همه چیز درباره گرفتگی یا کیپ شدن گوش

گرفتگی گوش(ear-congestion) زمانی رخ می‌دهد که شیپور استاش(eustachian tube) شما مسدود می‌شود یا به درستی کار نمی‌کند. شیپور استاش کانال کوچکی است که بین حلق و گوش میانی شما قرار دارد. این کانال به یکسان کردن فشار در گوش میانی(Middle ear) شما کمک می‌کند.

هنگامی که شیپور استاش مسدود می‌شود، احساس پری و فشار در گوش خود می‌کنید. همچنین ممکن است شنوایی خفه شده و گوش درد را تجربه کنید. این علائم احتقان گوش همچنین می‌تواند ناشی از مشکلاتی در گوش میانی یا کانال گوش باشد که پرده گوش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هر شرایطی که بر سینوس‌های شما تأثیر بگذارد می‌تواند منجر به گرفتگی گوش شود، مانند سرماخوردگی‌های معمولی، آلرژی‌ها و عفونت‌های سینوسی. سفرهای هوایی و تغییرات ارتفاع نیز می‌تواند باعث اختلال در عملکرد شیپور استاش شده و علائم احتقان گوش را ایجاد کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنچه که می‌تواند باعث احتقان گوش شما شود و چگونه می‌توانید درد آن را تسکین دهید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

دلایل احتقان و گرفتگی گوش به همراه درمان آن

برای درمان گرفتگی گوش ابتدا باید علت آن را شناسایی کنید. موارد زیر به دلایل احتقان گوش و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

مسائل مربوط به سینوس

هر شرایطی که باعث احتقان سینوس شود نیز می‌تواند باعث گرفتگی گوش شود. این موارد شامل:

  • سرماخوردگی
  • آنفلوانزا
  • آلرژی
  • سینوزیت/sinusitis (عفونت سینوس)
  • مواد محرک مانند دود تنباکو

در این مطلب مواردی وجود دارد که می‌توانید برای از بین بردن احتقان سینوس و گرفتگی گوش مربوطه انجام دهید:

  • قطره ضد گرفتگی گوش با تجویز پزشک مصرف کنید
  • از شستشوی بینی استفاده کنید
  • از مرطوب کننده هوا استفاده کنید، زیرا هوای خشک می‌تواند مجرای بینی شما را تحریک کند
  • از دود تنباکو، سیگار و سایر عوامل تحریک کننده دوری کنید

تجمع مایعات

رفتن آب در گوش هنگام دوش گرفتن یا شنا می‌تواند باعث کیپ و بسته شدن گوش شود. برای خارج کردن آب از گوش، موارد زیر را امتحان کنید:

  • در حالی که گوش خود را به سمت شانه متمایل کنید، لاله گوش خود را تکان دهید یا بکشید.
  • به پهلو دراز بکشید و گوش کیپ شده رو به پایین باشد.
  • قطره‌ پراکسید هیدروژن را با تجویز پزشک داخل گوش بریزید و سپس چند دقیقه در حالی که گوش خود رو به پایین است دراز بکشید.
  • به پهلو دراز بکشید و یک کمپرس گرم به مدت 30 ثانیه روی گوش بگذارید، یک دقیقه آن را بردارید، سپس چهار یا پنج بار تکرار کنید.
مقاله مفید :  سمعک استخوانی چیست و چه کاربردی دارد؟

تجمع موم گوش

جرم گوش(ear wax) توسط غدد داخل گوش شما تولید می‌شود تا پوست شما را مرطوب و محافظت کند. طبق گفته آکادمی گوش و حلق و بینی آمریکا، معمولاً نیازی به برداشتن و پاک کردن موم از گوش شما نیست، مگر اینکه علائمی ایجاد کند (مانند کیپ کردن گوش) که باعث اذیت شما شود.

آلرژی

آلرژی می‌تواند باعث گرفتگی گوش شود. مصرف داروهای آلرژی مانند آنتی هیستامین‌ها(Antihistamine) و ضداحتقان‌ها می‌تواند #گرفتگی گوش و سایر علائم را تسکین دهد.

مسافرت هوایی

تغییرات سریع فشار هوا در طول سفر هوایی، به ویژه در هنگام برخواستن و فرود، بر گوش میانی و پرده گوش شما فشار وارد می‌کند. می‌توانید با جویدن آدامس یا آب نبات سفت، بلعیدن یا خمیازه کشیدن در هنگام برخواستن و فرود، از گرفتگی گوش در سفر هوایی جلوگیری کنید یا آن را برطرف کنید.

انسداد مجرای گوش

اگر مشکوک به وجود جسم خارجی در داخل مجرای گوش خود هستید، سعی نکنید خودتان آن را خارج کنید. فوراً به پزشک خود مراجعه کنید یا به نزدیکترین اورژانس بروید.

عفونت گوش میانی و خارجی

عفونت گوش میانی(otitis media) می‌تواند باعث کیپ شدن گوش و همچنین سرگیجه(vertigo)، گوش درد(ear pain) و گاهی ترشح مایعات شود. عفونت‌های گوش معمولاً ناشی از سرماخوردگی یا سایر مشکلات تنفسی هستند که از طریق شیپور استاش به گوش میانی می‌روند.

عفونت گوش خارجی، که به نام گوش شناگر(swimmers ear) نیز شناخته می‌شود، معمولاً به دلیل آبی که پس از شنا یا حمام در گوش شما باقی می‌ماند، ایجاد می‌شود و بستر ایده آلی برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند. ممکن است درد، خارش، قرمزی و تخلیه مایع شفاف یا ترشح چرک را تجربه کنید.

عفونت گوش(ear infection) اغلب بدون درمان برطرف می‌شود. قطره‌های گوش بدون نسخه و داروهای مسکن می‌توانند به تسکین علائم شما کمک کنند. اگر علائم شما شدید باشد یا بیش از دو روز طول بکشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

مقاله مفید :  کاشت ساقه مغز شنوایی چیست؟

گرچه کیپ شدن گوش چندان رایج نیست، اما می‌تواند ناشی از شرایط پزشکی باشد که برخی از آن‌ها جدی هستند و می‌توانند منجر به کاهش شنوایی و مشکلات تعادلی شوند. این دلایل شامل:

بیماری منییر(menieres disease): این یک اختلال گوش داخلی است که باعث سرگیجه شدید و کاهش شنوایی می‌شود. این بیماری در افراد 40 تا 60 ساله شایع‌تر است. علت این بیماری در حال حاضر ناشناخته است، اما علائم ناشی از اتساع مایع اندولنف در لابیرنت‌ها، که بخش‌های گوش داخلی هستند، دیده می‌شود.

کلستئاتوم(cholestatoma): کلستئاتوم یک رشد توده غیرطبیعی است که به دلیل عملکرد ضعیف شیپور استاش یا عفونت گوش میانی در گوش میانی ایجاد می‌شود.

نوروم آکوستیک(acoustic neuroma): تومور با رشد آهسته و غیر سرطانی روی عصب هشتم است که از گوش داخلی به مغز منتهی می‌شود. علائم معمولاً ظریف هستند و به تدریج با رشد تومور ظاهر می‌شوند و همچنین ممکن است شامل صدای زنگ در گوش (وزوز گوش/tinnitus)، سرگیجه و مشکلات تعادلی باشد.

عفونت قارچی گوش خارجی: عفونت‌های قارچی گوش در افرادی که اغلب شنا می‌کنند، در آب و هوای گرمسیری زندگی می‌کنند، یا مبتلا به دیابت یا بیماری‌های مزمن پوستی هستند، شایع‌تر است. بیش از 60 نوع قارچ وجود دارد که می‌تواند بیماری‌های ذکر شده را ایجاد کند. علاوه بر احتقان گوش، عفونت قارچی گوش نیز می‌تواند باعث زنگ زدن گوش، تورم، درد، خارش و مشکلات شنوایی شود.

اوتیت میانی سروز(serous otitis media): یک نوع اختلال گوش میانی با تجمع مایع شفاف یا سروز است. اغلب باعث کاهش شنوایی نیز می‌شود. این نوع مشکل در کودکان پس از عفونت گوش شایع‌تر است.

اختلال مفاصل فک (مفاصل گیجگاهی فکی): مفاصل گیجگاهی فکی (TMJ) در امتداد دو طرف فک شما قرار دارند و به شما اجازه می دهند دهان خود را باز و بسته کنید. اختلالات TMJ می‌تواند علائمی ایجاد کند که در گوش احساس می‌شود. این علائم معمولاً ناشی از عدم تراز بودن فک شما به دلیل آسیب، آرتریت یا دندان قروچه مزمن است.

مقاله مفید :  انواع روش‌های درمان کم شنوایی

چه زمانی باید برای کیپ شدن گوش به پزشک مراجعه کرد؟

اگر گرفتگی گوش بیش از دو هفته طول کشید یا با موارد زیر همراه بود به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • ترشح مایعات
  • از دست دادن شنوایی
  • مشکلات تعادل
  • گوش درد شدید

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، عموما گرفتگی گوش بیماری یا مشکل جدی شناخته نمی‌شود، مگر در مواردی خاص. اگر احساس درد زیادی دارید و حالات غیرطبیعی چون سرگیجه و… احساس می‌کنید، حتما به یک مرکز درمانی مراجعه کنید و توسط پزشک معاینه شوید. کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر به عنوان یک انتخاب مناسب می‌تواند در جهت درمان بیماری‌های گوش برای شما مفید باشد.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش،حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید. کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان «همه چیز درباره گرفتگی یا کیپ شدن گوش » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

https://www.healthline.com/health/ear-congestion

https://www.medicalnewstoday.com/articles/ear-congestion

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۱ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

پست های مرتبط

37 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره گرفتگی یا کیپ شدن گوش»

  1. ناشناس

    سلام من حدود سه هفته س که گوشام کامل گرفته و درد میکنه دکتر رفتم گفتن عفونت نداره سرگیجه هم ندارم صدای خاصی هم تو گوشم ندارم شاید یکم صدای باد یا همچین چیزی باشه دو سه روز قبل از این اتفاق به خاطر ال پی و فشار پایین مایع نخاع دکتر قرص کافئین دادن که دوز ۲۰۰رو دوتا در روز خوردم ممکنه به خاطر اون باشه؟ واقعا کلافه شدم و نمیدونم چیکار کنم

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. ممکن است بخاطر عوارش مصرف دارو باشد. در صورت تداوم مراجعه کنید تست بدهید.

  2. با سلام
    من از صبح گوش چپم کیپ شده و گهگاهی دست میزنم باز نیست دوباره کیپ میشه و هیچ درد و سر گیجه فلان هم ندارم علت آن چی میتواند باشد لطفاً راهنماییم کنید .

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. ممکن است جرم گرفته باشد. اما اگر احساس می کنید شنوایی تان کم شده، بلافاصله به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

  3. خانم محمدی

    سلام منم یه هفته اس دارم از درد می میرم صدای وزوز مثل کولر گازی تو سرم گوشام‌کیپه کیپه دوبار دکتر و متخصص رفتم فایده نداره کمکم کنید خیلی سخته ادم تحملش رو لز دست میده

  4. واقعا دست شما درد نکنه با این مقاله ای که نوشتید دمتون گرم 👌👌
    کلی بدرد من خورد انشاالله هر آنچه که از خدا میخواهید را به شما بده

  5. ناشناس

    سلام من سرما خوردم و گوشم از دیشب کیپ شده تمام این مراحل رو هم انجام دادم ولی جواب نداده

  6. شیروانی

    سلام .من حدود یک سال هست گوش هام کیپ میشه.رفتم دکتر گفت بایدتیوپ بذار تابستان خودبه خودخوب شد الان دوبار گوش چپ من کیپ میشه .لطفا راهنمایی کنید.
    درضمن من آلرژی وآسم هم دارم.
    باتشکر

  7. سلام
    گوش چپ من ۳یا۴ روز وقتی از خواب بیدار میشدم میدیدم کیپ شده ولی ۵یا۱۰دقیقه دیگه باز میشد دیروز رفتم داروخانه گفتم گوش من اینجوری میشه قطره بتامتازون دادگفت دو قطره از۸ساعت بریز شب دوقطره ریختم صبح که بیدار شدم دیدم کیپ شده قطره ریختم گفتم مثل روز های قبل ۵یا۱۰ دقیقه دیگه باز میشه ولی از صبح تا الان باز نشده لطفا راهنمایی کنید باتشکر

  8. سلام
    من هر موقع داخل گوشم رو میشورم بعد یک یا دو ساعت کیپ میشود و اذیت میشم
    چیکار کنم؟

    1. کلینیک گوش تهران

      در حالت عادی نباید به گوشتان دست بزنید و چیزی داخل آن کنید

  9. سلام
    من چندسالی هست که با گرفتگی گوش درزمانهایی که پیاده روی میکنم یاحتی بیحرکت وساکن نشسته باشم دچار هستم وبا دراز کشیدن در سطح کاملا صاف گوشهام وامیشه لطفا در مورد این مشکل راهنماییم گنید
    ممنون

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام بایستی مراجعه کنید بررسی شود. کیپی گوش علل مختلفی دارد

  10. سلام دوهفته است که بر اثر آنفلونزای گوش سمت چپم کیپ شده به دکتر که مراجعه کردم گفت التهاب وانتی بیوتیک تجویز کرد قرص ها را مصرف کردم ولی هنوز خوب نشدم لطفا راهنمایی کنید در ضمن درد ندارم وفقط کیپ است

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام بایستی مراجعه کنید بررسی شود. کیپی گوش علل مختلفی دارد

  11. جمشیدی

    سلام خسته نباشید
    نزدیک به دو هفته است گوش سمت چپم گرفته
    دو بارم رفتم دکتر ولی خوب نشده علتش چی می‌تونه باشه؟؟

    1. کلینیک گوش تهران

      گرفتگی گوش علل مختلفی دارد. مراجعه کنید باید معاینه شوید و آزمایش بدهید.

  12. سلام من سه هفته پیش عمل تی تیوب گوش انجام دادم. گوشام کیپن صدای نفس کشیدنم تو سرم بلنده و صدای خودم تو سرم می پیچه. مشکل چیه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      با سلام. عوارض را با پزشک جراحتان مطرح کنید و نظر ایشان را جویا شوید.

  13. سلام وقتتون بخیر . من سه روزه گوش سمت چپم انگار کیپ شده هم کم شنوا شده هم از درون( گوش و سرم )صدای عجیبی دائم هست اذیتم میکنه گفتم شاید مربوط ب سینوزیتم باشه اما دو روزه قرص انتی بیوتیک میخورم هیچ اثری نکرده آیا مشکلش جدیه؟ گوش راستم هم تازگیا احساس میکنم حالت کیپ شدن داره

    1. کلینیک گوش تهران

      با سلام کیپی گوش می تواند مرتبط با مشکلات گوش خارجی، میانی یا داخلی باشد. باید معاینات و آزمایشات لازم بعمل آید تا بتوان با قطعیت نظر داد. با تعیین نوبت قبلی، مراجعه نمائید.

  14. سلام من پارسال بعد از حمام گوشهایم کیپ شدن تا رز بعد که متوجه شدم سمت راست شنوایی ندارم بعد از مراجعه به پزشک معلوم شد شنوایی ام از دست دادم خدا را شکر اقدام زود وبا تزریق تو گوش شنوایی بر گشت ولی متأسفانه کیب شدن وصدای گوش خیلی اذیتم می‌کنه احساس میکنم راه گوش به حرف بسته شده ومیگن درمان ندارد صدا ها را باید عادت کرد و کیپ شدن هم خیلی اذیتم می‌کنه هرچه دماغم میگیرم وباد میکنم اصلا فایده ندارد قطره که میریزم وارد گوش نمیشه داخل دهانه میمونه. لطفاً راهنمایی کنید.
    متشکرم

    1. کلینیک گوش تهران

      آیا سرگیجه هم دارید؟ اگر بله فورا مراجعه نمائید.

  15. فریبا مهرانگیزپور

    سلام من گوشم کیپ شده طوری ک هی میخوام نفسمو از دهنم گرفته و در حالی که دماغمو بستم از گوشام خارج کنم و احساس میکنم اگه خارج بشه گوشمم وا میشه چون صدای خودمو نمیشنوم و موقع نفس کشیدن صدای نفسم از تو گوشم میاد .

    1. کلینیک گوش تهران

      مراجعه کنید احتمال مشکل در شیپور استاش وجود دارد

  16. مسلم کرمی

    گوش چپم ضربه خورده به دکترهم مراجعه کردم کیپ هست صداهم میده نزدیک ۱۵روزه

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. برای مدیریت این موضوع می توانید از مشاوره تخصصی روانپزشکان استفاده کنید.

  17. سلام وقت بخیر بنده حدود سه ماه هست که گوش راستم ضربه خورده والان کیپه مثل حالت سرما خوردگی،احساس فشار و پری در گوش که کم و زیاد میشه وسرگیجه دارم چیکار کنم.تا حالا سه دکتر گوش بیرجند رفتم ولی هیچکدومشون تشخیصی ندادن ام ار ای وسی تی اسکن هم سالمند.خیلی اذیت میشم.لطفا راهنمایی بفرمایید.سپاس فراوان

  18. مهدی بیات

    من دیروز ظهر گوشم با گوش پاک‌کن تمیز کردم از دیشب تا حالا احساس کیپ و کر شدن تو یکی از گوش هام شدم مثل سرماخوردگی که بینی کیپ میشه چیکار باید کرد

    1. کلینیک گوش تهران

      اگر چنین حسی به دلیل استفاده از گوش پاک‌کن دارید، بهتر است که از استفاده این ابزار خودداری کرده و از روش‌های دیگری برای تمیز کردن گوش استفاده کنید. در صورتی که حس کم شنوایی و کیپی در گوش شما همچنان ادامه دارد، فورا به کلینیک گوش تهران مراجعه کنید تا علت آن شناسایی شود.

    2. مشکل شما اوکی شد؟ برای منم دقیقا همین اتفاق افتاده منتها دقیقا از همون لحظه که گوش پاک کن رو جلوتر بردم گوش راستم کاملا کیپه و احساس سنگینی میکنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *