بیماری خود ایمنی گوش یا اتوایمیون

بیماری خود ایمنی گوش داخلی و میانی

بیماری خود ایمنی گوش داخلی(AIED)، یک بیماری نادر است. این بیماری هنگامی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به گوش داخلی شما حمله کند. این اختلال می‌تواند باعث سرگیجه (vertigo)، زنگ زدن در گوش و کاهش شنوایی شود.

این اختلال در خانم‌های میانسال کمی بیشتر دیده می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره با بیماری خود ایمنی گوش، علائم و روش‌های درمانی آن مطلع شوید.

بیماری خود ایمنی گوش چیست؟

بیماری خود ایمنی گوش داخلی، زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به سلول‌های گوش داخلی حمله کند. این حمله در صورتی رخ می‌دهد که سلول‌های بدن به عنوان ویروس یا باکتری تلقی شده و مورد حمله دستگاه ایمنی قرار می‌گیرد. بیماری خود ایمنی گوش داخلی(AIED) یک بیماری نادر است که همراه با کم‌شنوایی اتفاق می‌افتد.

این بیماری می‌تواند به صورت جداگانه یا به عنوان بخشی از سایر اختلالات خود ایمنی بدن اتفاق بیفتد. بیست درصد بیماران، به بیماری های خودایمنی دیگری مانند؛ آرتریت روماتوئید(Rheumatoid Arthritis) یا لوپوس(Lupus)، مبتلا به این بیماری هستند.

بیماری خود ایمنی گوش داخلی(AIED) به صورت کم‌شنوایی حسی- عصبی (Sensorineural Hearing Loss) که به سرعت در حال پیشرفت است و معمولاً این بیماری معمولا دوطرفه است اما  می‌تواند یک طرفه نیز باشد.

به طور معمول،. بیماری از یک طرف شروع می‌شود و درنهایت روی #گوش دیگر تأثیر می‌گذارد. همچنین می‌تواند به طور ناگهانی ایجاد شود. علائم می‌‌تواند در طی مرحله فعال بیماری، سیر نوسانی داشته باشد.

علاوه‌براین ، وزوز گوش(tinnitus)، به صورت صدای زنگ، خروش یا خش خش، ممکن است وجود داشته باشد. به علت تشابه علایم این بیماری با علائم سایر بیماری‌های التهابی گوش تشخیص بیماری سخت است و شروع  موذیانه دارد.

در هر بیمار مشکوک به بیماری خود ایمنی گوش داخلی(AIED) ، با در نظر داشتن سایر دلایل کاهش شنوایی حسی-عصبی پیشرونده، مانند نوروم آکوستیک(acoustic-neuroma)، نوروسفیلیس و بیماری منیر(menieres disease) سایر شرایط متابولیکی برای تشخیص تقریبی این بیماری ممکن است ضروری باشد.

مقاله مفید :  بیماری لابیرنتیت (التهاب گوش داخلی) چیست؟

به دلیل دشواری در تشخیص بیماری خود ایمنی گوش داخلی(AIED)، بسیاری پیشنهاد کرده‌اند که از آزمایشات خون و تصویر برداری از مغز  برای کمک به تشخیص پزشکی استفاده کنند.

بیماری خود ایمنی گوش چیست؟

علائم بیماری خود ایمنی گوش

بیماری خود ایمنی گوش داخلی(AIED) باعث ایجاد کم‌شنوایی خواهد شد. علائم در ابتدا یکطرفه است و بعد می‌تواند گوش دیگر را درگیرکند. بروز این علائم ممکن است هفته ‌ها طول بکشد یا ممکن است در طی چند ماه اتفاق بیفتد. از علائم دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مشکل در تعادل
  • کیپ شدن گوش(احساس پر بودن گوش از هوا)
  • وزوز گوش (زنگ زدن، خروش، یا خش خش در گوش شما)
  • سرگیجه (احساس چرخش و عدم تعادل)

علائم بیماری خود ایمنی گوش

علل بیماری خود ایمنی گوش

سلول‌های ایمنی بدن همیشه مراقب عوامل ناشناخته و بیماری‌هایی که سعی در حمله به بدن شما دارند؛ هستند. اگر آن‌ها سلول‌های گوش داخلی شما را به عنوان یک عامل خارجی و ناشناخته، همانند باکتری یا ویروس، اشتباه بگیرند به آنها حمله می‌کنند. این واکنش، واکنش خود ایمنی نامیده می شود.

سلول‌های ایمنی بدن شما ممکن است به اندام‌های دیگر نیز آسیب برساند. کمتر از 30٪ افراد مبتلا به AIED به یک بیماری خودایمن دیگری مبتلا هستند که کل بدن آ‌ن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ از این نوع بیماری‌ها می‌توان به آرتریت  روماتوئید، لوپوس، اسکلرودرمی(Scleroderma)، کولیت اولسراتیو(Ulcerative colitis) یا سندرم شوگرن (سندرم خشکی چشم) اشاره کرد.

تشخیص بیماری خود ایمنی گوش

از انجا که علائم بیماری در اغلب بیماری‌های گوش دیده می‌شود تشخیص سخت و پیشرفت  بیماری موذیانه است. اکثر اوقات، تا زمانی که تا زمانی که بیماری دوطرفه نباشد و افت شنوایی هر دو گوش را درگیر نکند، پزشک معالج  به این بیماری شک نمی‌کند.این به علت شبیه بودن علائم این بیماری به علائم عفونت گوش می‌باشد.

برای تشخیص بیماری خود ایمنی گوش، پزشک در مورد سلامتی و سابقه پزشکی از بیمار سوالاتی می‌کند. طبق صلاح دید پزشک، بیمار را معاینه فیزیکی می‌کند و تست شنوایی(audiometry) می‌گیرد. همچنین تعادل بیمار را آزمایش می‌کند، تعادل می‌تواند نشان دهد گوش داخلی شما چقدر با مغز  هماهنگ است. همچنین ممکن است در صورت نیاز از بیمار آزمایش خون بگیرند.

مقاله مفید :  سن طلایی یا بهترین سن برای کاشت حلزون گوش

هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند به طور دقیق بیماری خود ایمنی گوش را تشخیص دهد اما نتایج ممکن است نشان دهد که شما یک واکنش خود ایمنی دارید. در صورت مشاهده چنین نتایجی بهتر است به یک متخصص گوش،حلق و بینی مراجعه کنید که در زمینه اختلالات خود ایمنی نیز آموزش دیده است.

کلینیک گوش تهران با دارا بودن بهترین کادر پزشکی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند تا سلامتی خودرا بازگردانید.

تشخیص بیماری خود ایمنی گوش

درمان بیماری خود ایمنی گوش

برای درمان بیماری خود ایمنی گوش، احتمالاً پزشک دارویی برای کمک به التهاب گوش تجویز کند. دوزهای بالای دارو‌های استروئیدی برای بیماری خود ایمنی گوش خوب عمل می‌کنند، اما به علت پایین آوردن سطح ایمنی بدن، عوارض جانبی زیادی دارند. بنابراین احتمالاً بیش از چند هفته مصرف آن توصیه نشود.

بعد از مصرف داروهای استروئیدی، پزشک ممکن است دارویی برای شما تنظیم کند که بتواند سیستم ایمنی بدن را آرام کند. داروهای دیگری مانند آزاتیوپرین(Azathioprine)(ایموران)، سیکلوفسفامید(Cyclophosphamide) (سیتوکسان) و متوترکسات(Methotrexate) گاهی برای این امر استفاده می‌شوند.

گاهی به علت پایین آمدن سطح شنوایی ممکن است پزشک استفاده از سمعک(hearing aids) را توصیه کند. سمعک می‌‌تواند به کاهش شنوایی بیماران کمک کند. در نهایت بعد از کری کامل حسی_عصبی دو طرفه و از بین رفتن کامل شنوایی حسی_عصبی می‌توان از کاشت حلزون(cochlear implan) برای بیمار استفاده کرد.

کاشت حلزون گوش روی سیگنال‌هایی که گوش به مغز شما می‌فرستد تأثیر می‌گذارد. بخشی از کاشت حلزون گوش پشت گوش قرار می‌گیرد. قسمت دیگر در حین جراحی زیر پوست سر قرار می‌گیرد.

درمان بیماری خود ایمنی گوش

در نهایت

بسیاری بیماری خود ایمنی گوش داخلی(AIED) را با پاسخ مثبت به درمان با استروئید تشخیص می‌دهند. از استروئیدها (دگزامتازون، پردنیزون، پردنیزولون) اغلب برای درمان بیماری خود ایمنی گوش داخلی(AIED) استفاده می‌شود. متأسفانه، بهبود شنوایی به ندرت پایدار است. طبق بررسی‌ها، 6 درصد از بیماران بیماری خود ایمنی گوش داخلی(AIED) تا حد از دست دادن عمیق پیشرفت می‌کنند. اکثر آنها با کاشت بسیار خوب عمل می‌کنند.

مقاله مفید :  علت سرگیجه در کودکان چیست؟

همانطور که پزشکان در مورد بیماری خود ایمنی گوش، اطلاعات بیشتری کسب می‌کنند؛ روش‌های درمانی به روزتر و بهتری در اختیار جامعه پزشکی قرار می‌گیرد. در این بین ممکن است داروهایی که با عوارض جانبی کمتر هستند باشند و یا استفاده از ژن درمانی برای بازگشت سلول‌های اسیب دیده گوش باشد.

ما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت مشاهده این نوع از اختلالات شنوایی سریعا به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با داشتن بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی بهترین خدمات را خدمت بیماران خود ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی این اختلال هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان «بیماری خود ایمنی گوش داخلی و میانی (اتوایمیون)» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع:

webmd

asha

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

10 دیدگاه دربارهٔ «بیماری خود ایمنی گوش یا اتوایمیون»

1. کلینیک گوش تهران

سلام. ساعات پذیرش کلینیک گوش تهران از 14:30 الی 18:00 می باشه. و واحد شنوایی سنجی همه روزه دایر هست و واحد تشخیص بیماری های گوش و جراحی روزهای دوشنبه و چهارشنبه بیماران رو پذیرش می کنه.

1. کلینیک گوش تهران

سلام. عذر ما را بپذیرید. در این شرایط میتوانید به سایت کلینیک گوش به آدرس tehranearclinic.com مراجعه کنید.

1. کلینیک گوش تهران

سلام. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 88205806-88870911 021 تماس بگیرید.

1. سلام دوستان من خیلی از این کلینیک راضی بودم. اگر به دنبال به کلینیک خوب هستید من بهتون پیشنهاد میکنم

1. کلینیک گوش تهران

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان دی (پلاک 12). طبقه ۹ واحد تخصصی بیماری‌های گوش و جراحی (9e) واحد ادیولوژی (شنوایی‌شناسی)(9c)