تاثیرات آلرژی بر گوش

اگرچه بسیاری از مردم گوش درد(ear pain) را یک مشکل شایع در دوران کودکی می‌دانند، بسیاری از بزرگسالان نیز اغلب گوش درد را تجربه می‌کنند. گوش درد را می‌توان به دلایل مختلفی از گرفتگی سینوس گرفته تا جرم بیش از حد گوش و عفونت نسبت داد. همچنین گوش درد می‌تواند ناشی از آلرژی و آلرژن‌ها (آلرژی زاها) باشد. ما در این مقاله به بررسی و نقش آلرژن‌ها در گوش درد می‌پردازیم.

واکنش آلرژیک چیست؟

آلرژی(allergies) زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما به یک ماده خارجی مانند گرده، سم زنبور عسل یا شوره حیوانات خانگی یا غذایی که در اکثر افراد واکنشی ایجاد نمی‌کند، واکنش نشان می‌دهد.

سیستم ایمنی بدن شما موادی به نام آنتی بادی تولید می‌کند. هنگامی که شما آلرژی دارید، سیستم ایمنی بدنتان آنتی بادی‌هایی می‌سازد که یک آلرژن خاص را مضر تشخیص می‌دهد، حتی اگر آن ماده، یک ماده مضر برای بدن نباشد. هنگامی که با ماده حساسیت‌زا تماس پیدا می‌کنید، واکنش سیستم ایمنی شما می‌تواند پوست، سینوس‌ها، راه‌های تنفس، گوش یا سیستم گوارشی شما را ملتهب کند.

شدت آلرژی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می‌تواند از تحریک جزئی تا آنافیلاکسی/Anaphylaxis  (واکنش آلرژیک بسیار شدید و خطرناک) متغیر باشد. در حالی که اکثر آلرژی‌ها قابل درمان نیستند، درمان‌ها می‌توانند به تسکین علائم آلرژی شما کمک کنند.

علائم آلرژی چیست؟

علائم آلرژی، که به ماده درگیر بستگی دارد، می‌تواند راه‌های تنفس، سینوس‌ها و مجاری بینی، گوش‌ها، پوست و دستگاه گوارش شما را تحت تأثیر قرار دهد. واکنش‌های آلرژیک(Allergic Reactions) می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. در برخی موارد شدید، آلرژی می‌تواند باعث ایجاد یک واکنش تهدید کننده زندگی به نام آنافیلاکسی شود.

تب یونجه(Allergic rhinitis) که رینیت آلرژیک نیز نامیده می‌شود، می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • عطسه کردن
  • خارش بینی، چشم‌ها یا سقف دهان
  • آبریزش، گرفتگی بینی
  • چشم‌های آبکی، قرمز یا متورم (التهاب ملتحمه)
مقاله مفید :  بهترین سمعک چه ویژگی‌هایی دارد؟

آلرژی غذایی می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • سوزن سوزن شدن در دهان
  • تورم لب‌ها، زبان، صورت یا گلو
  • آنافیلاکسی

آلرژی به نیش حشره می‌تواند باعث موارد شود:

  • تورم در محل گزیدگی
  • خارش یا کهیر در سراسر بدن
  • سرفه، سفتی قفسه سینه، خس خس سینه یا تنگی نفس
  • آنافیلاکسی

افراد مبتلا به آلرژی اغلب علائم مربوط به آلرژی را در گوش تجربه می‌کنند. افراد مبتلا به آلرژی گوش معمولاً علائمی مانند موارد ذیل را نشان می دهند:

  • عفونت مکرر
  • مایع در گوش
  • پُری گوش
  • فشار درد آور در گوش
  • التهاب پوست لاله و مجرای گوش
  • تولید موم(wax) مکرر
  • گرفتگی گوش(ear congestion)
  • حس ترکیدن حباب در گوش به صورت مزمن
  • شنوایی خفه شده

گوش درد آلرژیک چیست؟

گوش درد شایع‌ترین علامت آلرژی فصلی نیست. بلکه ممکن است گاه‌گاهی در بعضی از افراد رخ دهد. اگر این آلرژی رخ دهد، پوشش غشایی شیپور استاش(eustachian tube) می‌تواند با ملتهب شدن به یک آلرژن مانند گرده واکنش نشان دهد.

این التهاب می‌تواند منجر به عدم تعادل فشار در گوش میانی و تجمع مایع شود و باعث احساس انسداد گوش یا گوش درد گردد.

 

عفونت گوش ناشی از آلرژی

اگر آلرژی فصلی دارید، ممکن است در معرض خطر عفونت گوش(ear infection) باشید. وقتی تعداد محرک‌های آلرژیک زیاد باشد، احتمال دارد که واکنش‌های آلرژیک باعث التهاب و احتقان شود. این مشکل می‌تواند منجر به چندین معضل شود از جمله:

ایجاد فشار در گوش

ترشح هیستامین می‌تواند باعث التهاب غشای مخاطی پوشاننده حفره بینی و گوش شود. این التهاب می‌تواند منجر به انسداد در گوش شود که این مسئله از تخلیه مایع یا مخاط جلوگیری می‌کند، زمینه را برای عفونت فراهم می‌سازد و منجر به گوش درد ناشی از افزایش فشار داخل گوش می‌شود.

عفونت در گوش

گوش میانی(Middle ear) شما پر از مایع است. اگر این مایع عفونی شود، می‌تواند تجمع یافته و تحت فشار قرار گیرد و باعث درد، تورم و قرمزی پرده گوش/tympanic membran (پرده تمپان) شود. این عفونت گوش را به عنوان اوتیت میانی(otitis media) می‌شناسند.

مقاله مفید :  ارتباط قند خون و سرگیجه در افراد دیابتی

علائم دیگر می‌تواند شامل صدای زنگ در گوش(tinnitus) و سرگیجه(vertigo) باشد. حتی ممکن است باعث از دست رفتن تعادل شود. در موارد شدید، پرده گوش ممکن است پاره شود و چرک از گوش خارج گردد.

از دست دادن شنوایی (کوتاه مدت)

کم شنوایی موقت می‌تواند ناشی از یک واکنش آلرژیک باشد که باعث التهاب شیپورهای استاش می‌شود. این کم شنوایی از نوع انتقالی بوده و معمولاً زمانی که آلرژن‌ها کاهش می‌یابد، خود به خود برطرف می‌شود.

درمان آلرژی گوش چیست؟

داروهای تسکین دهنده آلرژی با نسخه و بدون نسخه (OTC) می‌توانند انواع علائم آلرژی را برطرف کنند، از جمله واکنش‌های آلرژیک که بر گوش تأثیر می‌گذارد. آنتی هیستامین‌های بدون نسخه قابل دسترس عبارتنداز:

  • ستیریزین (Rhinocort)
  • کلرفنیرامین (کلر-تریمتون)
  • دیفن هیدرامین (بنادریل)
  • فکسوفنادین (آلگرا)
  • لووستیریزین (Xyzal)
  • لوراتادین

برای کاهش احساس گرفتگی در گوش، با پزشک خود در مورد آنتی هیستامینی که شامل ضد گرفتگی گوش است مانند:

  • ستیریزین به همراه سودوافدرین (Zyrtec-D)
  • فکسوفنادین به همراه سودوافدرین (Allegra-D)
  • لوراتادین به همراه سودوافدرین (Claritin-D)

برای رفع گرفتگی، آبریزش بینی و عطسه، پزشک ممکن است یک اسپری بینی کورتیکواستروئیدی مانند:

  • بودزوناید (رینوکورت)
  • فلوتیکازون فوروات (ورامیست)
  • فلوتیکازون پروپیونات (فلوناز)
  • مومتازون (ناسونکس)
  • تریامسینولون (ناساکورت)

اگر دچار عفونت گوش شده‌اید، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند.

البته در این مقاله سعی شده تا مخاطبان با داروهای مناسب در این زمینه آشنا شوند. لطفا از مصرف خودسرانه این داروها، مخصوصا برای کودکان و یا حتی بزرگسالان پرهیز کنید. برای درمان حتما با پزشک خود صحبت کنید و با دستور ایشان، روند درمانی خود را طی کنید.

مراقبت خانگی برای گوش درد آلرژیک

اقداماتی وجود دارد که می‌توانید در خانه برای مدیریت ناراحتی و درد گوش انجام دهید:

  • برای کاهش فشار در گوش میانی، به جای دراز کشیدن، در وضعیت عمودی استراحت کنید.
  • برای کاهش درد، یک کیسه سرد را به مدت 20 دقیقه روی گوش خود قرار دهید.
  • برای کاهش فشار و درد، آدامس بجوید.
  • برای کاهش درد، داروهای مسکن بدون نسخه یا OTC مانند استامینوفن، ایبوپروفن، (Advil)یا ناپروکسن را در نظر بگیرید.
مقاله مفید :  آیا درمان خانگی عفونت گوش ممکن است؟

اگرچه مراقبت در منزل می‌تواند موثر باشد، اما اگر درد یا فشار در گوش شما از بین نرفت یا به طور فزاینده‌ای دردناک شد، از پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

سخن پایانی

اگرچه گوش درد شایع‌ترین علامت آلرژی فصلی نیست، اما آلرژی می‌تواند به طور مستقیم یا با ایجاد محیطی که می‌تواند منجر به ناراحتی و عفونت گوش شود، گوش درد ایجاد کند.

می‌توانید برای مقابله با علائم، اقداماتی را به برای بهبود درد انجام دهید، اما اگر گوش درد از بین نرفت یا بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر عفونت گوش دارید، ممکن است به آنتی بیوتیک‌های تجویزی نیاز داشته باشید.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش،حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

پزشکان تیم کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند. کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان «تاثیرات آلرژی بر گوش» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد

منابع:

https://www.healthline.com/health/allergies-ear-pain

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۹ از ۵
از مجموع ۷ رای

پست های مرتبط

19 دیدگاه دربارهٔ «تاثیرات آلرژی بر گوش»

  1. سلام وقت بخیر من حدود ۱۷ سال گوش درد دارم اوایل کلی چذک خشکن تزریق کردم ولی جواب نداد با ریختن قطره بتامین تازون خوب شدم. این حالت اوایل سالی یکی یا دوبار بود. دوره باردایم سرگیجه شدید به طوری که محیط به دور سرم میچرخید. تهوع و استفراغ هم داشتم ام ار ای گرفتن گفتن چیزی نیست. بعد گفتن امکان داره اب میانیگوشت سرما زده باشه این سرگیجه خفیف بود ولی این بار که اینجور شدم با این که دو دوره قطره بیتا تموم کردم خوب نشدم ولی یهو سرگیجه به شکل قبل با تهوع استفراغ داشتم. این درد من درمون داره؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. حتما مراجعه نمائید. باید معاینه شوید و تست بدهید.

  2. سلام من 17 سالمه آلرژی و سینوزیت دارم چهار سالی هست که گوشم صدا میده و الان بیشتر شده قبلا وقتی مریض میشدم موقعی که بینیمو میگرفتم گوشم سوت میکشید و تعادلمو از دست میدادم الان کلا با صدای بلند سردرد میگیرم عطسه که میکنم گوشم صدا میده موقع خواب نبض میزنه و شنواییم انگار کمتر شده و همیشه گوشم کیپه و دکتر بهم سینازین داد و تاثیری نداشته

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام حتما مراجعه کنید. علائم شما می تواند مرتبط با نوعی از بیماری های گوش داخلی باشد که باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

  3. با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان
    من خارج از کشور زندگی می کنم. مدتی هست که هر دو گوش من حالت گرفتگی دارن و دایما سوت می کشن. همچنین نسبت به صدا حساس شدن و از شنیدن صدای کمی بلند اذیت میشم. تا مدتی پیش سرگیجه هم داشتم. با همین علامتها پیش ۲ متخصص گوش رفتم و بعد از ام آر آی و آزمایش صوت سنجی گفتن مشکلی وجود نداره. البته شستشوی گوش هم انجام دادن. با این حال همچنان گرفتگی و سوت کشیدن و حساسیت به صدا هنوز هست. جایی خوندم که ممکنه از عوارض بلند مدت کوید باشه . آیا دارویی هست که این حالتها را بهبود ببخشه؟
    ممنون از راهنمایی

    1. کلینیک گوش تهران

      با سلام
      گرفتگی و سوت گوش می تواند علائم بیماری های مختلفی باشد. اگر تحت معاینه پزشک قرار گرفته اید و مورد مشهودی نبوده است، ممکن است مرنبط با ابتلا به کووید باشد. تجویز دارو منوط به یافتن علت زمینه است. بنابراین نمی توان داروی خاصی به شما پیشنهادکرد

  4. سلام من سرما خوردم و رفتم دکتر گفت حساسیت به خاطر بهاره و الان دو روزه گوشم وز وز میکنه آیا خوب میشه ممنون میشم جواب بدید

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام، بله، ممکن است وز وز گوش شما ناشی از سرماخوردگی و حساسیت باشد. در این صورت، باید به دستور پزشک خود داروها و رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید. همچنین، می‌توانید از روش‌های ساده‌ای مانند استفاده از بخور و آب گرم برای تسکین علائم استفاده کنید. اگر علائم شما بعد از چند روز بهتر نشد، بهتر است دوباره به پزشک خود مراجعه کنید.

      1. سلام.خسته نباشید من سرگیجه و عدم تعادل داشتم باصدای اب در گوش به دکتر مراجعه کردم نوار گرفتن گفتند به خاطر الرژی لوله استاش گرفته و عصب گوش ضعیف شده بهم قرص ایروکاست و نئوتادین دادن با اسپری فلوسینوز با گذشت شش ماه باز هم سرگیجه دارم ولی خفیف ترشده و گوشم صدا میده می خواستم بپرسم درمان نمی شه ?

        1. کلینیک گوش تهران

          سلام وقت بخیر
          نیاز به مراجعه حضوری هست
          شماره تماس 88870912

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام شما احتمالا میگرن دارید. برای اطمینان باید به پژشک مراجعه کنید.

  5. سلام پسر من بیشتراز یک ماهه که گرفتگی در گوشش احساس میکنه بردمش دکتر و دکتر بهش یه اسپری بینی و نئوتادین تجویز کرد از وقتی مصرف کرده کمی بهترشده اما کاملا خوب نشده باید چکار کنم؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. با توجه به مدت گرفتگی باید برای معاینه و بررسی مراجعه کنید.

      1. سلام من بیشتر از یک سال هست که در گوش سمت راستم ضربان قلبم رو احساس می کنم و می شنوم البته آلرژی به نسبت شدید دارم که بعضا برای اون دارو مصرف می کنم گوشم سال هاست میخارید یک بار که عفونت کرده بود دکتر برای من ساکشن کردن و یه مدت بعد از خوب شدن عفونت من به این عارضه دچار شدم آیت درمانی وجود داره؟

        1. کلینیک گوش تهران

          برای بررسی وزوز ضربانی باید حتما مراجعه نمائید و آزمایشات لازم انجام شود. 88870912

  6. عالی بود فقط یه چیزی من وقتی با هدفون به موزیک گوش میدم کمی بعد گوشم زنگ میزنه ؟ طبیعیه ؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام خیر طبیعی نیست احتمالا با صدای بلند این کارو انجام میدید. گوش دادن به موسقی با هدفون و هندزفری اگر با رعایت اصول نباشه به گوش در دراز مدت آسیب میزنه. توصیه میکنم این مقاله رو بخونید.
      https://tehranearclinic.com/blog/noise-induced-hearing-loss

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *