سمعک استخوانی چیست و چه کاربردی دارد؟

سمعک استخوانی

بهترین گزینه برای بهبود شنوایی، سمعک استخوانی است. سمعک‌های استخوانی ارتعاشات صوت را به طور مستقیم به گوش داخلی می‌رساند. در برخی افراد وجود اختلالات در گوش میانی و گوش خارجی، مانعی برای شنیدن صدا می‌باشد.

یکی از مشکلات شنوایی، کاهش شنوایی انتقالی است، که از جمله علائم آن، گرفتگی گوش می‌باشد. عواملی همچون عفونت، رشد تومور یا تجمع بیش از اندازه موم گوش(ear wax) می‌تواند منجر به انسداد گوش شود.

سمعک استخوانی به بهترین شکل ممکن این مشکل را رفع  خواهد کرد. این مقاله اطلاعات مفیدی را در این زمینه  به شما ارائه می‌دهد.

چگونه سمعک استخوانی کار می‌کند؟

معمولا سمعک‌های استخوانی (BAHA) با جراحی کاشت حلزون(cochlear implan) اشتباه گرفته می‌شوند. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افراد دارای اختلالات گوش داخلی و میانی، سمعک استخوانی می‌باشد. سمعک‌های استخوانی از دو قسمت تشکیل شده‌اند. هر یک از قسمت‌ها نقش مهمی در عملکرد این دستگاه بر عهده دارند. در ادامه به طور مفصل درباره جزئیات این سمعک‌ها  توضیح داده شده است.

پردازنده صدا

ابتدا صدا توسط میکروفون خارجی دریافت می‌شود. سپس توسط پردازشگر صوتی به ارتعاشات تبدیل خواهد شد. این ارتعاشات به ایمپلنت انتقال می‌یابد.

ایمپلنت تیتانیوم

ارتعاشات صوتی باعث ارتعاش ایمپلنت می‌گردند. ایمپلنت نیز با انتقال نوسانات منجر به لرزش استخوان جمجمه خواهد شد. تزلزل استخوان جمجمه، گوش داخلی را تحریک می‌کند. سلول‌های مویی منجر به تحریک عصب شنوایی می‌گردند. مغز به تحریک عصب شنوایی پاسخ داده و در نتیجه  پاسخ مغز منجر به درک صدا خواهد شد.

سمعک استخوانی برای چه افرادی مناسب است؟

پزشک برای تعیین کاندیدای مناسب برای دریافت سمعک استخوانی، ارزیابی خاصی انجام می‌دهد. ارزیابی پزشک در جهت مشخص کردن نوع سمعک استخوانی و میزان کم شنوایی خواهد بود. بعد از این ارزیابی، متخصص شنوایی شناسی، شنوایی و درک گفتار بیمار را با سمعک(hearing aids) و بدون سمعک بررسی می‌نماید. هر فردی که حداقل در  یکی از گوش‌هایش دارای عملکرد مطلوب در ناحیه گوش داخلی باشد؛ بهترین کاندید سمعک استخوانی خواهد بود. در ادامه شرایط مناسب برای استفاده از سمعک استخوانی قید شده است.

مقاله مفید :  سرگیجه های خطرناک؛ کدام سرگیجه ها نشانه خطرناکی است؟

ناهنجاری‌های گوش خارجی یا میانی

وجود ناهنجاری در گوش داخلی همانند انسداد مجاری گوش یا وجود اختلالات در گوش میانی می‌تواند باعث بیماری کاهش شنوایی رسانایی شود. اغلب این ناهنجاری‌ها به صورت مادر زادی هستند. معمولا استفاده از سمعک استخوانی برای این افراد توصیه می‌شود.

ناشنوایی یک طرفه

افراد دارای ناشنوایی یکطرفه، تمام شنوایی خود را در یک گوش از دست داده‌اند. بیماران مبتلا به ناشنوایی یکطرفه در تشخیص جهت و منشا صدا دچار مشکل هستند. درک گفتار  این بیماران، در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا بسیار کم خواهد شد.

ناشنوایی یکطرفه می‌تواند به علت تومور روی عصب شنوایی(نوروم آکوستیک/acoustic neuroma)، بیماری منییر(menieres disease) یا کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی رخ دهد. معمولا استفاده از سمعک استخوانی در این افراد، به بهبود کیفیت صدا کمک می‌کند.

عفونت مزمن گوش

عفونت مزمن گوش یکی از شرایط نادر، برای استفاده از سمعک استخوانی است. بیماران دارای عفونت مزمن گوش، نمی‌توانند از سمعک‌های مرسوم استفاده کنند. یکی از روش‌های درمان عفونت گوش، تخلیه ترشحات گوش میانی است. در صورت تخلیه، نباید مجرای گوش بسته باشد.

به همین علت سمعک‌های مرسوم در روند درمان عفونت مزمن گوش اختلال ایجاد می‌کنند. این افراد بهترین کاندید برای دریافت سمعک استخوانی هستند. این نوع از سمعک‌ها مجرای گوش را اشغال نمی‌کند.

حساسیت به سمعک‌های مرسوم

در ساخت برخی از سمعک‌های مرسوم، مواد شیمایی استفاده می‌شود. ممکن است برخی از مواد شیمیایی موجود در سمعک‌های مرسوم، حساسیت زا باشند. بنابراین استفاده از سمعک استخوانی بهتر از سمعک‌های مرسوم خواهد بود.

آیا سمعک استخوانی نیاز به عمل جراحی دارد؟

کاشت ایمپلنت تیتانیوم سمعک‌های استخوانی، نیاز به عمل جراحی سرپایی دارد. در طی عمل جراحی، پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ایمپلنت را داخل استخوان ماستوئید قرار می‌دهد. استخوان ماستوئید در پشت گوش قرار دارد.

ایمپلنت سمعک استخوانی، در بیرون از گوش داری یک تکیه گاه است. قسمت خارجی دستگاه روی این پایه کوچک نصب می‌شود. نصب قسمت خارجی دستگاه روی پایه می‌تواند متفاوت باشد.

مقاله مفید :  حالت تهوع در شب نشانه چیست؟

در برخی از مدل‌های سمعک استخوانی، بدنه خارجی با استفاده از آهنربا روی پایه تعبیه می‌شوند. عملکرد سمعک‌های استخوانی با توجه به نوع سیستم آنها متفاوت است.

آیا می‌توان بلافاصله بعد از عمل جراحی صدایی شنید؟

بعد از عمل جراحی، جمجمه و پوست سر باید بهبود یابد. معمولا بعد از 3 هفته تا 3 ماه بهبودی حاصل خواهد شد. بعد از اتصال بدنه به پایه، ممکن است سمعک استخوانی نیاز به تنظیمات داشته باشد.

در انتها

افرادی که دارای اختلالات شدید در عملکرد گوش خارجی و میانی هستند یا از ناشنوایی یک طرفه رنج می‌برند، بهترین افراد برای دریافت سمعک استخوانی هستند. در صورت وجود برخی شرایط خاص همانند حساسیت به سمعک‌های مرسوم و یا عفونت مزمن گوش می‌توان از سمعک استخوانی استفاده کرد.

کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر با داشتن بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان «سمعک استخوانی چیست و چه کاربردی دارد؟» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

https://www.healthyhearing.com/help/hearing-aids/bone-anchored

https://www.webmd.com/connect-to-care/hearing-loss/bone-conduction-hearing-aid-without-surgery

https://www.hearinglink.org/your-hearing/implants/bone-conduction-hearing-devices/

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

5 دیدگاه دربارهٔ «سمعک استخوانی چیست و چه کاربردی دارد؟»

  1. سلام هم مقاله خوبی نوشتید و هم کلینیک فوق العاده خوب و معتبری دارین که من از روی تعریف هایی که ازتون شنیدم برای سمعک پدرم بهتون مراجعه کردم ممنون واقعا

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. این نوع سمعک خود انواع مختلفی داره برای آگاهی از نوع و قیمت باید مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *