مشکلات افراد کم شنوا با ماسک در دوران کرونا و راهکار

مشکلات افراد کم شنوا در کرونا

برقراری ارتباط و استفاده از ماسک در دوره شیوع ویروس کرونا، به عنوان یک چالش برای کسانی که کم شنوا(hearing loss) هستند مشکلاتی را به وجود آورده است. بیشتر افراد کم شنوا عمدتا به سمعک(hearing aids) و لب خوانی متکی هستند. استفاده از ماسک برای افراد کم شنوا مشکلاتی را در برقراری ارتباط موثر به وجود آورده است.

درادامه این مقاله به دشواری‌های افراد ناشنوا و کم شنوا برای برقراری ارتباط با ماسک پرداخته می‌شود و در مورد چگونگی ارتباط بهتر افراد کم شنوا و ناشنوا راه کارهایی ارائه می‌دهد.

نکات مهم پوشیدن ماسک با سمعک

سمعک در اطراف #گوش استفاده می‌شود. این بدان معناست که کسانی که هر روز سمعک استفاده می‌کنند، هنگام استفاده از ماسک با کشمکش‌های اضافی روبرو می‌شوند. از آنجا که اکثر ماسک‌ها در اطراف گوش استفاده می‌شوند، چند مسئله برای کم شنوایان  که از سمعک استفاده می‌کنند وجود دارد.

به دلیل وجود سمعک و ماسک در اطراف گوش ممکن است احساس ناخوشایندی به افراد کم شنوا و ناشنوا دست بدهد. به این منظور در ادامه به راه کارهایی برای بهبود این شرایط اشاره شده است. این راه کارها عبارتند از:

استفاده از ماسک متناسب با صورت

اطمینان حاصل شود که ماسک با صورت متناسب است. اگر ماسک خیلی کوچک باشد، گوش را به جلو می‌کشد. بنابر این توصیه می‌شود حتما از ماسک‌هایی استفاده شود که اندازه آنها با صورت فرد متناسب باشد. در این حالت احتمال افتادن سمعک از روی گوش در افراد کم شنوا و ناشنوا کم می‌شود.

استفاده از ماسک‌هایی با بندهای نازک‌تر

اگر بندهای ماسک ضخیم باشند، فضای بیشتری در پشت گوش اشغال می‌کند. بندهای کوچک‌تر فضای بیشتری به سمعک خواهد داد.

استفاده از ماسک‌هایی که بند آن دور سر قرار می‌گیرد

ماسک‌هایی که لازم نیست به دور گوش قرار گیرند؛ برای کسانی که کم شنوا یا ناشنوا هستند بهتر است زیرا ماسک با سمعک در پشت گوش برخورد نمی‌کند.

برداشتن ماسک از روی صورت با احتیاط

هنگام برداشتن ماسک از روی صورت دقت لازم به عمل آید تا سیم سمعک همراه ماسک کشیده نشود. برای برداشتن ماسک بهتر است در خانه یا ماشین این کار انجام شود تا در صورت افتادن سمعک گم نشود یا خرابی به وجود نیاید.

مشکلات افراد کم شنوا با ماسک در دوران کرونا

ماسک‌های صورت می‌توانند مانعی برای ارتباط کلامی باشند. از آنجا که ماسک دهان و قسمت اعظم صورت را می‌پوشاند، توانایی مشاهده حرکت لب و حالت‌های صورت را از افراد کم شنوا و ناشنوا می‌گیرد.

در افراد کم شنوا و ناشنوا استفاده از لب خوانی و زبان بدن به بهبود برقراری ارتباط با دیگران، کمک می‌کند. به همین علت صحبت به صورت رو در رو برای افراد کم شنوا و ناشنوا بسیار حائز اهمیت است.

امروزه که به علت پاندمی کرونا، استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و در ارتباط با افراد دیگر لازم است. برقراری ارتباط برای افرادی که کم شنوا یا ناشنوا هستند بسیار سخت‌تر از حالت معمول است.

راه کارهایی برای ارتباط با افراد کم شنوا هنگام پوشیدن ماسک

اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توان برای بهبود ارتباطات و آسان کردن مشکلات افراد کم شنوا و ناشنوا انجام داد. در ادامه چند توصیه در مورد چگونگی کمک به افراد کم شنوا و ناشنوا مخصوصا در دوران کرونا را بیان می‌کنیم.

کاهش سر و صدای محیط

شنیدن صدای افراد زمانی که صدای محیط زیاد باشد به طور عادی دشوار است و این شرایط برای افراد کم شنوا و ناشنوا دو چندان سخت‌تر و دشوار تر است. بهتر است مکالمه با افراد کم شنوا و ناشنوا در محیط آرام با صدای محیطی کم همچون محیطی بدون وجود صدای تلویزیون یا موسیقی انجام شود.

عبارات را تکرار نکنید

ممکن است افراد کم شنوا در حین صحبت با افراد دیگر متوجه حرف‌های آن‌ها نشوند. به همین علت درخواست می‌کنند که دوباره آن را تکرار کنند. در این زمان بهتر است به جای تکرار همان جمله به صورت کلمه به کلمه منظور جمله را با کلمات دیگری بیان کنید. در این حالت احتمال این که منظور جمله را بفهمند، بیشتر است.

کمی بلندتر و شمرده‌تر صحبت کنید

بیشتر مردم با سرعت بالایی صحبت می‌کنند. فهم کلمه و جملات هنگامی که افراد شروع به تند صحبت کردن می‌کنند برای افراد کم شنوا و یا ناشنوا بسیار سخت است. بهتر است هنگام صحبت کردن با افراد کم شنوا و یا ناشنوا کمی شمرده‌تر و واضح‌تر صحبت شود. این کار برقراری ارتباط بین افراد کم شنوا و ناشنوا و افراد سالم را بهبود می‌بخشد.

به علت همه‌گیر شدن ویروس کرونا، برقراری ارتباط برای افراد کم شنوا و ناشنوا بسیار دشوار است. در این ببین برای صحبت با افراد کم شنوا و یا ناشنوا بهتر است ابتدا حداقل 2 متر از یکدیگر فاصله گرفته و سپس ماسک را بردارید. به خاطر داشته باشید که در مواجه با افراد کم شنواو یا ناشنوا داشتن صبر بسیار حائز اهمیت است.

در پایان

هنگامی‌که ماسک به عنوان یک خط اصلی دفاعی در برابر ویروس کرونا، شناخته شد؛ اختلالاتی رادر برقراری ارتباط در بین افراد کم شنوا و ناشنوا ایجاد کرد. در این مقاله سعی شده است تا راه کارهای مفیدی برا این گروه از افراد آورده شود.

کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر با کادر مجرب خود، توانایی مشاوره به افراد کم شنوا و ناشنوا را فراهم آورده است. در صورت بروز هر گونه مشکل می‌توانید با راه‌های ارتباطی که در این مقاله ذکر شده است، تماس حاصل فرمائید.

اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید. مطلبی که تحت عنوان«مشکلات افراد کم شنوا با ماسک در دوران کرونا و راهکار» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع

rochesterregional

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

پست های مرتبط

6 دیدگاه دربارهٔ «مشکلات افراد کم شنوا با ماسک در دوران کرونا و راهکار»

  1. هم مطالب سایت رو دنبال میکنم و هم مراجعه کردم کلینیک هر دو عالی هستند

  2. سلام سایت فوق العاده خوبی دارید هم مطالبتون عالیه هم کلینیک

  3. بهادری

    سلام و وقت بخیر خیلی ممنون بابت اطلاعات خوبی که در اختیار عموم قرار میدیند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *