عمل جراحی تمپانوماستوئیدکتومی چیست؟

جراحی تمپانوماستوئیدکتومی (tympanomastoidectomy) نوعی جراحی گوش است که برای درمان عفونت‌های مکرر گوش، پرده گوش (tympanic membran) و اصلاح استخوانچه‌های گوش میانی انجام می‌گردد. پارگی یا عفونت می‌تواند در اثر ضربه یا عفونت‌های قدیمی ایجاد شده باشد؛ باشد. در تمپانوماستوئیدکتومی، جراح گوش، حلق و بینی در طی عمل بافت‌های آلوده و استخوان‌های عفونی گوش را  که (ماستوئید(mastoid) نامیده می‌شوند) برداشته  و پرده را با استفاده از بافت‌های خود بیمار و نه بافت مصنوعی و معمولا با استفاده از غلاف عضلات پشت گوش ترمیم می‌کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با جراحی تمپانوماستوئیدکتومی که نوعی از عمل‌های جراحی ترمیم گوش است، نحوه عمل و عوارض آن آشنا شوید.

تمپانوماستوئیدکتومی چیست ؟

جراحی تمپانوماستوئیدکتومی برای درمان عفونت‌های مکرر گوش، اصلاح پارگی پرده گوش و بازسازی استخوانچه‌های گوش آسیب دیده انجام می‌شود. استخوان ماستوئید قسمتی از جمجمه شما است که می‌توانید در پشت گوش خود احساس کنید.

مراحل دقیق این روش بسته به نیاز شما متفاوت خواهد بود، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دلایل انجام جراحی تمپانوماستوئیدکتومی

عفونت‌های مکرر گوش میانی، تومورها یا رشد بیش از حد بافت‌های عفونی و کلستئاتوم  می‌تواند به پرده گوش و بافت اطراف آن آسیب برساند. ممکن است در این عمل برای ترمیم آسیب و در صورت لزوم، از بین بردن بافت آسیب دیده، تمپانوماسوئیدکتومی انجام شود.

تمپانوماسوئیدکتومی می‌تواند برای علل عفونی( پارگی پرده گوش) و کلستئاتوم و علل غیر عفونی( برداشتن تومورهای داخل گوش) انجام شود. ممکنن است در طی این عمل بر اساس قضاوت جراح استخوان‌های گوش میانی هم بازسازی شود یا بازسازنی استخوانچه‌های گوش میانی به مرحله دیگری موکول شود.

میزان گسترش جراحی تمپانوماسوئیدکتومی بر اساس قضاوت جراح و بر اساس گسترش بیماری که قبل از عمل توسط معاینه بالینی، نوار گوش و انجام سی تی اسکن بررسی می‌شود؛ متغییر است.

عوارض تمپانوماستوئیدکتومی

عمل تمپانوماسوئیدکتومی مانند هر عمل دیگر عوارضی دارد. عفونت پشت گوش و یا خون ریزی مانند هر عمل دیگری ممکن است رخ بدهد. برای کمتر شدن میزان عفونت جراح ممکن است:

• موهای پشت گوش را دو تا سه سانتی متر بتراشید(شیو کنید). قبل از عمل درباره با وسعت تراشیده شدن موهای پشت گوش از پزشک خود سوال بپرسید.
  • شب قبل از عمل برای کاهش میزان عفونت حمام بروید.
  • مانند هر عمل دیگری که نیاز به بیهوشی است؛ عوارض بیهوشی در این عمل ممکن است عرض شود.
  • در کل میزان عوارض بیهوشی، عفونت و خونریزی در عمل تمپانوماسوئیدکتومی بیشتر از سایر اعمال جراحی نیست.
مقاله مفید :  رژیم غذایی مناسب برای درمان وزوز گوش چیست؟

اعمال جراحی #گوش ممکن است در دو مرحله انجام شود. بنابر این ممکن است بر اساس یافته های حین عمل عمل شما دو مرحله‌ای انجام شود.

بدتر شدن سرگیجه(vertigo) و احساس عدم تعادل موقت علل خصوص در صورت دستکاری استخوانچه‌های گوش میانی ممکن است ایجاد شود. پزشک شما قبل از عمل در مورد میزان احتمالی افت شنوایی با شما صحبت خواهد کرد.

میزان افت شنوایی یا بهبود شنوایی بعد از این عمل بسته به نظر جراح گوش، حلق و بینی و یافته های سی تی اسکن و نقشه درمانی او در طی عمل دارد.

از عوارض دیگر عمل تمپانوماسوئیدکتومی فلج صورت و کجی صورت می‌باشد.( عصب هفتم مغزی- فاسیال، از داخل استخوان ماستوئید می‌گذر و وارد صورت می‌شود ).

هر گونه دستکاری و هر گونه اسیب به این عصب حساس ممکن است فرد را دچار عارضه فلج صورت به صورت دائم یا موقت بعد عمل از بنماید. این عارضه به میزان مهارت جراح و میزان گسترش بیماری بستگی دارد.

به این دلیل توصیه می‌شود قبل از اقدام به جراحی تمپانوماستوئیدکتومی با جراح ماهر و چیره دست در زمینه جراحی‌های گوش که به طور حرفه‌ای این جراحی را انجام می‌دهد، مشورت کنید. پزشک معالج شما  ممکن است قبل از عمل برای بررسی مسیر عصب هفتم، سی تی اسکن درخواست نماید.

در صورت  آسیب عصب هفتم مغزی که از استخوان‌های ماستوئید می‌گذرد، صورت به طور موقت  یا دائم فلج خواهد شد. لذا به بیمارانی که کاندید جراحی تمپانوماستوئیدکتومی هستند توصیه می‌شود. به مرکزی مجهز که امکانات کافی دارد و توسط جراح متبهر که به طور مداوم و مکرر این جراحی را انجام می‌دهد، مراجعه نمایند.

نکات مهم عمل تمپانوماستوئیدکتومی

ممکن است قبل از جراحی گوش برای معاینه فیزیکی، بررسی سابقه پزشکی و آزمایشات به پزشک متخصص گوش خود مراجعه کنید. یک پزشک از اتوسکوپ برای معاینه گوش شما استفاده می‌کند.آزمایش‌های دیگری ممکن است برای ارزیابی گوش شما انجام شود. این آزمایش‌ها عبارتند از :

شب قبل از عمل غذای سبک مصرف کنید و از مایعات فراوان استفاده کنید. برای عمل تمپانوماسوئیدکتومی با توجه به نیاز به بیهوشی هشت ساعت ناشتا بودن ( عدم خورن آب و  غذا ) کافی است. بنابراین اگر شما کاندید جراحی تمپانوماسوئیدکتومی هستید؛ حتما بدون خوردن صبحانه و حتی آب برای بستری مراجعه کنید. میزان ناشتا بودن بسته به زمان انجام جراحی متفاوت است. بهتر است در این مورد از پزشک خود مشورت بخواهید.

در روز عمل مدارک کامل بیماری شامل؛ ادیومتری(audiometry)، نوار گوش و سی تی اسکن را با خود به همراه بیاورید.

از آن‌جایی که در طی عمل جراحی برای کنترل خون ریزی‌های کوچک از کوتر( چاقوی برقی) استفاده شود. هرگونه شی فلزی را از بدن خود خارج نمایید. و بدون النگو، دستبند، گوشواره به کلینیک مراجعه کنید. در صورتی که از پیرسینک در هر نقطه از بدن استفاده می‌کنید؛ حتما آن را به جراح خود اطلاع بدهید.

مقاله مفید :  تست ASSR چیست؟

کوتاه کردن موهای پشت گوش، بر اساس نظر جراح شما صورت می‌گیرد. درباره با شیو پشت گوش، قبل از عمل، از جراح خود سوال کنید.

در صورت مصرف هرگونه دارو، گیاه یا مکمل با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است لازم باشد مصرف برخی از داروها را تا یک هفته قبل از عمل قطع کنید.

برای برگشت به خانه از رانندگی اجتناب کنید

این عمل، به صورت بیهوشی عمومی (از دست دادن هوشیاری در حین جراحی) انجام می‌گردد.

شرح عمل تمپانوماستوئیدکتومی

یک برش در پشت گوش شما ایجاد می‌شود. هرگونه رشد تومورغیر طبیعی در داخل ماستوئید برداشته می‌شود. بافت استخوانی آلوده نیز برداشته خواهد شد. اگر قسمت بزرگی از استخوان برداشته شود، ممکن است از مواد مصنوعی برای جایگزینی آن استفاده شود.

پرده گوش فرد برداشته می‌شود. مایع اضافی از فضای گوش میانی تخلیه می‌شود. با قرار دادن بافت جدید روی سوراخ پرده گوش می‌توان سوراخ‌های پرده گوش را ترمیم کرد. بافت اسکار اضافی در ناحیه آسیب دیده، جمع‌آوری می‌گردد. در صورت لزوم می‌توان استخوان‌های گوش داخلی را با مواد مصنوعی جایگزین کرد. این حرکت به بهبود یا برگشت شنوایی کمک می‌کند.

برای کمک به تخلیه مایعات از گوش، ممکن است لوله‌گذاری مخصوص در پرده گوش را انجام گردد. وقتی تمام مراحل کار به پایان رسید، محل برش بسته خواهد شد.

عمل جراحی گوش تمپانوماستوئیدکتومی چه مدت طول میکشد؟

این عمل به نسبت مهارت جراح و گسترش بیماری ممکن است چند ساعت به طول بیانجامد.

عمل جراحی گوش تمپانوماستوئیدکتومی دردناک است؟

عمل تمپانوماسوئیدکتومی جزو اعمالی با درد زیاد تقسیم بندی نمی‌شود. و درد بیمار بعد از عمل با مسکن قابل کنترل است.

مراقبت بعد از عمل

بلافاصله پس از عمل در مراکز درمانی، شما به اتاق ریکاوری انتقال می‌دهند. فشار خون، نبض و تنفس شما کنترل می‌شود. همچنین در  موارد خاص نیز ممکن است به شما داروهایی برای بهبودی سریع‌تر داده شود که این داروها عبارتند از:

• داروهای ضد درد
  • آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت
  • دارو برای جلوگیری از لخته شدن خون

شش تا هفت ساعت بعد از عمل جراحی قادر به انجام کارهای روزمره خود هستید. در صورت احساس سرگیجه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. در حالت کلی یک روز بعد از عمل توانایی کارهای روزمره مجاز است.

همچنین ممکن است برخی از افراد شنوایی ضعیفی داشته باشند. برای جلوگیری از فشار اضافی به گوش، باید تا بهبودی کامل از انجام فعالیت‌های خاص خودداری کنید. در هفته‌های بعد از عمل گوش، پزشک ممکن است به شما برای بهبودی سریع‌تر توصیه‌هایی کند. این توصیه‌ها عبارتند از:

• از بالا بردن فشار یا تحمل فشار زیاد خودداری کنید.
  • با دهان باز عطسه کنید.
  • آب را از گوش خود خارج کنید. از دوش گرفتن و شستن موها تا زمان تأیید پزشک خودداری کنید.
  • از شنا خودداری کنید تا زمانی که دکتر برای شما مجاز کند.
  • از پرواز بپرهیزید تا زمانی که پزشک به شما اجازه دهد. زمان مجاز برای پرواز از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. در صورت جراحی بر روی استخوان رکابی انجام نشده باشد؛ بیمار محدودیت پرواز ندارد. در صورتی که پروتز شنوایی یا ترمیم فیستول برای بیمار انجام شده باشد؛ بهتر است یک هفته از پرواز خود داری کند.
  • معمولا پانسمان پشت گوش سه روز بعد از عمل باز می‌شود.
مقاله مفید :  علائم کم شنوایی در کودکان و نوزادان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر بهبودی شما مطابق انتظار پیش نرفت یا دچار عوارضی مانند این موارد شدید به پزشک خود مراجعه کنید.

• علائم عفونت، از جمله تب و لرز
  • افزایش تخلیه مایعات یا بوی بد مایع از گوش
  • قرمزی، تورم یا افزایش درد در گوش
  • خونریزی از گوش
  • سبکی سر، از دست دادن تعادل یا سرگیجه
  • دردی که نمی‌توانید با داروهایی که به شما داده شده کنترل کنید
  • علائم جدید یا غیر منتظره

اگر فکر می‌کنید علائم شما بسیار حاد است، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

احتمال عدم موفقیت تمپانوماستوئیدکتومی وجود دارد؟

در دوره بهبودی بیمار این امکان وجود دارد. عدم موفقیت  می‌تواند از طریق عفونت سریع در طول دوره بهبودی رخ دهد. بهتر است در این دوره از ورود آب به داخل گوش یا جابجایی پیوند پس از جراحی اجتناب کنید.

در پایان

اهداف تمپانوماستوئیدکتومی عمدتا کاهش میزان عفونت ها و بهبود شنوایی است. میزان موفقیت در این نوع از عمل جراحی گوش 75 تا 98 درصد متفاوت است. در مطالعات انجام شده میزان موفقیت 65٪ گزارش کرده‌اند، که با توجه به ترمیم سوراخ‌های پرده گوش، 5 درصد کمتر از میانگین است.

کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر با استفاده از روش‌های نوین درمان به شما خدمات رسانی می‌کنند. در صورت نیاز می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت کلینیک گوش تهران تماس حاصل فرمایید.

مطلبی که تحت عنوان «عمل حراجی تمپانوماستوئیدکتومی چیست؟» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع

winchesterhospital

7 دیدگاه دربارهٔ «عمل جراحی تمپانوماستوئیدکتومی چیست؟»

1. سلام وقت بخیر اومدم کلینیک شما واقعا راضی بودم توصیه میکنم به دوستان

2. سلام و وقت بخیر میخواستم تشکر کنم من همین جراحی رو انجام دادم خیلی راضی بودم

3. کیمیاگر

سلام و خسته نباشید نوبت دهی کلینیک شما به صورت آنلاینه؟

1. کلینیک گوش تهران

سلام . شما برای کسب نوبت هم می توانید با شماره های 88205806-88870911 021 تماس بگیرید، و هم می توانید از طریق اینترنتی اقدام فرمائید. برای اخذ نوبت اینترنتی، ابتدا به صفحه اصلی سایت به نشانی tehranearclinic.com مراجعه کرده و سپس در بخش تماس با ما بروی لینک نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

4. مریم بامداد

سلام من این عمل رو انجام دادم ولی متاسفانه عصب صورت همون سمت کار نمیکنه الان دوماه گذشته و فقط یه حالت نبض گوشه لب رو میتونم تکون بدم خیلی ناراحتم چطور میتونم بفهمم که ایا دائم قطع شده یا موقت ؟؟؟ از کجا متوجه بشم ؟؟؟ راهنماییم کنید لطفا زندگیم مختل شده

1. کلینیک گوش تهران

سلام. شما حتما باید به پژشک متخصص مراجعه کنید. توصیه من به شما مراجعه به کلینیک گوش تهران هست.