آیا وزوز گوش یکی از عوارض واکسن کرونا است؟

وزوز گوش یکی از عوارض واکسن کرونا

آیا وزوز گوش یکی از عوارض واکسن کرونا است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ آن را بیابید.ویروس کرونا(COVID-19)یک بیماری عفونی ناشی از ویروس SARS-CoV-2 است. ویروس کرونا از زمان شیوع اولیه، در بیشتر کشورهای جهان گسترش یافته است. این ویروس مسئول ده‌ها میلیون عفونت در سطح جهان است که باعث مرگ و میر بیش از 3 میلیون نفر تا به کنون شده است.

اکنون واکسن‌ها برای محافظت در برابر ویروس کرونا وجود دارد. محققان همچنین در حال کار بر روی ایجاد درمان‌های بالقوه بیشتر برای COVID-19 هستند. در صورت ابتلا به کرونا ممکن است عوارضی ناشی از ویروس کوید 19 در بدن فرد بیمار  ظاهر شود. یکی از این عوارض وزوزوگوش یا تیتینوس (tinnitus) است. در صورت عدم درمان به موقع وزوز گوش فرد با مشکلات روحی و روانی روبرو می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره با این ویروس و رابطه آن با وزوز گوش آشنا شوید.

علائم ابتلا به کرونا چیست؟

بیماری کرونا به احتمال زیاد در بزرگسالان مسن و کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند علائم ایجاد می‌کند. بیشتر افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند علائم زیر را تجربه می کنند. این علائم عبارتند از:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس
  • خستگی

علائم کمتر شایع عبارتند از:

  • لرز
  • سردرد
  • از دست دادن حس بویایی و چشایی
  • گلو درد
  • دردهای عضلانی
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • اسهال، حالت تهوع، استفراغ و سایر علائم گوارشی
  • تغییر رنگ انگشتان دست و پا
  • قرمزی چشم

 

چه نوع درمانی برای ویروس کرونا وجود دارد؟

واکسن‌ها و گزینه‌های درمانی COVID-19 در حال حاضر در سراسر جهان در حال بررسی هستند. با این حال، تاکنون ثابت نشده است که هیچ یک از داروهای تجربی در مورد پیشگیری از بیماری یا درمان علائم COVID-19 موثر باشد.

قبل از در دسترس بودن درمان‌های موثر اضافی، محققان باید آزمایشات کنترل شده تصادفی بیشتری را بر روی انسان انجام دهند. در اینجا برخی از گزینه‌های درمانی برای محافظت در برابر SARS-CoV-2 و درمان علائم COVID-19 بررسی شده است.

 

رمدسویر(Remdesivir)

رمدسویر(Remdesivir) یک داروی ضد ویروسی با طیف گسترده است که در اصل برای هدف قرار دادن ابولا طراحی شده است. محققان دریافته‌اند که رمدسویر در مبارزه با ویروس کرونا ویروس جدید در سلول‌های جدا شده بسیار ناچیز است.

مقاله مفید :  آیا جرم گوش باعث کم شنوایی می شود؟

کلروکین

کلروکین(Chloroquine) دارویی است که برای مبارزه با مالاریا و بیماری‌های خودایمن استفاده می‌شود. بیش از 70 سال است که از آن استفاده می‌شود و به طور کلی بی‌خطر محسوب می‌شود.

در ابتدای همه‌گیری، پزشکان دریافتند که این دارو در مطالعات لوله آزمایش به طور موثری با ویروس SARS-CoV-2 مبارزه می‌کند. با این حال شواهد کافی برای موثر دانستن آن وجود ندارد.

لوپیناویر و ریتوناویر

لوپیناویر و ریتوناویر با نام Kaletra به فروش می‌رسند و برای درمان HIV طراحی شده‌اند. در اوایل سال 2020 میلادی با دادن ترکیبی از این دو دارو بیمار مشاهده شد که میزان قابل توجهی در ویروس کرونا کاهش یافت. با این وجود بعد از مدتی طبق تحقیقی در فوریه 2021 پزشکان به این نتیجه رسیدن که این ترکیب دارویی تأثیری در افراد بستری در COVID-19 ندارد. با مصرف دارو میزان مرگ و میر  و مدت زمان بستری در بیمارستان به طور قطعی کاهش پیدا نکرد.

فاویلاویر (فاویپیراویر)

چین در سال 2020 استفاده از داروی ضد ویروس فاویلاویر (favilavir) را برای درمان علائم COVID-19 تأیید کرد. این دارو در ابتدا برای درمان التهاب بینی و گلو تولید شد. همچنین به طور معمول به عنوان فاویپیراویر شناخته می‌شود. با این وجود در طی مطالعاتی در سال 2021 پزشکان به این نتیجه رسید که فوویلاویر و داروی ضد ویروسی ریباویرین به اندازه رمدسویر موثر نیستند.

واکسن های کووید 19

واکسن‌ها برای محافظت از افراد قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس ساخته شده‌اند. واکسن‌ها اساساً سیستم ایمنی بدن را آموزش می‌دهد تا ویروسی را بشناسد و به آن حمله کند، حتی ویروسی که قبلاً در بدن وجود نداشته باشد. برخی از انواع واکسن‌ها از یک عامل عفونی ضعیف یا کشته شده استفاده می‌کنند. با این تفاوت که این عوامل عفونی هرگز باعث بیماری نمی‌شوند.

واکسن‌ها همچنین با کاهش شیوع بیماری در افراد از جامعه محافظت می‌کنند. در اینجا به بررسی برخی از واکسن COVID-19 تولید شده می‌پردازیم.

  • واکسن کرونا مدرنا؛ این شرکت آزمایش واکسن کرونا را در دو دوز RNA (mRNA) تولید کرده است.
  • واکسن کرونا فایزر؛ داروسازی Pfizer با همکاری شرکت بیوتکنولوژی آلمانی BioNTech و داروساز چینی Fosun Pharma یک واکسن mRNA دو دوز تولید کرده است.
  • اینوویو؛ هنگامی که COVID-19 ظاهر شد، داروساز Inovio در حال کار بر روی واکسن DNA برای MERS بود که توسط ویروس کرونا ایجاد می‌شود. شرایط ایجادشده این امکان را به شرکت داد تا به سرعت یک واکسن بالقوه COVID-19 تولید کند.
  • واکسن کرونا اسپوتنیک وی؛ یک واکسن روسی، ناقل ویروس آدنوویروس است.
  • واکسن کرونا استرازنکا؛ این واکسن انگلیسی بر اساس یک آدنو ویروس شامپانزه ساخته شده است که پروتئین‌های ویروس کرونا را به سلول منتقل می‌کند.
  • نواواکس؛ نواواکس یک شرکت تولید واکسن در آمریکا است که واکسن کرونا را با اتصال پروتئین‌های ویروس به ذرات میکروسکوپی ساخته است.
  • سینوفارم (موسسه محصولات بیولوژیکی ووهان)؛ شرکت چینی Sinopharm به تولید یک واکسن ویروس غیرفعال پرداخته است که توسط موسسه محصولات بیولوژیکی ووهان ساخته شده است.
  • بهارات؛ شرکت هندی بهارات به تولید واکسن ویروس غیرفعال خود پرداخته است.
مقاله مفید :  استزیونوروبلاستوما چیست؟

روش‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

پزشکان توصیه می‌کنند که همه افراد در مکان‌های عمومی که حفظ فاصله 2 متر  از دیگران دشوار است، از ماسک صورت پارچه‌ای استفاده کنند. این به افراد کمک می‌کند تا ازگسترش ویروس از طریق افرادی که بدون علائم هستند یا اینکه نمی‌دانند به ویروس مبتلا شده‌اند، کند شود. در کنار ماسک پارچه‌ای باید فاصله اجتماعی نیز رعایت شود.

آیا کرونا ممکن است باعث وزوز گوش شود؟

وزوز گوش شامل درک صداهایی همانند زنگ زدن در گوش و سر است. این بیماری با سبک زندگی ارتباط مسقیم دارد و بیماری‌هایی همانند افسردگی و اضطراب  بر روی این بیماری تاثیر گذار هستند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد وزوز گوش، که یک مشکل شنوایی رایج  است، ممکن است توسط COVID-19 بدتر شود یا حتی ممکن است توسط ویروس کرونا ایجاد شود. علاوه بر این، افراد مبتلا به وزوز گوش بیشتر به دلیل تغییر در سبک زندگی که توسط همه‌گیری ایجاد شده است، دچار مشکلاتی شده‌اند.

تجربه وزوز گوش و اینكه هر دو عامل داخلی مانند افزایش اضطراب و احساس تنهایی و عوامل بیرونی مانند تغییر در برنامه‌های روزمره می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر وضعیت داشته باشند پزشکان دریافتند که 40٪ از کسانی که علائم COVID-19 داشتند، بدتر شدن وزوز گوش خود را تجربه کردند.

برخی از افراد در ابتدا با ایجاد علائم ویروس کرونا، وزوز گوش را تجربه کرده‌اند. این به این معنی است که وزوز گوش می‌تواند برای برخی علائم ابتلا به ویروس کرونا باشد.

 

 

پزشکان همچنین معتقدند که اقدامات فاصله گذاری اجتماعی وضعیت افراد مبتلا به وزوز گوش را بدتر می‌کند. پزشکان، سبک زندگی جدید همانند افزایش تماس‌های ویدئویی، ایجاد فضای پر سر و صدا در خانه و مصرف بیشتر قهوه و الکل را دلیل افزایش علائم وزوز گوش می‌دانند. برخی از افراد نیز به علت ترس از ابتلا به COVID-19 ، نگرانی‌های مالی، تنهایی و مشکل خواب به وزوز گوش مبتلا می‌شوند.

مقاله مفید :  بیماری خود ایمنی گوش یا اتوایمیون

همه گیری بیماری کرونا، دسترسی بیماران به مراقبت‌های بهداشتی را دشوارتر کرده است. درمان دیر هنگام وزوز گوش(تیتینوس) در مراحل اولیه ممکن است باعث شدت وزوز گوش شود  و در نتیجه می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت روان داشته باشد.

آیا وزوز گوش یکی از عوارض واکسن کرونا است؟

 در جواب به این سوال گفت بله، در تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است. پزشکان متوجه شده‌اند که واکسن انگلیسی استرازنکا و فایزر علائمی همچون وزوز گوش را بعد از زدن واکسن در افراد واکسینه شده نشان می‌دهد. با این وجود پزشکان گوش، حلق و بینی معتقد‌اند علت اصلی این بیماری به سلامت روانی بیمار وابسته است.

در انتها

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های درمانی فعلی  COVID-19  و اثرات ناشی از عوارض کرونا بر روی گوش، با مشاوران کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر مشورت کنید.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان شنوایی شناسی و گوش، حلق و بینی برترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک و تیم حاذق آن هستید؛ تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان « آیا وزوز گوش یکی از عوارض واکسن کرونا است؟» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع:

https://www.webmd.com
https://www.healthline.com
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۶ از ۵
از مجموع ۷ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا وزوز گوش یکی از عوارض واکسن کرونا است؟»

  1. سلام خسته نباشید خیلی کلینیک خوبی داریند وتشخیص فوق العاده . ولی برای نوبت گرفتن یکم اذیت شدم چون هر چی زنگ میزدم شماره هاتون اشغال بود

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. برای رزرو نوبت علاوه بر خطوط تلفن می توانید اینترنتی اقدام کنید. برای این کار به سایت اصلی کلینیک به ادرس tehranearclinic.com مراجعه و در بخش تماس با ما روی لینک نوبت دهی اینترنتی بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *