سن طلایی یا بهترین سن برای کاشت حلزون گوش

سن طلایی کاشت حلزون

سن طلایی کاشت حلزون؟ یکی از پر تکرارترین سوالاتی هست که در بین کاربران مطرح می‌شود. کاشت حلزون گوش روشی برای بهبود بخشیدن به افت شنوایی است. آسیب به گوش خارجی و میانی می‌تواند منجر به کاهش شنوایی شود. برخی اوقات استفاده از سمعک چندان اثربخش نیست. به همین علت روش کاشت حلزون گوش پیشنهاد می‌شود.

سمعک‌ها با افزایش صدای دریافتی به بالابردن کیفیت شنوایی کمک می‌کنند. این در حالی است که کاشت حلزون بدون استفاده از قسمت‌های آسیب دیده مستقیما صدا را به اعصاب گوش منتقل می‌کند.

در ادامه این مقاله درباره با روش کاشت حلزون و بهترین زمان برای انجام این روش اطلاعات کافی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. پس در ادامه با ما همراه شوید.

کاشت حلزون گوش چگونه است؟

روش کاشت حلزون شامل قسمت داخلی و خارجی است. قسمت خارجی دارای پردازنده صوتی، میکروفون و فرستنده می‌باشد. قسمت خارجی در پشت گوش فرد کم شنوا قرار می‌گیرد و در صورت نیاز قابل شارژ است. این قسمت، سیگنال‌های صوتی را توسط پردازنده صدا دریافت و به قسمت داخلی کاشت حلزون می‌فرستد.

پزشک با ایجاد یک سوراخ کوچک در استخوان جمجمه( ماستوئید) به حلزون گوش دسترسی می‌یابد. با ایجاد یک سوراخ کوچک در داخل حلزون گوش، الکترود را در محل درست جایگذاری خواهد کرد.

قسمت داخلی دارای گیرنده زیرپوستی است. گیرنده قسمت داخلی، سیگنال‌های دریافتی را به الکترودهای کاشته شده در داخل حلزون گوش منتقل می‌کند.

سیگنال‌های عصبی توسط الکترود، اعصاب شنوایی را تحریک می‌کنند. مغز سیگنال‌ها را از اعصاب شنوایی دریافت کرده و به تفسیر امواج صوتی می‌پردازد. به این ترتیب ما صدا را می‌شنویم. با وجود اینکه امواج صوتی به مغز می‌رسند؛ اما کیفیت صدا همانند یک فرد نرمال نیست.

سن طلایی کاشت حلزون

چرا روش کاشت حلزون پیشنهاد می‌شود؟

در شرایطی که استفاده از سمعک کمکی به شنوایی نکند؛ روش کاشت حلزون توصیه می‌شود. معمولا افرادی که دچار کم‌شنوایی عمیق هستند؛ نیاز به انجام کاشت حلزون گوش دارند. این روش می‌تواند کیفیت صدای دریافتی را بهبود بخشد.کاشت حلزون در یک یا هر دو گوش می تواند انجام شود.

مقاله مفید :  کدام ویتامین‌ها در تقویت شنوایی تاثیرگذار هستند

 در بزرگسالان افت شنوایی به تدریج رخ می‌دهد. به همین علت معمولا در ابتدا در یکی از گوش‌ها کاشت حلزون انجام می‌شود. در گوش دیگر سمعک استفاده می‌شود. به تدریج با افت شنوایی، کاشت حلزون جای خود را به سمعک خواهد داد.

اما در کودکانی که دچار کاهش شنوایی دو طرفه هستند. در همان سنین کودکی کاشت حلزون برای هر دو گوش انجام می‌شود. انجام این عمل برای کودکانی که در حال یادگیری زبان هستند بسیار حیاتی است.

سن طلایی کاشت حلزون

فواید انجام عمل کاشت حلزون

افرادی که کاشت حلزون انجام می‌دهند؛ از مزایا این نوع جراحی بهره بسیاری خواهند برد. در ادامه برخی از مهم‌ترین فواید این نوع جراحی را برای شما بازگو خواهیم کرد.

  • توانایی درک گفتار و شنیدار بدون استفاده از روش لب خوانی
  • تشخیص صداهای محیط و تفکیک آن‌ها از هم
  • توانایی شنیدن صداهای مختلف در محیط های شلوغ و پر سر و صدا
  • ردیابی مکان صدا
  • کاهش وزوز یا زنگ در گوش

شرایط کاشت حلزون گوش

قبل از انجام جراحی کاشت حلزون گوش باید صلاحیت شما برا انجام عمل توسط پزشک تعیین شود. شرایط کاشت حلزون گوش عباراتنداز:

  • افت شنوایی عمیق به گونه ای که قادر به درک گفتار نباشد.
  • عدم بهبود شنوایی علی رغم استفاده از سمعک
  • تمایل به بهبود شنوایی و انجام توانبخشی‌های بعد از جراحی

مراقبت‌های قبل از عمل جراحی

قبل از انجام جراحی کاشت حلزون گوش نیاز است برخی از دستور العمل‌ها رعایت شود. این موارد عبارتنداز:

  • خود داری از مصرف داروها و مکمل‌ها مدتی قبل از عمل
  • خود داری از مصرف خوردن و آشامیدن چندین ساعت قبل از انجام عمل
  • انجام تست‌های شنوایی سنجی (شنوایی، گفتار و تعادل)
  • انجام معایتان فیزیکی برای تایید سلامت جسمی
  • آزمایشات تصویربرداری( ام آر آی یا سی تی) برای بررسی عملکرد گوش داخلی

بعد از عمل جراحی کاشت حلزون

جراحی کاشت حلزون نیز همانند بسیاری از جراحی‌های دیگر ممکن است عوارضی داشته باشد. برخی از این عوارض زودگذر هستند و با گذر زمان بهتر می‌شوند. این موارد عبارتنداز:

  • احساس فشار و سنگینی دستگاه روی گوش
  • احساس سرگیجه
  • حالت تهوع
مقاله مفید :  تست ASSR چیست؟

بعد از عمل جراحی، دستگاه توسط متخصص شنوایی شناس روشن خواهد شد. شنوایی شناس صدا را متناسب با نیاز بیمار تنظیم خواهد کرد. در این حالت باید نکات زیر را رعایت کنید.

  • از سالم بودن تمامی اجزای پروتز اطمینان حاصل کنید.
  • نوع صدای دریافتی را برای متخصص مشخص کنید.
  • صدا را در اندازه نیاز ( نه زیاد و نه کم ) تنظیم کنید.

به طور معمول شنوایی شناس اطلاعاتی را درباره با نحوه مراقبت از پروتز با شما درمیان خواهد گذاشت.

توانبخشی  بعد از جراحی کاشت حلزون

استفاده از روش کاشت حلزون به زمان و آموزش نیاز خواهد داشت. به همین علت بیمار بعد از جراحی نیاز به توانبخشی دارد. در توانبخشی آموزش‌هایی جهت درک صداهای دریافتی توسط کاشت حلزون داده می‌شود.

مغز نیازمند زمان مشخصی است تا خود را با تغییرات پیش آمده هماهنگ کند. مغز با توجه به آموزش‌ها و استفاده مکرر از کاشت حلزون به تدریج خود را با شرایط وفق خواهد داد.

نتایج جراحی کاشت حلزون

انجام جراحی کاشت حلزون بر روی افراد مختلف نتایج گوناگونی را نشان خواهند داد. برخی از عوامل در نتایج این روش جراحی موثر هستند. این موارد عبارتنداز:

  • سن
  • فاصله زمانی بین کاهش شنوایی و جراحی کاشت حلزون.

بهترین زمان برای کاشت حلزون گوش

بهترین روش برای بازگردانی شنوایی در کودکان دارای کم شنوایی عمیق، به گونه‌ای که استفاده از سمعک به بهبود شنوایی کمک نکند، انجام عمل کاشت حلزون گوش می‌باشد.

در سه سال اول زندگی کودک، احتمال انطباق مغز با تحریک‌های الکتریکی کاشت حلزون بالاست. بنابراین کاشت حلزون در دوران کودکی بهترین نتیجه را خواهد داد. شناسایی و اقدام زودهنگام می‌تواند در بهبود شنوایی کودکان در آینده موثر باشد.

در بزرگسالان بهترین نتیجه در پی کاشت حلزون گوش با مدت زمان کاهش شنوایی مرتبط است. در این حالت بهتر است در مدت زمان کوتاهی بعد از تشخیص کاهش شنوایی عمیق، برای جراحی کاشت حلزون اقدام کنند.

مقاله مفید :  بهترین قطره گوش درد + نحوه استفاده از قطره برای درد گوش

در حالت کلی کاشت حلزون در هر سنی منجر به بهبود شرایط خواهد شد. با این حال زمان تطبیق مغز با کاشت حلزون تا حدی به سن و مدت زمان کاهش شنوایی وابسته است. مداخله زود هنگام برای تشخیص کاهش شنوایی و سپس جراحی کاشت حلزون می‌تواند تا حد زیادی در روند بهبودی موثر واقع شود.

در انتها

کاشت حلزون در افراد مبتلا به کاهش شنوایی، توانایی گفتار و شنیدن را تقویت می‌کند. در افراد کم شنوای عمیق، کاشت حلزون می‌تواند گزینه مناسبی برای تقویت شنوایی باشد.

پزشک گوش، حلق و بینی و شنوایی شناس، صلاحیت شما را برای انجام کاشت حلزون تایید خواهند کرد. کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش و حلق و بینی و شنوایی شناسی، بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر(توانیر) تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان « سن طلایی یا بهترین سن برای کاشت حلزون گوش » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

Cochlear Implants: How Young is Too Young, How Old is Too Old?

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/cochlear-implants/about/pac-20385021

https://www.hopkinsmedicine.org/

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *