انتخاب بهترین نوع سمعک برای کودکان

سمعک برای کودکان

هر ساله برخی از کودکان به طور مادرزادی، کم شنوا متولد می‌شوند. برخی نیز به علت ابتلا به عفونت، بیماری و عوارض دارو دچار کم شنوایی می‌شوند. اولین اقدام برای درمان کاهش  شنوایی در کودکان تهیه سمعک(hearing aids) مناسب برای کودک است.

در ادامه این مقاله سعی شده است تا درباره انتخاب بهترین سمعک برای کودکان و موضوعاتی دیگر نظیر سمعک برای کودکان کم شنوا و سمعک برای کودکان ناشنوا اطلاعات جامعی جمع آوری شود. برای مطلع شدن از بهترین نوع سمعک کودکان با ما همراه باشید.

سمعک کودکان چگونه است؟

همه مدل‌های سمعک برای کودکان از یک ساختار تشکیل شده است. سمعک کودکان دارای گیرنده و بلند گو برای دریافت و پخش صدا است. صدا در سمعک کودکان توسط یک پردازنده، تجزیه و تحلیل خواهد شد.

این پردازنده در برخی از سمعک‌ها دارای فیلتر می‌باشد. فیلتر صداهای ناخواسته همانند صدا باد را به گوش کودک نمی‌رساند. برخی از این ابزار کمک شنوایی  مخصوص کودکان دارای باتری و برخی دیگر قابلیت‌های شارژ دارند.

آیا سمعک کودکان با بزرگسالان متفاوت است؟

به طور کلی سمعک‌های کودکان فرق زیادی با سمعک بزرگسالان ندارد. با این وجود تفاوت‌هایی جزئی، در بین سمعک‌ها دیده می‌شود. در ادامه برخی از این تفاوت را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • سمعک در کودکان بیشتر مورد آسیب و ضربه قرار می‌گیرند. به همین علت بدنه سمعک کودکان از دوام بیشتری نسبت به سمعک بزرگسالان برخوردار است.
  • باتری سمعک کودکان به سختی خارج می‌شود. به همین علت از خطر بلعیده شدن باطری توسط کودک جلوگیری می‌شود.

  • برخی از کودکان ناشنوا قادر به صحبت کردن نیستند. به همین علت در سمعک برای کودکان چراغی تعبیه شده است. این چراغ به والدین نشان می‌دهد که سمعک در حال کار است یا خاموش شده است.

  • اکثر سمعک کودکان از مواد غیر شیمیایی و آلرژی زا ساخته شده است. رنگ بدنه سمعک برای کودکان با مشکل کاهش شنوایی، بسیار متنوع است. با توجه به شدت کم شنوایی و حالت فیزیکی گوش ممکن است سمعک‌های متفاوتی وجود داشته باشد.

مقاله مفید :  همه چیز درباره سمعک قابل کاشت

کودکان در چه سنی می‌توانند از سمعک استفاده کنند؟

کم شنوایی در کودکان در نتایج غربالگری تشخیص داده خواهد شد. معمولا سمعک برای کودکان را می‌توان از سنین نوزادی استفاده کرد. کودکان باید به طور دوره‌ای تحت معاینه قرار گیرند. معاینات شنوایی تعیین می‌کند چه نوع سمعکی برای کودک مناسب است.

استفاده از سمعک کودکان چه اهمیتی دارد؟

استفاد از سمعک در کودکان بسیار حائز اهمیت است. در صورت تجویز سمعک برای کودکان، باید حتما به صورت مداوم استفاده شود. مغز کودکان، از بدو تولد تا سه سالگی رشد سریعی دارد. استفاده از سمعک برای بهبود شنوایی و گفتار بسیار اهمیت دارد.

در سمعک کودکان به چه نکاتی باید توجه شود؟

استفاده از سمعک در هر سنی مجاز است. با این وجود سمعک وسیله شخصی محسوب می‌شود. به همین علت هر سمعک برای فرد شخصی سازی شده و قابل استفاده برای شخص دیگری نیست. کودک باید با توجه به نیاز خود، سمعک مناسب دریافت کند. در ادامه برخی از رایج ترین عوامل برای شما ذکر خواهد شد.

شدت کم شنوایی

انتخاب نوع سمعک بر اساس شدت کم شنوایی ممکن است. به طور مثال از سمعک‌های پشت گوشی برای افراد داری کم شنوایی خفیف تا متوسط استفاده می‌شود. اگر فردی دارای کم شنوایی عمیق باشد استفاده از سمعک‌های پشت گوشی(hearing aid behind the ear) نیاز بیمار را بر طرف نخواهد کرد.

بیماری‌های گوش

ممکن است سمعک‌های مرسوم با وجود برخی بیماری‌های گوش، قابل استفاده نباشند. به عنوان مثال افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش نمی‌توانند از سمعک‌های داخل گوشی(in the ear hearing aids) استفاده کنند.

توانایی و مهارت

برخی از سمعک‌ها برای نوزادان مناسب نیست. همچنین مهارت استفاده از سمعک در سنین مختلف متفاوت است. به همین منظور در کودکان سمعک‌ها با توجه به مهارت و توانایی کودک انتخاب می‌شوند.

آناتومی

آناتومی گوش کودک در سنین مختلف متفاوت است . به همین علت برخ از سمعک‌ها در این دوره توصیه نمی‌شوند.

مقاله مفید :  علت سرگیجه بعد از تحریک مغناطیسی مغز (TMS)

ایمنی

بحث ایمنی در کودکان بسیار حائز اهمیت است. جنس استفاده شده در سمعک کودکان باید مستحکم و مقاوم باشد. سمعک‌های پشت گوش معمولا از پلاستیک نرم ساخته می‌شود.  به همین علت برای استفاده از سمعک بسیار مناسب هستند. در مقابل سمعک‌های داخل گوش از جنس پلاستیک سخت هستند. احتمال شکستن چنین سمعک‌هایی بسیار بالاست.

ویژگی‌ها

انتخاب رنگ و طراحی سمعک‌ها نیز می‌تواند به خصوص باشد.  همچنین امکان استفاده از سمعک‌های ضد آب برای کودکان وجود دارد.

نحوه کار با سمعک برای کودکان

استفاده از سمعک در کودکان نیاز به همراهی والدین دارد. بهتر است والدین برخی از نکات را حین استفاده از سمعک در کودک کم شنوای خود رعایت کنند. این نکات عبارتنداز:

تعیین انتظارات

والدین نباید از سمعک انتظار درمان ناشنوایی کودک را داشته باشند.  بهتر است قبل از هر چیزی اطلاعات خود را در زمینه سمعک و نحوه فعالیت و هدف از گذاشتن سمعک افزایش دهند. این نکته حائز اهمیت است که سمعک باعث برگرداندن نسبی شنوایی خواهد شد. اما به طور کامل شنوایی کودک با اختلال شنوایی(hearing loss)، را باز نخواهد گرداند.

کمک به بهبود گفتار

در حین استفاده از سمعک در کودکان بهتر است به نحوه گفتار کودک نیز توجه شود. مراجعه به گفتار درمانی در همان اوایل استفاده از سمعک می‌تواند در نحوه تولید گفتار کودک ناشنوا موثر باشد.

ایجاد تمرکز

ایجاد تمرکز برای کودک با مشکل شنوایی، بسیار ساده است. در این شرایط بهتر است برای برقراری ارتباط بهتر به کودک نزدیک شد. همچینین کاهش صدای محیط مانند صدای تلویزیون می‌تواند به بهبود افت شنوایی کودک ،کمک کند.

در انتها

در صورتی که علائم کم شنوایی و اختلال در شنود در کودک مشاهده شود، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک جراح گوش مراجعه شود. استفاده از سمعک در کودکان به درمان کامل کم شنوایی کودک کمکی نخواهد کرد. بلکه سمعک باعث بازگردانی نسبی شنوایی خواهد شد.

مقاله مفید :  عمل جراحی میرنگوتومی یا تمپانوتومی چیست؟

تهیه سمعک برای کودکان بسیار حساس و مهم است. به همین منظور بهتر است برای انتخاب بهترین سمعک برای کودک خود از متخصص شنوایی شناس کمک بگیرید.

کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با داشتن زبده‌ترین متخصصان شنوایی شناسی، بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان « انتخاب بهترین نوع سمعک برای کودکان » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع:

https://www.healthyhearing.com/help/hring-aids/children

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

3 دیدگاه دربارهٔ «انتخاب بهترین نوع سمعک برای کودکان»

  1. ریحانه مویدی

    ممنون بابت خدمات خوب و کاملتون من برای سمعک پسرم مراجعه کردم واقعا راضی ام

  2. فاطمه قاسمی پور

    دکتر برای پسر 7 ساله من سمعک تجویز کرده میخوای برای اطمینان به متخصیین بیشتری مراجعه کنم به خاطر همین میخوام بدونم توی کلینیک گوش تهران بخش مجزا برای کودکان دارده؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *