اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش چیست؟

جراحی اتوپلاستی یا زیبایی گوش

اتوپلاستی (otoplasty) که به آن جراحی زیبایی گوش نیز گفته می‌شود؛ روشی برای تغییر شکل دائم، موقعیت یا اندازه گوش است. اگر گوش شما بیش ازحد بزرگ و برجسته است، می‌توانید جراحی زیبایی انجام دهید. همچنین اگر گوش یا گوش‌های شما به دلیل آسیب دیدگی یا نقص مادرزادی شکسته باشد، این افراد کاندید جراحی اتوپلاستی هستند. بعد از رشد کافی لاله گوش معمولاً بعد از 5 سالگی تا بزرگسالی می‌توان این عمل جراحی را انجام داد. در بعضی موارد، جراحی از اوایل 3 سالگی نیز انجام می‌شود.

در بعضی از موارد دفورمیتی‌های گوش باید در سن پایین‌تری جراحی شود اما سن اصلاح اختلال loopear  یا گوش برجسته در سن 6 تا 12 سالگی است. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این نوع از عمل‌های زیبایی گوش و هزینه عمل جراحی اتوپلاستی بیشتر مطلع شوید.

جراحی اتوپلاستی

تکنیک‌های اتوپلاستی بر اساس نوع و فرم گوش، اجرا می‌شوند. پزشک ممکن است از برش‌های مختلف استفاده کند که برخی در ادامه این مقاله آورده شده است.Otoplasty – Mayo Clinic

  • پشت گوش‌ها
  • درون چین‌های داخلی گوش‌ها

پس از ایجاد برش، جراح بر اساس صلاح دید غضروف و پوس اضافی را بر می‌دارد و غضروف را در موقعیت جدید با نخ‌های بخیه در موقعیت جدید شکل می‌دهد. سپس او غضروف‌ها را در موقعیت مناسب جمع کرده و با بخیه‌های داخلی آن را محکم می‌کند. این روش به طور معمول حدود دو ساعت طول می‌کشد.

جراحی اتوپلاستی

جهت انجام اتوپلاستی چه اقداماتی باید انجام شود؟

برای انجام اتوپلاستی و جراحی زیبایی گوش به کلینیک گوش تهران مراجعه کنید. جراحان ما بعد از ویزیت بیمار و گرفتن شرح حال، معاینه و عکس برداری از فرم لاله گوش و زوایای لاله گوش نقشه دقیق جراحی را برای شما برنامه‌ریزی می‌کنند. شما به عنوان بیمار باید در مورد انتظارات خود به طور واضح برای پزشک بیان کنید.

بعد از اطمینان از برآورده شدن واقعه انتظارات خود با پزشکان معالج کلینیک گوش تهران نقشه درمانی را مشخص کنید. جراحان ما بعد از ویزیت شما و اطمینان از موفق شدن جراحی براساس انتظارات واقعی شما نوبت عمل می‌دهند. انتظارات شما باید از جراحی اتوپلاستی واقع گرایانه باشد. تبدیل گوش به گوش‌هایی با لبه تیز، گوش‌های خفاشی و گوش‌های غیرمتعارف بسیار کار اشتباه و غیرعلمی است. در کلینیک گوش تهران این جراحی‌های غیرعلمی انجام نمی‌شود.

برای مشاوره با دکتر نسرین یزدانی متخصص داخلی گوش، حلق و بینی به آدرس پیج @DrYazdani.net  مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره حضوری به کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر مراجعه کنید.

خطرات جراحی اتوپلاستی

این جراحی نوعی جراحی زیبایی کم خطر به حساب می‌آید. در ادامه به برخی عوارض نادر این عمل می‌پردازیم. این موارد عبارتند از:

  • جای زخم؛ در حالی که جای زخم  اتوپلاستی ممکن است به صورت خطی در پشت گوش پنهان شود به همین خاطر این جای بخیه‌ها از لحاظ زیبایی برای بیمار مشکل ساز نیست .
  • عدم تقارن جزئی بعد از عمل کاملا طبیعی است  و جراحی ایرادات بزرگ را برطرف می‌کند.
  • تغییر در احساس پوست؛ در حین عمل، جابجایی مجدد گوش‌ها می‌تواند به طور موقت بر احساس پوست در ناحیه تأثیر بگذارد. به ندرت، تغییرات دائمی هستند.
  • تصحیح بیش از حد؛ اتوپلاستی می‌تواند خطوط غیرطبیعی ایجاد کند که به نظر می‌رسد گوش‌ها به پشت محکم شده‌اند.

مانند هر نوع عمل جراحی بزرگ، اتوپلاستی خطر خونریزی، عفونت و واکنش نامطلوب به بیهوشی را دارد. همچنین ممکن است به باند جراحی یا سایر مواد استفاده شده در حین یا بعد از عمل  حساسیت داشته باشید.

خطرات جراحی اتوپلاستی

اقدامات قبل از عمل

عمل جراحی زیبایی گوش را می‌توان در بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی انجام داد. در صورت مصرف آسپرین 72 ساعت قبل از جراحی زیر نظر پزشک معالج قطع می‌شود. در صورت مصرف مکمل‌های گیاهی که سبب افزایش خون‌ریزی می‌شوند، مثل زنجبیل و جیجنر آن بهتر از قبل از عمل قطع شود. بیمار بهتر است قبل از عمل به مدت 2 هفته از ترکیبات ویتامین E استفاده نکند. ترکیبات ویتامین E میزان خونریزی را افزایش می‌دهد.

اقدامات قبل از عمل

بعد از عمل جراحی

بعد از اتوپلاستی، قابل تحمل است و این عمل سبب درد زیادی نمی‌شود. اما اگر بعد از جراحی با مصرف مسکن درد بدتر شد، به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

نتایج جراحی اتوپلاستی

بعداز اینکه بانداژهایتان برداشته شد، متوجه تغییر فوری در ظاهر گوش‌های خود خواهید شد. این تغییرات دائمی است. در نظر داشته باشیدکه بهترین نتایج جراحی اتوپلاستی بعد ازگذشت چندین ماه مشخص می‌شود. اگر بعد از باز کردن پانسمان از نتیجه عمل خود راضی نیستید صبور باشید و با پزشک خود مشورت کنید. معمولا بعد از باز کردن پانسمان گوش ورم دارد و به دلیل وجود بخیه‌ها فرم نهایی را نگرفته است. بخیه‌های اتوپلاستی بنا به صلاح دید جراح معالج شما بعد از 2 تا چند هفته بعد از جراحی کشیده می‌شود.

نتایج جراحی اتوپلاستی

بهترین سن برای جراحی زیبایی گوش چیست؟

اگرچه اتوپلاستی برای همه رنج سن از کودکان تا بزرگسالان قابل انجام است، اما باید به خاطر داشت که بهترین نتایج جراحی‌ها پس از رشد کافی گوش حاصل شود. بهترین زمان جراحی گوش برجسته (loopear)  بین 5 تا 12 سالگی است . در دفرومیتی یا نقص گوش برجسته زاویه گوش با استخوان جمجمه زیاد است و باعث برجسته بودن گوش‌ها در نمای قدام می‌شود. با جراحی مناسب می‌توان این ایراد را برطرف کرد. گاهی اوقات بدون نقص در غضروف‌های گوش فقط نرمه گوش (لوبول) بزرگ است که می توان با جراح ساده‌تر نرمه گوش را اصلاح کرد.

آیا عقب کشیدن گوش هایتان دردناک است؟

جراحی اتوپلاستی درد قابل تحملی دارد و بیماران از درد زیادی شکایت ندارند و با مصرف مسکن عادی این درد قابل برطرف شدت است.

آیا اتوپلاستی بر شنوایی تأثیر می گذارد؟

عمل اتوپلاستی تاثیری در بدتر شدن شنوایی ندارد. با جراحی اتوپلاستی شنوایی بهتر یا بدتر نمی‌شود.

تاثیر اتوپلاستی بر شنوایی

آیا با اتوپلاستی می توان گوش ها را کوچکتر کرد؟

همانطور که اشاره شد ممکن است احساس کنید گوش‌های شما خیلی بزرگ هستند یا بیرون هستند و باعث می‌شود صورت شما نامتناسب به نظر برسد. تغییر شکل گوش که به آن اتوپلاستی نیز گفته می‌شود، ممکن است، باعث تغییر شکل یا کاهش اندازه گوش شود تا آنها را به صورت متقارن و متناسب با صورت خود درآورد.

 

کاندید عمل جراحی اتوپلاستی چه کسانی هستند؟

اتوپلاستی به جراحی زیبایی در دسترس برای اصلاح گوش‌های برجسته اشاره دارد. این روش که گاهی اوقات به آن «پین زدن» نیز گفته می‌شود، باعث می‌شود که گوش‌‌ها به‌ جای اینکه مستقیماً بیرون بیایند، روی سر قرار بگیرند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان گوش‌‌های برجسته‌ ای دارید، عوامل متعددی می‌توانند بر کاندیداتوری شما برای اصلاح جراحی تأثیر بگذارند.

در حالی که اتوپلاستی معمولاً به خوبی تحمل می‌شود، یک جراحی است که به یک دوره بهبودی نیاز دارد. به این دلایل، داوطلبان باید از سلامت عمومی برخوردار باشند و هر بیماری را به خوبی تحت کنترل داشته باشند. برای مثال، دیابتی‌هایی که به خوبی کنترل می‌شوند ممکن است واجد شرایط باشند در حالی که یک دیابتی کنترل‌ نشده ممکن است واجد شرایط نباشد. بیمارانی که نگرانی‌‌های سلامتی دارند باید برای اطمینان از سلامت کافی برای انجام یک روش ایمن، از یک متخصص پزشکی تأییدیه otoplasty دریافت کنند. عوامل زیر بر کاندیدبودن شما برای اتوپلاستی تاثیرگذار هستند:

وضعیت سیگار کشیدن

شما سیگاری‌‌ها، افرادی که اخیراً آن را ترک کرده‌‌اند و کسانی که به طور مکرر در معرض دود سیگار هستند، در بهبود برش‌‌های جراحی مشکل دارند. عوارض در میان این گروه از افراد نیز می‌تواند شامل جای زخم بیش از حد باشد. مهم است که داوطلبانی که سیگار می‌کشند چندین ماه قبل از عمل جراحی سیگار کشیدن را ترک کنند تا بلافاصله بعد از جراحی سیگار نکشند. بیماران همچنین برای اطمینان از بهبودی مناسب باید از دود سیگار در دوران نقاهت اجتناب کنند.

سن شما

معمولا برای اتوپلاستی باید تا زمانی که گوش‌ها به طور کامل تشکیل شوند، معمولا در حدود چهار یا پنج سالگی صبر کنید. این جراحی بیشتر در کودکان بین چهار تا چهارده سال انجام می‌شود و محدودیت سنی بالایی ندارد. اگر شما یک فرد بالغ هستید که برای چندین دهه سعی کرده‌اید گوش‌های خود را پنهان کنید، بلوغ شما هیچ مانعی برای درمان ایجاد نمی‌کند.

تمایل بیمار برای اصلاح

برخی از والدین، نگران این هستند که فرزندشان مورد تمسخر قرار گیرد. بنابراین کودکی را برای جراحی زیبایی گوش می‌آورند که به وضوح نمی‌خواهد با جراحی ارتباطی داشته باشد و حتی ممکن است گوش‌هایش را آنطور که هست دوست داشته باشد. در این صورت، مجبور کردن کودک به درمان ممکن است ایده آل نباشد. برای کودکان، بهتر است قبل از مراجعه به مشاوره منتظر بمانید تا کودک درباره گوش‌های خود ابراز نارضایتی کند.

در مورد بیماران بزرگسال، تقریباً ناگفته نماند که میل به جراحی اصلاحی باید ریشه در خواسته‌های خود شما داشته باشد و نه خواسته های همسر یا والدین. اتوپلاستی می‌تواند ظاهر برجسته گوش ها را با قرار دادن آنها به صورت صاف روی سر کاهش دهد.

هزینه عمل جراحی اتوپلاستی چقدر است

گر دنبال یک عدد تقریبی هستید، هزینه جراحی اتوپلاستی در 1402 حدود 15.000.000 تومان میباشد؛ اما اینکه واقعاً چقدر برای اتوپلاستی پرداخت می‌کنید به طیفی از عوامل اضافی بستگی دارد؛ به عنوان مثال، رفتن به یک جراح با تجربه بیش از جراح با تجربه کمتر هزینه دارد! به همین ترتیب، محل جراحی اتوپلاستی بر قیمت نهایی شما تأثیر می‌گذارد. در برخی از نقاط کشور، هزینه‌های بالینی بالاتر است و هزینه را بالا می‌برد؛ مبلغی که پرداخت می‌کنید به هزینه‌های بیشتر مربوط به جراحی نیز بستگی دارد.

اینها می‌تواند شامل آزمایش‌های پزشکی برای اطمینان از اینکه شما کاندید مناسبی هستید، داروهای تجویزی و هزینه‌های سایر متخصصان پزشکی باشد. کلینیک‌ها معمولاً این موارد را جزئی می‌کنند و به صورت حساب نهایی اضافه می‌کنند.

تغییر مکان و تغییر شکل گوش می‌تواند

به شما اعتماد به نفس بیشتری ببخشد و از احساس ناخوشایند خجالت در موقعیت‌های زندگی روزمره بکاهد. اگرچه اتوپلاستی به ندرت ضروری است، اما می‌تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش داده و به زندگی ادامه دهید. برای مشاوره و دیدن نمونه کارهای جراحی اتوپلاستی دکتر نسرین یزدانی، به عنوان  یکی از پزشکان کلینیک گوش تهران، به آدرس@DrYazdani.net  مراجعه شود.

کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با استفاده از روش‌های نوین درمان می‌تواند این گونه از جراحی زیبایی گوش را به بهترین شکل انجام دهند. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد عمل جراحی اتوپلاستی هستید ، با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید. مطلبی که تحت عنوان « اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش چیست؟ » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۸ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

31 دیدگاه دربارهٔ «اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش چیست؟»

  1. سلام خسته نباشید من گوش سمت چپم بزرگتره به چندتا پزشک مراجعه کردم گفتن همانژیوم هست میخواستم بدونم آیا درکیلینیک شما جراحیش انجام مشه وهزینش چقدرهست ممنون میشم جوابمو بدید

  2. سلام وقتتتون بخیر
    ببخشید میخواستم بپرسم آیاجراحی کوچک کردن سایز گوش هم انجام میدین؟وهزینه اون چقدره؟

  3. سلام من یک نوبت میخواستم برای حدودا شهریور.
    من عمل زیبایی انجام میدم. گوشام برآمده نیستند.مشکل قرینگی است.
    لطفا در صورت امکان اطلاعات واتس اپتون رو برام ارسال کنید.
    من اینستاگرام ندارم

  4. aqaasywkm@gmail.com

    سلام‌ خسته‌ نباشید ‌اینجور‌ ک ‌من ‌از ‌نظرات ‌میبینم‌ خیلی ‌نرماله‌ و خیلی ‌راضی‌ هستم‌ ک ‌این ‌اتوپلاستی ‌را ‌انجام‌ بدهم‌ ولی ‌مشکل ‌اینجاس ‌ک ‌من ‌19 سالمه ‌و با‌ این‌ سنم ‌برای ‌عمل ‌تاثیری ‌داره‌ یا‌‌ خیر ؟ ‌ایا ‌با این‌ سن ‌میشه‌ عمل ‌انجام‌ داد؟ ‌مدت‌ هاست‌ ک ‌من ‌با این ‌خال‌ گوشام ‌خیلی‌ نگرانم‌ و ‌‌گوشامو‌‌ پنهان‌ میکنم ‌الان ‌ک‌ شنیدم ‌امکان ‌هست ‌ازین ‌خال ‌در بیایم ‌و ‌خیلی ‌خوشخال ‌شدم‌ ک‌ یه‌ زندگی ‌جدید ‌نصیبم ‌میشه ‌‌با تشکر‌ از ‌شما‌ ک ‌‌دردمو‌‌ کاهش ‌بدین ‌و ‌جواب ‌خوبی ‌بدین‌‌!‌ نت‌ندارم ‌اگ ‌اینجا‌ جوابمو‌ بدین‌ ممنون ‌میشم

    1. سلام سن اصلا تاثیری نداره من ۲۴سالمه جراحی کردم حدود ده ماه پیش یه گوشم برگشت حالت قبلی که دو سه روز پیش باز رفتم جراحی کردم.
      ولی اگه فوتبالی یا ورزشکار رزمی هستی اصلا توصیه نمیکنم چون کوچکترین ضربه درد شدیدی داره

  5. سلام خسته نباشید
    گوش من به علت سوختگی غضروف عفونت کرد و بعد از دو بار عمل ،مجبور به تخلیه غضروف شدن
    حالا میخوام به حالت اول مثل گوش دیگم بشه
    شما انجام میدین؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام بله مراجعه کنید تا دکتر یزدانی بررسی کنند.

  6. سلام سوالی از حضورتون داشتم
    پسرمن میکروشیا گوش گرید 3 داره آیا شما عمل بازسازی لاله گوش رو انجام میدین؟اگر آره بفرمائید با غضروف است یا مدپور؟ممنون

  7. با سلام.خسته نباشین منم پسر۸ سالمو بردم عمل. الان ۱۰ روزه عمل شده. بخیه ها هم برداشته نشده. ولی گوشها بیش اندازه به سرچسبیده اصلا غیرطبیعی شده. به نظرتون یکم امکان برگشت هست؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام در صورت املان برای بررسی مراجعه کنید یا با با پژشک جراح خودشون صحبت کنید

    2. سلام بله برگشت صد در صدی هست
      احتمال اینکه کامل برگرده هم هست

      1. کلینیک گوش تهران

        سلام. لطفا تصویر قبل و بعد از عمل را در دایرکت اینستاگرام ارسال کنید.

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام شما باید به دکتر یزدانی در روزهای دوشنبه یا چهارشنبه مراجعه کنید.

  8. با سلام
    من هفته قبل اتوپلاسی انجام دادم الان احساس می کنم گوشام خیلی چسبیدن به سرم
    ایا بمرور زخم ها که خوب شوند فاصله برمی گردد یا بهمین شکل می مانند؟
    ایا مجددا با جراحی امکان ایجاد فاصله خواهد بود؟
    خیلی نگرانم

  9. حسین خالقی

    سلام من میخوام این عمل رو انجام بدم و پیگیر شدم کلینیک شما رو معرفی کردن بهم ولی قبل از اومدن دوس دارم نمونه های جراحی تون رو ببینم میشه چندتا نمونه از جراحی های خودتون رو بزارید

  10. سلام وقت بخیر هم من و هم خواهرم داخل این کلینیک عمل اتوپلاستی رو انجام دادیم خیلی راضی بودیم هیچ عوارضی هم نداشتیم

  11. محمد رضا

    سلام خسته نباشید خیلی خوب بود مقالتون اطلاعات منو بالا برد

    1. کلینیک گوش تهران

      برای دریافت و رزرو نوبت با شماره 88205806-88870911 تماس حاصل فرمائید. و یا به صورت اینترنتی اقدام کنید. به صفحه اصلی سایت به ادرس tehranearclinic.com رفته و در بخش تماس با ما روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

    2. کلینیک گوش تهران

      سلام. برای دریافت نوبت هم می توانید با شماره های 88205806-88870911 تماس حاصل فرمائید و هم به صورت اینترنتی اقدام کنید. به صفحه اصلی سایت به ادرس tehranearclinic.com رفته و در بخش تماس با ما روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

  12. شبنم محمدی

    سلام و خسته نباشید پسرم جراحی کرد داخل همین کلینیک خیلی راضی بودم و خداروشکر هیچ عوارضی هم نداشت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *