کاشت استخوانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

ویژگی های کاشت استخوانی

کاشت استخوانی یا سمعک استخوانی(bone implantation)، سمعکی است که برای انتقال اصوات از طریق استخوان طراحی شده است. سمعک‌های استخوانی می‌توانند به علل گوناگون همانند عفونت‌های گسترده گوش و یا بدشکلی لاله گوش که امکان استفاده از سمعک‌های مرسوم میسر نمی‌باشد، استفاده می‌شوند.

در بیمارانی که علاوه بر وجود مشکلات گوش میانی(Middle ear) و آسیب مسیر انتقال صوت همانند لاله گوش و استخوانچه‌های گوش، عصب گوش نیز آسیب دیده باشد؛ قدرت سمعک‌های استخوانی برای بهبود کیفیت صدا کافی نیست.

در این شرایط بیمار نیازمند کاشت ایمپلنت استخوانی می‌باشد. ایمپلنت‌های استخوانی مستقیما توسط جراح داخل جمجه بیمار قرار داده می‌شود. در ادامه مطالب مفیدی درباره با پروتزهای ایمپلنت استخوانی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

ایمپلنت استخوان چیست؟

ایمپلنت استخوانی یا سمعک استخوانی یک دستگاه کمک شنوایی است که برای افراد مبتلا به کم شنوایی انتقالی، مناسب می‌باشد. در شرایطی که بیمار قادر به استفاده از سمعک‌های مرسوم نباشد؛ انجام جراحی کاشت استخوانی توصیه می‌شود. ایمپلنت‌های استخوانی از دو بخش اصلی تشکیل شده‌اند. این دو بخش عبارتنداز:

بخش داخلی

بخش داخلی ایمپلنت‌های استخوانی تحت عنوان «گیرنده یا رسیور» شناخته می‌شود. این ایمپلنت‌ها طی یک جراحی نسبتا ساده در زیر پوست قرار می‌گیرند. این قسمت در ناحیه پشت گوش بیمار، روی استخوان جای می‌گیرد. بخش داخلی داری یک آهنربا است که باعث تثبیت قسمت خارجی دستگاه می‌شود. همچنین دارای قسمت لرزان یا مرتعش کننده (FMT) می‌باشد.

بخش خارجی

بخش خارجی ایمپلنت‌های استخوانی،«پردازنده» نام دارد. پردازنده، سمعک بسیار کوچکی است که روی سر قرار داده می‌شود. این قسمت 30 الی 40 روز بعد از عمل جراحی به آهنربایی که زیر پوست قرار دارد، متصل خواهد شد. در واقع حد فاصل قسمت داخلی و سمعک، پوست قرار دارد.

تمامی اصوات توسط این سمعک(hearing aids) جمع آوری می‌شود. سپس با استفاده از ارتعاش قسمت مرتعش کننده تمامی اصوات به حلزون گوش منتقل خواهد شد. بنابراین قدرت بیشتری برای ارتعاش اصوات وجود دارد و اصوات بلندتر منتقل می‌شود.

مقاله مفید :  بیماری کندروسارکوم چیست؟/علائم و درمان آن

چه افرادی برای کاشت استخوانی مناسب هستند؟

انجام جراحی کاشت استخوانی برای همه افراد مناسب نیست. افراد داری شرایطی زیر می‌توانند برای انجام جراحی کاشت استخوانی اقدام کنند. این شرایط عبارتنداز:

• بدفرمی‌ها و یا بدشکلی‌های لاله گوش
  • عفونت‌های مکرر
  • عمل‌های مکرر گوش میانی
  • بیماری کلستئاتوم(cholestatoma)

جراحی کاشت استخوانی چگونه است؟

برای جراحی کاشت ایمپلنت استخوانی، ابتدا سنجش شنوایی(audiometry) انجام می‌شود. بعد از ارزیابی شنوایی، شنوایی شناس یا پزشک مشخص می‌کند که بیمار برای انجام این جراحی مناسب است یا خیر.

سپس برای اطمینان از وجود فضای کافی برای جا دادن قسمت داخلی دستگاه، سی تی اسکن از ناحیه تمپورال (گوش) انجام می‌شود. با استفاده از سی تی اسکن و نرم افزارهای پیشرفته، قطر استخوان در آن محل را تخمین می‌زنند. سپس دستگاه را به صورت سه بعدی جایگذاری می‌کنند. دراین مراحل بهترین مکان برای قرار گرفتن ایمپلنت مشخص خواهد شد.

تمامی مدارک برای پزشک جراح ارسال شده و جراح با استفاده از تکنیکی خاص، دستگاه را در بهترین مکان ممکن جایگذاری خواهد کرد. حدود 30 الی 40 روز بعد از جراحی نیز قسمت خارجی دستگاه جایگذاری می‌شود.

بهترین ایمپلنت استخوانی برای کاشت

بهترین ایمپلنت استخوانی برای کاشت استخوانی یا BONEBRIDGE نام دارد. در این مدل برخلاف مدل‌های قبلی، احتمال ایجاد عفونت بسیار کم است. در این مدل پوست بسته است و همه چیز زیر پوست قرار دارد.  ایمپلنت استخوانی از شرکت  مِد- اِل اتریش، تنها ایمپلنت استخوانی با تکنولوژی اکتیو در دنیا می‌باشد. این بدان معناست که ارتعاش از بیرون شروع نمی‌شود. بنابراین این مدل قدرت بیشتری دارد و تحریک پذیری پوست نیز کم خواهد بود. این ایمپلنت موفق‌ترین، Bone implantation در دنیا می‌باشد.

مزیت استفاده از ایمپلنت استخوانی

BONEBRIDGE یک ایمپلنت هدایت استخوان است که به طور کامل در زیر پوست کاشته می‌شود. در  این شرایط هیچ چیز خارج از پوست بیمار نیست. بنابراین نیاز به هیچ گونه مراقبت پوستی نیاز ندارد.

مقاله مفید :  علائم و نشانه‌های عفونت گوش (چرکی شدن گوش) چیست؟

BONEBRIDGE، درست پشت گوش بیمار قرار می‌گیرد و به راحتی توسط آهنربا در جای خود تثبیت می‌شود. به همین خاطر بیمار می‌تواند به راحتی سمعک را در زیر موهای خود پنهان کند. برای این نوع از سمعک‌ها کاورهای بسیار زیبایی وجود دارد. طراحی قوی BONEBRIDGE به گونه‌ای ساخته شده است که بیمار می‌تواند تحت اسکن MRI در 1.5 تسلا قرار گیرد.

در انتها

در سال گذشته نزدیک به 20 نفر این عمل جراحی را در ایران انجام داده‌اند. جراحی کاشت استخوانی این افراد نزدیک به صد در صد موفقیت آمیز بوده است.

کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با داشتن برترین متخصصان گوش،حلق و بینی و شنوایی شناسی، بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

پزشکان تیم کلینیک گوش تهران با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند.

مطلبی که تحت عنوان «کاشت استخوانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع:

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

4 دیدگاه دربارهٔ «کاشت استخوانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟»

1. محمد خسروی

سلام میشه هزینه حدودی این نوع کاشت رو بگین؟ بیمه قبول میکنه؟

1. کلینیک گوش تهران

سلام هزینه بستگی به فاکتورهای مختلفی داره باید حضوری مراجعه کنید و بعد از معاینه مشخص می شود.

2. سلام. ببخشید من برای پسرم قصد دارم کاشت استخوانی انجام بدم ولی واقعا نگرانم اون اندازه که دکتر بهم گفته شنوایی برنگرده میخواستم مطمن بشم و خیالم راحت باشه که این کاشت استخوانی چقدر باعث افزایش و یا برگشت شنوایی میشه؟

1. کلینیک گوش تهران

سلام. این قضیه که کاشت حلزون گوش تا چه حد می‌تواند در افزایش قدرت شنیداری به افراد کمک کند، از یک فرد به فرد دیگر تفاوت می‌کند. بیشتر افرادی که حلزون گوش برای آنها کار گذاشته می‌شود، ظرف چند روز پس از آن که دستگاه حلزون گوش روشن می‌شود، صداها را بیشتر و بیشتر می‌شنوند و حس آگاهی آنها نسبت به محیط و صداهای آن به تدریج افزایش می‌یابد. شایان ذکر است که به طور معمول سه تا شش هفته پس از عمل جراحی کاشت حلزون گوش، دستگاه حلزون روشن می‌شود. کودکانی که به صورت مادرزادی ناشنوا متولد می‌شوند، امکان بهره برداری از این دستگاه کمک شنوایی را دارند. دسته دیگر افراد جوان یا سالخورده‌ای هستند که بر اثر عواملی همچون ژنتیک یا عوارض دیگر حس شنوایی خود را از دست داده‌اند.

پس از روشن شدن دستگاه حلزون گوش، درک کلمات و سخنان به زمانی بیشتر و آموزش مداوم نیاز دارد. میزان درک کلمات نزد این بیماران در طول مدت شش ماه به طور چشمگیری بهبود می‌یابد. برخی از افراد در طول این مدت پیشرفت بیشتری دارند و بعضی افراد کمتر یشرفت می‌کنند. برای تقویت درک کلام در برخی از دریافت کنندگان دستگاه حلزون گوش، فیزیوتراپی شنیداری یا آموزش‌های شنوایی لازم خواهد بود.