تست ABR چیست و تفسیر آن

تست ABR

آزمایش پاسخ شنوایی ساقه مغز یا تست ABR مشخص می‌کند که چگونه گوش داخلی، حلزون گوش و مسیرهای مغزی برای شنیدن کار می‌کنند و همانطور که می‌دانید گوش انسان از سه قسمت گوش خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده است. تست ABR  به پتانسیل برانگیخته شنوایی (AEP) نیز شناخته می‌شود.

این آزمایش در مورد کودکان یا افرادی که نمی‌توانند غربالگری شنوایی معمولی را انجام دهند، استفاده می‌شود. اگر علائم شما ممکن است به دلیل کاهش شنوایی در مغز یا در مسیر مغز باشد، از ABR استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی تست ABR و آمادگی‌های لازم برای انجام آن می‌پردازیم.

ارزیابی ABR چیست؟

پاسخ شنیداری پاسخ مغز (ABR) یک تست شنوایی EEG خواب است که آهسته‌ترین صداهایی را که گوش‌های کودک می‌تواند تشخیص دهد مشخص می‌کند. آزمایشات EEG فعالیت الکتریکی مغز را اندازه گیری می‌کند. آزمون پاسخ شنوایی مغز مغز (ABR) ابزاری مفید در تعیین توانایی شنوایی کودک است.

آزمون ABR از یک رایانه ویژه برای اندازه‌گیری نحوه واکنش عصب شنوایی کودک به اصوات مختلف استفاده می‌کند. سه تا چهار برچسب کوچک به نام “الکترود” بر روی پیشانی و گوش کودک قرار می‌گیرد و به رایانه متصل می‌شود.

با تولید صدا از طریق گوشی، الکترودها نحوه واکنش اعصاب شنوایی کودک به آنها را اندازه گیری می‌کنند. شنوایی شناس به دلیل واکنش عصب شنوایی کودک به اصوات، به دنبال سیگنال  عصبی خاص است.

آهسته‌ترین شدت صدا که در آن این سیگنال‌ها ظاهر می‌شوند تقریباً با سطح شنوایی کودک در آن محدوده فرکانسی ارتباط دارد. شنوایی شناس  با بررسی نتایج به دست آمده توسط رایانه از پاسخ‌های کودک و تفسیر این سیگنال‌ها، می‌تواند تشخیص دهد که  کودک مشکل شنوایی دارد یا خیر.

تست ABR چیست

چه زمانی تست ABR توصیه می‌شود؟

اگر نوزاد تازه متولد شده در آزمایش غربالگری شنوایی در بیمارستان در مدت کوتاهی پس از تولد تست ABR انجام نداده باشد یا برای کودکان بزرگتر که مشکوک به کم شنوایی باشد که از طریق آزمایش‌های شنوایی معمولی تأیید نشده باشد، معمولاً آزمایش ABR انجام می‌شود. تست ABR می‌تواند کم شنوایی و نوع آن را مشخص کند در حالت کلی دو نوع اصلی کاهش شنوایی وجود دارد. این دو نوع عبارتند از:

کاهش شنوایی انتقالی

مشکلات انتقال صدا از گوش خارجی (جایی که صدا جمع می شود) به گوش داخلی را کاهش شنوایی انتقالی می‌گویند.

کاهش شنوایی حسی-عصبی

اختلالات مربوط به عصب گوش داخلی به مغزمی‌تواند منجر به کاهش شنوایی حسی- عصبی شود. در گوش داخلی، سلول‌های ریز حلزون گوش همانند یک مسیر عصبی عمل می‌کنند و از طریق گوش داخلی به مغز منتقل می‌شوند. معمولاً مشکلات این سلول‌ها در حلزون گوش باعث کاهش شنوایی حسی عصبی می‌شود. کاهش شنوایی حسی-عصبی در 10 تا 15 درصد کودکان مبتلا به میکروشیا نیز وجود دارد.

مقاله مفید :  علت تهوع چیست و نشانه چه بیماری می‌باشد؟

زمان انجام تست abr

چگونه باید برای یک ABR آماده شویم؟

آماده شدن برای آزمایش به سن کودک بستگی دارد. بچه‌های بزرگتر ممکن است برای تست ABR نیاز به آرامش بخش نداشته باشند. اگر سن کودک کمتر از از 6 ماه باشد، تست ABR معمولاً بدون آرام بخش انجام می‌شود. کودک باید در تمام مدت آزمایش بخوابد.

برای کمک به کودک برای به خواب رفتن بهتر است در ساعات قبل از انجام تست ABR، از غذا دادن به کودک خود داری شود و اجازه خوابیدن به کودک داده نشود. هنگامی که کودک گرسنه و خسته اما بیدار است، برای تست ABR مراجعه شود.

قبل از شروع تست ABR، شنوایی شناس (متخصص شنوایی) از همراه کودک می‌خواهد کودک را تغذیه کند در این حالت کودک می‌تواند برای آزمایش ABR به راحتی به خواب رود.

برای کودکانی که سن آنها 6 ماه یا بیشتر، تست  ABR  ممکن است با آرام بخش انجام شود. این به کودک کمک می‌کند در طول آزمایش کاملاً ساکت و آرام بماند.

آمادگی برای انجام تست ABR

چه چیزی باید در تست ABR به همراه داشت؟

با آوردن هر چیزی که به خواب رفتن کودک کمک کند، مانند پتو یا اسباب بازی، راحتی کودک به حداکثر رسانده شود. کودک بعد از تست ABR نیاز به نوشیدن دارد، بنابراین آب نیز همراه داشته باشید.

کودک قبل از آزمایش چه چیزی می‌تواند بخورد یا بنوشد؟

اگر کودک کمتر از شش ماه سن دارد، 4 ساعت قبل از تست ABR از  دادن غذای جامد، شیر یا شیر خشک خودداری شود. اگر کودک بیش از شش ماهه دارد، از غذای جامد، شیر یا شیر خشک به مدت 6 ساعت قبل از آزمایش خودداری شود. حتماً تا 2 ساعت قبل از آزمایش مایعات زیادی مانند آب، شیر مادر یا آب سیب به کودک داده شود.

تست ABR چگونه انجام می‌شود؟

کودک برای انجام تست ABR باید خواب باشد در صورت نیاز می‌توان با آرامش بخش کودک را خواباند. این آزمایش بسیار راحت و بدون درد است، اما لازم است کودک در خواب باشد تا بتواند سیگنال‌های دقیقی را در طول آزمایش بدست آورد. کودکان بالای شش ماه معمولاً با کلرال هیدرات آرام می‌شوند.

مقاله مفید :  فیستول پری لنف چیست؟

متخصص شنوایی شناسی گوشی‌های کوچک را در گوش کودک و الکترودهای کوچکی را نزدیک گوش‌ها و روی پیشانی قرار می‌دهد. در حالی که رایانه تغییرات الگوی موج مغز را در پاسخ به صداها تجزیه و تحلیل می‌کند، صداها از طریق گوشی به هر گوش جداگانه ارائه می‌شوند. اگر کودک بعد از آزمایش بسیار خواب آلود باشد جای نگرانی نیست و این طبیعی است.

تستABR چه مدت طول می‌کشد؟

آزمایش ABR معمولاً 1 ساعت  است اما می‌تواند بیش از این مقدار نیز باشد. اگر کودک خوابیده در طول آزمایش از خواب بیدار شود، آزمایش بیشتر طول می‌کشد زیرا برای پایان آزمایش کودک باید دوباره بخوابد.

نتایج ABR چه زمانی آماده است؟

شنوایی شناس هنگام انجام تست با شما بحث می‌کند. همراه کودک در طول آزمایش با کودک خود در اتاق خواهد بود و نتایج بلافاصله پس از آن توضیح داده می‌شود.

چه اتفاقی بعد از تست ABR می‌افتد؟

شنوایی شناس به شما اطلاع می‌دهد که چگونه این آزمایش انجام شده و مراحل بعدی را با شما در میان می‌گذارد. اگر کودک با آرام بخش به خواب رفته باشد، پزشک توصیه‌های لازم را به مادر خواهد کرد.  در حالت کلی بیشتر آرام بخش ها طی 1-2 ساعت از بین می‌روند.

آیا ABR عوارض دارد؟

تست ABR بی خطر است، صدمه‌ای نمیزند و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. اگر کودک به آرام بخش نیاز داشت، قبل از انجام تست ABR با پزشک درمورد خطرات و مزایای آن صحبت کنید.

اشتباه در تست abr

درصد اشتباه در تست abr بسیار پایین است. با این حال ممکن است گاهی اوقات این تست اختلالات شنوایی را تشخیص ندهد. برای جلوگیری از بروز هرگونه اشتباه لازم است شرایط انجام تست فراهم شود. از جمله شرایطی که باعث پایین آمدن درصد اشتباه در انجام این نوع تست شنوایی می‌شوند عبارتند از:

  • گرفتن امواج مغزی در هر شدت به میزان دو بار
  • خارج کردن تمامی دستگاه‌ها و منابع نویزی در اتاق محل انجام تست
  • متناسب بودن ستینگ سیستم ارزیابی
  • تاریک کردن کامل اتاق
  • خاموش کردن گوشی‌های همراه در اتاق
  • اتصال محکم الکترود‌ها به پوست سر

تست ABR در منزل

یکی از سوالات رایج در ارتباط با این عنوان موجود است که آیا این تست در منزل انجام پذیر است؟ در پاسخ باید گفت به علت تخصصی بودن این امر امکان انجام این تست در منزل وجود ندارد و حتما باید به کلینیک‌های شنوایی مراجعه نمود. در همین مقاله در مورد آمادگی‌های لازم برای انجام تست مفصلا صحبت کرده‌ایم.

مقاله مفید :  تاثیرات آلرژی بر گوش

تست ABR برای بزرگسالان

گاهی ممکن است افراد بزرگسال تمایلی به همکاری با پزشک جهت تشخیص اختلال شنوایی را نداشته باشند. همچنین ممکن است این افراد به دلیل معلولیت ذهنی قادر به همکاری با پزشک جهت انجام تست ادیومتری نباشند. در این حالت بهترین راه برای تشخیص مشکلات و اختلالات شنوایی در آنان انجام تست abr می‌باشد.

تست پاسخ شنوایی ساقه مغز (که به عنوان ABR یا BAER شناخته می‌شود) برای دو هدف استفاده می‌شود: 1) برای آزمایش آستانه شنوایی

2) برای ارزیابی وضعیت عملکردی مسیر عصبی شنوایی

که برای تعیین علت کم شنوایی و کاندیداتوری برای درمان کم شنوایی استفاده می‌شود. همچنین این تست پس از آزمایش باتری سنتی شنوایی برای دسترسی بیشتر به عصب شنوایی و مسیرهای امتداد ساقه مغز انجام می‌گردد.

هزینه تست ABR

بر اساس تعرفه هرسال و قیمت الکترود و محل انجام تست، هزینه تست شنوایی سنجی ABR متغیر است. برای کسب اطلاع دقیق از هزینه انجام این تست با شماره‌های موجود در سایت کلینیک گوش تهران تماس حاصل فرمایید. در واقع تعرفه و میزان هزینه تست abr در هر سال تغییر می‌کند. با این حال می‌توان قیمت الکترود مصرفی برای انجام این تست را ملاک اصلی تعیین هزینه abr بشمار آورد.

در انتها

آزمایش پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR) یک آزمایش ایمن و بدون درد است. هدف از انجام تست ABR بررسی چگونگی پاسخ به صدا توسط عصب شنوایی و مغز است.

کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر با داشتن متخصصان شنوایی شناسی و گوش، حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق آن هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان «تست ABR چیست و تفسیر آن» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع

https://kidshealth.org/en/parents/abr-test.html

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۲ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

10 دیدگاه دربارهٔ «تست ABR چیست و تفسیر آن»

  1. سلام وقت بخیر
    شرکت پنطامد تنها تولید کننده الکترود شنوایی سنجی در ایران
    خوشحال می‌شویم از محصولات ما دیدن فرمایید.

  2. زهرا حسینی

    سلام. ببخشید می‌شه بگید هزینه انجام این تست چقدر می‌شه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. برای آگاهی دقیق از هزینه تست‌های موجود در کلینیک گوش تهران باید با شماره‌های 02188202934 و 02188870911 تماس بگیرید و از منشی سوالات خود را بپرسید.

  3. خیلی تعریف این کلینیک رو شنیدم ولی تماس گرفتم برای نوبت خطوط اشغال بود. نوبت دهی حضوری دارید؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. برای اینکه در نوبت گرفتن اذیت نشید. می‌توانید این کار را اینترنتی انجام دهید. برای اخذ نوبت اینترنتی ابتدا به صفحه اصلی سایت به آدرس https://tehranearclinic.com/ مراجعه کرده و سپس در قسمت تماس با ما بروی بخش نوبت دهی اینترنتی کلیک فرمائید.

  4. زارعان

    مقاله و راهنمایی ها فوق العاده بود مرسی از کلینیک گوش تهران.
    حتما توصیه می‌کنم به دوستان چون محیط تمیزی داشت با دستگاه‌های پیشرفته.

  5. صحرایی

    سلام خسته نباشید برای گرفتن نوبت ایترنتی به چه صورت باید اقدام کنم؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. برای اخذ نوبت اینترنتی می‌توانید به صفحه اصلی سایت به ادرس tehranearclinic.com مراجعه کرده و در بخش تماس با ما روی قسمت نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *