آیا ویروس کرونا از راه گوش انتقال پیدا می‌کند؟

انتقال ویروس کرونا از راه گوش

ویروس کرونا(COVID-19)، ویروسی است که باعث عفونت‌های تنفسی می‌شود. این ویروس می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی شدید و جدی شود. علائم ویروس کرونا متغیر است، اما اغلب شامل تب، سرفه، سردرد، خستگی، مشکلات تنفسی و از دست دادن بویایی و چشایی است. در ادامه این مقاله در باره با ویروس کرونا و نحوه تاثیر آن روی گوش صحبت خواهیم کرد.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا (COVID-19) یک بیماری مسری است که در اثر سندرم حاد تنفسی (SARS-CoV-2) ایجاد می‌شود.

علائم ویروس کرونا چیست؟

علائم ویروس کرونا می‌تواند از بیماری خفیف تا ذات الریه متغیر باشد. برخی از افراد به راحتی بهبود می‌یابند و برخی دیگر ممکن است خیلی سریع بیمار شوند. افراد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است علائم زیر را دارا باشند این علائم عبارتند‌از:

• علائم تنفسی
  • سرفه کردن
  • گلو درد

علائم دیگر می‌تواند شامل:

• آبریزش بینی
  • انسداد بینی حاد (احتقان)
  • دردهای عضلانی یا مفصلی
  • از دست دادن حس بویایی
  • تغییر حس چشایی
  • از دست دادن اشتها و خستگی

علائم ممکن است یک تا چهارده روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آغاز شود. همانطور که در عفونت‌ها رایج است، بین لحظه ابتلای فرد و بروز اولین علائم تاخیر وجود دارد. تاخیر متوسط ​​برای ویروس کرونا چهار تا پنج روز است.

بیشتر افراد علامت دار علائم را طی دو تا هفت روز پس از مواجهه تجربه می‌کنند و تقریباً همه آنها حداقل یک علامت را در طی 12 روز تجربه می‌کنند. حداقل یک سوم از افراد آلوده علائم قابل توجهی ندارند. افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای ایجاد علائم شدید هستند. برخی از افراد تا ماه‌ها پس از بهبودی با یک سری اثرات روبرو می‌شوند و آسیب به اعضای بدن مشاهده شده است.

بیشتر افراد از مرحله حاد بیماری بهبود می‌یابند. با این حال، برخی از افراد ماه‌ها پس از بهبودی و مشاهده آسیب به اعضای بدن، طیف وسیعی از اثرات را تجربه می‌کنند.

ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

انتقال ویروس کرونا هنگامی اتفاق می‌افتد که افراد در معرض قطرات تنفسی حاوی ویروس و ذرات معلق در هوا توسط فرد آلوده قرار بگیرند. این ذرات ممکن است استنشاق شود یا از طریق لمس یا رسوب مستقیم (به عنوان مثال سرفه)، به دهان، بینی یا چشم فرد برسد.

مقاله مفید :  افزایش عفونت و گوش درد در فصل سرما

خطر ابتلا به عفونت زمانی بیشتر است که افراد مدت طولانی در مجاورت یکدیگر باشند، اما ذرات را می‌توان در فواصل بیشتری استشمام کرد، خصوصاً در داخل خانه در فضاهای کم تهویه و شلوغ. در آن شرایط ذرات کوچک می‌توانند برای چند دقیقه تا چند ساعت در هوا معلق بمانند.

لمس یک سطح یا شی آلوده ممکن است منجر به عفونت شود اگرچه این امر به میزان قابل توجهی در انتقال تاثیر ندارد. افرادی که آلوده شده‌اند می‌توانند ویروس را تا دو روز قبل از اینکه خودشان علائمی نشان دهند و همین‌طور افرادی که علائمی را تجربه نمی‌کنند، به فرد دیگری منتقل کنند. افراد در موارد متوسط ​​تا ده روز بعد از شروع علائم و در موارد شدید تا بیست روز عفونی می‌مانند.

تشخیص ویروس کرونا چگونه است؟

ویروس کرونا به طور موقت می‌تواند بر اساس علائم تشخیص داده شود و با استفاده از برخی از آزمایشات تخصصی بر روی ترشحات آلوده، تأیید شود. همراه با آزمایش آزمایشگاهی، سی تی اسکن قفسه سینه می‌تواند برای تشخیص کویید 19 در افرادی که در معرض ابتلا به عفونت هستند، مفید باشد. روش‌های تشخیص ویروس کرونا عبارتند‌از:

آزمایش ویروسی

تشخیص عفونت گذشته با آزمایشات سرولوژیک، آنتی بادی‌های تولید شده توسط بدن در پاسخ به عفونت را می‌توان تشخیص داد. روش‌های استاندارد آزمایش حضور SARS-CoV-2 آزمایش‌های اسید نوکلئیک است. که وجود قطعات RNA ویروسی را تشخیص می‌دهد. از آنجا که این آزمایشات RNA را تشخیص می‌دهد اما ویروس عفونی را تشخیص نمی‌دهد. بنابراین توانایی آن در تعیین مدت ابتلا به بیماران محدود است. این آزمایش معمولاً بر روی نمونه‌های تنفسی حاصل از نازوفارنکس( راه حلق به بینی) انجام می‌شود. اما ممکن است از نمونه بینی یا خلط نیز استفاده شود.

تصویربرداری

سی تی اسکن ممکن است برای تشخیص ویروس کرونا در افرادی که مستعد ابتلا به عفونت هستند، مفید باشد اما برای غربالگری معمول توصیه نمی‌شود.

مقاله مفید :  خرید و قیمت سمعک نامرئی + مزایا و معایب

چه اقداماتی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باید انجام داد؟

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باید انجام داد، عبارتند‌از:

• فاصله فیزیکی یا اجتماعی
  • قرنطینه سازی
  • تهویه فضاهای داخلی
  • پوشاندن سرفه و عطسه
  • شستن دست و دور نگه داشتن دست‌های شسته نشده از صورت
  •  استفاده از ماسک یا پوشش صورت در محیط‌های عمومی توصیه شده است تا خطر انتقال آن به حداقل برسد. چندین واکسن تولید شده و بسیاری از کشورها اقدام به واکسیناسیون گسترده کرده‌اند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند؟

افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس هستند. عبارتند‌از:

• مسافرانی که اخیراً در خارج از کشور بوده‌اند
  • کسانی که از نزدیک با شخصی که کویید 19 تشخیص داده شده است در تماس بوده‌اند
  • افراد در مراکز بهداشتی قرار دارند
  • افراد که به صورت گروهی زندگی می‌کنند
  • سن 70 سال به بالا هستند
  • شرایط خاصی دارند که سیستم ایمنی بدن آنها را به خطر می‌اندازد
  • دارای شرایط مزمن خاصی هستند

در صورت داشتن هرگونه شرایط پزشکی، توصیه می‌شود که در مورد شرایط خود با پزشک معالج و متخصص صحبت کنید.

آیا کرونا بر روی عملکرد گوش نیز تاثیر می‌گذارد؟

طبق بررسی‌های انجام شده، شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کووید از طریق گوش به بدن دیده نشده است اما در مورد بیمارانی با اختلالات طولانی مدت در گوش میانی و گوش داخلی احتمال ورود ویروس از طریق گوش صفر نیست، پس لازم است این افراد همچنان نکات مراقبتی بیشتری را مد نظر داشته باشند. با توجه به عدم شناخت کافی در جهان، در مورد عملکرد این ویروس، ممکن است در افراد با بیماری‌های گوش میانی احتمال ورود ویروس کووید 19 به داخل گوش میانی و در ناحیه ماستوئید سر (ماستوئید یک استخوان توخالی در پشت گوش است) وجود داشته باشد که منجر به عفونی کردن نواحی گفته شده گردد.طبق بررسی‌های انجام شده وجود علائم مربوط به گوش و شنوایی از جمله وزوز گوش(tinnitus)،گرفتگی گوش، گوش درد و یا سرگیجه(vertigo) در افراد مبتلا به ویروس کرونا دیده شده است. اما قطعیت این موضوع که آیا ویروس کرونا می‌تواند بر میزان شنوایی افراد تاثیر منفی بگذارد هنوز کامل مشخص نشده است. پزشکان تیم کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیماری‌های گوش شما باشند.

مقاله مفید :  آیا وزوز گوش یکی از عوارض واکسن کرونا است؟

آیا ویروس کرونا از راه گوش انتقال پیدا می‌کند؟

همانطور که در قسمت بالا اشاره شد، در حالت طبیعی انتقال ویروس کرونا از طریق گوش امکان پذیر نیست. گوش‌ها راهی برای ورود ویروس به بدن و انتقال آن به مجاری تنفسی ندارند. این ویژگی به این علت است که پوست در مجرای گوش خارجی برخلاف بافت دهان، بینی و سینوس‌ها بیشتر شبیه پوست معمولی است. بنابراین پوست مجاری گوش، سدی ایجاد می‌کند که ورود ویروس را دشوار می‌کند. پس می‌توان گفت ورود ویروس از طریق گوش بعید است.

چه افرادی باید تست کرونا بدهند؟

اگر علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، مانند سرفه، تب، گلودرد، تنگی نفس یا آبریزش بینی، حتی اگر این موارد خفیف باشد، باید در اسرع وقت تست کرونا انجام دهید. افرادی که علائم خفیف دارند هنوز هم می‌توانند ویروس را گسترش دهند. برای جلوگیری از شیوع کویید19، هر کسی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارد باید آزمایش دهد.

در انتها

اگر بیمار هستید و فکر می کنید علائم COVID-19 دارید، سریعا برای انجام تست کرونا اقدام کنید. کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد.

اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق آن هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان « آیا ویروس کرونا از راه گوش انتقال پیدا می‌کند؟ » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

5 دیدگاه دربارهٔ «آیا ویروس کرونا از راه گوش انتقال پیدا می‌کند؟»

1. من مبتلا به کرونا شدم یک هفته بعد ابتلا یک روز صبح دیدم از گوش سمت چپ من مایع چرکی بیرون میریزد و گوش درد شدید هم داشتم . به دکتر عمومی خودم که مراجعه کردم قطره سی پلاس و کواموکسی کلاو داد که به علت کرونا قادر به تحمل انتی بیوتیک ها نبودم و بر می رگرداندم . چند روز بعد گوش راست بدون اینکه چرک کند گرفت . الان هر دو گوشم نمیشنود و فقط صداهای ناشی از تلفن همراه را به خوبی میشنوم و صداهایی که درست در گوشم فریاد بکشند را متوجه میشوم صداهای بلند را هم با تعییر زیاد میشنوم . باید چکار کنم دکتر خودم گفته چرک خشک شد گوشت را شستشو میدهم . آیا احتمال کر شدن دایمی من به این ترتیب وجود دارد ؟ چون کرونا ریه ام تقریبا خشک شده است و احساس بهبود دارم ولی گوشهایم همچنان گرفته است لطفا اگر میشود راهنمایی یا تماس بگیرید

1. کلینیک گوش تهران

با سلام. با توجه به مواردی که فرمودین باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید تا با بررسی های لازم پاسخ قطعی داده شود. اگر می توانید حتما به کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.

2. اشکانیان

من برای روش درمان تماس گرفتم با اینکه چند بار اشغال بود ولی تونستم ارتباط برقرار کنم واقعا عالی بود مرسی از شما