تست ASSR چیست؟

تست ASSR

پاسخ حالت پایدار شنوایی (ASSR) را می‌توان به عنوان یک پاسخ الکتروفیزیولوژیکی به محرک‌های سریع شنوایی در نظر گرفت. هدف تست ASSR، تخمین آستانه‌های شنوایی است، که از طریق آن بتوان به سوالات مربوط به شنوایی، کم شنوایی و توانبخشی پاسخ داد. در ادامه درمورد با تست  ASSR بیشتر صحبت خواهیم کرد.

هدف تست ASSR چیست؟

تست ASSR به متخصص شنوایی شناس اجازه می‌دهد تا برای کسانی که قادر به همکاری در آزمایش‌های رفتاری نیستند، آستانه‌های شنوایی را تعیین کند. ASSR برای تعیین اینکه آیا آستانه وجود دارد یا خیر،به رویکردهای آماری متکی است. طراحی و عملکرد آزمون ASSR در تولیدکنندگان دستگاه این نوع از تست‌های شنوایی متفاوت است. تست ASSR قبلاً به عنوان SSEP  (پتانسیل برانگیخته حالت ثابت) ویا AMFR  (پاسخ‌های پیگیر فرکانس با مدولاسیون دامنه) نامیده می‌شد.

تست ASSR برای چه افرادی توصیه می‌شود؟

همانطور که در مورد ABR صادق است، می‌توان از ASSR برای تخمین آستانه شنوایی برای کسانی که نمی‌توانند در آزمون‌های رفتاری شرکت کنند، استفاده کرد. بنابراین، کاندیداهای اصلی ASSR شامل نوزادان تازه متولد شده برای غربالگری و ارزیابی‌های پیشگیری، نوزادان در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU)، بیماران غیر پاسخ دهنده و یا کما، افرادی که به دلیل ماهیت ویزیت خود مشکوک هستند ( جبران خسارت کارگران، امور حقوقی، ادعاهای بیمه و غیره)، می‌باشد.

تست ASSR برای چه افرادی توصیه می‌شود؟

نحوه کار تست ASSR چگونه است؟

در حال حاضر، هیچ استاندارد جهانی برای ابزار دقیق ASSR وجود ندارد. پارامترها و روش‌های محرک و ضبط توسط هر سازنده طراحی شده است و ممکن است متفاوت باشد. تست ASSR در چند مرحله انجام می‌شود.

قرار دادن هدفون

قرار دادن گوشی‌های مورد استفاده به  ASSR اجازه می‌دهد تا سطح ارائه بسیار بلند (100 dBHL یا بیشتر) وجود داشته باشد. با این حال، تحریک در سطوح بسیار بلند ممکن است باعث یک پاسخ دهلیزی شود که به طور بالقوه از پاسخ شنوایی قابل تشخیص نیست (زیرا ASSR شکل موج را در یک حوزه مبتنی بر زمان نشان نمی‌دهد). علاوه بر این، تحریک در این سطح بسیار بلند می‌تواند برای شنوایی مضر باشد.

مقاله مفید :  بهترین قطره گوش درد + نحوه استفاده از قطره برای درد گوش

فرکانس‌های آزمایش

فرکانس‌های 500، 1000، 2000 و 4000 هرتز معمولاً به عنوان محرک‌های حامل آزمون ASSR استفاده می‌شوند. این فرکانس‌ها با توجه به دامنه و فرکانس مدوله می‌شوند. مدولاسیون دامنه 100٪ (AM) اغلب با سرعت مدولاسیون بالا (یعنی> 80-90 هرتز) استفاده می‌شود. برخی از سیستم‌های آزمون ASSR قادر به تحریک دو عصبی همزمان و چند فرکانسی هستند. وقتی چندین فرکانس به طور همزمان ارائه می‌شوند، مدولاسیون معمولاً بین 82 هرتز و 106 هرتز رخ می‌دهد. برخی از تولیدکنندگان مدولاسیون فرکانس 20٪ تا 25٪ (FM) را ارائه می‌دهند که همراه با AM معمولاً پاسخ را در مقایسه با فقط AM افزایش می‌دهد.

فرکانس‌های آزمایش

نرخ مدولاسیون

نرخ مدولاسیون بالاتر پاسخ‌های بیوالکتریکی حاصل را از طریق ساقه مغز را ایجاد می‌کند (مانند ABR) و بنابراین کمتر به حالت بیمار حساس هستند. ممکن است از نرخ مدولاسیون فرکانس پایین‌تری استفاده شود (یعنی 40 هرتز) اما شامل اجزای پاسخ تأخیر میانی (MLR) است و بنابراین تحت تأثیر شرایط موضوع آزمایش قرار می‌گیرند.

تحلیل و بررسی

تجزیه و تحلیل ASSR مبتنی بر این واقعیت است که وقایع بیوالکتریک مرتبط با میزان تکرار محرک همزمان است. بنابراین، تجزیه و تحلیل ASSR از نظر ریاضی مبتنی است. روش خاص تجزیه و تحلیل به الگوریتم تشخیص آماری سازنده بستگی دارد.

تجزیه و تحلیل ASSR در حوزه طیفی (یعنی فرکانس) اتفاق می‌افتد و از اجزای فرکانس خاصی تشکیل شده است که هارمونیک میزان تکرار محرک هستند. سیستم‌های ASSR اولیه تنها اولین هارمونیک را در نظر گرفتند، در حالی که سیستم‌های جدیدتر نیز هارمونیک‌های بالاتری را در الگوریتم‌های تشخیص خود دارند.

ASSR در مقایسه با ABR

ASSR از برخی جنبه‌ها شبیه پاسخ شنیداری مغز (ABR)است. به عنوان مثال، ASSR و ABR فعالیت بیوالکتریک را از الکترودهای مرتب شده در آرایه‌های ضبط شده مشابه ثبت می‌کنند.. ASSR و ABR از محرک‌های صوتی منتقل شده از طریق الکترود (ترجیحاً) استفاده می‌کنند.

ASSR و ABR نیز تفاوت‌های مهمی دارند. ASSR به جای اینکه به دامنه و تأخیر بستگی داشته باشد، از دامنه‎‌ها و فازها در مقیاس طیفی (فرکانس) استفاده می‌کند. ASSR با استفاده از محرک‌های صوتی مکرر ارائه شده با سرعت تکرار بالا تحریک می‌شود، در حالی که ABR با استفاده از اصوات کوتاه با سرعت تکرار نسبتاً پایین ارائه می‌شود.

مقاله مفید :  چگونگی تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی

پروتکل‌های ABR معمولاً از کلیک‌ها یا تون برست در یک گوش استفاده می‌کنند. اما در ASSR می‌توان همزمان چهار فرکانس (500 هرتز، 1000 هرتز، 2000 هرتز و 4000 هرتز) برای هر دو گوش ارسال کرد.

ABR در تخمین آستانه شنوایی اساساً از 1000 هرتز تا 4000 هرتز، در افت شنوایی ملایم، متوسط و یا شدید مفید است. تستASSR همچنین می‌تواند آستانه شنوایی را در همان دامنه ABR تخمین بزند، اما ASSR با سرعت بیشتری اطلاعات طیفی را ارائه می‌دهد و می‌تواند شنوایی را در محدوده شنوایی شدید تا عمیق تخمین زده و از آن متمایز کند.

ASSR در مقایسه با ABR

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش و حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر و تیم حاذق آن هستید؛ از طریق لینک های ارتباطی موجود در سایت تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

7 دیدگاه دربارهٔ «تست ASSR چیست؟»

  1. ببخشید تفاوت ای بی آر و ای اس اس آر در چیست؟ من برای فرزندم دوبار ای بی آر دادم ۴۰ دسیبل بوده الان چرا میخان ای اس اس آر بگیرن؟

    1. کلینیک گوش تهران

      تست ASSR برای ارزیابی شنوایی به تفکیک فرکانس های مختلف است در حالی که ABR اختصاص فرکانسی ندارد

  2. سلام. من تعریف کلینیک شما رو زیاد شنیدم میخوام برای انجام تست بیام ولی خطوط تلفن اشغاله چطور نوبت بگیرم؟ اخه من از یه شهر دیگه دارم میام میخوام مطمن باشم و بیام.

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. شما برای رزرو نوبت علاوه بر تماس با شماره های 02188202934 و 02188870911 می توانید از طریق اینترنتی هم اقدام کنید. به ادرس https://tehranearclinic.com/ مراجعه و در بخش تماس با ما روی لینک نوبت دهی اینترنتی بزنید.

  3. سلام من سایت شما رو از سرچ تو گوگل پیدا کردم . واسه مشکلات شنوایی پدرم اومدم کلینیک واقعا خوب بود پزشکان بسیار خوب و با حوصله
    خداقوت بهتون

  4. نیره احمدی

    تست بسیااار دقیق من جای دیگه ای این تست رو انجام دادم ولی اینجا خیلی دقیق تر بود
    خیلی راضی بودم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *