‌گیرد تا سمعک مخصوص گوش شما را سفارش دهد. سمعک‌های ITE در رنگ هایی برای ترکیب با رنگ پوست شما موجود هستند.
  • هیچ چیز پشت گوش قرار نمی‌گیرد و به سادگی در داخل گوش جای می‌گیرد. قرار دادن آن و همچنین کار با آن آسان است.
  • برای کاربرانی که از عینک استفاده می‌کنند گزینه راحت‌تری است.
  • سمعک‌های بزرگ‌تر ITE از باتری‌های بزرگ‌تری استفاده می‌کنند که انرژی بیشتری را ارائه می‌کنند.

خرید سمعک ITE به چه عواملی بستگی دارد؟

سمعک‌ها با پردازش صداهای اطراف و آسان‌تر شنیدن آن‌ها، به بهبود توانایی شما در شنیدن کمک می‌کنند. برای استفاده حداکثری از سمعک، مهم است که سمعک مناسب خود را انتخاب کنید. یافتن سمعک مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  • نوع و درجه کم شنوایی
  • ویژگی‌های مورد نظر
  • آناتومی گوش
  • نیازهای خاص سبک زندگی
  • بودجه
  • جذابیت ظاهری سمعک

سمعک پشت گوش (BTE)

سمعک پشت گوش BTE

همانطور که از نام این نوع سمعک مشخص است در پشت گوش قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر این سمعک دارای طراحی‌ای است که به بدنه اصلی سمعک اجازه می‌دهد پشت گوش بنشیند. سپس یک لوله شفاف و مجزا به قالب گوش متصل می‌شود و در داخل کانال گوش قرار می‌گیرد.

سمعک‌های پشت گوش پرمصرف‌ترین سمعک‌های موجود در بازار امروزی هستند. اخیراً طراحی آنها کوچک‌تر شده که سازگارتر و بسیار قدرتمندتر شده‌اند.

سمعک‌های پشت گوش چگونه کار می‌کنند؟

هنگامی که سمعک BTE را برای خود انتخاب کردید، سمعک توسط متخصص شنوایی شناس تنظیم می‌شود تا به بهترین شکل ممکن با کم شنوایی و نیازهای شنوایی شما مطابقت داشته باشد. میکروفون که در پوسته اصلی پشت گوش قرار دارد، صدا را می‌گیرد و امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند که توسط تراشه پردازش می‌شوند. این سیگنال‌ها به سمت تقویت‌کننده حرکت می‌کنند، جایی که حجم صدا را افزایش می‌دهند. در نتیجه صدای تقویت شده به بلندگو و از طریق لوله پلاستیکی و گوشی به گوش شما منتقل می‌شود.

سمعک پشت گوشی از سه جزء اصلی تشکیل شده است:

پوسته اصلی سمعک BTE

سمعک BTE پشت گوش شما قرار می‌گیرد و شامل لوازم الکترونیکی، باتری و دکمه‌هایی برای تغییر صدا و برنامه است. قطعات الکتریکی اصلی سمعک BTE نیز در پوسته اصلی شامل میکروفون، آمپلی فایر، تراشه پردازش و گیرنده (بلندگو) هستند.

قالب سمعک BTE

قالب فقط براي گوش شما ساخته مي‌شود. متخصص شنوایی شما قالب اولیه ای از آناتومی گوش شما می‌گیرد تا قالب نهایی گوش را بسازد. البته قالب های پیش ساخته نيز وجود دارند كه از مواد نرم ساخته شده‌اند و در اندازه‌هاي متفاوتي هستند. این قالب ها می‌توانند فوراً برای شما نصب شوند.

لوله روی سمعک پشت گوش

سمعک BTE  و قالب از طریق یک لوله پلاستیکی به هم متصل می‌شوند. این لوله در اندازه‌ها و طول‌های مختلف ساخته می‌شود تا بهترین تطابق را با گوش و دستگاه انتخابی شما داشته باشد.

مزایای سمعک پشت گوش (BTE)

مزایای سمعک BTE

در مقایسه سمعک داخل گوش با پشت گوش، سمعک پشت گوش می‌تواند به افراد مبتلا به کم شنوایی کمک کند تا صداها را بیشتر شنیده و در نتیجه به آنها کمک کند تا احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری داشته باشند. انتخاب سمعک BTE به عنوان وسیله شنوایی مزایای متعددی دارد؛ که شامل:

  • سمعک BTE می‌تواند برای اکثر انواع کم‌شنوایی مفید باشد.
  • سمعک‌های BTE با قالب‌های سفارشی یا فوری، بیشترین انعطاف‌پذیری را برای مطابقت با گوش‌های شما ارائه می‌کنند.
  • سمعک BTE در مدل‌هایی موجود است که امکان اتصال بی‌سیم را فراهم می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد سمعک خود را با تلفن هوشمند، تلویزیون، رادیو یا سایر دستگاه‌های خود متصل کنید. این مزیت می‌تواند به سهولت فعالیت‌های روزمره کمک کند.
  • اندازه سمعک BTE نگه داشتن و تنظیم آن را برای خود و دیگران آسان‌تر می‌کند.
  • انعطاف‌پذیری در انتخاب نوع باتری سمعک‌های BTE می‌توانند گسترده‌ترین گزینه‌های باتری را در مقایسه با دیگر سمعک‌ها در اختیار شما قرار دهد. بسته به آنچه شما نیاز دارید، از کوچکترین تا بزرگ‌ترین باتری، قابل شارژ و غیر قابل شارژ، برای سمعک BTE وجود دارد.

تفاوت سمعک دیجیتال و آنالوگ چیست؟

سمعک می‌تواند آنالوگ یا دیجیتال باشد. اکثر سمعک‌های جدید دیجیتال هستند. تنها تفاوت بین دستگاه‌های آنالوگ و دیجیتال ناشی از نحوه پردازش سیگنال‌ها است.

  • سمعک‌های آنالوگ سیگنال‌های اطراف را دریافت می‌کنند. سپس سیگنال‌ها توسط یک بلندگو بازتولید و تقویت می‌شوند. این دستگاه‌ها قادر به فیلتر کردن یا کاهش نویز نیستند.
  • سمعک‌های دیجیتال صدا را به اطلاعات الکترونیکی تبدیل می‌کنند. فقط سیگنال‌های اصلی تقویت و ارسال می‌شوند. در این سمعک‌ها صداهای بلند محیط کاهش می‌یابد، این بدان معناست که کاربر می‌تواند حتی در محیط‌های پر سر و صدا بهتر بشنود. این دستگاه‌ها می‌توانند با نیازهای فردی سازگار شوند و نسبت به مدل‌های آنالوگ کوچکتر هستند. سمعک‌های دیجیتال همچنین کیفیت صدا و درک گفتار را بهبود می بخشد که شنوایی را آسان تر می‌کند.

سوالات متداول در مورد سمعک‌ها

در ادامه به پاسخ پرتکرارترین سوالات درباره مقایسه این دو نوع سمعک میپردازیم:

چقدر طول می کشد تا به سمعک عادت کنیم؟

میزان عادت افراد به سمعک متفاوت است. برخی از افراد ممکن است چندین هفته طول بکشد تا با استفاده دستگاه شنوایی احساس راحتی کنند. با این حال شنوایی شناس می‌تواند با ارائه توصیه های لازم شما را در استفاده از دستگاه کمک کند..

آیا سمعک می‌تواند به شنوایی آسیب بیشتری وارد کند؟

شنوایی شناس باید تصمیم بگیرد که کدام سمعک برای شرایط فرد مناسب‌تر است و دستگاه شنوایی را برای او تنظیم کند.

اگر فرد دستگاه شنوایی را به درستی تنظیم نکرده باشد، ممکن است متوجه شود که شنوایی کم‌تر است. بنابراین اگر متوجه تغییر در شنوایی خود شدید، باید در اسرع وقت با متخصص شنوایی شناس تماس بگیرید.

آیا سمعک شنوایی را درمان می‌کند؟

سمعک نمی‌تواند شنوایی را درمان کند، اما می‌تواند شنیدن صداهای روزمره و درک و برقراری ارتباط راحت‌تر با دیگران را برای فرد آسان‌تر کند.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم در مورد مقایسه سمعک داخل گوش با پشت گوش نکاتی را ارائه دهیم. در صورتی که نیاز به استفاده از سمعک دارید حتما به کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.

شما می‌توانید برای انتخاب و درک تفاوت سمعک داخل گوش و پشت گوش و همچنین درمان بیماری‌های گوش و شنوایی به نشانی تهران خیابان ولیعصر، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان دی (پلاک 12) ، طبقه نهم واحد C مراجعه کنید و یا برای رزرو وقت و یا پرسش در خصوص فرق ITE و BTE به صفحه اینستاگرام کلینیک گوش تهران به آدرس tehranearclinic مراجعه کرده و یا از طریق تلفن تماس 02188202934- 02188870912 مطب ارتباط برقرار کنید.

مطالعه بیشتر در: https://hearillinois.com/comparing-in-the-ear-ite-and-behind-the-ear-bte-hearing-aids/

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

لیست 4 جراح زیبایی گوش در تهران

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی، یکی از اقدامات زیبایی است که گوش‌ها را از نظر اندازه، تقارن و فاصله از سر، اصلاح می‌کند! این جراحی

دکتر متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

هنگامی که به بیماری‌های سر و گردن مبتلا می‌شوید، اولین پزشک متخصصی که می‌تواند در تشخیص و درمان بیماری به شما کمک کند، دکتر متخصص

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *