ویدیو نیستاگموگرافی (VNG) چیست؟

آخرین بروزرسانی: می 3, 2024
ویدیو نیستاگموگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟

ویدیو نیستاگموگرافی یا تست VNG برای ثبت و بررسی حرکات چشم در زمان ایجاد سرگیجه استفاده می‌شود. دستگاه انجام دهنده این تست دارای یک عینک می‌باشد که به دوربینی جهت ثبت حرکات چشم مجهز شده است.

به کمک این دستگاه می‌توان سیستم دهلیزی گوش داخلی را که عامل ایجاد تعادل در بدن است را مورد بررسی قرار داد. به طور کلی انجام این تست مناسب افرادی است که با علائم اختلال در گوش میانی مواجه هستند. هدف از انجام این آزمایش ثبت حرکات ارادی و غیر ارادی چشم بیمار است.

آنچه در این مطلب از کلینیک گوش تهران مطالعه خواهید کرد:

  • دلایل انجام ویدیو نیستاگموگرافی
  • تست VNG در سرگیجه چیست و چرا انجام می‌شود؟
  • کاربرد تست VNG
  • عوارض تست VNG چیست؟
  • هزینه تست vng چقدر است؟
  • نکات قبل از انجام تست VNG
  • نکات بعد از تست VNG
  • نحوه انجام تست VNG چیست؟
  • مراحل انجام این تست
  • انجام تست VNG چقدر طول می‌کشد؟

دلایل انجام ویدیو نیستاگموگرافی

با انجام ویدیو نیستاگموگرافی یا آزمایش VNG قسمت‌های مختلف سیستم تعادل بررسی می‌شود. لازم به ذکر است که اساس و عامل اصلی بسیاری از سرگیجه‌ها، اختلالاتی است که در گوش داخلی به وجود می‌آیند.

زمانی که فرد دچار سرگیجه می‌شود چشم‌های او برای حفظ ثبات بینایی از خود حرکات سریعی را نمایش می‌دهند. در خصوص عوارض انجام این تست جای هیچ گونه نگرانی نیست، زیرا فرایند آن بدون درد می‌باشد. در ادامه به موارد و نکات بسیاری مهمی در خصوص این تست اشاره خواهیم کرد.

تست VNG در سرگیجه چیست و چرا انجام می‌شود؟

ویدئونیستاگموگرافی یا تست VNG در سرگیجه، یکی از کاربردی‌ترین و مفید‌ترین تست‌های پاراکلینیک است که جهت ارزیابی و معاینه بیماران با سابقه سرگیجه و اختلال تعادل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع تست یک آزمایش بی‌نهایت دقیق و مؤثر در تشخیص علت سرگیجه بیماران بشمار می‌آید.

مقاله مفید :  نوار گوش یا ادیوگرام چیست و تفسیر آن

علت استفاده از تست ویدیو نیستاگموگرافی در سرگیجه چیست؟

تست VNG جرو تست‌های تعادلی به حساب می‌آید که در تشخیص و بررسی عارضه سرگیجه و عدم تعادل نقش بسزایی دارد. این نوع تست کاملاً غیرتهاجمی و بدون درد می‌باشد. همچنین انجام آن بدون اشعه و بدون وارد کردن هر گونه آسیبی به بیمار صورت می‌گیرد.

کاربرد تست ویدیو نیستاگموگرافی

مهم‌ترین کاربرد ویدیو نیستاگموگرافی یا تست VNG ارزیابی و تشخیص سرگیجه در بیماران است. از جمله انواع سرگیجه که با این نوع تست قابل بررسی می‌باشد سرگیجه BPPV یا سرگیجه حمله‌ای خوش خیم است. این نوع سرگیجه حالتی است که بیمار در شرایط و حالت خاصی به آن دچار می‌شود.

به طور کلی از این تست برای تشخیص سرگیجه و نیستاگموس‌های چشمی استفاده می‌شود. علاوه بر آن در افراد مبتلا به فشار گوش، وزوز گوش و پُری گوش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد تست ویدیو نیستاگموگرافی

عوارض تست VNG چیست؟

ویدیو نیستاگموگرافی یا تست VNG دارای یک فرایند غیر تهاجمی می‌باشد. در نتیجه بدون کم‌ترین احساس درد از سوی بیمار انجام می‌شود. بنابراین می‌توان این آزمایش را یک آزمایش کاملاً ایمن و بدون عوارض دانست.

البته گاهی ممکن است بیمار در حین انجام تست دچار سرگیجه شود و یا سرگیجه او شدید‌تر شود. علاوه بر آن احتمال بروز حالت تهوع خفیف نیز در بیماران وجود دارد. با این حال جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا بعد از چند دقیقه این علائم از بین خواهند رفت.

عوارض ویدیو نیستاگموگرافی چیست؟

هزینه تست ویدیونیستاگموگرافی (VNG) چقدر است؟

هزینه‌های انجام ویدئو نیستاگموگرافی یا تست VNG تماماً بر اساس تعرفه‌های وزارت بهداشت برآورد می‌شوند. همچنین بیماران تحت پوشش بیمه تکمیلی، هزینه‌های کمتری بابت انجام این تست پرداخت خواهند کرد. زیرا بیمه بخشی از هزینه‌ها را بر عهده می‌گیرد. لازم به ذکر است که کلینیک گوش تهران علاوه بر انجام این تست درمان و توانبخشی آن را نیز انجام می‌دهند.

نکات قبل از انجام تست VNG

برای انجام ویدیو نیستاگموگرافی یا تست VNG بهتر است نکاتی را تحت عنوان نکات مراقبتی پیش از انجام تست مورد توجه قرار داد.

  • در اولین اقدام بهتر است حداقل از ۴۸ ساعت پیش از انجام تست، از مصرف دارو‌های ضد سرگیجه، آرام بخش و خواب‌آور خودداری کرد. همچنین افرادی که عادت به مصرف نوشیدنی‌های الکل دار دارند باید حداقل دو روز پیش از انجام این تست مصرف این نوشیدنی‌ها را قطع کنند.
  • علاوه بر آن لازم است افراد از مصرف برخی دارو‌ها که بر روی سیستم اعصاب مرکزی اثر می‌گذارند و سبب تضعیف این بخش می‌شوند پرهیز کنند. زیرا مصرف این دارو‌ها ممکن است بر روی نتیجه نهایی تست تأثیر بگذارد.
  • بهتر است چند ساعت پیش از انجام ویدیو نیستاگموگرافی یا تست VNG از نوشیدن مواد غذایی و نوشیدنی‌های دارای کافئین خودداری کرد.
  • همچنین مصرف سیگار را قطع کرد. زبرا این موارد نیز همانند موارد فوق بر روی نتیجه نهایی تست تأثیر‌گذار هستند.
  • علاوه بر آن به دلیل احتمال بروز حالت تهوع یا استفراغ در حین انجام تست، حداقل ۴ ساعت پیش از انجام تست VNG از مصرف غذا و مایعات پرهیز شود.
  • در صورتی که تست در نوبت صبح برای بیمار انجام شود است مصرف صبحانه‌ای مختصر امری الزامی است.
  • حال اگر انجام آزمایش مزبور به نوبت بعدازظهر موکول شده باشد بیمار تنها مجاز به خوردن صبحانه بوده و تا بعد از اتمام آزمایش نمی‌تواند مواد غذایی مصرف نماید.
  • به دلیل امکان شدت سرگیجه بعد از انجام ویدئو نیستاگموگرافی تست VNG، لازم است شخصی به عنوان همراه، بیمار را همراهی کند.
  • همچنین بهتر است بیماران حتی المقدور لباس‌هایی راحت به تن کرده و از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنند.
  • عدم آرایش نمودن صورت به دلیل چرب شدن پوست نیز از دیگر نکات مهمی است که بیماران پیش از انجام این آزمایش باید آن را مد نظر قرار دهند.
  • خودداری از گذاشتن لنز‌های طبی در زمان انجام تست نیز دیگر نکته حائز اهمیتی است که باید بیمار آن را مد نظر قرار دهد. این افراد می‌توانند از عینک بجای لنز تا بعد از اتمام تست استفاده کنند.
مقاله مفید :  تست ASSR چیست؟

نحوه انجام تست VNG چیست؟

برای انجام ویدیو نیستاگموگرافی یا آزمون VNG ادیولوژیست ابتدا بیمار را به یک محیط تاریک هدایت می‌کنند. سپس عینک‌های مخصوص را در اختیار او قرار داده تا ان‌ها را بر روی چشم خود بگذارد. سپس بیمار را به دنبال کردن نقاط نورانی متحرک یا ثابت بر روی صفحه توصیه می‌کنند. با آماده شدن بیمار و آغاز فرایند آزمایش انواع حرکات چشمی بیمار بر روی دستگاه ثبت خواهند شد.

مراحل انجام ویدیو نیستاگموگرافی

در رابطه با چگونگی انجام تست VNG باید گفت که آن را طی ۳ مرحله از پیش تعیین شده انجام می‌دهند. به این ترتیب:

مرحله اول:

در مرحله اول، بیمار تنها نقاط ثابت یا متحرکی که بر روی صفحه قرار دارند را دنبال می‌کند. سپس حرکات چشم او توسط دستگاهی مخصوص ثبت می‌شود. گفتنی است که نقاط نورانی جهت تشخیص هر چه بهتر بیمار در رنگ‌های متفاوتی ایجاد می‌شوند.

مرحله دوم:

در مرحله دوم از انجام ویدئونیستاگموگرافی یا آزمون VNG ادیولوژیست اقدام به قرار دادن سر و گردن بیمار در حالت‌های مختلف می‌کند. البته همزمان با این کار حرکات چشم او را نیز به ثبت می‌رساند.

مرحله سوم:

مرحله نهایی انجام این تست مرحله کالریک نام دارد که با استفاده از دستگاه مخصوص اقدام به وارد کردن باد سرد و/یا گرم به گوش بیمار می‌کنند. سپس برای بار سوم حرکات چشم او را به کمک دستگاه مخصوص ثبت می‌کنند.

انجام تست VNG چقدر طول می‌کشد؟

انجام ویدیو نیستاگموگرافی یا تست VNG تقریباً 20 دقیقه یا کمی بیشتر طول می‌کشد. متغیر بودن مدت زمان انجام این آزمایش تنها به شیوه کار ادیولوژیست و چگونگی همکاری بیمار با او بستگی دارد.

سؤالات متداول درباره ویدیو نیستاگموگرافی

۱: نتیجه تست VNG چه چیز‌هایی را مشخص می‌کند؟
نتیجه تست مزبور با بررسی حرکات چشم مشخص‌کننده اختلالات و مشکلات گوش داخلی و مغز است.

۲. آیا تست VNG عوارضی دارد؟
خیر، تست VNG کاملاً ایمن بی‌خطر بوده و انجام آن بدون درد و عوارضی می‌باشد.

مقاله مفید :  آزمایشات سرگیجه و تعادل

۳ کاربرد‌های تست VNG کدامند؟
این تست برای تشخیص اختلال در گوش داخلی و کنترل و ارزیابی بخشی از مغز که وظیفه متعادل کردن بدن را بر عهده دارد، انجام می‌شود.

جمع‌بندی

به طور کلی افرادی که دارای علائمی چون مشکل در تعادل، سرگیجه‌های متوالی و طولانی، احساس فشار یا پری در گوش، سبکی سر و وزوز و سوت کشیدن گوش باشند کاندیدای انجام ویدیو نیستاگموگرافی یا تست VNG هستند.

در صورتی که خود یا اطرافیانتان دارای چنین علائمی هستید و قصد انجام این تست را دارید، جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت کلینیک گوش تهران مراجعه کنید. از طریق این سایت می‌توانید به طور اختصاصی با پزشکان مجرب در زمینه بیماری خود و همچنین نحوه انجام تست VNG کسب اطلاعات نمائید.

مطالعه بیشتر در: https://www.mdpi.com/1424-8220/21/12/4020

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

1 دیدگاه دربارهٔ «ویدیو نیستاگموگرافی (VNG) چیست؟»

  1. سلام خوبی من بیشتر وسواس دارم بع استرس گاهی مگه سرگیجه میگیرم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *