آیا کم کاری تیروئید در بارداری بر شنوایی جنین تاثیری دارد؟

تاثیر کم کاری تیروئید در بارداری بر شنوایی جنین

کم کاری تیروئید وضعیتی است که در آن هورمون تیروئید کافی در جریان خون شما وجود ندارد و متابولیسم بدن کند است. کم کاری تیروئید می‌تواند به علت کمبود ید اتفاق بیافتد. کمبود ید یکی از عواملی است که می‌تواند ناهنجاری‌های شدید و دائمی مغز را ایجاد کند. کم کاری تیروئید می‌تواند در دوران بارداری علاوه بر عقب ماندگی ذهنی،ناشنوایی عمیقی را در جنین ایجاد کند.

این مقاله مطالب مفیدی را درباره  تاثیر کم کاری تیروئید بر روی شنوایی جنین به شما ارائه می‌دهد. برای مطلع شدن از روش‌های پیشگیری و درمان کم کاری تیروئید با ما همراه باشید.

غده تیروئید چیست؟

غده تیروئید، یکی از غدد درون ریز بدن است. غده تیروئید، اندامی پروانه مانند است که در جلو گردن و زیر حنجره قرار گرفته است. غده تیروئید مسئول تنظیم و کنترل متابولیسم بدن است. متابولسیم بدن به معنی فرایند‌هایی است که بدن برای تبدیل غذا به انرژی انجام می‌دهد.

هورمون‌های T4 و T3 نقش مهمی را در تنظیم متابولیسم بدن بر عهده دارند. میزان هورمون‌های تیروئید بدن توسط غده هیپوفیز کنترل می‌شود. زمانی که غده هیپوفیز کمبود هورمون تیروئید را تشخیص دهد، هورمون تحریک کننده تیروئید را برای متعادل سازی هورمون‌های مذکور به تیروئید می‌فرستد.

در صورتی که مقدار ترشحات غده تیروئید زیاد باشد، فرد دچار پر کاری تیروئید است. در صورتی که میزان هورمون تیروئید در بدن کمتری از مقدار نرمال باشد فرد دچار کم کاری تیروئید می‌شود.

غده تیروئید چیست؟

کم کاری تیروئید چیست؟

در صورتی که غده تیروئید در بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند، کم کاری تیروئید رخ می‌دهد. کمبود هورمون تیروئید منجر به کاهش متابولیسم بدن می‌شود. کم کاری تیروئید که هیپوتیروئیدیسم نیز گفته می‌شود، بسیار رایج و شایع است.

این مشکل یک بیماری قابل کنترل و درمان است. استفاده از داروهای به طور منظم و انجام چکاپ‌های دوره‌ای می‌تواند تا حدی زیادی این بیماری را کنترل و درمان کند.

به شرایطی که سطح هورمون تیروئید بسیار پایین باشد میکسدما گفته می‌شود. در صورت عدم درمان این بیماری، می‌تواند منجر به فوت بیمار شود. در این شرایط، بدن علائم جدی را از خود نشان می‌دهد. این علائم عبارتند از:

• دمای پایین بدن
  • کم خونی
  • نارسایی قلبی
  • گیجی
  • کما
مقاله مفید :  چگونگی تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی

کم کاری تیروئید چیست؟

چه کسانی مبتلا به کم کاری تیروئید هستند؟

کم کاری تیروئید در هر سنی می‌تواند رخ دهد. بنابر این سن، جنس یا قومیت در ابتلا به این بیماری تاثیری ندارد. با این حال شیوع این بیماری بیشتر در زنان بالای60 سال دیده می‌شود. یائسگی در زنان تاثیر زیادی در ابتلا به کم کاری تیروئید دارد. بنابراین احتمال ابتلای زنان یائسه به کم کاری تیروئید نسبت به سایر زنان بیشتر است.

علائم کم کاری تیروئید چیست؟

علائم کم کاری تیروئید به آهستگی و در طول زمان نمایان می‌شود. گاهی اوقات سال‌ها علائمی از خود نشان نمی‌دهد. برخی از علائم کم کاری عبارتند از:

• احساس خستگی
  • احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن در دستان
  • داشتن یبوست
  • افزایش وزن
  • احساس درد در سراسر بدن (می‌تواند شامل ضعف عضلانی باشد).
  • داشتن سطح کلسترول خون بالاتر از حد معمول
  • احساس افسردگی
  • عدم تحمل دمای سرد
  • داشتن پوست و موهای خشک و کلفت
  • کاهش تمایلات جنسی
  • داشتن عادت ماهانه مکرر و سنگین.
  • مشاهده تغییرات فیزیکی در صورت (از جمله افتادگی پلک‌ها و همچنین پف چشم و صورت).
  • ایجاد صدای بم و خشن
  • احساس فراموشی بیشتر

علائم کم کاری تیروئید چیست؟

تشخیص کم کاری تیروئید چگونه است؟

علائم ابتلا به کم کاری تیروئید با برخی از بیماری‌ها مشابه است. به همین علت تشخیص کم کاری تیروئید از طریق علائم این بیماری بسیار دشوار است.  اصلی‌ترین راه تشخیص کم کاری تیروئید انجام آزمایش خونی به  نام تست هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) است.

آیا کم کاری تیروئید درمان دارد؟

کم کاری تیروئید یک اختلال قابل کنترل می‌باشد. در اکثر موارد، کمبود هورمون تیروئید با مصرف دارو جبران می‌شود. برای کنترل این بیماری نیاز به مصرف مداوم دارو است. معمولا داروی لووتیروکسین برای این بیماری تجویز می‌شود. این دارو خوراکی است و می‌تواند میزان تولید هورمون تیروئید در بدن فرد بیمار را افزایش دهد.

درمان کم کاری تیروئید

آیا می‌توان از کم کاری تیروئید جلوگیری کرد؟

از ابتلا به کم کاری تیروئید نمی‌توان جلوگیری کرد. بهترین روش برای پیشگیری از بروز عوارض جدی ناشی از ابتلا به این بیماری، تشخیص زود هنگام و درمان به موقع کم کاری تیروئید است. چکاپ سالیانه می‌تواند در تشخیص این مشکل موثر واقع شود. همچنین جدی گرفتن هر نوع علائم که نشان دهده کم کاری تیروئید باشد، می‌تواند به تشخیص سریع این بیماری کمک کند.

مقاله مفید :  تومور عصب شنوایی یا نوروم آکوستیک چیست؟

جلوگیری از کم کاری تیروئید

علت کم کاری تیروئید در بارداری چیست؟

اکثر زنان بارداری که به کم کاری تیروئید مبتلا می‌شوند، دارای نوعی بیماری خود ایمنی به نام بیمای هاشیموتو هستند. هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که با هدف قرار دادن سلول‌های غدد تیروئید باعث آسیب غدد تیروئید می‌شوند. در این شرایط غدد تیروئید قادربه تولید و آزاد کردن هورمون تیروئید به میزان کافی نمی‌باشد. کمبود هورمون تیروئید می‌تواند تمام بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

زنان باردار در صورت ابتلا به کم کاری تیروئید سریع‌تر از حالت نرمال خود، خسته می‌شوند و همچنین تحمل دمای کم را ندارند و معمولا دچار گرفتگی عضلات می‌شوند.

هورمون تیروئید نقش مهمی را در رشد جنین در دوران بارداری بر عهده دارد. هورمون تیروئید در روند تکمیل مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند. در صورتی که نوزاد به اندازه کافی هورمون تیروئید دریافت نکند؛ باعث رشد ناقص مغز و به دنبال آن عقب ماندگی ذهنی و حتی جسمی می‌شود. در صورت عدم درمان کم کاری تیروئید در دوران بارداری احتمال سقط جنین یا زایمان زودرس افزایش پیدا می‌کند. بنابراین کنترل سطح هورمون تیروئید در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است.

علت کم کاری تیروئید در بارداری

آیا مصرف قرص‌های ضد بارداری بر کم کاری تیروئید تأثیر می‌گذارد؟

استفاده از قرص‌های ضد بارداری، به علت افزایش سطح استروژن و پروژسترون می‌تواند باعث کاهش تولید هورمون‌های تیروئید شود. به همین خاطر، باید درصورت مصرف قرص‌های ضد بارداری، مصرف قرص‌های تیروئید افزایش یابد. در صورت توقف مصرف قرص‌های ضد بارداری، باید مقدار داروی تیروئید کاهش داده شود.

تاثیر مصرف قرص های ضد بارداری بر کم کاری تیروئید

آیا کم کاری تیروئید در دوران بارداری بر روی شنوایی جنین اثر می‌گذارد؟

بله، کاهش هورمون تیروئید در مرحله رشد جنین می‌تواند منجر به کاهش شنوایی(hearing loss) شود. هورمون تیروئید در مرحله رشد جنین منجر به تشکیل ساختار‌هایی مانند مغز، قلب، کلیه، ماهیچه‌های اسکلتی و گوش می‌شود.

جنین تا قبل از تشکیل غدد تیروئید وابسته به هومون تیروئید مادر است. تحقیقات نشان می‌دهد که وجود هورمون تیروئید برای تشکیل طبیعی سیستم شنوایی لازم و ضروری است. به نحوی که کمبود هومون تیروکسین که یکی از هومون‌های غدد تیروئید است؛ می‌تواند منجر به ایجاد نقایص شدید شود. کمبود هورمون تیروکسین می‌تواند روند تشکیل حلزون گوش و سیستم عصبی مربوط به سیستم شنوایی را تحت تاثیر قرار دهد.

مقاله مفید :  سمعک پشت گوشی چیست؟

تاثیر کم کاری تیروئید بر شنوایی جنین

در انتها

کم کاری تیروئید یک بیماری مادام العمر است. بنابراین مصرف دارو به صورت منظم برای کنترل بیماری بسیار مهم است. برخی از افراد ممکن است علائم کم کاری تیروئید را نداشته باشند یا علائم به مرور زمان رفع شود. در غیر این صورت، ممکن است علائم تیروئید بعد از درمان به مرور زمان و کم و از بین رود. کم کاری تیروئید در صورتی که به خوبی کنترل شود، تاثیر در زندگی عادی افراد مبتلا ایجاد نمی‌کند.

کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر با داشتن بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

پزشکان تیم با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند. کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان « آیا کم کاری تیروئید در بارداری بر شنوایی جنین تاثیری دارد؟ » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می ‌باشد.

منایع:

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

1 دیدگاه دربارهٔ «آیا کم کاری تیروئید در بارداری بر شنوایی جنین تاثیری دارد؟»

1. سلام و رورد. واقعا مقاله خوبی بود. اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران می زاره.