دلایل سرگیجه در سالمندان و درمان آن

علل ایجاد سرگیجه در سالمندان چیست؟

بیماران سالمند دلایل متعددی برای از دست دادن تعادل خود دارند. افراد سالمند معمولا به علت ضعف عضلانی، ستون فقرات ضعیف و استخوان‌های شکننده ممکن است دچار عدم تعادل شوند.

علاوه بر این، علائم دیگری همچون مشکلات عروقی، کاهش قدرت بینایی، مصرف هم زمان چند دارو و سبک زندگی بی تحرک ممکن است یکی از عوامل این عدم تعادل شود.

اما یکی از مهم‌ترین و بیشترین علت عدم تعادل در افراد سالمند، سرگیجه(vertigo) است. در ادامه این مقاله علت ایجاد سرگیجه در افراد سالمند و روش‌های درمان آن را شرح می‌دهیم.

علل سرگیجه در سالمندان

علائم #سرگیجه یکی از شایع‌ترین اختلالات در میان افراد سالمند است. حدود 25٪ از افراد بالای 72 سال، عدم تعادل یا عدم ثبات را تجربه می‌کنند. از شایع‌ترین علل سرگیجه در افراد سالمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم دهلیزی(وستیبولار)

سیستم دهلیزی (وستیبولار) جزئی از دستگاه عصبی بدن است و وظیفه انتقال اطلاعات مربوط به حرکت سر را به مغز دارد. هر زمان سر حرکت می‌کند؛ سیستم وستیبولار اطلاعات مربوط به سرعت، جهت و وضعیت کلی سر را از کانال‌های نیم دایره‌ای  و اندام‌های اتولیتیک گوش داخلی گرفته و به مغز شما منتقل می‌کند تا بتواند حرکت‌های بعدی شما را هماهنگ کرده و شما را در مسیر صحیح حرکت دهد. اگر سیستم وستیبولار مختل شود؛ تعادل شما بهم می‌خورد و علائم سرگیجه را تجربه خواهید کرد.

کانال‌های نیم دایره‌ای گوش داخلی، وظیفه کنترل حرکت چشم، ثابت نگه داشتن سر، احساس موقعیت بدن ما را بر عهده دارد و سپس این اطلاعات را به مغز انتقال می‌دهد. اندام‌های اتولیتیک گوش داخلی نیز وظیفه انتقال اطلاعات حرکات خطی بدن را به مغز برعهده دارند.

سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش خیم (BPPV)

شایع‌ترین علت سرگیجه در افراد مسن، سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش خیم (BPPV) است. این بیماری هنگامی ایجاد می‌شود که بلورهای کربنات کلسیم در اندام‌های اتولیتیک گوش داخلی از غشا ژلاتینی جدا شوند. وقتی این کریستال‌های شناور آزاد می‌شوند، می‌توانند به اشتباه سلول‌های مژک دار را در کانال نیم دایره فعال کنند، در نتیجه هنگام تغییر موقعیت سر یا بدن، احساس سرگیجه کوتاه مدت و اغلب شدید ایجاد می‌شود.

مقاله مفید :  حالت تهوع در شب نشانه چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به BPPV وقتی سر خود را به سمت بالا یا پایین حرکت می‌دهند یا وقتی دراز کشیده‌اند و در حالت خوابیده‌اند، علائم سرگیجه را تجربه می‌کنند. سرگیجه معمولاً در طی کمتر از یک دقیقه برطرف می‌شود، زیرا بلورها در قاعده کانال نیم دایره ته نشین می‌شوند.

سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش خیم

آسیب ستون فقرات

یکی دیگر از علل شایع سرگیجه در بزرگسالان مسن، آسیب ستون فقرات، به ویژه در قسمت مهره‌های گردنی است. وقتی گردن شما به علت پیری و یا آرتروز آسیب می‌بیند، به راحتی حرکت نمی‌کند و می تواند پیام‌های خطایی در مورد موقعیت سر به مغز ارسال کند.

در نتیجه بین حرکات گردن و آنچه می‌بینیم و سیستم وستیبولار پیام آن را به مغز می‌رساند اختلاف دیده می‌شود. این اختلاف در نهایت منجر به بروز علائم سرگیجه در افراد سالمند می‌شود.

تنظیم غیر طبیعی فشار خون

تنظیم غیر طبیعی فشار خون در میان افراد سالمند شایع است. افت فشار خون وضعیتی در اثر فشار خون پایین ایجاد میشود و سرگیجه یکی از علائم اصلی آن است. این نوع از سرگیجه‌ها معمولاً طی چند ثانیه رفع می‌شوند.

اضطراب

اضطراب می‌تواند باعث سرگیجه خصوصاً در افراد سالمند شود زیرا اضطراب آنها برای از دست دادن تعادل خود، ممکن است خطر سرگیجه و زمین خوردن را افزایش دهد.

داروها

بسیاری از داروها به عنوان یک عارضه جانبی باعث سرگیجه شناخته شده‌اند. مهار کننده‌های ACE ، مسدود کننده‌های بتا و مسدود کننده‌های کانال کلسیم داروهای رایج  برای  فشار خون هستند که اغلب برای بیماران مسن تجویز می‌شوند. علاوه بر این، مصرف چندین دارو ممکن است با هم بدون دستور پزشک سبب سرگیجه شود.

روش‌های پیشگیری از سرگیجه در افراد سالمند

اجتناب از تمام موارد گفته شده ممکن است امکان‌پذیر نباشد، اما روش‌هایی برای کاهش یا جلوگیری از سرگیجه ناگهانی (acute vertigo) در افراد سالمند وجود دارد. این موارد عبارتند از:

• موقعیت سر و بدن خود را به طور ناگهانی تغییر ندهید. به عنوان مثال، به جای اینکه بلافاصله از رختخواب بلند شوید، قبل از ایستادن یک یا دو دقیقه روی تخت بنشینید. هنگام ایستادن، مطمئن شوید که چیزی دارید که می‌توانید به آن تکیه دهید.
  • از دست دادن آب بدن می‌تواند باعث سرگیجه شود ، بنابراین مطمئن شوید که مقدار زیادی آب بنوشید.
  • افرادی که دچار سرگیجه می‌شوند باید مکانی امن برای ایستادن و نشستن پیدا کنند یا در صورت لزوم سریعاً دراز بکشند و تا زمان ازبین رفتن سرگیجه بی حرکت بمانند.
  • توصیه می‌شود اگر  در اثر سرگیجه زمین خورده‌اید به پزشک خود مراجعه کنید تا صدمات سر یا ضربه‌های دیگر را بررسی نمایید.
مقاله مفید :  تست شنوایی سنجی OAE

درمان سرگیجه در سالمندان

اگرچه درمان سرگیجه بسته به علت ممکن است تا حدودی متفاوت باشد، اما یک گزینه درمانی وجود دارد که به طور مداوم باعث کاهش قابل توجه یا حتی از بین بردن سرگیجه می‌شود. این روش شامل درمان توان بخشی دهلیزی (VRT) است.

روش درمانی VRT  یک استراتژی مبتنی بر شواهد است که از تمرینات حرکتی برای کاهش علائم سرگیجه و بهبود تعادل بدن استفاده می‌کند. درنتیجه منجر به بهبود و کاهش سرگیجه‌ها و عدم تعادلی فرد می‌شود.

سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش خیم جزو شایعترین علت سرگیجه در افراد سالمند است که بسیار خوب به روش درمانی VRT  پاسخ می‌دهد. درمانگران، مانورهای تغییر مکان خاص را انجام می‌دهند که بلورهای گوش داخلی سست را به همان جایی که از آنجا آمده‌اند منتقل می‌کنند و این باعث می‌شود کانال‌های نیم دایره گوش داخلی به طور نامناسب فعال نشوند.

روش درمانی VRT همچنین می‌تواند به بیماران مبتلا به سرگیجه همراه با محدودیت تحرک در ستون فقرات که علائم سرگیجه، به ویژه عدم تعادل، را ایجاد می‌کند؛ کمک کند. استفاده از تکنیک‌های درمان دستی، تحرک مفاصل و استفاده از روش‌هایی مانند نور لیزر، طب سوزنی (در برخی از کشورها) و تحریک الکتریکی، می‌تواند تحرک گردن و ستون فقرات را بهبود بخشد و به رفع علائم سرگیجه کمک کند.

آیا داروها می‌توانند سرگیجه را درافراد سالمند بهبود دهند؟

در بیشتر موارد، وقتی این علائم با سیستم دهلیزی یا ستون فقرات گردنی همراه باشد، هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند از شدت یا مدت زمان سرگیجه بکاهد. با این حال، می‌توان از داروها برای کمک به حالت تهوع، سردرد، درد و اسپاسم عضلات در گردن و ستون فقرات که در طول سرگیجه ایجاد می‌شود، کمک کرد.

تاثیر دارو و سرگیجه

آیا بروز سرگیجه در زنان سالمند بیشتر از مردان سالمند است؟

در طول زندگی، زنان در معرض خطر علائم سرگیجه، بیشتر از مردان هستند. چندین دلیل بالقوه برای این موضوع وجود دارد، یکی از این علت‌ها، افزایش شیوع اضطراب و سایر اختلالات بهداشت روانی در زنان است. بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی گزارش می‌کنند که در هنگام حمله اضطراب علائم سرگیجه مانند سرگیجه یا عدم تعادل را تجربه می‌کنند.

مقاله مفید :  علت سرگیجه در بیماران پارکینسونی چیست؟

دلیل دیگر بروز بیشتر علائم سرگیجه در زنان این واقعیت است که آنها بیشتر به میگرن مبتلا می‌شوند. میگرن دهلیزی نوعی میگرن است که با علائم سرگیجه همراه است و ممکن است حتی بدون سردرد نیز ایجاد شود. علت میگرن دهلیزی به خوبی شناخته نشده است. نشان داده شده است که VRT سرگیجه مربوط به میگرن دهلیزی را کاهش می‌دهد.

درپایان

شایع‌ترین علل سرگیجه در افراد سالمند به علت اختلال در گوش و ستون فقرات است. متأسفانه، افزایش خطر سرگیجه همزمان با کاهش عملکرد تعادل و عضلات نگه دارنده گردن است؛ بنابراین افراد سالمند که علائم سرگیجه دارند بیش از یک فرد جوان احتمال افتادن به زمین را تجربه می‌کنند.

از آنجا که افتادن علت اصلی پذیرش در بیمارستان و مرگ تصادفی در افراد سالمند است بهتر است که آنها بلافاصله بعد از مشاهده علائم سرگیجه به پزشک متخصص مراجعه کنند.

کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر با استفاده از روش‌های نوین درمان می‌تواند تا حد زیادی اختلالات سرگیجه در افراد سالمند را بهبود ببخشد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی VRT  هستید، با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان « دلایل سرگیجه در سالمندان و درمان آن » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

fyzical

enttoday

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

19 دیدگاه دربارهٔ «دلایل سرگیجه در سالمندان و درمان آن»

1. ناشناس

2. سلام، مادرم ۷۸ سال سن دارند، وضع جسمانی ضعیفی دارند تا این حد که ۷ کیلو در مدت یک سال وزن کم کردند، مشکل دیابتی دارند که تحت کنترل هست. تعادل خوبی در راه رفتن ندارند و سرگیجه دارند. درد مفاصل مخصوصا در پاها و دستها دارند. دکتر مغز و اعصاب قرصهای ارامبخش براشون تجویز کردندکه کمکی دال بر تعادل ایشون نکرده. کدام دکتر باید ایشون را معاینه کنند برای درمان عدم تعادل در ایستادگی و را رفتن؟

3. میرحبیب حسین زاده

باسلام و وقت بخیر پدر بنده با 79 سال سن تا به حال بیماری خاصی نداشتند، فقط حدود 10 سال قبل سرگیجه داشتند که بردیم متخصص مغزو اعصاب علتش رو عفونت در گوش میانی تشخیص دادند و با تجویز دارو شکر خدا بهتر شده بود الان درسته 10 سال می گذره ولی آیا میشه دلیلش همون عفونت در گوش میانی باشه یا باید متخصص داخلی یا کار دیگه ای انجام بدیم لطفا راهنمایی کنید. باتشکر

1. کلینیک گوش تهران

علائمی که ذکر نمودید می تواند مرتبط با مشکلات گوش داخلی یا میانی باشد. باید معاینات و آزمایشات لازم بعمل آید تا بتوان با قطعیت نظر داد. با تعیین نوبت قبلی، مراجعه نمائید.

4. باسلام ،پدر بنده نزدیک به ۷۰سال دارد،دچار سرگیجه وبی حالی پیدا کرده است ،دارای دیابت میباشد وهر دکتری که بردم ،باآزمایشات گوناگون اما هیچ گونه جوابی از این دکترها از لحاظ بهبود در پدرم مشاهد نشده است،میخواهم بدانم اگر برایش تریاک خوب میباشد برایش تهیه کنم

5. شهرزاد

مقاله جامعی بود اطلاعات مفید و تخصصی در اون قرار داشت و خیلی عالی هست که مطلب کپی نبود

6. منصوره

سلام مادربزرگ من 87 سالشه و چند هفته پیش دچار سرگیجه شدید شد جوری که نمی تونست از جاش بلند شه بردیم دکتر مغز و اعصاب گفت چیزی نیست ولی سرگیجه مادربزرگم خوب که نشده بدتر هم شده ما دقیقا چه کار کنیم باز ببریم دکتر مغز و اعصاب یا بیایم پیش متخصص گوش حلق و بینی؟

7. محمدرضا شیرمردی

سلام. پدر بنده دچار سرگیجه حمله ایی خوش خیم هستن و دکتر گفتن از طریق روش VRT درمان میشن. سوالم این هست که این روش درمانی باعث بهبودی کامل میشه؟ و اینکه در کلینیک شما قابل انجامه؟

1. کلینیک گوش تهران

سلام.بله بهبودی حاصل میشه و برای انجام می تونید به کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.

8. پزشکان واقعا خوب. تشخیصشون فوق العاده و محیطی تمیز و بهداشتی

9. زهره تحصیری

سلام عالی بود مقالتون. پزشکاتونم عالی بودن مرسی از شما و سایت خوبتون

10. زهره تحصیری