ناشنوایی یا کم شنوایی یک طرفه گوش چیست؟

کم شنوایی یا ناشنوایی یک طرفه گوش

كم شنوایی یک طرفه زمانی اتفاق می‌افتد كه قدرت شنوايی يكی از گوش‌ها كم شده و يا از دست رفته باشد. معمولا افراد داری کم شنوایی یک طرفه در پيدا كردن منبع صدا دچار مشکل می‌شوند.

گاهی كم شنوايي در سنين بالا رخ می‌دهد. تشخیص ناشنوایی و کم شنوایی یک طرفه در سنین بالا دشوار است. زیرا علائم کم شنوایی یک طرفه با علائم پیر گوشی(presbycusis) اشتباه گرفته می‌شود.

در ادامه این مقاله سعی شده است تا درباره ناشنوایی و کم شنوایی یک طرفه گوش اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار گیرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

کم شنوایی یک طرفه چیست؟

در شرایطی که کیفیت دریافت صدا در یک گوش از مقدار هنجار کاهش یابد؛ کم شنوایی یک طرفه رخ خواهد داد. کم شنوایی یک طرفه می‌تواند مادر زادی باشد. همچنین کم شنوایی یک طرفه می‌تواند در سالمندان ظاهر شود.

شدت کم شنوایی یک طرفه می‌تواند از شدید تا عمیق در هر فرد متفاوت باشد. همچنین میزان پیشرفت بیماری می‌تواند تدریجی یا ناگهانی باشد.

در شرایطی که کم شنوایی یک طرف بسیار عمیق باشد؛ ناشنوایی یک طرفه(SSD) نامیده می‌شود. در ناشنوایی یک طرفه، قدرت شنوایی به قدری افت خواهد کرد که فرد دچار ناشنوایی می‌شود.

کم شنوایی یک طرفه چیست؟

دلايل بروز كم شنوايي یا ناشنوایی یک طرفه گوش چیست؟

كم شنوايي يا ناشنوایی یک طرفه‌ی گوش می‌تواند دلايل مختلفی داشته باشد. برخی از علل بروز کم شنوایی یا ناشنوایی یک طرفه گوش قابل درمان هستند.

اما در برخی آسيب‌هاي جدي به راحتی قابل بهبودی نیستند. حتی در شرایط وخیم ممکن است نیاز به انجام جراحی باشد. در ادامه برخی از دلایل بروز این اختلال را برای شما بیان خواهیم کرد. این دلایل عبارتنداز:

    • تومور
    • سالمندی
    • انسداد مجرای گوش
    • پارگی پرده گوش(tympanic membran perforation)
    • استفاده از داروهای خاص
    • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند
    • اوتیت خارجي؛ التهاب گوش خارجی
    • زونا
    • لابیرنتیت(labyrinthitis)؛ (التهاب گوش داخلی)
    • آرتریت تمپورال: التهاب عروق خونی در قسمت سر و گردن
    • اوتیت میانی(otitis media)؛ عفونت گوش به همراه مایع چسبنده در پشت پرده گوش
    • بیماری منییر(menieres disease)؛ اختلال گوش داخلی که در می‌تواند باعث ناشنوایی شود.
    • نوروفیبروماتوز نوع 2؛ توده غیر سرطانی روی عصب شنوایی است که منشا ژنتیکی دارد.
    • نوروم آکوستیک(acoustic neuroma)؛ توموری است که بر روی عصب شنوایی ایجاد می‌شود و بر روی عصب شنوایی تاثیر می‌گذارد.
مقاله مفید :  عمل جراحی تمپانوماستوئیدکتومی چیست؟

علائم كم شنوايي يك طرفه

کم شنوایی یک طرفه انواع مختلفی دارد. در بيماران دارای كم شنوايي یا ناشنوایی یک طرفه علائم یکسانی مشاهده می‌شود. در ادامه برخی از این علائم برای شما بازگو خواهد شد.

    • وزوز(tinnitus) یا سوت کشیدن در یک گوش
    • در خواست تکرار سخنان
    • استفاده از یک گوش در مکالمات تلفنی
    • عدم درک صدا در محیط شلوغ
    • استفاده از صدای بلند
    • منزوی شدن و ترک موقعیت‌های اجتماعی خاص
    • احساس خستگی از گوش دادن

علائم کم شنوایی یک طرفه

تشخيص كم شنوايي یک طرفه گوش

در اکثر موارد کم شنوایی یک طرفه گوش به راحتی قابل تشخیص است. در صورت مراجعه به کلینیک گوش واقع در خیابان ولیعصر، پزشک ابتدا از بیمار سوال‌هایی در ارتباط با سابقه پزشکی می‌پرسد. سپس به معاینه فیزیکی بیمار می‌پردازد.

سپس، پزشک انجام تست شنوایی(audiometry) را توصیه کند. ارزیابی شنوایی و وضعیت گوش میانی و خارجی در آزمون‌های ادیومتری و تمپانومتری توسط شنوایی شناس صورت می‌گیرد و میزان کم شنوایی احتمالی و نوع آن مشخص می‌شود.

پس از بررسی این نتایج توسط پزشک، روش‌های معالجه کم شنوایی یک طرفه گوش آغاز می‌شود.

تشخیص کم شنوایی یک طرفه

روش های درمان كم شنوايي یک طرفه گوش

کم شنوایی یک طرفه گوش دارای علل و شدت متفاوتی است. درمان بیماری کم شنوایی یک طرفه گوش به علل و شدت کم شنوایی وابسته است. در ادامه برخی از متدوال ترین روش‌های درمانی به شما ارائه خواهد شد.

شست شوی گوش

تجمع موم(wax) در داخل گوش می‌تواند منجر به کم شنوایی یک طرفه شود. استفاده از داروهایی همانند پراکسید هیدروژن و روغن‌های معدنی به کاهش جرم گوش کمک خواهد کرد. استفاده از دارو و روغن‌ها باید تحت نظر پزشک باشد. مصرف بیش از اندازه این داروها می‌تواند باعث تحریک پذیری گوش شود.

درمان دارویی

ناشنوایی یک طرفه در برخی از افراد نشان از وجود عفونت گوش می‌باشد. پزشک برای درمان عفونت از آنتی بیوتیک استفاده می‌کند. همچنین ممکن است ناشنوایی یک طرفه ناشی از التهاب و تورم باشد.

مقاله مفید :  مننژیوما | علائم و طول عمر و نحوه درمان تومور مننژیوم

به این منظور استفاده از داروهای استروئیدی تحت نظر پزشک به کاهش التهاب و تورم گوش کمک خواهد کرد. ناشنوایی یک طرفه می‌تواند از عوارض برخی از داروها باشد. در این شرایط قطع یا جایگزینی دارو با نظر پزشک به بهبود شرایط کمک خواهد کرد.

سمعک

در شرایطی که کم شنوایی یک طرفه قابل درمان نباشد پزشک استفاده از سمعک(hearing aids) را توصیه خواهد کرد. سمعک برای افراد داری کم شنوایی خفیف یا متوسط پیشنهاد می‌شود. سمعک صدای دریافتی را به اندازه قابل توجهی افزایش می‌دهد. در این شرایط، نیاز بیمار برای شنیدن بهتر صدا را رفع خواهد کرد.

سمعک استخوانی

سیستم شنوایی سمعک استخوانی(bone hearing aids) شامل یک پردازشگر خارجی صدا می‌باشد.  این پردازشگر به یک ایمپلنت متصل است. پردازشگر صدا را دریافت کرده و توسط ایمپلت به استخوان انتقال می‌دهد.

کاشت حلزون شنوایی

کاشت حلزون گوش(cochlear implan) یکی از روش‌های درمانی کم شنوایی یک طرفه گوش است. در این روش  با استفاده از جراحی، دستگاه را روی سر نصب می‌کنند. کاشت حلزون گوش باعث تحریک مستقیم عصب شنوایی می‌شود.

روش های درمان کم شنوایی یک طرفه

روش‌های پیشگیری از ابتلا به ناشنوایی یک طرفه گوش چیست؟

روش‌های پیشگیری برای جلوگیری از ابتلا به ناشنوایی یک طرفه وجود دارد. یکی از شایع‌ترین عوامل بروز ناشنوایی یک طرفه، قرار گرفتن در محیط پر سر و صدا می‌باشد. در ادامه برخی از روش‌های پیشگیری برای شما بیان می‌شود. این روش‌ها عبارتند از:

  • استفاده کم ازهدفن، هندزفری و دستگاه های الکترونیکی
  • استفاده از گوش گیر در حین کار با وسایل و ابزارهای پر سر و صدا
  • عدم استفاده از جسم خارجی (مانند گوش پاکن، کلید، سنجاق سر و …) برای پاک کردن یا خاراندن گوش

در انتها

ناشنوایی یک طرفه گوش در برخی از افراد به راحتی قابل درمان می‌باشد. درمان ناشنوایی یک طرفه گوش می‌تواند بخشی یا تمام قدرت شنوایی را بازگرداند. اما در اکثر موارد باعث ایجاد کم شنوایی دائمی خواهد شد.

مقاله مفید :  امکان کم شنوایی بر اثر ابتلا به کرونا

استفاده از سمعک به بهبود کیفیت شنوایی کمک می‌کند. در صورت مشاهده هر گونه علائمی از کم شنوایی یا ناشنوایی یک طرفه گوش بهتر است سریعا به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه فرمائید.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان «ناشنوایی یا کم شنوایی یک طرفه گوش چیست؟ و راه‌های درمان آن» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع:

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/21625-unilateral-hearing-loss-single-sided-deafness

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۹ از ۵
از مجموع ۷ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

38 دیدگاه دربارهٔ «ناشنوایی یا کم شنوایی یک طرفه گوش چیست؟»

  1. زهرا جنتی

    سلام ۵۵ سالمه سال ۹۶ بابت صدای باد در گوش چپم و خشکی و خارش و زخم داخل گوشم به پزشک مراجعه کردم شنوایی سنجی وام آر آی انجام دادم ۱۰ درصد عصب گوشم از بین رفته بود دارو دادند دو سالی شدیدا پیگیر شدم و در آخر قرص کورتون تجویز کردند دو ماهی استفاده کردم اما بهبودی حاصل نشد حتی دو روزی کامل هیچ صدایی نمیشنیدم از دو گوشم بعد با گوش چپم صداهارو کمتر و با صدای زیر میشنیدم گویی از لوله خرطومی صدا میومد و صدای خودم منعکس میشد از درمان نتیجه ای ندیدم و رهاش کردم با گذشت زمان صدای خرطومی و زیر از بین رفت انا صدای باد همچنان بود و باهاش کنار اومدم تا اینکه یکماه پیش صدای باد تو گوشم زیادتر شد و شنواییم خیلی کم سه نوبت تزریق کورتون انجام شده اما همچنان مشکل حل نشده لطفاراهنمایی کنید سپاس

  2. زینب قربانی

    با سلام خدمت شما من از افغانستان مزاحمتون میشم 32 سالمه و از وقتی یادم میاد گوش چپم نمیشنوه نمیدونم مادر زادی یا بعدن گوشم کر شده چن باری رفتم کابل گفتن درمان نداره ی بارم ک سفر داشتم به ایران شیراز رفتم دکتر گفتن باید عمل بشه و من وقت نداشتم و نپرسیدم چجور عملی و پیگیر نشدم، الان میخام فقط بخاطر گوشم دوباره بیام ایران برای تداوی میخاستم کمس راهنمایم کنین ک ایا تداوی داره یا ن

  3. سیدحسین

    سلام من از بچگی گوش چپم ناشنوایی صددرصد دارد تا الان که ۵۰ سالمه به پزشک مراجعه نکردم ممنون می شم بگید راه حل دارد

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. متاسفانه با گذشت زمان، اثربخشی مدخلات کاهش می یابد و ممکن است سودمندی چندانی برایتان نداشته باشد.

  4. سلام عرض مدارم خدمت شما ببخشید یه چیزی مخاستم سوال کنم یکی از گوش هام صدارا حیس نمیکنه علت این درد چیست

  5. سلام خسته نباشین گوش چپ من ناگهانی گرفته وصداهارونمیشنوم وقتی خودم حرف میزنم انگارصدای خودم درگوشم پخش میشه دکترهم میرم میگه سالم هست خودمم ۵۲ سالم هست ممنون میشم راهنمایی کنید تشکر.

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. گرفتگی گوش دلایل زیادی دارد. باید مراجعه نمائید و آزمایشات لازم انجام شود

  6. سلام دخترم یازده سالشه ودر تست قبل مدرسه متوجه شدم که گوش سمت چپش به خاطر زردی دوران نوزادی شنوایی نداره آیا قابل درمانه ممنون میشم پاسخ بدین

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. بسته به میزارن کم شنوایی می تواننند از سمعک یا کاشت حلزون استفاده کنند.

      1. مريم صنايع

        سلام همسر من بر اثر ضربه ي دست اسب به گوش چپش و شكستگي استخون گوشش شنوايي چپش از بين رفته ، كاري ميشه انجام داد كه برگرده لطفا راهنمايي كنيد ؟

        1. کلینیک گوش تهران

          سلام. آخرین آزمایش شنوایی شان را از طریق دایرکت اینستاگرام ارسال نمائید تا پاسخ دقیق داده شود.

  7. با سلام.دختر من 15 سالش هست و الان دوسالی هست احساس میکنم گوش هاش مشکل داره. متخصص گوش بردم و گفته باید سمعک استفاده کنه گوش راستش درست نمیشنوه. خودش میگه بعضی موقع ها وز وز گوش دارم، سرگیجه سمت راستش میگیره و جدیدا میگه گوش راستم اصلا نمیشنوه.این اتفاق براش همیشگی دیگه هست؟ و اینکه بجای سمعک چه راهکار دیگه ای دارم آیا با عمل چیزی برطرف میشه که سمعک استفاده نکنه. ممنون میشم جواب بدین

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. برای بررسی دقیق مراجعه نمایید. باید تست های شنوایی شان بررسی شود

  8. سلام من خواهرزادم 6سالشه تازه متوجه شدیم یک گوشش کم شنواست و 90درصدش ناشنواست، راه درمانی اش چی میتونه باشه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام
      سمعک هوایی، کاشت حلزون، سمعک استخوانی، سمعک کراس انواع روش های درمان کم شنوایی یکطرفه هستند. بسته به وضعیت شنوایی کودک قابل توصیه می باشند. مراجعه کنید برای بررسی دقیق تر

  9. علی اندید

    با سلام و خسته نباشید
    از کودکی دچار ناشنوایی یک گوش(سمت چپ) بودم که بر اثر افتادن اتفاق گرفته و بارها نوار گوش گرفتم ولی متاسفانه هیچ عکس العملی در گوشم نمی بینم و نوار گوش خالی نشون می دهد. می خواستم بدونم با این توضیحاتی که دادم راه حل قطعی برای درمان گوشم وجود دارد؟ در صورت پاسخ مثبت باید از کجا و از چه طریقی شروع کنم؟ با تشکر از زحمات شما

    1. کلینیک گوش تهران

      برای درمان ناشنوایی شما نیاز به مشاوره پزشکی دارید. اما در کل، روش‌های مختلفی برای درمان ناشنوایی وجود دارد که بسته به علت اصلی ناشنوایی، متفاوت هستند. برای شروع، بهترین گزینه این است که با یک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. پزشک شما ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌هایی مانند آزمایش شنوایی، تصویربرداری و یا سایر آزمایش‌هایی داشته باشد تا بتواند دلیل اصلی ناشنوایی شما را تشخیص دهد. در صورتی که علت ناشنوایی شما مشخص شد، پزشک می‌تواند یک برنامه درمانی مناسب برای شما تهیه کند. برای درمان ناشنوایی، ممکن است نیاز به مصرف دارو، وسیله های کمک‌ شنوایی و یا جراحی باشد.

  10. حدیث راد

    سلام من چند سال پیش به خاطر ضربه ایی که به گوش سمت راستم وارد شد دچار کم شنوایی در همون یک گوش شدم البته اینو بگم که اول کم شنوایی من زیاد نبود و به همین خاطر پیگیری نکردم ولی به مرور زمان احساس می کنم کمتر می شنوم میخواستم بدونم الان اگر برای درمان اقدام کنم جواب میده؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. باید تست بشوند. با منشی بخش شنوایی خانم کشاورز تماس بگیرند راهنماییشون کنند قبل مراجعه چه اقداماتی باید انجام دهند.

  11. سلام
    من ۲۸ سال دارم و از کودکی ناشنوایی یک طرفه دارم گوش سمت راست هست که اصلا نمیشنوم باهاش.
    ایا قابل درمان هست؟؟
    اگه قابل درمان هست لطفا روش درمان رو بفرمایید .سپاس

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. گوش شما باید توسط متخصص بررسی و همچنین نوار گوش گرفته شود. به یک متخصص گوش، حلق و بینی و یا کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.

  12. مرتضی غفاری

    میشه ساعت کاری کلینیک رو بگید؟ روزای تعطیل هم کلینیک فعال هست ؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام فعالیت کلینیک از شنبه تا چهارشنبه ساعت 15 الی 20 هست. و خیر روزای تعطیل کلینیک دایر نیست.

  13. سلام. من 18 سالمه و مدیته کنار محل زندگیمون ساخت و ساز وجود داره و سر و صدای زیادی تولید میشه. حدود سه هفته هست که من احساس می کنم گوشهام توی شنیدن دچار مشکلن اما گوش سمت راستم بیشتر و خیلی از این بایت نگران میشه راهنمایی کنید من چه کار کنم؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. صداهای بلند میتونه یکی از عوامل ایجاد ناشنوایی یا کم شنوایی یه طرفه شود. و اگر شما دارای این علائم: وزوز یا سوت کشیدن در یک گوش، در خواست تکرار سخنان،استفاده از یک گوش در مکالمات تلفنی،عدم درک صدا در محیط شلوغ،استفاده از صدای بلند،منزوی شدن و ترک موقعیت‌های اجتماعی خاص،احساس خستگی از گوش دادن باشید باید هر چه زودتر به یک متخصص گوش حلق و بینی یا کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.

          1. مهناز حسن پور

            سلام پسرمن ۶ساله است گوش چپ ناشنوا ۹۰ درصد دارد به دکتر های گوش حلق بینی نشون دادیم همشون گفتن راه درمانی ندارد وقت یکیش گفت باد روزی ۴ساعت ازسمعک استفاده کنه تاحس عصب گوش کامل قطع نشه آیا راه درمانی است یا نه استفاد از سمعک به گوش سالم آسیب میرسونه یا نه ممنون میشم جواب بدین

          2. کلینیک گوش تهران

            سلام. آزمایش گوششان را از طریق دایرکت اینستاگرام ارسال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *